Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Et rasjonelt menneske vet også at 40K ekstra i utgifter er feil.

Dessuten er store tunge båter med dobbel bensin like uselgelige i brukt markedet som timeshare leiligheter

 

Det er fullt mulig å være rasjonell uten at det betyr at man oppdaterer seg på servicekostnader på dieselmotorer man ikke eier selv. Hvis du kunne gjøre rede for servicekostnadene istedenfor å komme med slike upassende bemerkninger, ville det gavnet denne tråden.

 

Hvis du mener at store tunge båter med dobbel bensininstallasjon er vanskelig å selge, betyr vel det at de er lette å kjøpe? Med andre ord kan du forhandle frem en mye lavere pris om du velger bensin.

 

Forresten, Navic II, du sier at diesel vinner på alle fronter, hva mener du egentlig med det? Du har åpenbart sett bort ifra innkjøpspris og servicekostnader, så hvilke fronter er det du snakker om egentlig? Det jeg kan komme på av relevante parametere som er nevnt så langt er (i tilfeldig rekkefølge):

 

- Ytelse

- Innkjøpspris

- Drivstofføkonomi

- Drivstssikkerhet

- Levetid

- Vekt

- Volum

- Servicekostnader

- Lukt

- Støy

- Vibrasjoner

- Brann/eksplosjonsfare

 

Så vidt jeg kan bedømme, vinner diesel på drivstofføkonomi, volum og brann/eksplosjonsfare. Med volum sikter jeg forresten til at man for en gitt rekkevidde kan klare seg med mindre drivstofftank hvis man har dieselmotor. Bensinmotoren vinner på innkjøpspris, vekt, servicekostnader og vibrasjoner. Så er det noen områder hvor det ikke er åpenbart hvem som vinner eller hvor det har med subjektive oppfatninger å gjøre. Når det gjelder ytelse, så forutsetter jeg at man sammenligner motorer med tilsvarende ytelse. At diesel vinner på alle fronter er i beste fall en unyansert påstand.

Link to post
Share on other sites

Nå søkte jeg forresten litt og det første jeg fant var en tråd fra 2007 hvor eieren av en D6 hadde betalt tett oppunder 20 000 kroner for en service og generelt er det i hvert fall en betydelig prisstigning på 9 år.

 

Hvis det er en representativ kostnad for å ha en D6 på service er det jo et godt argument for å holde seg langt unna D-motorer. Det har vært tidligere tråder om D-motor kontra TAMD, og min soleklare holding er at jeg ville foretrukket en båt med en TAMD motor framfor en båt med D6. En av årsakene er de uforklarlige havariene som vi ennå ikke har fått svar på (men som visstnok er utbedret), en annen er at en D-motor ikke lar seg overhale og bore på en tilfredstillende måte.

 

Hvis i tillegg servicekostnadene du presenterer her er representative blir det spikern i kista for D-motorer.

 

Det kunne vært interessant om noen med D-motor, noen med TAMD-motor, og noen med motor av andre merker i samme segment kunne si litt om deres erfaringer med servicekostnader. Kostnader knyttet til drev og gear kan vi holde utenom, det har lite med diesel/bensin å gjøre så sant drev er riktig dimensjonert.

 

 

For vår del ha vedlikeholdet vært som følger på vår Yanmar LHA-HTP. Motoren er en 2004 modell som har vært i vårt eie siden 2005. Prisene har jeg ikke, men dette har vært gjort:

 

Årlig

  • Oljeskift
  • Oljefilter
  • Dieselfilter
  • Frostvæske til konservering
  • En boks med Biltema rustløser (crc)

En gang

  • Reim til dynamo
  • Rele til starter
  • Slanger til dieseltilførsel
  • Byttet kjølevæske.

To ganger

  • Sinker på motor

Alt har jeg utført selv unntatt releet til start, det fikk jeg en omreisende mekaniker til å gjøre for meg.

 

Jeg har vanskelig for å se at det hadde vært mye penger å spare på å servicekostnadene om jeg hadde hatt bensinmotor. Tror heller det ville vært tvert om, da ville ivhertfall plugger tilkommet :giggle:

Link to post
Share on other sites

På større, tyngre båter (type ett-par-og-tredve fot og oppover) så kan man fort regne med ett merforbruk på mellom 50% og 100% med bensin i stedet for diesel. Men selv med ett slikt forbruk så skal man kjøre en god del før det begynner å lønne seg med diesel.

På den andre siden så har folk stort sett litt større toleranse for en tusenlapp eller to mer i faste, månedlige utgifter enn for en stor klump med penger de gangene man skal fylle drivstoff. De faste utgiftene har en tendens til å bli noe man ikke tenker over da de rusler og går automagisk på avtalegiro og lignende, mens "punktutgiftene" som f.eks å fylle tanken før man drar på en helgetur merkes mye mer direkte på hverdagsøkonomien.

Min mistanke er at det er denne faktoren som i stor grad gjør at diesel er så populært i furet værbitt selv på relativt små båter.

 

tatt utgangspunkt i forbruket i eksempelet over så snakker vi isåfall 2500-5000 liter mer i forbruk pr år med bensin enn med diesel. til pumpepris hhv 10 og 15 pr liter er da årlig drivstofforbruk for diesel 50.000,- og bensin 125.000-150.000,-  blir ikke så ufattelig langt eierskap før dieselinstallasjonen er betalt da?

