Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Vi hadde "Erter kjøtt og flesk" fra boks tl middag igår,- men så har vi en 30 år gammel Saga 27 da, he he. Imorgen tror jeg det står biff med bernaise på menyen, og selvfølgelig noe godt rødt i glasset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klart det er mange som liker å ha det enkelt på hytta, eller i telt for den saks skyld, men tidene har forandret seg radikalt siden folk tok til takke med en Alladin parafinovn og bokselapskaus på hyttetur.?

Selvfølgelig har tidene forandret seg.Min 80 tals båt er mer tilpasset dagens standard en Hva den var utstyrt med som ny. Men jeg klarer meg fint i allefall i 4 dager uten tilgang på 220 v. Vi spiser til og med vanlig mat. Som vi lager på enten origo eller weber. På 4 dager. Så dusjer vi til og med. Riktignok på plattformen. Men med varm vann. Dette uten å fyre igang aggregat. Tipper at de fleste ikke ligge mer en 4 dager i samme uthavn. Så hvis viljen er der. Så er det fult mulig å la Være å dra igang aggregatet Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal alle som har et annet

syn enn deg være så ydmyke og tilpasse seg synst du komodo?

Det var ikke det jeg skrev dude. Jeg hintet til at ditt utsagn (som jeg siterte) tydet på litt lite ydmykhet.

 

Men jeg stilte deg også et spørsmål, har du svar på det?

Link to post
Share on other sites

Du tok utsagnet ut av en sammenheng, jeg kommer ikke til å gå i meg selv for

å tilpasse meg verken geirs eller ditt syn, men ellers reflekterer jeg innimellom.

Jeg mente typiske "uthavner" som middagsbukta og borgen, eller som enkelte

også velger å inkludere, finnås og bekkjarvik ikke er steder der man kan regne

med fullstendig ro hele tiden komodo :-) legger du godviljen til skjønnner du nok hva 

jeg mener, men jeg er mer usikker på om du vil respektere mitt syn..

Link to post
Share on other sites

Mye tyder her på at med begrepet "uthavn" så mener man ikke det samme. Tradisjonelt var det jo et sted hvor mange skuter la seg til i skjærgården (eksempelvis Brekkestø eller Portør) og hvor det etterhvert vokste frem infrastruktur, mange slike steder på Sørlandet, mens andre tenker på en stille plett i den ytterste skjærgård hvor det ikke er noen, eller noen ting, bortsett fra en enslig båt, eller to, selv midt på sommeren.

Uansett er det å forvente at folk oppfører seg på anstendig vis og viser hensyn, men det virker som enkelte her ikke mener det er noen grunn til det, dessverre!

Forøvrig er jeg overrasket over hvor mange steder man kan legge seg i skjærgården uten at det er andre i umiddelbar nærhet, men virker som folk ikke gidder å lete opp slike steder, men klynger seg sammen. Dem om det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det som er fortapt er at du geir forsøker og få alle andre (meg) til og gå i seg

selv slik at deres syn blir mer tilpasset ditt. Ikke er de som holder på

slik med andres meninger særlig gode representanter for gor folkeskikk heller

om du spør meg.. Eller ydmykhet for den del.. Hvorfor skal alle som har et annet

syn enn deg være så ydmyke og tilpasse seg synst du komodo?

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hva du mener her. Men hvis du mener at det er vi som ønsker fred og ro som må gå i oss selv, er du helt på jordet! Det er fortsatt sånn at det er den som bråker som må roe ned. Det er opplest og vedtatt.
Link to post
Share on other sites

Hvor stort er egentlig dette problemet?? Med littegrann raushet og folkeskikk fra begge sider er dette et problem jeg oppfatter som ikke-eksisterende.

Jeg er mer bekymret over Tom Rør sine matvaner, spiser du virkelig muk?, jeg skal gi deg en oppskrift på hjemmelaget lapskaus dersom du ønsker det  :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Om man vil ha fred og ro er det vel litt selvmotsigende

å reise til en plass det til stadighet "støyes", for så og starte

et hylekor om denne støyen? 

 

 

Det som har skjedd er det motsatte.

De stille og rolige stedene vi delte med likesinnede blir nå oppsøkt av de som synes det er greit å leve med støy.

Hylekoret består av de som ønsker et liv med mye lyd rundt seg. Det er de som klager når deres støyende livsmønster kritiseres og ikke ønskes..

Så vi som hadde "våre" fine steder uten støy må nå ut å finne nye steder for å slippe unna støyen.  :headbang:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svaret på trådstarters spørsmål er definitivt nei, etter å ha ligget i Dragsund siden fredag med aggregat på begge sider. Og her er det snakk om fabrikkmontert utstyr. Jeg har selv utstyrt båten slik at den fint kan brukes en helg og vel så det uten å ha en forbrenningsmotor igang.

 

Hvordan hadde det blitt om alle 62 båter som ligger her nå skulle hatt hvert sitt aggregat??

