Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Mercury leverer nå smallblock motorer på LS-base. De har, så vidt jeg har greid å finne ut, ingen fordeler ift gamle gen+ sbc. Hvis du vil ha en sterk og lett motor som ikke er for dyr så finnes blueprintede motorer mellom 350 og 450 hk som veier under 250 kg. -Nei, ikke hos mercruiser. De selger dinosaurer.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 med to slike dieseldyr, huffameg eg vemmes. Rett motor i den er en stk bigblock fra GM  :wink:

 

Kanskje ikke bigblock, den nye Mercury 6,2 literen jeg la inn bilde av lengre opp her. Men iallefall nok krefter for en 27-foter.

 

Den nye alu 5,3-liter V8 til VP med 300/350 hk, hva er nå det for noe?

 

http://www.boats.com/reviews/volvo-penta-introduces-next-generation-v8-and-v6-gasoline-engines/

 

"Volvo Penta says the 5.3-liter engine alone weighs 744 pounds, or about 119 pounds less than its previous-generation engine with a cast-iron block and heads.

The new MerCruiser 6.2-liter V8, which has an iron block and heads but open cooling, weighs 862 pounds."

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt greia. Er det ikke så enkelt at det er forskjellige type motor til forskjellig type båt.

 

Noen liker diesel andre bensin

 

Jeg er på daycruiser markedet og føler bensin er riktig der. Skulle jeg hatt cabincruiser ville jeg hatt diesel.Jeg kjøpte meg nå nylig en daycruiser med Volvo Penta 5.7 bensin nå meget fornøyd med motor, gange, lyd, osv.

 

Forrige båten var en Uttern D66 med 225hk Verado, den brukte 40L/time på marsjfart.

I fjor brukte jeg båten 75 gangtimer med ett snittforbruk på 14L/time.

 

Den nye skal visst nok bruke 50L/time på marsjfart, den veier mye mer enn Uttern og er 0,5 m breiere samt 6 fot lengre.

 

Jeg syntes det er OK.

 

Og jeg tror de med diesel er fornøyd med sitt forbruk.

 

Når det kommer til brann osv så er det farer forbundet til alt.....hold ting i stand og utfør preventivt vedlikehold istedet for å vente ting går istykker ....dette gjelder bensin og diesel.

Link to post
Share on other sites

Nei, komplett pakke. Nesten så jeg klinte til og kjøpte et par-tre stykker.

Pokker - det burde jeg sett. Jeg vil ha ny maskin - og 120' kunne jeg overtalt kona til å gå med på...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Om nokon framleis meiner bensinmotorane er mest driftsikre, so les. Og dette er ikkje synsing! Plukkar me so vekk det me ikkje brukar på dei mariniserte utgåvene, vert vel resultatet enno meir overveldande. Men alt dette viste me frå før.

 

 

 

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/02/09/195276408/svensk-rapport-disse-bilene-har-mest-motortrobbel?autoplay=1

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva var poenget? at registeret ryker er jo brukerfeil i form av manglende reimskift. Nå har heller ikkje den mest vanlige beninmotoren i båt GM sin v6/v8 noen registerreim som skal skiftes. Også har vel heller ikkje  båtdieslene noe partikkelfilter heller. Uansett så blir det heller søkt da en båtmotor som regel kjøres med belastning. Noe en bilmotor sjelden ser. Å finne 'informasjon' på nett kan alle gjøre. Snittet på kjørte km er 78 000 mens snittet på registerbytte skal være 60 000 så er det vel å forvente  :giggle:

 

Vil også legge til at om du vil lese statistikk om bil så les ikkje en slik betalt mikrostatistikk som det der over skarve 4000 biler men sjekk heller  TÛVs statistikk med grunnlag i snart ti millioner biler. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en gammel mazda kassevogn med 2 liters bensinmotor.

Registerreima ble bytta i 1994 ifølge serviceheftet, men bilen fungerte fint i 2012 med samme reima. Var vel kjørt bare ca 100.000 km siden bytte, men 18 år da.