 

Jeg sier ikke at det koster 40 000 kroner mer i serviceutgifter. Jeg sier først at hvis differansen i serviceutgifter er mindre enn 37 000 kroner, så er det mulig at diesel lønner seg. Etterpå sier jeg at et rasjonelt menneske ikke vil betale 40 000 kroner for å spare 30 000 kroner, men jeg påstår ikke noe sted at servicekostnadene er 40 000 kroner. Jeg har ikke dieselmotor og vet ikke hvor mye det koster. Nå søkte jeg forresten litt og det første jeg fant var en tråd fra 2007 hvor eieren av en D6 hadde betalt tett oppunder 20 000 kroner for en service og generelt er det i hvert fall en betydelig prisstigning på 9 år.

 

Når det gjelder annenhåndsverdien prøver jeg bare å illustrere et poeng. Jeg svarer dem som sier at bensindrevne båter faller mer i verdi. En slik påstand gir ikke mening når det ikke spesifiseres hvilket tidsperspektiv man sikter til. Det burde være innlysende at hvis båter med bensinmotor faller mer i pris de første 3 årene, så gjør dette at innkjøpsprisen på en 3 år gammel båt da blir ekstra gunstig. Men av en eller annen grunn, fremstilles det som at både kjøp og salg av bensinbåt medfører tap for begge parter. Det er en umulighet på sikt. Det er derfor jeg etterlyser en fremstilling av prisutviklingen som viser at det er mulig at en båt konsekvent faller raskere i pris, men ingen har vist at dette er mulig.

 

Ok, 37.000,- da. men differansen er ikke i nærheten av dette! som jeg sa så brukte jeg ikke en gang totalt 40k på full service på motor/drev nå i vinter alt inklusive. 

venter fortsatt på svar på hva som er så utrolig mye dyrere mtp service på en diesel kontra en bensinmotor? 

begge skal ha olje, begge skal ha oljefilter, begge skal ha luftfilter, begge skal ha nye reimer, begge skal ha impeller, begge skal ha konservering, osvosv.... 

noe er litt særegent som KAD'ene som skal ha ventiljusteringer, og bensin skal ha plugger,evt tenningsjustering etc. men dette er småpenger i den store sammenhengen. 

Kan noen vise meg et regnestykke som gir en så stor diff i servicekostnader??

 

den fremstillingen av prisutviklingen får du nok aldri, da det er nærmest ikke-eksisterende med bensinmotorer over en viss størrelse på båt. grunn til dette er fordi det kort sagt er uøkonomisk. men, det finnes alltid noen. I grenselandet 25-32 fot er det litt av begge deler, men der virker det absolutt som om at like båter med hhv diesel og bensin har en betydelig prisforskjell. selv på 20 år gamle båter. og bensinbåtene ligger gjerne lenge ute. men for all del. de blir solgt de og. 

 

Det er fullt mulig å være rasjonell uten at det betyr at man oppdaterer seg på servicekostnader på dieselmotorer man ikke eier selv. Hvis du kunne gjøre rede for servicekostnadene istedenfor å komme med slike upassende bemerkninger, ville det gavnet denne tråden.

 

Hvis du mener at store tunge båter med dobbel bensininstallasjon er vanskelig å selge, betyr vel det at de er lette å kjøpe? Med andre ord kan du forhandle frem en mye lavere pris om du velger bensin.

 

Forresten, Navic II, du sier at diesel vinner på alle fronter, hva mener du egentlig med det? Du har åpenbart sett bort ifra innkjøpspris og servicekostnader, så hvilke fronter er det du snakker om egentlig? Det jeg kan komme på av relevante parametere som er nevnt så langt er (i tilfeldig rekkefølge):

 

- Ytelse

- Innkjøpspris

- Drivstofføkonomi

- Drivstssikkerhet

- Levetid

- Vekt

- Volum

- Servicekostnader

- Lukt

- Støy

- Vibrasjoner

- Brann/eksplosjonsfare

 

Så vidt jeg kan bedømme, vinner diesel på drivstofføkonomi, volum og brann/eksplosjonsfare. Med volum sikter jeg forresten til at man for en gitt rekkevidde kan klare seg med mindre drivstofftank hvis man har dieselmotor. Bensinmotoren vinner på innkjøpspris, vekt, servicekostnader og vibrasjoner. Så er det noen områder hvor det ikke er åpenbart hvem som vinner eller hvor det har med subjektive oppfatninger å gjøre. Når det gjelder ytelse, så forutsetter jeg at man sammenligner motorer med tilsvarende ytelse. At diesel vinner på alle fronter er i beste fall en unyansert påstand.

 

På innkjøpspris på vil nok bensin ubestridelig ligge foran, for ja, det er dyrere å kjøpe diesel både som ny og brukt båt. 

vekt til en viss grad, da en bensinmotor er lettere, MEN ta hensyn til at man vil trenge noe større bensinmotor for å oppfylle samme moment som en diesel (relevant for større båter) og som du sier, så vinner diesel på volum, så da er man like langt om man trenger 200l ekstra tankkapasitet for å komme like langt. (+200kg)

Servicekostnader ønsker jeg at du kan gå litt mer i detalj på. er det gratis å ta service på bensinmotorer? 

vibrasjoner tja... jeg har to store diesel-purker i kjelleren, det er da ikke bevegelse i vannglasset mitt når de står å går på tomgang. 

støy: diesel høres ut som en diesel. har isolert motorrom, problem løst. 

lukt: et rent motorrom luker ikke, uansett om man han bensin eller diesel.

levetid/driftsikkerhet: motorer som får godt vedlikehold varer utrolig lenge uansett drivstofftype, men jeg tror nok dieselen vil leve lengst i båt, pga momentet på lavere turtall, som gjør at de arbeider i et lavere register hele tiden. 

