Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)


Har ikke oppdatert på en stund. Det har sin enkle forklaring at jeg har valgt å faktisk bruke båten framfor å mekke på den ;)
I det eventyrlige sommerværet vi har hatt i mai og fremdeles har så er det bare å bruke fritiden på fjorden.
Skal skifte fenderlista over helgen. Den er så sprø (44 år gammel) at den knuses. Fikk en skade på den etter sjøsetting.
Normalt sett skulle den tålt det dunket, men den knuste som om det skulle være glass.
Nå har jeg begynt å leke med tanken på å lakkere hele balja.
Den begynner å bli så bra etterhvert at det er verdt det. Blir nok å beholde denne båten uansett hva jeg måtte finne på.

IMG_0084.jpg.ad025b46e5bf95c2a7f77bb86c6ac011.jpg

Redigert av Torfinn62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hi guys, my name is Craig  and I recently brought a Morebas 17 to use  around the coastal waters of Falmouth Cornwall England,  it's been a great boats in the little time I've had it,the Engine it has is a 2000 model Johnson 90hp 2storke, i'm just after some more information on the boat, The specification , is the engine already have too big for it or couldn't go bigger etc? With thanks Craig.  Sorry if this is posted in the wrong forum thanks again??image.jpeg.80912b3affaf0356eb3f6d5dfeefb542.jpegimage.jpeg.9a72abfc370784a3b4fc9e4f07c20a66.jpegimage.jpeg.e6bdbcd8c84f98535e1c12564db131ba.jpegimage.jpg.322346954ad50ca04ef7ebf20baf178a.jpg

image.jpeg

Redigert av Craig Morebas 17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En herlig kveld på fjorden med en 70-tallsbåt som etterhvert begynner å «ta form».

Det er fremdeles en del ting som skal gjøres.

Kan nevne:

Lakkering av tak, overbygg, skrog ( i pri rekkeflg).

Listing i styrehus.

Maling i lugar.

Gardiner.

Luke i forkant av motor.

Landstrømopplegg.

m.m.

...... men nå skal den da også brukes ?

 

136ADD22-98D4-4E0A-8734-573F0C184B81.jpeg

770926AF-DD5D-4FCE-AEDB-34A5A02DC704.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Hadde hvertfall gått for en dieselbrenner kontra noe som krever varmt kjølevann for å virke. Kjekt å kunne få varme i båten uten å måtte starte motoren, enten om morgenen etter ei kjølig natt eller for alle timene ombord med jobb/vedlikehold. Har selv en 4kw Planar med tre uttak og ville ikke hatt noe mindre. Mye varmetap i en båt med stor kalesje. 

Link to post
Share on other sites

Saktefart skrev for 4 timer siden:

Hadde hvertfall gått for en dieselbrenner kontra noe som krever varmt kjølevann for å virke. Kjekt å kunne få varme i båten uten å måtte starte motoren, enten om morgenen etter ei kjølig natt eller for alle timene ombord med jobb/vedlikehold. Har selv en 4kw Planar med tre uttak og ville ikke hatt noe mindre. Mye varmetap i en båt med stor kalesje. 

 

Jeg er enig men sier egentlig ja takk begge deler!?

Duggfjerner på vinduene!??

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.
Har "luktet litt" på den isotherm'en, men har ikke greid å bestemme meg. Uttak og retur er klar på motoren, så det er bare å montere.
Dieselbrenner hadde vært bra, men en kostbar sak. Får se etterhvert.
En ting jeg er helt sikker på er at det ikke blir Wallas. Hadde en Wallas 1300 i en 20-ft Trio-snekke en gang. Den var kaputt da jeg overtok båten. Kjøpte rep-sett og overhalte den, og den virka som bare det. Men det endte med at vifta stoppa og faenskapet brant opp (innvendig). Den ble ikke reparert etter det. For mye skade.

Redigert av Torfinn62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I går henta jeg hjem båten, så nå er sesongen offisiellt startet :wink:
Jeg har tenkt å lakkere taket siden jeg har hatt en bitte liten lekkasje. I løpet av høst/vinter har det kommet vann inn på takplata i styrehuset med det resultat at den har slått seg. Så derfor tar jeg den ned og hiver den. Må bare bruke den som mal til ny plate først. Så fikser jeg det elektriske i taket samtidig. Og utvendig er det overhengende fare for at taket blir rødt istedet for blått.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Godt å starte på jobben i styrehustaket. Det ser bedre ut enn fryktet, men takplata er ferdig så den må skiftes. 40 år gammel spon er noe redusert. Får se hva jeg finner på. Mye skal gjøres før ny plate skal monteres.
Har stripset noen kabler. Så må jeg fikse på noen tilførsler. Og så må jeg finne den forbanna lekkasjen som tok rotta på takplata. Trodde jeg hadde fjernet den. Har en mistanke om hvor den er :cool:
Dette blir bra :thumbsup:MB3.jpg.1ed93da3af2c9c980c9cf81e55c569f1.jpgMB2.jpg.fd37bbccbe54c4dfa7f7a5984418c6e4.jpgMB1.jpg.bd04f7a81910d96070c4e0635e2f390b.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...