Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Igjen:

Service og vedlikehold er holdt utenfor i alle klikk sine tester.

 

Her er to til hvor jeg synes bensinmotorene klarer seg bedre enn for 28 fots båt:

http://www.klikk.no/motor/baat/article495820.ece

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article495920.ece

 

 

Det som egentlig diskuteres her er samlet kostnad inkludert service, vedlikehold og uforutsette utgifter.

Der taper diesel stort når man først er i gang. Så lenge det holder er det slik som i testen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Igjen:

Service og vedlikehold er holdt utenfor i alle klikk sine tester.

 

Her er to til hvor jeg synes bensinmotorene klarer seg bedre enn for 28 fots båt:

http://www.klikk.no/motor/baat/article495820.ece

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article495920.ece

 

 

Det som egentlig diskuteres her er samlet kostnad inkludert service, vedlikehold og uforutsette utgifter.

Der taper diesel stort når man først er i gang. Så lenge det holder er det slik som i testen.

 

ikke noe overraskende i disse linkene i grunn. og bekrefter bare mye av det som har blitt sagt i tråden her. 

Jeg skjønner at du har blitt brent, og dermed fordømmer diesel nord og ned,og at der derfor er vanskelig å argumentere imot deg. men jeg tror fortsatt at dette blir litt særegent for noen få, og ikke er normalt. 

du messer jo veldig om service og vedlikehold samt "uforutsette kostnader". men kan du være snill å fremlegge hvilke faktiske service og vedlikeholdskostnader som er så horrible med diesel at det kan forsvare 50-100% høyere forbruk av et drivstoff som koster 50% mer enn alternativet? 

Link to post
Share on other sites

 

var innom VP sine hjemmesider, men fant ikke noen kalkyler på forbruk på de forskjellige motorene der. (send meg gjerne en link?) 

du sier jo selv at ved bensin så oppveier mangelen på moment ved å hente ut effekt på turtall på lavere utveksling... vil ikke dette da kreve mer drivstoff? 

letteste sammenlikningen jeg fant akkurat nå var VP 5,7Gi V8 300hk med forbruk på 86l/t og VP D4 300hk med 54,8l/t. bensinmotoren her bruker ca 60% mer.

 

På volvopenta.com kan du under "fritidsbåtar" velge "Aquamatic" i menyen til venstre, og så kan du velge "Bensinmotorer" og trykke på "V8-300-CE". Du får da muligheten til å velge blant noen pdf-dokumenter på forskjellige språk. Hvis du trykker på et av dem og så trykker "Accept" når det kommer opp en disclaimer, får du opp data på både V8-300-CE og V8-350-CE. Rett under bildet av motoren er det en kurve som viser motorens og propellens effektkurve. Hvis du leser av propelleffekten for V8-350-CE, så er denne ganske nøyaktig 100 kW ved 4000 rpm.

 

Hvis du så ser litt lenger ned, har du forbrukskurven og der kan du lese av forbruket ved 4000 rpm. Det er 38 liter per time.

 

Så til dieselmotoren det er naturlig å sammenligne med: D6-370. Denne finner du ved å velge "Dieselmotorer" istedenfor "Bensinmotorer" (rett over i menyen, det er ikke vanskelig å finne). Hvis du åpner pdf-dokumentet og ser på effektkurven, ser du at propelleffekten ved 2400 rpm er 100 kW. Så ser du på forbrukskurven at ved 2400 rpm er forbruket 27 liter/time. Ved et gitt effektuttak som jeg vil tro er i nærheten av marsjfart for en typisk båt med disse motorene, ligger altså dieselmotoren på 27/38 = 71% av forbruket til bensinmotoren. Her ser du forresten også at bensinmotoren veier 452 kg, mens dieselmotoren veier 770 kg, begge to inkludert drev og propell.

 

Når det gjelder det med at bensinmotoren bruker mer drivstoff fordi den har høyere turtall, er vel det en lite treffende forklaring. Virkningsgraden går riktig nok noe ned når turtallet øker, men den største årsaken til at bensinmotoren bruker mer drivstoff ved et gitt effektuttak er at bensin har lavere energitetthet. Den nest største årsaken er at bensinmotoren har lavere kompresjon og dermed lavere virkningsgrad.