Drivstofføkonomi: større vekt og båt, større gevinst ved å velge diesel.

brann/eksplosjon: vel, bensin smeller, diesel brenner. antennelsestemperatur er vesentlig høyere på diesel.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal vi se .. da har vi nok en Dieseleier som ikke utfører minimum av foreskrevet inspeksjon og vedlikehold på motoren og flytter den potensielle og raskt økende utgiftsposten på neste eier......

 

Hvis det er en representativ kostnad for å ha en D6 på service er det jo et godt argument for å holde seg langt unna D-motorer. Det har vært tidligere tråder om D-motor kontra TAMD, og min soleklare holding er at jeg ville foretrukket en båt med en TAMD motor framfor en båt med D6. En av årsakene er de uforklarlige havariene som vi ennå ikke har fått svar på (men som visstnok er utbedret), en annen er at en D-motor ikke lar seg overhale og bore på en tilfredstillende måte.

 

Hvis i tillegg servicekostnadene du presenterer her er representative blir det spikern i kista for D-motorer.

 

Det kunne vært interessant om noen med D-motor, noen med TAMD-motor, og noen med motor av andre merker i samme segment kunne si litt om deres erfaringer med servicekostnader. Kostnader knyttet til drev og gear kan vi holde utenom, det har lite med diesel/bensin å gjøre så sant drev er riktig dimensjonert.

 

 

For vår del ha vedlikeholdet vært som følger på vår Yanmar LHA-HTP. Motoren er en 2004 modell som har vært i vårt eie siden 2005. Prisene har jeg ikke, men dette har vært gjort:

 

Årlig

  • Oljeskift
  • Oljefilter
  • Dieselfilter
  • Frostvæske til konservering
  • En boks med Biltema rustløser (crc)

En gang

  • Reim til dynamo
  • Rele til starter
  • Slanger til dieseltilførsel
  • Byttet kjølevæske.

To ganger

  • Sinker på motor

Alt har jeg utført selv unntatt releet til start, det fikk jeg en omreisende mekaniker til å gjøre for meg.

 

Jeg har vanskelig for å se at det hadde vært mye penger å spare på å servicekostnadene om jeg hadde hatt bensinmotor. Tror heller det ville vært tvert om, da ville ivhertfall plugger tilkommet :giggle:

 

 

bilde

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ok, 37.000,- da.

 

Jeg tror fortsatt du misforstod det jeg skrev. Jeg påstår ikke at service-kostnadene er 37 000 kroner høyere. Jeg skriver at ut ifra de forutsetningene som ble brukt i regnestykket, vil diesel kunne lønne seg bare hvis merkostnaden ved service er mindre enn 37 000 kroner i året. Jeg løser altså bare en ulikhet og konkluderer ut ifra det, men hva service faktisk koster vet jeg ikke og det har jeg heller aldri hevdet noe om.

 

Jeg fant en litt nyere tråd her med en som har betalt 28 000 kroner for service på D6 med drev: https://baatplassen.no/i/topic/101145-servicekostnad-volvo-penta-d6-mdph-drev/

 

Jeg skal ikke legge skjul på at dette tydeligvis ble oppfattet som mer enn normalt av de fleste, men til slutt i tråden er det en som mener det er som forventet og at en D4-225 kommer på drøyt 20 000 kroner. Selv har jeg en utenbords bensinmotor på 300 hk og betaler noe rundt 6-7000 kroner i året for service, men da sparer jeg jo en del på at jeg ikke har drev.

 

Når det gjelder drivstsikkerhet, har vel Volvo Pentas D-motorer satt sitt preg på statistikken, uten at dette har hatt så mye med dårlig vedlikehold å gjøre.

 

Når det gjelder drivstofforbruk, tror jeg du overdriver litt. På volvopenta.com kan du sjekke litt motordata og du kan f.eks. sammenligne en D6-370 med en V8-350 som har veldig lik oppgitt effekt. Du ser da at ved samme effektuttak, ligger dieselmotoren rundt 25% til 30% lavere enn bensinmotoren. Jeg vil gjerne se grunnlaget for dine beregninger hvis du mener at prisen per utgjørt distanse blir noe særlig mer enn det dobbelt med bensin sammenlignet med diesel. Hvis vi regner 15 kr/liter for bensin og 10 kr/liter for diesel, havner vi rundt dobbel pris med bensinmotor, om vi utelukker at dieselmotoren er vesentlig tyngre enn bensinmotoren. Men du anslår 2.5 til 3 ganger så høy pris.

 

Det er forresten ikke riktig det du skriver om vekten. Ja, bensintanken må være større enn dieseltanken for å få samme rekkevidde, men dette henger tett sammen med at bensin har lavere massetetthet enn diesel. Energitettheten for bensin og diesel er veldig lik om man regner per kg. Faktisk er den litt høyere for bensin. Men diesel har høyere volumetrisk energitetthet og dermed også høyere massetetthet. Det er altså ikke riktig at 200 liter ekstra tankkapasitet gir 200 kg ekstra vekt. Man kan nok regne litt ekstra vekt for selve tanken, men det vil på ingen måte veie opp for den ekstra vekten på selve dieselmotoren. At bensinmotoren har lavere moment tar den igjen ved at den har høyere turtall og høyere utveksling, så det ser jeg ikke på som noe tema i det hele tatt. Dersom man har en stor båt og vil raskt opp i plan, ser jeg ikke bort ifra at det å spare 600 kg i motorvekt (dersom man har to V8-350 istedenfor to D6-370 er vektforskjellen 636 kg) langt på vei vil motvirke lavere effekt ved lave turtall.

