dieselfan Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 "mechanics charge on average about 50% higher labor rates over gas mechanics" Syntes det var lite nytt å lære i denne fantastiske kilden din; Knurrbart, da særlig i avdelingen for fakta.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Det er ofte slik når en vet alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 ...betyr det at du også viste allerede at gjennomsnittet av mekanikere skriver 50% mer timer når de jobber på bensinmotorer vs dieselmotorer ?.... ...eller har vi havna i avdelingen for "alternative facts" ?? synes jeg må få lov til å forsvare nick'et mitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Vi har nok havna i avdelingen for bakpå og usakelige kommentarer om irrelevante detaljer som er diskutert opp allerede. Hva da forsvare? der er ingen angrep på dieselmotoren i denne tråden. Iallefall ikkje fra meg. Hele saken handlet i kortformat om at båten må vær større enn en tror for at diesel faktisk skal lønne seg i kroner og øre. That's it Redigert 7.Februar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 De færreste båteiere bruker over 1500 liter drivstoff per sesong så hvordan det kan lønne seg med dieselmotor blir for meg en gåte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 1500 L tilsvarer ca 50 timer på marsjfart for en motor på drøye 200 hk. Noe over gjennomsnittet men ikke unormalt mye bruk. Det er mange måter å sette opp et regnestykke mht diesel, bensin eller påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 De færreste båteiere bruker over 1500 liter drivstoff per sesong så hvordan det kan lønne seg med dieselmotor blir for meg en gåte. 1500 liter er vel ikke all verden til forbruk i løpet av et år, jeg ligger langt over... Bensin til 14 til 16 kr literen, og grønn diesel til 8 til 9 kr literen...ja ja... Og en ny innabords bensinmotor er vel ikke noe særlig billigere i innkjøp en en tilsvarende dieselmotor, eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Kommer ikke så kjempelangt med 1500 liter på en gjennomsnitts cabincruiser med 250-300 hk på en lang sesong. Iallefall ikke med litt fart, men tøffer man bare omkring i deplasementsfart kun i ferien blir det jo noe helt annet. Må nok bortimot doble tallet hvis man er aktiv båtbruker da, men folk er jo så forskjellige. Foruten lavere spesifikt forbruk og lavere literpris er det to viktige fordeler med dieselmotor. Det ene er redusert brannfare, og det kanskje viktigste for mange er lang rekkevidde mellom fyllinger. Iallefall for de som liker å dra på lengre turer i mere "grisgrendte" farvann. For mange er dieselmotor en forutsetning for ønsket båtbruk. Så det totale regnestykket blir jo mere komplisert enn å bare se på antall kroner fylt. Redigert 8.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot. Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-. Kan kjøpe noen liter drivstoff for 118 000,- (7000 liter bensin a 17 kr literen......). Hvis man regner med at normalen ligger på 1500 liter pr år medfører det at man kan kjøre fire og et halvt år "gratis" med bensinmotoren. Og det er FØR man begynner å regne servicekostnader..... Redigert 8.Februar.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Det skulle være totalt unødvendig å liste opp de samme tingene- mytene og løgnene enda en gang på bensin vs diesel eller. 1500 l er laaaaaangt over hva en gjennomsnittsbåtbruker kjører gjennom på en sesong. Det er visst den samme gamle regla med at det er vanskelig å sjå lenger enn sin egen nesetipp. Ellers er det heilt korrekt at regnestykket blir mere komplisert enn å bare se på antall kroner fyllt. Det var nettopp heile poenget. At en ny dieselmotor og bensinmotor koster det samme? hvilken planet er du fra. Hva koster en 250 ish hk diesel? ca det samme i tusenlapper tenker eg mens beninvarianten kansje kommer på 50. Under meir på kor man finner diesel til 8 kr. Det er slett ikkje det den koster her rundt iallefall for hvermannsen. Så skal jo service og evt renter regnes med og plutselig blir visst den fine brumlete dieselen i weekendbåten på 25 fot svært mykje dyrere i drift likevel. vel vel. Blir heldigvis snart slutt på avgiftslettet diesel til båtfolket Redigert 8.Februar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Nei tror ikke det blir slutt på avgiftslettet diesel til båtfolket. Hvorfor skal båtfolket betale veiavgift på dieselen? Kunne aldri ha tenkt meg en bensin V8 i Windyen min, det blir så 70-80 talls liksom. Redigert 8.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Litt større CC med bensin er jo like vanskelige å bli kvitt i ettermarkedet som vannseng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) jaja. Kansje du aldri har kjørt båt med V8. Totalt fravær av vibrasjon og veldig lite støy. Og ikkje minst, ingen sur dieselrøyk hengende bak i sakte fart. Typisk 70 tallet det visst. Det er alltid noen som faller for reklamens makt. Men en annen sak er jo at det er bensinveien trenden går. Aldri før har vi sett så store båter med påhengsmotor som nå, og gjerne to i slengen. Redigert 8.Februar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot. Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-. Kan kjøpe noen liter drivstoff for 118 000,- (7000 liter bensin a 17 kr literen......). Hvis man regner med at normalen ligger på 1500 liter pr år medfører det at man kan kjøre fire og et halvt år "gratis" med bensinmotoren. Og det er FØR man begynner å regne servicekostnader..... Enig i det du skriver her Napoli. Men du unnlater å ta med salgsverdien for en båt med D4-260 etter fire år kontra samme båt med en bensindrikkende v-åtter på 300 gamp. Ressonomentet med å kjøpe bensin for differansen mellom kjøpesummen av bensin og dieselmotor blir derfor litt for enkel At en ny dieselmotor og bensinmotor koster det samme? hvilken planet er du fra. Hva koster en 250 ish hk diesel? ca det samme i tusenlapper tenker eg mens beninvarianten kansje kommer på 50. 50 lapper for en ny bensinmotor på 250 hk? Ikke på tellus ihvertfall! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 jaja. Kansje du aldri har kjørt båt med V8. Totalt fravær av vibrasjon og veldig lite støy. Og ikkje minst, ingen sur dieselrøyk hengende bak i sakte fart. Det skal du ha, Knurrebart, du gir deg ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) 16 sylindre mates med bensin via forgassere, velbekomme Velg mellom 10 eller 14,8 liter sylindervolum Båten av "rett" fabrikat har i det minste ferskvannskjølte motorer da. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78434358 https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81629279 Redigert 8.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Ja gjør de det?? det var jaggu nytt for meg! Ta deg en tur på et bilverksted og sjå hva slags motorer biler som er inne for motortrøbbel har. Dieselmotorer alle som en. Har du plutselig sett lyset? Er dette noe du vil videreformidle og evt. overbevise verdens båtbyggere, rederier, skipsverft etc med også? Alle er helt sikkert helt nedsnødde og vil rope halleluja de også når dette "NYE" går opp for dem.. :giggle: :giggle: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Tror nok båt markedet er litt mer " intelligent " en enkelte som snakker varmt om bensinmotorer i store båter, her inne... Skjeldent lest så my svada på lenge... Har hatt V8 bensin i båt en gang, 26 foter...aldri mer..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81629279 Tviler på at denne blir "revet vekk" Til sommeren koster vel bensin 20 kr/l på marina? Mens det fremdels vil være mulig å fylle diesel til 10 kroner. Pluss på at bensinforbruket er 50% høyere enn med en tilsvarende dieselmotor og at du må grave ned motoren i hagen når du skal kvitte deg med båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Enig med DieselDahl her - de færreste bruker over 1500 liter i sesongen. Jeg gadd ikke å lese lenger enn til side 6 i denne tråden, men totalt er jeg da oppe i 6 stykker som har brukt over 1500 liter. Og de det gjelder er stort sett flybridgebåter på over 35 fot. Når det gjelder innkjøpspriser er vel dieselmotorene stort sett 50% dyrere enn bensinmotorer fortsatt. F.eks fra høstkampanjen til VP - D4-260 EVC/DPH koster 316412,- ink mva. Tilsvarende bensinmotor blir vel noe sånt som en V8-300-C DP-S som koster 198352,-.. Hvis vi først skal prate om kampanje så hadde vp disse motorene til 120.000,- i fjor. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Hvis vi først skal prate om kampanje så hadde vp disse motorene til 120.000,- i fjor. :-)Men det var uten drev tror jeg? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Kunne aldri ha tenkt meg en bensin V8 i Windyen min, det blir så 70-80 talls liksom. Båten din er så 70-80 talls liksom...... og disse GM V8'erne som selges nå er så 2000 talls liksom...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Men det var uten drev tror jeg? Nei, komplett pakke. Nesten så jeg klinte til og kjøpte et par-tre stykker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Båten din er så 70-80 talls liksom...... og disse GM V8'erne som selges nå er så 2000 talls liksom..... Båten er veldig 1984, og ble levert ny med 2 x VP AQAD40B som holdt fram til årtusenskiftet, 3 år før jeg ble eier. Tung på hekken var den nok for det var jo tunge greier i tospann. Men Windy 27 ble jo også levert med doble V8 bensin på slutten av 70-tallet. Literprisen var vel noe snillere den gangen. Hadde sikkert vært hyggelig med en sånn moderne 350 hk 6,2L V8-sak som Mercruiser nettopp har lansert, men ikke med dagens bensipriser takk. Ikke nok med det, Volvo Penta har jo en hypermoderne 5,3L V8 med 350 hk. Men har tenkt å gå ned i tank-kapasitet, ikke opp. Redigert 8.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) en enkelte som snakker varmt om bensinmotorer i store båter, her inne... Veit ikkje om det var meg du sikta til nå eller ka men har aldri snakket varmt om bensinmotorer i store båter. Tvert imot. I store båter som skal langt er og blir det diesel som gjelder. Daycruiser eller weekendbåt som det het før derimot finnes det ingen logiske argumenter for å ha dieselmotor i. Hva man har lyst på blir noe annet enn hva som faktisk er lønt. Om en ser på hva som har kommet og kommer av nye båter nå så er visst båtprodusentene enige i det. Men de har vel ikkje greie på noe de heller. Dn med 70-80 talls så vil eg heller sei det er firesylindret bensinmotor som er låten fra den tiden. Windy 27 med to slike dieseldyr, huffameg eg vemmes. Rett motor i den er en stk bigblock fra GM Redigert 8.Februar.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.