 

Når det gjelder motorens dreiemoment, er dette egentlig ganske uinteressant, bortsett fra at dieselmotorens høye moment gjør at deler må bygges sterkere som igjen bidrar til den store forskjellen i vekt og vibrasjoner. Imidlertid har dieselmotoren litt høyere effekt på moderate turtall enn bensinmotoren og det er relevant, men forskjellen er ikke veldig stor. Ved 50% av maks turtall er forskjellen rundt 20 hk og det utgjør ikke mye når man tenker på at dette er et turtallsområde man bare er innom i noen sekunder på vei opp i plan.

 

Det var et bra svar du skrev til Lingefan, men han har faktisk et viktig poeng. Det er bare det at spesielt i bilverden, misbrukes begrepet "dreiemoment" av et stort flertall. Når en middels motorjournalist eller en annen bilentusiast snakker om dreiemoment, mener de som regel ikke absolutt dreiemoment, men ytelse på lavere turtall. Og da bruker de gjerne samme definisjon av lavt turtall for dieselmotorer og bensinmotorer, til tross for at bensinmotorer generelt ligger på et litt høyere turtallsregister. Det er jo en vanlig oppfatning at høyt dreiemoment gir god akselerasjon, mens det i virkeligheten er slik at en motor med høy dreiemoment gires tyngre slik at det er meningsløst å sammenligne dette direkte. Hvis man tar hensyn til girutvekslingen, er det ganske lett å utlede at når da skal sammenligne ytelse, er det i realiteten effekten man sammenligner. Men nok av det! Lingefan har rett i at det er turboen som er den viktigste årsaken til at noen motorer yter bedre på lave og middels turtall enn andre. Hvis du ser på effektkurven til moderne biler med bensinmotor og turbo, ser du nøyaktig det samme. På biler med bensinmotor har det blitt ganske vanlig med lavtrykksturbo som primært er ment å løfte midten og nedre del av effektkurven og det er nøyaktig det man gjør på turbodieselene også.

 

Forøvrig kan man ikke argumentere med at diesel må være best rent teknisk sett fordi de fleste store båter i Norge går på diesel. I så fall ville man kunne bruke det samme argumentet for biler også, og møte seg selv i døra om man f.eks. så på det amerikanske markedet.

Link to post
Share on other sites

Nytter ikke å bli enig.

 

Diesel er for voksne menn med hår på ba..ene som kan skru sjøl og ikke er redde for litt lukt av eksos.????????

 

 

Bensin er for smågutter som ikke vet bedre????

 

 

Ellers er det meget individuelt hva som passer best, noen har ikke bensin på marinaen i mange mils omkrets, noen er redde for høyt kostnadsnivå på dieselmotorer, andre liker lyden av en brumlende v8 bigblock bensin.

 

 

Men at det er lønnsomt og fornuftig å dra bensinmotorer inn i planende 40++ fotere, den kjøper jeg ikke.

Så religiøs bensinfanatiker bør man ikke være..da har man isåfall ikke greie på hva man snakker om.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lyd og lukt er i stor grad subjektivt og der må man bare godta at det finnes forskjellige oppfatninger. Men det man kan diskutere her som ikke er subjektivt, men som naturligvis vil avhenge av bruken, er hva som lønner seg rent økonomisk. Man burde vel da forutsette at bensin- og dieselalternativene har tilnærmet samme ytelse slik at dette kan danne et grunnlag for en direkte sammenligning. Det er nok riktig at når man kommer opp i tilstrekkelig størrelse på båten, vil motorvekten ha forholdsvis lite å si, mens jo mindre båten er, desto mer er det å tjene rent ytelsesmessig på å ha en lettere motor, noe som igjen gjør at man kan nøye seg med en litt mindre motor og på den måten komme bedre ut av det økonomisk. Hvis båten veier 15 tonn, spiller det liten rolle om motorene veier noen hundre kg mer. Samtidig blir forbruket en større del av regnestykket, dersom man ikke tilbakelegger kortere distanser med stor båt.