Link to post
Share on other sites

For å ta noen helt konkrete tall, så operer Volvo med følgende forbruk på sine motorer

 

Bensin

 

Volvo Penta 5.0 Gi    | 305 cid V8 225hk | 69.0 L/t
Volvo Penta 5.0 GXi  | 305 cid V8 270hk | 81.0 L/t
Volvo Penta 5.7 Gi    | 350 cid V8 300hk | 86.0 L/t
Volvo Penta 5.7 GXi  | 350 cid V8 320hk | 89.5 L/t

 

Diesel

 

Volvo Penta D3 220 | Diesel 220hk | 45.0 L/t
Volvo Penta D4 260 | Diesel 260hk | 52.0 L/t
Volvo Penta D4 300 | Diesel 300hk | 54.8 L/t
Volvo Penta D6 370 | Diesel 370hk | 76.7 L/t
Volvo Penta D6 435 | Diesel 435hk | 81.0 L/t
Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortsatt du misforstod det jeg skrev. Jeg påstår ikke at service-kostnadene er 37 000 kroner høyere. Jeg skriver at ut ifra de forutsetningene som ble brukt i regnestykket, vil diesel kunne lønne seg bare hvis merkostnaden ved service er mindre enn 37 000 kroner i året. Jeg løser altså bare en ulikhet og konkluderer ut ifra det, men hva service faktisk koster vet jeg ikke og det har jeg heller aldri hevdet noe om.

 

Jeg fant en litt nyere tråd her med en som har betalt 28 000 kroner for service på D6 med drev: https://baatplassen.no/i/topic/101145-servicekostnad-volvo-penta-d6-mdph-drev/

 

Jeg skal ikke legge skjul på at dette tydeligvis ble oppfattet som mer enn normalt av de fleste, men til slutt i tråden er det en som mener det er som forventet og at en D4-225 kommer på drøyt 20 000 kroner. Selv har jeg en utenbords bensinmotor på 300 hk og betaler noe rundt 6-7000 kroner i året for service, men da sparer jeg jo en del på at jeg ikke har drev.

 

Når det gjelder drivstsikkerhet, har vel Volvo Pentas D-motorer satt sitt preg på statistikken, uten at dette har hatt så mye med dårlig vedlikehold å gjøre.

 

Når det gjelder drivstofforbruk, tror jeg du overdriver litt. På volvopenta.com kan du sjekke litt motordata og du kan f.eks. sammenligne en D6-370 med en V8-350 som har veldig lik oppgitt effekt. Du ser da at ved samme effektuttak, ligger dieselmotoren rundt 25% til 30% lavere enn bensinmotoren. Jeg vil gjerne se grunnlaget for dine beregninger hvis du mener at prisen per utgjørt distanse blir noe særlig mer enn det dobbelt med bensin sammenlignet med diesel. Hvis vi regner 15 kr/liter for bensin og 10 kr/liter for diesel, havner vi rundt dobbel pris med bensinmotor, om vi utelukker at dieselmotoren er vesentlig tyngre enn bensinmotoren. Men du anslår 2.5 til 3 ganger så høy pris.

 

Det er forresten ikke riktig det du skriver om vekten. Ja, bensintanken må være større enn dieseltanken for å få samme rekkevidde, men dette henger tett sammen med at bensin har lavere massetetthet enn diesel. Energitettheten for bensin og diesel er veldig lik om man regner per kg. Faktisk er den litt høyere for bensin. Men diesel har høyere volumetrisk energitetthet og dermed også høyere massetetthet. Det er altså ikke riktig at 200 liter ekstra tankkapasitet gir 200 kg ekstra vekt. Man kan nok regne litt ekstra vekt for selve tanken, men det vil på ingen måte veie opp for den ekstra vekten på selve dieselmotoren. At bensinmotoren har lavere moment tar den igjen ved at den har høyere turtall og høyere utveksling, så det ser jeg ikke på som noe tema i det hele tatt. Dersom man har en stor båt og vil raskt opp i plan, ser jeg ikke bort ifra at det å spare 600 kg i motorvekt (dersom man har to V8-350 istedenfor to D6-370 er vektforskjellen 636 kg) langt på vei vil motvirke lavere effekt ved lave turtall.

 

Men da kan jeg, ut ifra det du skriver konkludere med at diesel vil lønne seg ihht ditt regnestykke, ettersom differansen i årlige servicekostnader på diesel vs bensin er langt under 37.000,-  :wink:

Hva kommer til diff i forbruk, så brukte jeg Kenneth sitt anslag på 50-100% forskjell i forbruk, derfor forrige regnestykke. 

var innom VP sine hjemmesider, men fant ikke noen kalkyler på forbruk på de forskjellige motorene der. (send meg gjerne en link?) 

du sier jo selv at ved bensin så oppveier mangelen på moment ved å hente ut effekt på turtall på lavere utveksling... vil ikke dette da kreve mer drivstoff? 

letteste sammenlikningen jeg fant akkurat nå var VP 5,7Gi V8 300hk med forbruk på 86l/t og VP D4 300hk med 54,8l/t. bensinmotoren her bruker ca 60% mer. 

så et forbruk på en båt med dieselmotor på 5000 liter/år til kr 10/liter vil da med bensinmotor i samme båt ha et forbruk på 8000 liter/år til kr 15/liter som gir en diff på kr 70.000/år i drivstoff.

(har her brukt samme HK-antall. da tar vi hensyn til både bensinmotorens lave vekt, og dieselmotorens gunstige momentkurve) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe religiøst forhold til noen av motortypene. Jeg har bensinturbo i en bil, og dieselturbo i den andre. Begge deler moderne motorer. I den relativt lette bilen med bensinturbo synes jeg motoren fungerer meget bra, men jeg tror ikke den hadde egnet seg som båtmotor, på tross av at jeg elsker den motoren. Alt til sin bruk.

 

I båten har jeg nå D6. Har tidligere hatt D4, og før det Suzuki DF140.

