Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

er sjeleglad for at jeg ikke har behov for hjemmekomfort. Båtlivet er for meg å komme unna E poster, chatting, sosiale media, tv titting ,og lage lage kaffe på kjele,eller presskanne, spise mat tilpasset livet ombord. M.a.o stikke av fra det man gjør resten av året når man ikke er i båt. For hvordan er det mulig å kjede seg i en båt :sleep:

For meg er båtlivet en ode til sjelen, og med den vakre norske kysten er det siste jeg har behov for er å sitte å glane på TV serier når man først har ankret opp.

Båtlivet hadde blitt langt fattigere om jeg måtte ha alle bekvemmelighetene som jeg har hjemme.

Link to post
Share on other sites

Hva har det med nordiske forhold å gjøre? Tror du vi er så annerledes enn andre?  :smiley:

Vi er nok det, Nedover i Europa, Usa, så er det heller normalt å ligge i havner, da kobler man seg til landstrøm, å ingen blir plaget. Norden eller i alle fall Skandinavia og Finland, så bruker vi ofte uthavner,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Se til Danmark. Der er det mye gjestehavnebruk, pga lite egnede uthavner. Langs kysten i Norge, der tidevannsforskjellen er stor, er også gjestehavnene flittig brukt. 

Jeg tror ikke det bare pga uegnede uthavner i Danmark som er grunnen til mye gjestehavnbruk, men vel så mye vane. Vi ligger omtrent alltid på svai i Danmark, men selv om det er helt flatt vann er det allikevel nesten ingen som ankrer opp.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolket er generelt flinkere til å ligge på svai enn motorbåtfolket er min erfaring :-)

 Ja, fordi de prøver å unngå moderne teknologi...

 

 

(Jeg har det utrolig morsomt med denne tråden etterhvert :lol: ...)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da er jeg spent på hvor man ligger i uthavn i DK. Utenom Anholt Læsø og Limfjorden har ikke jeg sett mange. Denne diskusjonen rundt støy er ganske morsom, jeg vet hvor mye vi er ute, men vi sliter ikke med dette. Dette til tross for at fruen er medlem av ørepropp-ligaen. Men klart vi omgås med normale mennesker og :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Et profesjonellt installert 220V generatoranlegg etter "Nordisk standard" inneholder følgende komponenter.

1) Et lavturtalls 3 sylindret støydempet dieselagregat med stigedemper og eksosseparator. Agregatet må ha kapasitet til å forsyne tunge brukere som bereder, vaskemaskin komfyr mv. med strøm samtidig som batteriene lades.

2) En batteribank som kan levere min. ett døgns forbruk av invertert vekselstrøm.

3) En inverter som har kapasitet til å forsyne alle 220V forbrukere med strøm

4) En lader med kapasitet til å lade opp batteribanken til 90% på omlag en time kjøring eller så, hver ettermiddag.

 

Dette er kostbare komponenter, som samlet sett fort koster mer enn mange av båtene til kritikerne her inne. Ser vi en sammenheng her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er kostbare komponenter, som samlet sett fort koster mer enn mange av båtene til kritikerne her inne. Ser vi en sammenheng her?

Ja, sammenhengen ligger i at de med så mye penger at de kan kjøpe seg slike båter, mener at de ha rett til å bråke og gjøre som de vil for å opprettholde den luksusen de "fortjener".

 

Alle andre kan ta med seg pikk pakket sitt og finne en annen plass være.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

er sjeleglad for at jeg ikke har behov for hjemmekomfort. Båtlivet er for meg å komme unna E poster, chatting, sosiale media, tv titting ,og lage lage kaffe på kjele,eller presskanne, spise mat tilpasset livet ombord. M.a.o stikke av fra det man gjør resten av året når man ikke er i båt. For hvordan er det mulig å kjede seg i en båt :sleep:

For meg er båtlivet en ode til sjelen, og med den vakre norske kysten er det siste jeg har behov for er å sitte å glane på TV serier når man først har ankret opp.

Båtlivet hadde blitt langt fattigere om jeg måtte ha alle bekvemmelighetene som jeg har hjemme.

Alt det der er veldig greit når du benytter båten noen helger i året i juli måned. Prøv å sett deg inn i en situasjon hvor du nærmest bor i båten i 8 måneder eller så og du starter sesongen i Mars og avslutter oppunder jul. Mange her inne gjør faktisk det. Sjøl har vi de siste 10 åra hvert år runda 100 overnattinger. Hvor mange har du? Er ikke mye "Ode til sjelen" når du sklir rundt på fordekket i ti minus for å måke snø om morran. Er greit å få seg en varm dusj innimellom også, følge litt med på nyhetene på TV, E-poste og chatte, og spise noe annet enn joikakaker og hermetikk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser klart poenget ditt, det betyr at du har andre behov til utstyr enn oss andre, den er helt grei. 

 

Siden man er så mange døgn på sjøen, kan man ikke da ta litt ekstra hensyn de 3-4 ukene midt på sommeren som "vi andre" er på besøk i skjærgården for å få ett avbrekk fra hverdagen.

 

Så kan man dure med aggregatet sitt de andre 47-48 ukene.