 

Navic II stilte jo et veldig relevant og interessant spørsmål om lønnsomheten på side 7, hvor han brukte sin egen båt og bruk som eksempel. Det ser vel ut til at i hans tilfelle, så ville det ikke lønne seg med bensin, men det fremgikk vel at han bruker rundt 2500 liter drivstoff per motor per sesong. Jeg vil tro at det er mange som bruker en god del mindre enn dette, så selv om Navic II ikke ville tjent på å ha bensinmotorer isteden, kan det jo tenkes at det ville vært tilfelle med et annet bruksmønster. Det vi imidlertid ikke har fått oppgitt, om vi skal bruke Navic II som eksempel, er hvor store utgifter han har på service. Det kom vel frem at det ligger betydelig lavere enn 37 000 kroner per år, men det sier jo ikke så mye. Med en prisforskjell på 300 000 og en lånerente på 5%, vil det som tidligere beskrevet koste 11 250 kroner mer å eie båt med dieselmotorer, dersom man ikke bruker den, ikke forsikrer den og ikke tar service på den. Dersom det i det hele tatt stemmer at servicekostnadene er høyere, kan man legge til denne differansen og hvis forsikringspremien er høyere, kan man legge til den differansen. Da får man en grense for hvor mye penger du må spare inn på drivtsoff i løpet av sesongen for å gå i pluss. Personlig skulle jeg gjerne prøvd å finne denne grensen, men det forutsetter at flere bidrar med relevant informasjon. Jeg synes i hvert fall at det ville gjort tråden mer interessant enn betraktninger rundt hvor mye hår man har på pungen ut ifra om man har bensinmotor eller dieselmotor i båten sin.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi, så har jeg gjentatte ganger etterlyst et eksempel på en prisutvikling som viser at det er mulig for en båt med bensinmotor å til enhver tid falle raskere i pris enn en båt med dieselmotor. Til gjengjeld er det vel ingen av dem som har hevdet at dieselmotorer er mye dyrere i service og vedlikehold som har kommet med informasjon som viser dette. Men det er i det minste logisk sett mulig å tenke seg at serviceutgiftene for diesel er betydelig høyere. Det kan godt hende at det ikke stemmer i praksis, men en slik påstand innebærer i hvert fall ikke noen selvmotsigelse eller annen logisk brist. Men det er det når man påstår at båter med bensinmotor til enhver tid faller raskere i pris enn båter med dieselmotor. Derfor er det ikke nødvendig for dem som hevder dette å finne data på finn.no for å svare på det spørsmålet jeg har stilt. Det er tilstrekkelig å dikte opp tall på egenhånd. Men selv da, om man står fritt til å dikte opp sine egne tall, er det umulig å få til en slik prisutvikling som beskrevet.

Link to post
Share on other sites

Problemet er om en får så mye som et saltstøv på kompressorbladene faller effekten og effektiviteten  drastisk og alle disse båtene har CB i navnet og for alle som ikke vet hva det er står det for Cash Burner - de sluker drifstoff - virkelig....

 

Artig leketøy

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Problemet er om en får så mye som et saltstøv på kompressorbladene faller effekten og effektiviteten drastisk og alle disse båtene har CB i navnet og for alle som ikke vet hva det er står det for Cash Burner - de sluker drifstoff - virkelig....

 

Artig leketøy

Er enig med deg der?

 

Men de går på diesel, "the fuel of Satan"

Som Jeremy Clarkson kaller det☺☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun bensinbiler på land også. En tysk 2010 mod Mercedes cab med turbo rekkefirer på 184hk, en tysk 2013 mod Porsche med 430hk V8 og en engelsk 2007 mod klassiker Jaguar cab med 420hk kompressor v8.

 

Diesel har jeg gitt en sjanse på sjøen. Nå er det tilbake til bensin også på daycruiseren. Vil nok kjøpe diesel igjen dersom jeg skal ha stor båt, men da må jeg være klar for 50-150.000 i uforutsette årlige kostnader.