 

Jeg registrerer at en folk vrir noe helt vanvittig på fakta, og velger å se vekk fra viktige moment når de trekker konklusjoner. Eksempelvis så er forskjellen mellom service på diesel m/drev, og bensin m/drev svært mye mindre enn det enkelte her forespeiler. Jeg gjør det meste selv, og blir skremt når jeg ser hva folk betaler for service.

 

Forresten så anbefaler jeg en titt på testen under som jeg ser på som meget relevant. Her ser man at D6-310 har høyere toppfart enn de 3 bensinmotorene i testen, inkludert den som har 375 hk. Forskjellen i forbruk er også større enn det flere her påstår. Den ble i 25 knop målt til å være 2,2-2,3 l/nm for bensin, og kun 1,23 for D6. Ikke støyer dieselen noe mer heller. I høy fart bråker faktisk D6 mindre enn bensinmotorene. Ligg merke til at dieselen kommer veldig bra ut av dette på tross av høyere vekt.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article243704.ece

 

Når det gjelder hvilke motorer som er oftest på verksted for å bli skrudd på, så forstår jo de fleste som kjenner litt til statistikk at de påstandene som kom her tidligere er helt håpløse, nemlig at det er mer problem med dieselmotorer, siden man ser de oftere på verksted. Det er nemlig store forskjeller på hvilke båter de forskjellige motorene finnes i, hvem som eier de, hvilke bruksmønster de har osv. For eksempel er det lett å argumentere for at dieselmotorer i snitt går flere timer i året. Jeg kan også argumentere for at de som har hatt råd til å kjøpe seg en veldig stor og dyr båt, med en enda dyrere dieselmotor, mer sannsynlig vil betale for å ha den på verksted. En rimeligere bensinmotor er det mer sannsynlig at eieren skrur på selv. Nå kan man diskutere hvilke av påstandene mine her som er riktige eller ikke, men faktum er at man ikke har kontroll på disse faktorene, og at det dermed blir håpløst å trekke konklusjoner utfra det lille vi vet.

 

Personlig, så mener jeg at generelt sett så er bensin et greit valg i mindre og lettere båter, mens diesel klart er et bedre valg når båten blir større. I mange tilfeller ville jeg vel heller valgt påhengs enn innenbords bensin om jeg først skulle ha bensin. Lettere å ta service, lettere å bytte motor, mindre støy, kanskje også litt lavere forbruk?

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe religiøst forhold til noen av motortypene. Jeg har bensinturbo i en bil, og dieselturbo i den andre. Begge deler moderne motorer. I den relativt lette bilen med bensinturbo synes jeg motoren fungerer meget bra, men jeg tror ikke den hadde egnet seg som båtmotor, på tross av at jeg elsker den motoren. Alt til sin bruk.

 

I båten har jeg nå D6. Har tidligere hatt D4, og før det Suzuki DF140.

 

Jeg registrerer at en folk vrir noe helt vanvittig på fakta, og velger å se vekk fra viktige moment når de trekker konklusjoner. Eksempelvis så er forskjellen mellom service på diesel m/drev, og bensin m/drev svært mye mindre enn det enkelte her forespeiler. Jeg gjør det meste selv, og blir skremt når jeg ser hva folk betaler for service.

 

Forresten så anbefaler jeg en titt på testen under som jeg ser på som meget relevant. Her ser man at D6-310 har høyere toppfart enn de 3 bensinmotorene i testen, inkludert den som har 375 hk. Forskjellen i forbruk er også større enn det flere her påstår. Den ble i 25 knop målt til å være 2,2-2,3 l/nm for bensin, og kun 1,23 for D6. Ikke støyer dieselen noe mer heller. I høy fart bråker faktisk D6 mindre enn bensinmotorene. Ligg merke til at dieselen kommer veldig bra ut av dette på tross av høyere vekt.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article243704.ece

 

Når det gjelder hvilke motorer som er oftest på verksted for å bli skrudd på, så forstår jo de fleste som kjenner litt til statistikk at de påstandene som kom her tidligere er helt håpløse, nemlig at det er mer problem med dieselmotorer, siden man ser de oftere på verksted. Det er nemlig store forskjeller på hvilke båter de forskjellige motorene finnes i, hvem som eier de, hvilke bruksmønster de har osv. For eksempel er det lett å argumentere for at dieselmotorer i snitt går flere timer i året. Jeg kan også argumentere for at de som har hatt råd til å kjøpe seg en veldig stor og dyr båt, med en enda dyrere dieselmotor, mer sannsynlig vil betale for å ha den på verksted. En rimeligere bensinmotor er det mer sannsynlig at eieren skrur på selv. Nå kan man diskutere hvilke av påstandene mine her som er riktige eller ikke, men faktum er at man ikke har kontroll på disse faktorene, og at det dermed blir håpløst å trekke konklusjoner utfra det lille vi vet.

 

Personlig, så mener jeg at generelt sett så er bensin et greit valg i mindre og lettere båter, mens diesel klart er et bedre valg når båten blir større. I mange tilfeller ville jeg vel heller valgt påhengs enn innenbords bensin om jeg først skulle ha bensin. Lettere å ta service, lettere å bytte motor, mindre støy, kanskje også litt lavere forbruk?

:thumbsup:

 

Kommentar fra moderator: Vi har regler for sitering:
  • Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt. Normalt er det unødvendig å sitere fra siste innlegg.
  • Å sitere et innlegg 100% er forbudt.
  • Bilder bør normalt slettes fra sitatet.

Dette må være bortimot rekord, lar det stå som en påminnelse til alle.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ingen turbåter over 30 fot på Finn med bensinmotor, finner du en er den nesten ny.