På Citroens dieselmotorer var det vel 120.000 km intervall på 90-tallet, så det var seige saker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om nokon framleis meiner bensinmotorane er mest driftsikre, so les. Og dette er ikkje synsing! Plukkar me so vekk det me ikkje brukar på dei mariniserte utgåvene, vert vel resultatet enno meir overveldande. Men alt dette viste me frå før.

 

 

 

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/02/09/195276408/svensk-rapport-disse-bilene-har-mest-motortrobbel?autoplay=1

 

Hmm - spesielt. Du velger å sammenligne moderne bilmotorer med båtmotorer? Og samtidig tar du inn i sammenligningen moderne bildieselmotorer med båtdieselmotorer? Registerfeil på bensinmotorer, EGR-ventil og partikkelfilter på diesel. Såååå - det betyr at hvis man (slik du sier) tar bort egr og partikkelfilterfeil på diesel så har man maskiner som ikke får feil? :clap: Og på bensinmotorene kan man ta bort alle som har registerkjede så får man ikke feil...  :thumbsup:

Men alt dette visste du fra før? :rolleyes:  Jaja.. Går vel ikke an å fylle vann på en korket flaske... :lipseal:

Forbauset over hvor usaklig det går an å argumentere for ting. Det er ingen av disse maskintypene som er "best" - de har hvert sitt bruksområde, og fungerer bra hver for seg.  :yesnod:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

 fot

Hmm - spesielt. Du velger å sammenligne moderne bilmotorer med båtmotorer? Og samtidig tar du inn i sammenligningen moderne bildieselmotorer med båtdieselmotorer? Registerfeil på bensinmotorer, EGR-ventil og partikkelfilter på diesel. Såååå - det betyr at hvis man (slik du sier) tar bort egr og partikkelfilterfeil på diesel så har man maskiner som ikke får feil? :clap: Og på bensinmotorene kan man ta bort alle som har registerkjede så får man ikke feil...  :thumbsup:

Men alt dette visste du fra før? :rolleyes:  Jaja.. Går vel ikke an å fylle vann på en korket flaske... :lipseal:

Forbauset over hvor usaklig det går an å argumentere for ting. Det er ingen av disse maskintypene som er "best" - de har hvert sitt bruksområde, og fungerer bra hver for seg.  :yesnod:

 

Ja her var det mykje å gripe fatt i.

 Lat oss ta det  i litt rekkefylgje:

"Du velger å sammenligne moderne bilmotorer med båtmotorer?" Ja tenk at nokon kan få seg til noko slikt; å samanlikne moderne bilmotorar med båtmotorar. Fy og fy.

Sjølvsagt kan ein ikkje trekke ein slik samanlikning for langt, det er heller ikkje gjort sidan her er eit anna bruksmønster, men båtmontorar er i hovudsak mariniserte bilmotorar, so litt samanheng er det vel. Og so kan dei vere moderne dei og!

"Det er ingen av disse maskintypene som er "best" " Kven har snakka om best, ikkje eg i alle høve. Men mest driftsikker, og det er noko anna. Spør proffane!

" det betyr at hvis man (slik du sier) tar bort egr og partikkelfilterfeil på diesel så har man maskiner som ikke får feil?" "Ikkje får feil? Kven har sagt det? Solangt eg kjenner til har me vanlegvis ikkje partikkelfilter på sjøen, så då kan dei vel takst bort i ein slik samanlikning? Det som berre finnest i bilmontorar kan ein sjølvsagt ta vekk i ein slik samaanlikning, det skulle berre mangle. Dette gjeld både for bensin og diesel. Men det trur eg dei fleste skjønar.

 

Elles meiner eg det er fornuftigt å bruke bensinmotorar i mindre planande båtar opp mot 30 fot, kanskje enno meir, i langt større grad enn idag. Om ein ikkje har for mange driftstimar. Den er som tidlegare nemnt langt rimlegare, går stillare og er lettare. Og so vert det litt rimlegare forsikring med ein bensinmotor sidan "båtpakken" her er rimlegare. Den siste er eg litt usikker på, men den stemmer vel?