 

Det skal også bli deilig å slippe alt stort og smått som må gjøres hele tiden. Og å være redd for dieseldyr, diesel som smører dårlig, hit og dit av ting som må oppdateres, eksosbend som må byttes. Injektorer som kan ryke, pass på pass på, husk husk husk.

 

Og når du kommer inn og trenger hjelp så kommer du til uhøflige båtmekanikere som hater å snakke, de hater å ta tlf, begynner på arbeid og fakturerer deg 40-100.000kr uten at noe videre er bestilt. Og de er aldri klare til tiden.

 

Forslag til kostnad? Det finner vi først ut dersom du bestiller sånn eller slik så vi kan se.... Osv... Håpløst.

Problemer nå i juli sa du? Da må man skjønne at alle i båtbransjen har ferie...(midt i høytiden).

 

3 ulike steder har vi opplevd ulike merkelige ubehagelige ting. Et annet sted har vi fått et nytt drev montert uten at alle skruer var satt på. Og et deksel på drevet var sprukket.

Et tredje sted klarte de ikke å bytte deler som skulle skiftes.

Og andre steder har de gjort mye og da blir det veldig dyrt (og i orden). Båten hang seg også opp i gir ved en anledning.

 

Nei, det skal bli flott med ny enkel utenbordsmotor med garanti. Kjøpt et sted der det er folk i juli om noe skulle skje. Og hvor de har vært super hyggelige hele tiden. Nøye utvalgt sted før kjøp.

En motor er etter min mening halvdød etter 10 år og omtrent død etter rundt 20.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Dere som kan mattematikk og har båter i millionklassen.

Kan dere som forherliger Diesel for en hver pris fortelle en som dessverre bare har en 24 for Bayliner fra 1996 med motorhavari fortelle meg hvordan det kan lønne seg å montere inn en Diesel?

En ny motor kostet meg ferdig montert og innkjørt ca 45.000.

Det var en ny 350 Mercruiser Longblock med alt av utvendig nytt.

Jeg vurdere  min 2455 til en verdig av 180.000 til 200.00.

Hvordan kan da en ny D6 til ca 375.000 pluss nytt drev forsvares?

Det er nærmest dobling av båtens verdi og vil selvfølgelig aldri kunne innbringes ved salg.

Eller er deg jeg som ikke har fått med meg noe?

Link to post
Share on other sites

Nei, det tviler jeg på. Du kan jo for moro skyld sette opp et regnestykke med to-tre alternativer, men fasiten vil du aldri få.

 

Edit: Nå er vel kanskje også båten din i grenseland for når diesel lønner seg. Men kanskje du kan si litt om bruksmønster og behov?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ca 800-1000 l pr sesong.

For meg er det egentlig uvesentlig om det er det ene eller det andre.

Min båt er jo liten i forhold til mange andre, men forbruk er kanskje ikke det største problemet da jeg har sørlandes beste skjærgård utenfor stuevegggen.

Jeg ville vel hatt Diesel i større båt kanskje, men takke faen for at jeg ikke hadde når motoren gikk til dundas. Og det skjer med Diesel også

Link to post
Share on other sites

Men du vil si at en ny D3 er kostnadforsvarlig?

Hvor mye koster den?

Hva med drevet?

Vil jeg få igjen penegne med bytte?

Jeg tviler på at noen vil betale 100.000 mer for min båt pga at det er en Dieselmotor.

 

Denne moderne sør-koreanske 200 hk dieselmotoren koster en kvart mill med drev og burde funke fint i en 24-foter (ja de har en større modell også). 280 kg tørrvekt.

Kostnadsforsvarlig?

Tja det kan bare hver enkelt svare på selv ut i fra forutsetninger og ønsker for båtlivet så som rekkevidde, forbruk, drivstoffkostnad, brannsikkerhet osv.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/aktuell-remotorisering

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=75073928

 

50 båtlapper ekstra for V6 270 hk http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=69610760

 

 

Denne brukte 5 liter/nm med doble V8 bensin, nå drar den 2,5 liter/nm med doble dieselmotorer

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...