Fordi det er noe som heter avgiftsfri diesel, men ikke avgiftsfri bensin.

Det har er drivstoffprisregulert i så mange år at det blir regnet som selvsagt å velge diesel ut fra drivstoffprisene.

 

Problemet er bare at servicekostnader (og uforutsette kostnader) er så mye dyrere på diesel at det likevel er rimeligere med bensin. Og i tillegg går bensinmotorene jevnere og er penere i lydbildet.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor denne tråden ble opprettet i grunn. kan ikke finne noen annen grunn enn at det kun er for å piske igang en "krangel". det er "bensin vs diesel" og "seil vs motor" som engasjerer mest til opphetede diskusjoner her inne. kanskje jeg skal opprette en tråd som innledningsvis forteller med en "ovenfra og ned" tone at motor er det eneste logiske alternativet, og alle som mener noe annet er tullinger?  :giggle:

 

Til saken da. 

Jeg har lest igjennom hele tråden, og det argumenteres i fleng om at en bensinmotor er såå mye billigere enn en til

på vår båt er det ikke engang en tanke å benytte seg av bensinmotorer. men for bensin-forkjemperene, overbevis meg om at det ville vært lønnsomt:

37 fot planende båt på 7500kg med 2x VP KAD300 maks fart 39kn, ca 100 driftstimer pr år. snittforbruk: 2,5 l/nm.  :wink:

Jeg hadde 270 Estremo med D6 og hadde nok valgt den med V8 380 eller 430 i 10 av 10 tilfeller om jeg skulle ha slik båt og det var mulig å få fatt i.

 

Din 37 GM hadde blitt veldig grom og komfortabel med doble 430hk. Tipper toppfart kunne vært over 46-47 knop og økonomisk cruising på 30-35 knop. Hadde sikkert brukt 3,5l/nm i stedet for 2,5. Men for meg hadde det vært verdt det. Man tar det dessuten igjen på lavere serviceutgifter.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest om dine erfaringer tidligere Lingefan, og kan jo forstå hvorfor du mener hva du mener. Jeg er imidlertid ikke enig med det du presenterer som fakta, for eksempel at servicekostnadene på diesel er så høy at det er rimeligere med bensin. For større båter tror jeg du tar helt felt. Servicekostnaden er som jeg nevnte ikke så stor som du og andre vil ha det til. Dere overdriver de for dieselen sin del, og underdriver de for bensin sin del. Samtidig så underdriver dere forskjellen i faktisk forbruk.

 

Jeg har hørt mye bensininstallasjoner som bråker mer, og de som bråker mindre. Samme med diesel. Min far hadde en Finnmaster 6800 WA med D3. Det bråkte og vibrerte noe ekstremt. Det er en båt som nok hadde klart seg bedre med en påhengs. Til sammenligning er støynivå og vibrasjonsnivå ekstremt mye lavere på vår Viksund med D6.

 

Du fremstillere det jo som om bensinmotorer er overlegne i stort sett alle applikasjoner. 37 GM med doble 430 hk bensin? Mener du at det er en god ide?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Diesel = seigpining og ræva komfort. Hva i H....... skal en på sjøen å gjøre med slike terrormaskiner. Rister verre enn gamle SABB Semi 5-9 hk uten balansevekter... Puhhh.... Grunnen til at det brukes lite diesel er vel at dere ikke orker å kjøre de - i hvertfall på lavere/kosehastigheter... - at noen gidder.

 

Klarer en seg ikke med BenZ har en kjøpt feil båt.....

 

Det er nå min mening...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke valgt bensin i en 40 foter. Diesel er veldig gode på dreiemoment fordi det er turbomotorer, ikke fordi det er dieselmotor. Hadde man satt turbo på bensin V8 fra Volvo også skulle nok de også vært mye sterkere. Sikkert også brukt en del, men det har med turtall å gjøre. Dieselmotorene som tilbys på markedet passer godt i store tunge komfortcruisere pga turbo.

 

Men hvis man har råd til å kjøpe seg en ny Windy 39 Camira. Velger man 2 stk D6400 eller 2 stk V8 430? Og hvorfor?

 

Komforten er flott med D6, men jeg er spent på om V8 kunne fungert bedre. Se bort fra forbruk, båten koster 4 millioner.

 

Men om man kjøper en brukt Windy Khamsin har man ikke noe valg, da alle nybåtkjøpere har valgt diesel. Grunnen er nok flere, men også at verditap ville vært voldsomt med dobbel bensin. Ingen er "gale nok".

 

Goldfish 32 er en morsom båt som ble solgt med både diesel og bensin. Er jo mye råere med bensin i en slik båttype. Det koster flesk å eie og drifte uansett. Andersb her inne brukte over 700.000 (?) på 4 år på sine diesel yanmar bare i utbedringer.

Jeg brukte 350.000kr på 4 år med en D6 350.

Og vet om andre som har hatt kostnader man "ikke snakker om". Man er vel redd for verditap eller man synes det er flaut?

 

Er mange som ikke har slike kostnader på båter, men jeg lurer på om de gjør alt selv? Spørsmålet er om de da ikke gjør alt riktig. Hadde aldri kjøpt en båt som var servet av eieren selv i flere år. Hvordan skal man vite at alt er 100%?

 

Jeg ser i alle fall frem til litt dyrere bensinregning :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke valgt bensin i en 40 foter. Diesel er veldig gode på dreiemoment fordi det er turbomotorer, ikke fordi det er dieselmotor. Hadde man satt turbo på bensin V8 fra Volvo også skulle nok de også vært mye sterkere. Sikkert også brukt en del, men det har med turtall å gjøre. Dieselmotorene som tilbys på markedet passer godt i store tunge komfortcruisere pga turbo.