 

Men kvar får ein tak i denne bensinen? Ikkje her på mine trakter, om ein ikkje er sterk og vil bære.

Men dieselmotoren er mindre brannfarleg, er meir driftsikker (slik eg har forstått det) og langt rilegare i drift for dei som brukar båten mykje. Det er litt å ta med seg det og.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på de mytene om brannfarlighet bensin kontra diesel! Når jeg leser i nyhetene om båtbranner er det 95% cruisere med dieselmotorer som har brunnet!

 

Uten at jeg sitter på noen konkrete tall, vil jeg tro at den statistikken ser slik ut fordi det antagelig 95% av slike bpter som har dieselmotor.

 

At bensin er mer lettantennnelig enn diesel er ikke noe å diskutere!

 

Om det gjør det mer farlig enn diesel i båt, skal jeg ikke være like påståelig på.

 

 

Hva som er best og ikke, kommer helt an på bruken.

 

En grei grunnregel bør være:

 

Lett båt med sporadisk bruk=bensin

 

Tung båt med mye bruk=diesel

 

 

Så finnes det jo alltid unntak fra regler..

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 fot

 

Ja her var det mykje å gripe fatt i.

 Lat oss ta det  i litt rekkefylgje:

"Du velger å sammenligne moderne bilmotorer med båtmotorer?" Ja tenk at nokon kan få seg til noko slikt; å samanlikne moderne bilmotorar med båtmotorar. Fy og fy.

Sjølvsagt kan ein ikkje trekke ein slik samanlikning for langt, det er heller ikkje gjort sidan her er eit anna bruksmønster, men båtmontorar er i hovudsak mariniserte bilmotorar, so litt samanheng er det vel. Og so kan dei vere moderne dei og!

"Det er ingen av disse maskintypene som er "best" " Kven har snakka om best, ikkje eg i alle høve. Men mest driftsikker, og det er noko anna. Spør proffane!

" det betyr at hvis man (slik du sier) tar bort egr og partikkelfilterfeil på diesel så har man maskiner som ikke får feil?" "Ikkje får feil? Kven har sagt det? Solangt eg kjenner til har me vanlegvis ikkje partikkelfilter på sjøen, så då kan dei vel takst bort i ein slik samanlikning? Det som berre finnest i bilmontorar kan ein sjølvsagt ta vekk i ein slik samaanlikning, det skulle berre mangle. Dette gjeld både for bensin og diesel. Men det trur eg dei fleste skjønar.

 

Elles meiner eg det er fornuftigt å bruke bensinmotorar i mindre planande båtar opp mot 30 fot, kanskje enno meir, i langt større grad enn idag. Om ein ikkje har for mange driftstimar. Den er som tidlegare nemnt langt rimlegare, går stillare og er lettare. Og so vert det litt rimlegare forsikring med ein bensinmotor sidan "båtpakken" her er rimlegare. Den siste er eg litt usikker på, men den stemmer vel?

 

Men kvar får ein tak i denne bensinen? Ikkje her på mine trakter, om ein ikkje er sterk og vil bære.

Men dieselmotoren er mindre brannfarleg, er meir driftsikker (slik eg har forstått det) og langt rilegare i drift for dei som brukar båten mykje. Det er litt å ta med seg det og.

 

Her kom det gode argumenter - jeg er også usikker på dette med forsikring, jeg tror det stemmer at bensin innenbords er billigere, men utenbords er en annen sak. At det der du bor ikke er marinaer med bensin å oppdrive er også et godt argument for å velge diesel der du bor!  :smiley: 

 

Men det er vel på tide at en del av de gamle mytene om diesel i fritidsbåter avkreftes. De brenner omtrent like ofte som bensin (dog to forskjellige varianter av brann, tror jeg ville foretrukket dieselbrann hvis jeg måtte velge..). De nyere dieselmotorene er også mindre driftssikre enn de gamle var - de er avhengige av ekstern strøm selv etter start (noe som gav de gamle dieselene en fordel at de ikke trengte), de har bittesmå injektorhull og er helt avhengige av supre fuelfiltre og topp kvalitet diesel og en lang rekke andre ting. De er desverre ikke så mye mer driftssikre enn bensin lenger - men til gjengjeld går de som uvær (noe man måtte ha bensinmotor for å få til før...). Husker første gang Victoryteam stilte med dieselmotorer til start i Arendal Grand Prix, og kjørte fletta av Lamborghinimotorene til Ugland :) Var endel som fikk snudd verdensbildet da... :giggle:  :giggle:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Når kommer den første bensinturboen i båt da? Tror det blir lenge til. 