Link to post
Share on other sites

Jeg har et sånt fint aggregat i motorrommet, egentlig helt bortkastet da jeg aldri bruker det. Jeg holder meg stort sett i ommerådet Aker brygge-Stømstad-Tønsberg og det er stort sett stikkontakter der jeg parkerer.

Forrige helg var vi i Tønsberg for å drikke øl, spise mat, se på damer og båtrace. Ut i de små timer skulle jeg imponere nasjspillet og fyre opp vidunderet, timetelleren sto på 12, omtrent like gammel som båten er. Vidunderet startet som et skudd og årets rutinekjøring var i gang, jeg lot kraftverket gå en halvtimes tid før jeg i år igjen kunne konstatere at det har et navn som passer som hånd i hanske, MASE! :lol:

Link to post
Share on other sites

skjønte du det bedre når du klippet det ut og limte det

inn på nytt geir?

Jeg prøver å få klarhet i hva du mener, men det er tydeligvis ikke noe klart svar å få, nei.

Det later til at du ikke er interessert i høre om at det er de som støyer som må dempe seg.

 

Når det gjelder snakk om uthavner, så anser jeg helt klart Borgen som Gjestehavn, med de regler som er gjeldende der. Middagsbukta er vel i utgangspunktet en uthavn. Men det er ytterpunktet i kategorien vil jeg kalle det, siden båttettheten er så stor der. Men det er fortsatt ikke fritt fram for støy, etter min mening.

Når jeg skriver om uthavn, mener jeg en bukt, eller holme med gode muligheter for fortøyning og ly for bølger og vind. Ikke gjestehavner.

Link to post
Share on other sites

Det har da vel svært lite med saken å gjøre om det er uthavn eller gjestebrygge? Ligger du slik fortøyd at det er rimelig å anta at naboen vil høre din støy og du likevel velger å fortsette aktiviteten, vel da er du en harrytass - og kan gå direkte til Skjærhalden. Der kan du bråke så mye du vil, det  vil likevel alltid være noen som bråker mer...

Link to post
Share on other sites

, jeg kommer ikke til å gå i meg selv for å tilpasse meg verken geirs eller ditt syn, men ellers reflekterer jeg innimellom.

Fint at du reflekterer innimellom, da er jo ikke alt håp tapt :giggle:   Kanskje du kan fortelle meg hva du ikke er villig til å tilpasse deg etter når det gjelder mitt og Geirs syn?

 

 

Jeg mente typiske "uthavner" som middagsbukta og borgen, eller som enkelte

også velger å inkludere, finnås og bekkjarvik ikke er steder der man kan regne

med fullstendig ro hele tiden komodo :-) legger du godviljen til skjønnner du nok hva 

jeg mener

Jeg legger gjerne godviljen til, og jeg tror jeg forstår hva du mener med uthavner nå. De plassene du nevner kjenner jeg imidlertid ikke til.

 

 

, men jeg er mer usikker på om du vil respektere mitt syn..

Godt mulig at jeg respekterer ditt syn, men da må du først fortelle meg hva du mener.

 

 

Ellers kunne du kanskje svare på mitt forrige spørsmål?

Link to post
Share on other sites

Det har da vel svært lite med saken å gjøre om det er uthavn eller gjestebrygge?

Det er jeg ikke helt enig i.

 

Jeg mener at man i uthavn bør forvente en større grad av stillhet enn i en gjestehavn. Gjestehavn er sivilisasjon - ligger man i uthavn er man i naturen.

 

------------

 

Men som det blir påpekt av en taler lenger opp er det vel muligens noe avvikende hva folk oppfatter som uthavn. De havnene som er nevnt lenger opp kjenner jeg som nevnt ikke til. Det ble av en annen definert at dersom det er en brygge på stedet så er det ikke uthanv, vel, det synet deler jeg ikke. Eksempler; Missingene i Onsøy har brygge. Det er helt klart hva jeg vil kalle uthavn eller holme. Det samme gjelder Festningeholmen ved Akerøya. Er man på disse stedene er man i naturen, og må oppføre seg deretter. Er det ingen andre båter tilstede kan man jo gjøre hva man vil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er jeg overrasket over hvor mange steder man kan legge seg i skjærgården uten at det er andre i umiddelbar nærhet, men virker som folk ikke gidder å lete opp slike steder, men klynger seg sammen. Dem om det!

Hallo....det er mange forhold som skal klaffe når man finner en plass for natten. Nok vann under kjølen, mulig å gå på land med fluktstolen, skjermet for hekksjøgeneralene, skjermet for vind som snur om natten. Noen havner har alt og det vet selvsagt de som tar over disse havnene i juli. Mange tror de er på Ibiza og holder det gående langt på natt. Båtfolk er som vanlig høflige og hensynsfulle og lar det passere. Noen ganger kan det være greit å legge seg på usikre plasser for å få ro å håpe på at man slipper å flytte midt i natten og heller la bølgene klaske i hekken på morraskvisten og røsking og napping i tauene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...