Her får du gå tilbake til kildene dine og dobbeltsjekke litt :wink:

 

 

 

Skal vi se .. da har vi nok en Dieseleier som ikke utfører minimum av foreskrevet inspeksjon og vedlikehold på motoren og flytter den potensielle og raskt økende utgiftsposten på neste eier......

Ja, jeg burde nok ha sjekket åpningstrykket og forstøvingen på dysene, men siden den går så utrolig klokkeklart som det gjør, uten røyk og starter før man hører starteren slår inn, så har jeg rett og slett valgt å utsette det. Men jeg skal love deg at den som kjøper den båten ikke kjøper katta i sekken :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel = seigpining og ræva komfort. Hva i H....... skal en på sjøen å gjøre med slike terrormaskiner. Rister verre enn gamle SABB Semi 5-9 hk uten balansevekter... Puhhh.... Grunnen til at det brukes lite diesel er vel at dere ikke orker å kjøre de - i hvertfall på lavere/kosehastigheter... - at noen gidder.

 

Klarer en seg ikke med BenZ har en kjøpt feil båt.....

 

Det er nå min mening...

 

finner ikke mye av verdi i dette innlegget i grunn... 

 

Jeg ville nok ikke valgt bensin i en 40 foter. Diesel er veldig gode på dreiemoment fordi det er turbomotorer, ikke fordi det er dieselmotor. Hadde man satt turbo på bensin V8 fra Volvo også skulle nok de også vært mye sterkere. Sikkert også brukt en del, men det har med turtall å gjøre. Dieselmotorene som tilbys på markedet passer godt i store tunge komfortcruisere pga turbo.

 

Men hvis man har råd til å kjøpe seg en ny Windy 39 Camira. Velger man 2 stk D6400 eller 2 stk V8 430? Og hvorfor?

 

Komforten er flott med D6, men jeg er spent på om V8 kunne fungert bedre. Se bort fra forbruk, båten koster 4 millioner.

 

Men om man kjøper en brukt Windy Khamsin har man ikke noe valg, da alle nybåtkjøpere har valgt diesel. Grunnen er nok flere, men også at verditap ville vært voldsomt med dobbel bensin. Ingen er "gale nok".

 

Goldfish 32 er en morsom båt som ble solgt med både diesel og bensin. Er jo mye råere med bensin i en slik båttype. Det koster flesk å eie og drifte uansett. Andersb her inne brukte over 700.000 (?) på 4 år på sine diesel yanmar bare i utbedringer.

Jeg brukte 350.000kr på 4 år med en D6 350.

Og vet om andre som har hatt kostnader man "ikke snakker om". Man er vel redd for verditap eller man synes det er flaut?

 

Er mange som ikke har slike kostnader på båter, men jeg lurer på om de gjør alt selv? Spørsmålet er om de da ikke gjør alt riktig. Hadde aldri kjøpt en båt som var servet av eieren selv i flere år. Hvordan skal man vite at alt er 100%?

 

Jeg ser i alle fall frem til litt dyrere bensinregning :-)

 

Du må lese deg opp på motorteknisk tror jeg. JO dieselmotorer HAR mer moment fordi de er dieselmotorer! 

 

En bensinmotor komprimerer et drivstoff-luft blandingen og deretter tenner den med en gnist. En dieselmotor komprimerer bare luft, til et så høyt trykk og temperatur at når drivstoffet injiseres så antennes det automatisk uten behov for en gnist. Dette er den grunnleggende forskjell mellom de to motorer. Så, en dieselmotor har en høyere kompresjon enn en bensinmotor, for å få drivstoff til å tenne. Omvendt kan en bensinmotor ikke komprimere som dieselmotoren gjør, fordi drivstoff-luft blandingen ville antennes for tidlig, på feil tidspunkt. Husk dieselmotoren bare komprimerer luft, så det har ikke det problemet. stempelet i dieselmotoren beveger seg lenger, for å komprimere luften mer,slik at slaglengden er lengre i en dieselmotor,og en lengre slaglengde betyr en større veivakseldiameter. Forutsatt at den kraft som kommer fra bensinstempel og dieselstempelet er like, så har diesel stempelet større slaglengde, og dreier veivakselen med større dreiemoment (men nødvendigvis, ved færre omdreininger per minutt). Bensinstempel kan levere den samme kraften, men leverer det ved å slå en veivaksel flere omdreininger per minutt, med mindre dreiemoment.

 

du kan hente ut mer av både hp og moment på både bensin og diesel ved bruk av overlading som turbo og kompressor. 

KAD'ene mine har begge deler, kompressor for å levere kraft i det lave registeret og turbo for det høye. 

 

at noen bruker bortimot en årslønn på rep og vedlikehold i løpet av noen få år tror jeg ikke er "normalen" selv om det er veldig beklagelig for vedkommende. 

Link to post
Share on other sites

Du må lese deg opp på motorteknisk tror jeg. JO dieselmotorer HAR mer moment fordi de er dieselmotorer! 

 

En bensinmotor komprimerer et drivstoff-luft blandingen og deretter tenner den med en gnist. En dieselmotor komprimerer bare luft, til et så høyt trykk og temperatur at når drivstoffet injiseres så antennes det automatisk uten behov for en gnist. Dette er den grunnleggende forskjell mellom de to motorer. Så, en dieselmotor har en høyere kompresjon enn en bensinmotor, for å få drivstoff til å tenne. Omvendt kan en bensinmotor ikke komprimere som dieselmotoren gjør, fordi drivstoff-luft blandingen ville antennes for tidlig, på feil tidspunkt. Husk dieselmotoren bare komprimerer luft, så det har ikke det problemet. stempelet i dieselmotoren beveger seg lenger, for å komprimere luften mer,slik at slaglengden er lengre i en dieselmotor,og en lengre slaglengde betyr en større veivakseldiameter. Forutsatt at den kraft som kommer fra bensinstempel og dieselstempelet er like, så har diesel stempelet større slaglengde, og dreier veivakselen med større dreiemoment (men nødvendigvis, ved færre omdreininger per minutt). Bensinstempel kan levere den samme kraften, men leverer det ved å slå en veivaksel flere omdreininger per minutt, med mindre dreiemoment.