Finnes jo V8 med kompressor fra Mercury da, men ikke spesiellt drivstoffbesparende kanskje...

 

Med den utviklingen bensinturbo har hatt på bilsiden bare de siste få årene så bør det vel være et alternativ.

Nå er jo snart annenhver nybil en bensinturbo (dvs. snart er vel annenhver nybil en elbil men det er jo en annen historie).

 

Brannfaren med bensinturbo i båt er kanskje noe større. Men burde jo kunne løses med vannkjølte turboer slik som på dieselmotorene.

 

Fortsatt er jo en stor forskjell fra bilsiden, at planende båter går med høyt effektuttak over tid.

Men det gjør jo biler på autobahn også, når de ligger i høy fart konstant. Og det funker jo der da.

Kanskje sylinderkutt i dorgefart er tingen  :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Der finnast eit ordtak som seiest " Noe liker moren,noen liker datteren og noen liker begge".

Slik er det med båtmotorer og, dei fleste er happy med det det måtte ha eller har råd til.

 

Etter å ha følgt med båtforum over lengre tid og lest mange artikler om diverse emne frå Knurrebart må jeg spørre Hvor vil du?.Der blir aldri full enighet om denne saken. Du liker best å "krangle/diskutere" ut i frå ditt ståpunkt uten å komme noe videre.I et demokrati er det fleirtalet som bestemmer og dei fleste har stemt for diesel, punktum. Hvis du vill ha bensin så vær så god.

 14 sider om dette emne må snart være nok.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/130722-kjøpe-stor-båt-til-lav-pris/page-65 her har 65 sider, så 14 sider er next to nothing  :giggle:

 

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er jo snart annenhver nybil en bensinturbo (dvs. snart er vel annenhver nybil en elbil men det er jo en annen historie).

..

..

Kanskje sylinderkutt i dorgefart er tingen  :saint:

 

at små bensinturboer (og elbiler) er så populære i norge har vel mest med avgiftsregimet vårt å gjøre  - montro hvordan fordelingen er endre land som feks sverige og tyskland i forhold? 

 

Sylinderkutt , Caddilac kom med det i 1981 på sin V8 , og både yamaha og mercury har 2T påhengere som kutter sylindre på tomgang/lave turtall

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Små bensinturboer er nok ikke bare en Norges-sak. Er nok en del av nye utslipps og forbrukskrav over hele Europa/verden.

 

Ja gamle Mercury 115/125 forgasser 2-takt R4 hadde sylinderkutt på lave turtall. Men på en litt spesiell måte.

2 av sylindrene ble nemlig matet av forgasser uten tomgangsdyse.

 

The 115/125 engine is designed to run only on two cylinders at lower speeds, and shifts to four cylinder operation when the crankshaft speed gets above about 1800 RPM. The engine will be running on just two cylinders at idle or trolling speeds, so it may not be quite as smooth as one would anticipate. I really don't know precisely how it idles; I don't have one.

The low speed operation on only two cylinders probably saves gasoline if you are doing a lot of fishing or trolling.

The shift from 2-cylinder to 4-cylinder operation is accomplished in a rather crafty manner, and does not rely on anything exotic. The two cylinders that are cut off are fed with carburetors that do not have idle jets. At low speeds the venturi effect does not have enough force to pull fuel from the high-speed jet, so those cylinders do not get fuel. Once the engine spins up to higher speeds these cylinders come alive and start getting fuel. The engine shifts from 2-cylinder to 4-cylinder operation. I believe that when this happens you could say it really "kicks in."

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...