 

Det er i alle fall for min del snakk om de (i beste fall)  8-10 dagene i året det er "magisk" vakkert ute på holmene, uten vind og 22 grader i vannet som man bare vil ligge å nyte.

 

Hva som skjer "der ute" de øvrige 340-350 dagene  gir nok de fleste av oss blanke i.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Da er jeg spent på hvor man ligger i uthavn i DK. Utenom Anholt Læsø og Limfjorden har ikke jeg sett mange...

Man kan da ligge i uthavn i Danmark omtrent overalt, det gjør i hvert fall vi.

 

Ang aggregat/motorkjøring i uthavn; vi er ute i 5 uker i strekk om sommeren med lading fra et 280W solcellepanel. Forøvrig seiler vi, så lite lading fra motoren ellers også. Det gir oss (to voksne og to barn) strøm nok til 85l kjøleskap iPad/iphone-lading, instrumenter, el-dass, el-vinsj, Wallas kokeapparat og varmer, lys og lanterner. Andre har sikkert andre behov, men jeg må si solcellepanel er en fantastisk oppfinnelse; en engangskostnad som er lydløs og omtrent vedlikeholdsfri:)

Link to post
Share on other sites

Ja, sammenhengen ligger i at de med så mye penger at de kan kjøpe seg slike båter, mener at de ha rett til å bråke og gjøre som de vil for å opprettholde den luksusen de "fortjener".

 

Alle andre kan ta med seg pikk pakket sitt og finne en annen plass være.

Haha, det var det første jeg tenkte også. Men det er vel mer nærliggende å tro at innehavere av slikt utstyr tar for gitt at alle andre dør av misunnelse straks de får et glimt av de elektriske kokeplatene, og detmed gir seg til å syte.

 

Faktum er vel at det er transportable aggregat på land som bråker mest, og hvis det som antydes skulle holde stikk ville det kun være de med utblåste, gamle gummijoller som lot seg plage....

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og spise noe annet enn joikakaker og hermetikk.

de fleste proffe kokker bruker vel gass når de tilbereder godsakene tror jeg? og ellers; når du skal måke snø tror jeg nok også de fleste her gladelig gir beng om du så bruker snøfreser, om vinteren kan man ha de fleste uthavner for seg selv og regjere helt etter eget forgodtbefinnende :)

Link to post
Share on other sites

Et profesjonellt installert 220V generatoranlegg etter "Nordisk standard" inneholder følgende komponenter.

1) Et lavturtalls 3 sylindret støydempet dieselagregat med stigedemper og eksosseparator. Agregatet må ha kapasitet til å forsyne tunge brukere som bereder, vaskemaskin komfyr mv. med strøm samtidig som batteriene lades.

2) En batteribank som kan levere min. ett døgns forbruk av invertert vekselstrøm.

3) En inverter som har kapasitet til å forsyne alle 220V forbrukere med strøm

4) En lader med kapasitet til å lade opp batteribanken til 90% på omlag en time kjøring eller så, hver ettermiddag.

 

Dette er kostbare komponenter, som samlet sett fort koster mer enn mange av båtene til kritikerne her inne. Ser vi en sammenheng her?

Interessant å lese et innlegg som dette. Forstår at jeg aldri kommer til å kunne kjøpe meg en båt, fin nok til å gi meg rett til å ha en mening eller stemme uten å regnes som misunnelig.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese et innlegg som dette. Forstår at jeg aldri kommer til å kunne kjøpe meg en båt, fin nok til å gi meg rett til å ha en mening eller stemme uten å regnes som misunnelig.

 

 

Pøh, den komfyren der koster neppe mer enn en grei seilgarderobe ...

Link to post
Share on other sites

Ser man på varmekilde for koking (generelt sett, ikke bare båt) er gass ekstremt mer utbredt enn strøm, både i Europa og globalt sett. Men du tar feil Mouche, Sushirisen må kokes. Du tenkte kanskje på Sashimi  :smiley:  Dessuten: i følge mine fordommer om aggregat-gjengen går det ikke mye i Sashimi der i gården, de tar vel en Grandiosa ut av fryseren og steker den mens TVen står på i bakgrunnen.  :wink:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, du har helt rett Krimart, både mht koking av ris og fordommene. :giggle:  Lurer litt på om de som er plaget med snø på dekk har snøfreser som går på 220volt eller bensin for de går vel ikke på diesel i den størrelsen? Selv klarer jeg meg greit med en sørlandsskuffe både i/på båten og på gårdsplassen hjemme.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alt det der er veldig greit når du benytter båten noen helger i året i juli måned. Prøv å sett deg inn i en situasjon hvor du nærmest bor i båten i 8 måneder eller så og du starter sesongen i Mars og avslutter oppunder jul. Mange her inne gjør faktisk det. Sjøl har vi de siste 10 åra hvert år runda 100 overnattinger. Hvor mange har du? Er ikke mye "Ode til sjelen" når du sklir rundt på fordekket i ti minus for å måke snø om morran. Er greit å få seg en varm dusj innimellom også, følge litt med på nyhetene på TV, E-poste og chatte, og spise noe annet enn joikakaker og hermetikk.

Du er rimelig "rett fra levra" REM :-)

"Like" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...