Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Vi har nok havna i avdelingen for bakpå og usakelige kommentarer om irrelevante detaljer som er diskutert opp allerede. 

 

Hva da forsvare? der er ingen angrep på dieselmotoren i denne tråden. Iallefall ikkje fra meg. Hele saken handlet i kortformat om at båten må vær større enn en tror for at diesel faktisk skal lønne seg i kroner og øre. That's it

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De færreste båteiere bruker over 1500 liter drivstoff per sesong så hvordan det kan lønne seg med dieselmotor blir for meg en gåte.

 

 

1500 liter er vel ikke all verden til forbruk i løpet av et år, jeg ligger langt over...

 

Bensin til 14 til 16 kr literen, og grønn diesel til 8 til 9 kr literen...ja ja...

 

Og en ny innabords bensinmotor er vel ikke noe særlig billigere i innkjøp en en tilsvarende dieselmotor, eller ?

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke så kjempelangt med 1500 liter på en gjennomsnitts cabincruiser med 250-300 hk på en lang sesong.

Iallefall ikke med litt fart, men tøffer man bare omkring i deplasementsfart kun i ferien blir det jo noe helt annet.

Må nok bortimot doble tallet hvis man er aktiv båtbruker da, men folk er jo så forskjellige.

 

Foruten lavere spesifikt forbruk og lavere literpris er det to viktige fordeler med dieselmotor.

Det ene er redusert brannfare, og det kanskje viktigste for mange er lang rekkevidde mellom fyllinger.

Iallefall for de som liker å dra på lengre turer i mere "grisgrendte" farvann. For mange er dieselmotor en forutsetning for ønsket båtbruk.

 

Så det totale regnestykket blir jo mere komplisert enn å bare se på antall kroner fylt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot.

Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-. Kan kjøpe noen liter drivstoff for 118 000,- (7000 liter bensin a 17 kr literen......). 

Hvis man regner med at normalen ligger på 1500 liter pr år medfører det at man kan kjøre fire og et halvt år "gratis" med bensinmotoren. Og det er FØR man begynner å regne servicekostnader.....

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det skulle være totalt unødvendig å liste opp de samme tingene- mytene og løgnene enda en gang på bensin vs diesel eller.

1500 l er laaaaaangt over hva en gjennomsnittsbåtbruker kjører gjennom på en sesong. Det er visst den samme gamle regla med at det er vanskelig å sjå lenger enn sin egen nesetipp. 

Ellers er det heilt korrekt at regnestykket blir mere komplisert enn å bare se på antall kroner fyllt. Det var nettopp heile poenget. 

 

At en ny dieselmotor og bensinmotor koster det samme? hvilken planet er du fra. Hva koster en 250 ish hk diesel? ca det samme i tusenlapper tenker eg mens beninvarianten kansje kommer på 50. 

Under meir på kor man finner diesel til 8 kr. Det er  slett ikkje det den koster her rundt iallefall for hvermannsen. 

 

Så skal jo service og evt renter regnes med og plutselig blir visst den fine brumlete dieselen i weekendbåten på 25 fot svært mykje dyrere i drift likevel. vel vel. Blir heldigvis snart slutt på avgiftslettet diesel til båtfolket :giggle:

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei tror ikke det blir slutt på avgiftslettet diesel til båtfolket.

Hvorfor skal båtfolket betale veiavgift på dieselen?

 

Kunne aldri ha tenkt meg en bensin V8 i Windyen min, det blir så 70-80 talls liksom.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jaja. Kansje du aldri har kjørt båt med V8. Totalt fravær av vibrasjon og veldig lite støy. Og ikkje minst, ingen sur dieselrøyk hengende bak i sakte fart. Typisk 70 tallet det visst. Det er alltid noen som faller for reklamens makt.

Men en annen sak er jo at det er bensinveien trenden går. Aldri før har vi sett så store båter med påhengsmotor som nå, og gjerne to i slengen. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot.

Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-. Kan kjøpe noen liter drivstoff for 118 000,- (7000 liter bensin a 17 kr literen......). 

