Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

Fatastisk artig å lese og flotte bilder... Flirte litt jo lenger uti tråden jeg kom med tanke på "duppeditter" som min kone kaller dem. Det var ganske lite i starten og nå fyller det seg opp.. Kjenner godt til det :wink:

Gøy å se at båten blir godt tatt vare på og med stadige oppgraderinger. Har selv en eldre båt og vet hvor mye jobb det er når en skal gjøre det grundig..  Så lykke til videre :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for det.
Ja "dupeditter" er det blitt en del av. Moro det. Nytteverdien kan diskuteres i Sognefjorden. Men det setter jo f.eks.båten i stand til å gå i null sikt/stummende mørke :wink: 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Ja, bra blir det selv om båten fortsatt bærer litt preg av å være over 40 år gammel.
Men må si den er i god stand for alderen. Må være tatt godt vare på av tidligere eiere.
Nesten alt treverk er skiftet ut, og det er like bra for Mørebas-mørkbrun var ikke den vakreste interiørfargen jeg har sett. Det er to små plater igjen i lugaren + pantry, og det gidder jeg ikke skifte :wink:

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For to dager siden: Lekkasjen i taket er ikke borte. Var ombord etter et j****g skybrudd bare for å konstantere at det har rent inn med brunt drittvann overallt. Det har også tatt veien ut, i skjøten mellom styrehus (vinduer) og lugarkappe og rent ned på utsiden og utover dollbordet. Brunt overallt. Jeg skjønner ikke lenger hvor vannet kommer inn, og tetter den ene muligheten etter den andre. Har forbannt meg på at jeg skal løse dette, for det største problemet er at drittvannet ødelegger finishen på treverket. Så det blir en del å ta igjen.
"Rullegardina" gikk ned, og jeg har ikke giddet ombord etterpå. Må få igjen litt innsatsvilje først.

Har tenkt litt siste dagene:
Jeg tror tiden er inne til å skaffe seg en båt av litt størrelse, som man kan bruke til lengre turer. "Hytte" til feriebruk m.m.
Foreløpig på tankestadiet. Da kan jeg sette Mørebasen på land og jobbe med den uten å tenke på at den må være turklar til enhver tid.
For jeg er jo blitt glad i dette forbanna slagskipet. Men jeg har innsett at jeg ikke kan være uten båt. Ikke en eneste sesong.
Hvis jeg gjør alvor av planene endres status for Mørebasen fra bruksbåt til hobbyprosjekt. Og oppdateringene fortsetter uansett.
 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det avgjort: NB 840 Fly.   2001mod.
Skal hentes i Florø på fredag. Gleder meg.
Dette blir i en helt annen kategori enn Mørebasen som jeg faktisk har på 5. sommeren nå.
Motor: Mercruiser 4,2 D-tronic 250  -  225hk
Fart:  topp: 26kn  marsj: 20kn

IMG_0741.jpg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

He he. Takk, boble65.
Bil må man ha. Prioritering det :wink:

Må nok gi kjerringa litt av æren for at det ble båthandel.
Hun er ikke den som "fant opp båten", men når hun sier at med en skikkelig fin båt så vil hun bli med på tur o.s.v --- da hadde jeg
virkelig muligheten. Så nå må hun bare følge opp :smiley: :wink: :smiley: :flag:

 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Etter en formiddag med tidenes skybrudd har jeg vært i Mørebasen og sjekket taket. I går var det helt tørt. Nå var det også helt tørt.
Jeg tør ikke sprette sjampisen ennå, men dette ser bra ut. Øyner muligheten til å få taket i stand igjen.

Så var det å få male ferdig da. Og skifte kalesjer. De har jeg liggende.

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

He he. 840-en er en kjempebåt. Liker den bare bedre og bedre. Og har brukt den mer enn noen annen båt noensinne.
Men den gamle gode Mørebasen blir nok solgt. To båter er en for mye, har jeg funnet ut ;)
Har tre potensielle kjøpere til den, så det blir spennende.
Har laget en ny tråd til NB 840-en.

 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er Mørebasen solgt. 11:30 i dag la den ut på reis til Balestrand.

Jeg har innsett at to båter er èn for mye. Jeg kjenner den nye eieren og vet at båten blir tatt vare på.

Det er litt greit etter 5 år med mekking, skruing og snekring. Og ikke minst mange fine turer på fjorden ?

 

Her ender min ferd med Mørebasen. Takker alle som har fulgt bloggen, og takk for kommentarer.

 

B71BFE65-7017-4606-B23D-996D82ACB87F.jpeg

 

AFAD1448-AF56-41B2-8C88-4C952880ABE2.jpeg

 

41E059BD-5A1A-4706-BEB8-7787ED04E6D4.jpeg

 

443F2BB5-5576-4559-B80C-4F4D58F18561.jpeg

 

53E6BAFD-1928-4834-BB6B-4E2E4F4A57C4.jpeg

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...