 

du kan hente ut mer av både hp og moment på både bensin og diesel ved bruk av overlading som turbo og kompressor. 

 

Bra oppsummert Navic :thumbsup:

 

Vil bare legge til en ting.

Fortreffeligheten med diesel er jo at dieseldysa fortsetter å sprøyte inn diesel mens stempelet går ned, det gjør ikke bensinmotoren. Dermed kan man oppnå skyvekraft på stempelet når råden står i 90 graders vinkel på veiva. Det man oppnår da er jo at vektarmen blir mye lengre i forhold til en bensinmotor som har eksplosjonen rett etter at stempelet har forlatt topp, og momentarmen (den loddrette avstanden fra senter av stempel til senter av veivaksel) er vesentlig kortere. Det er nettopp dette som gjør at man får det høye dreiemomentet på en dieselmotor. Common rail er da i særklasse siden man elektronisk kan styre innsprøytningen avhengig av ulike parametre.

 

Vel, det var en kort forklaring på de ulike dreiemomentene. Men jeg understreker at dette ikke er mitt fag, så korriger meg gjerne om jeg har forklart noe feil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må lese deg opp på motorteknisk tror jeg. JO dieselmotorer HAR mer moment fordi de er dieselmotorer! 

 

Er vel det som på norsk kalles "midlere forbrenningstrykk"  - eller nynorsk "brake mean effective pressure" 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_effective_pressure

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke fått med meg at noen er sure her? Jeg ser bare en grei debatt her med hyggelig oppegående mennesker. Har jeg gått glipp av noe?

 

Ser at du er skeptisk til selv-vedlikeholdt motor, dette gjelder jo i så tilfelle både for bensin og diesel håper jeg. Jeg stoler i alle fall ikke blindt på verksted. Har hatt så mange uheldige opplevelser på bil der jeg har fersket verksted i å ikke bytte alt de skal på service. Jeg stoler på meg selv, da vet jeg akkurat hva som har blitt gjort. Jeg følger jo de samme instruksjonene som verkstedet gjør. Forskjellen er at jeg ikke kommer til å hoppe over noen punkt for å spare penger. Jeg leverer det imidlertid i fra meg om jeg ikke føler meg kompetent til å gjøre en spesifikk jobb. Demontering og overhaling av drev er for eksempel noe jeg neppe kommer til å styre med om det blir nødvendig.

 

Lingefan, du kunne jo kjøpt deg en ny D6 og hatt penger til overs til diesel for den summen du har bladd opp i utbedringer. Slike regninger er det ikke mange av oss som opplever å få, men det forklarer jo utvilsomt din negativitet ovenfor D-motorer.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Fordi det er noe som heter avgiftsfri diesel, men ikke avgiftsfri bensin.

Det har er drivstoffprisregulert i så mange år at det blir regnet som selvsagt å velge diesel ut fra drivstoffprisene.

Problemet er bare at servicekostnader (og uforutsette kostnader) er så mye dyrere på diesel at det likevel er rimeligere med bensin. 

Kan bare svare for min båtmotor Ford 100HK og den har på snitt de siste 39 år  servicekostnader på kr 1424,48 hvor finner du

en bensinmotor som har et bedre regnestykke. 

Diesel forbruk liter 5-6-7-8-9 pr  mn. 

At noen bensinmotorer støyer mindre er rett.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Din 37 GM hadde blitt veldig grom og komfortabel med doble 430hk. Tipper toppfart kunne vært over 46-47 knop og økonomisk cruising på 30-35 knop. Hadde sikkert brukt 3,5l/nm i stedet for 2,5. Men for meg hadde det vært verdt det. Man tar det dessuten igjen på lavere serviceutgifter.

 

 

Tror du skal lese den testen som leif_erikg linket til lengre opp en gang til. Forbruksøkningen hadde nok blitt ganske mye mer brutal enn det du sier. Selv på den forholdsvis lille og lette Sea Ray 275en har beste bensinmotoren 50% større forbruk enn en D6. Den differansen øker nok jo større og tyngre båten er. At en 37 GM ville brukt særlig mindre enn dobbelt så mye bensin som diesel har jeg svært vanskelig for å se for meg.

 

Jeg er ikke noen dieseltilbeder (selv om jeg har en voldsom 75hk diesel i snekka mi :giggle: ), tvert imot, jeg hadde 250 illsinte bensinhester på forrige båten min og var strålende fornøyd med det. Men hver til sitt bruk. Jeg er enig i at for mange båter i "mellomstørelsen" (la oss si ca 25 til 30 fot) kanskje hadde vært mer fornuftig motorisert med en eller to bensinmotorer i stedet for dieselmotorer, men når man har passert 35 fot med sport- eller cabincruiser så er nok diesel det mest fornuftige alternativet. Dieselmotor på en planende båt under 25 fot er nok lite hensiktsmessig. På slike båter er nok uansett en god påhenger beste alternativet i de fleste tilfeller.  (Det sier jeg på tross av at både jeg og faren min var svært fornøyd med Bella 650n han hadde med KAD32 under akterdekket. Men det skal jo også nevnes at jeg selv kun betalte for diesel til den :giggle:)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...