Hvis man regner med at normalen ligger på 1500 liter pr år medfører det at man kan kjøre fire og et halvt år "gratis" med bensinmotoren. Og det er FØR man begynner å regne servicekostnader.....

Enig i det du skriver her Napoli. Men du unnlater å ta med salgsverdien for en båt med D4-260 etter fire år kontra samme båt med en bensindrikkende v-åtter på 300 gamp. Ressonomentet med å kjøpe bensin for differansen mellom kjøpesummen av bensin og dieselmotor blir derfor litt for enkel :smiley:

 

 

At en ny dieselmotor og bensinmotor koster det samme? hvilken planet er du fra. Hva koster en 250 ish hk diesel? ca det samme i tusenlapper tenker eg mens beninvarianten kansje kommer på 50. 

50 lapper for en ny bensinmotor på 250 hk? Ikke på tellus ihvertfall!

Link to post
Share on other sites

16 sylindre mates med bensin via forgassere, velbekomme  :wink:

Velg mellom 10 eller 14,8 liter sylindervolum

 

Båten av "rett" fabrikat har i det minste ferskvannskjølte motorer da.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78434358

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81629279

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja gjør de det?? det var jaggu nytt for meg! Ta deg en tur på et bilverksted og sjå hva slags motorer biler som er inne for motortrøbbel har. Dieselmotorer alle som en.

Har du plutselig sett lyset? Er dette noe du vil videreformidle og evt. overbevise verdens båtbyggere, rederier, skipsverft etc med også?

 

Alle er helt sikkert helt nedsnødde og vil rope halleluja de også når dette "NYE" går opp for dem.. :giggle: :giggle: :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

Tviler på at denne blir "revet vekk" :giggle:

 

Til sommeren koster vel bensin 20 kr/l på marina? Mens det fremdels vil være mulig å fylle diesel til 10 kroner. Pluss på at bensinforbruket er 50% høyere enn med en tilsvarende dieselmotor og at du må grave ned motoren i hagen når du skal kvitte deg med båten.

Link to post
Share on other sites

Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot.

Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-..

Hvis vi først skal prate om kampanje så hadde vp disse motorene til 120.000,- i fjor. :-)
Link to post
Share on other sites

Båten din er så 70-80 talls liksom...... og disse GM V8'erne som selges nå er så 2000 talls liksom.....

 

Båten er veldig 1984, og ble levert ny med 2 x VP AQAD40B som holdt fram til årtusenskiftet, 3 år før jeg ble eier. Tung på hekken var den nok for det var jo tunge greier i tospann.

Men Windy 27 ble jo også levert med doble V8 bensin på slutten av 70-tallet. Literprisen var vel noe snillere den gangen.

Hadde sikkert vært hyggelig med en sånn moderne 350 hk 6,2L V8-sak som Mercruiser nettopp har lansert, men ikke med dagens bensipriser takk.

Ikke nok med det, Volvo Penta har jo en hypermoderne 5,3L V8 med 350 hk. Men har tenkt å gå ned i tank-kapasitet, ikke opp.

 

frontright3_4.png__1000x750_q85_autocrop

 

volvo-300.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

en enkelte som snakker varmt om bensinmotorer i store båter, her inne...

 

 

Veit ikkje om det var meg du sikta til nå eller ka men har aldri snakket varmt om bensinmotorer i store båter. Tvert imot. I store båter som skal langt er og blir det diesel som gjelder. Daycruiser eller weekendbåt som det het før derimot finnes det ingen logiske argumenter for å ha dieselmotor i. Hva man har lyst på blir noe annet enn hva som faktisk er lønt. Om en ser på hva som har kommet og kommer av nye båter nå så er visst båtprodusentene enige i det. Men de har vel ikkje greie på noe de heller. 

Dn med 70-80 talls så vil eg heller sei det er firesylindret bensinmotor som er låten fra den tiden. 

 

Windy 27 med to slike dieseldyr, huffameg eg vemmes. Rett motor i den er en stk bigblock fra GM  :wink:

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...