Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Alt det der er veldig greit når du benytter båten noen helger i året i juli måned. Prøv å sett deg inn i en situasjon hvor du nærmest bor i båten i 8 måneder eller så og du starter sesongen i Mars og avslutter oppunder jul. Mange her inne gjør faktisk det. Sjøl har vi de siste 10 åra hvert år runda 100 overnattinger. Hvor mange har du? Er ikke mye "Ode til sjelen" når du sklir rundt på fordekket i ti minus for å måke snø om morran. Er greit å få seg en varm dusj innimellom også, følge litt med på nyhetene på TV, E-poste og chatte, og spise noe annet enn joikakaker og hermetikk.

 

skjønner godt behovet for bekvemmeligheter til de som nærmeste er båtboere, og bruker båten nesten hele året , men når jeg skuer utover min hjemmehavn..............så har vel 80 % av disse båtene liggesår . 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du er rimelig "rett fra levra" REM :-)

"Like" !

Lenge siden jeg har lest noe mer "ovenfra og ned", mao nedlatende her på BP en de Joikakakene REM klemte ut av seg her.

 

Skulle tro du forvekslet det å se ned på andre med å kalle en spade for en spade.

 

Men hey! Pleier jo veldig ofte å gå hånd i hånd det å rakke ned på andre og såkalt "snakke i klartekst".

 

"dislike" for nedlatenhet.

Link to post
Share on other sites

Nå snakket vel REM om den varme dusjen etter snømåkinga....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt av utfordringen med denne diskusjon er at de fleste her inne egentlig er ganske enige. De vi klager og syter mest over her deltar ikke i debatten, de ligger hjemme og sover ut rusen. Du ser sporene etter dem i linken i innlegg 249. Skremmende!

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har lest noe mer "ovenfra og ned", mao nedlatende her på BP en de Joikakakene REM klemte ut av seg her.

 

....

 

"dislike" for nedlatenhet.

Tja, like or dislike, dersom aggregatet bråker, er det meg fullstendig likegyldig hvor mange netter bråkebøtta tilbringer i båten, og på hvilke årstider.

Link to post
Share on other sites

Alt det der er veldig greit når du benytter båten noen helger i året i juli måned. Prøv å sett deg inn i en situasjon hvor du nærmest bor i båten i 8 måneder eller så og du starter sesongen i Mars og avslutter oppunder jul. Mange her inne gjør faktisk det. Sjøl har vi de siste 10 åra hvert år runda 100 overnattinger. Hvor mange har du? Er ikke mye "Ode til sjelen" når du sklir rundt på fordekket i ti minus for å måke snø om morran. Er greit å få seg en varm dusj innimellom også, følge litt med på nyhetene på TV, E-poste og chatte, og spise noe annet enn joikakaker og hermetikk.

De som tar for seg av båtlivet med over 100 døgn eller 8 måneder i båten bør være ekstra påpasselige når de skal ankre opp sammen med båtfolk i uthavnene i juli. De har dumpet tonnevis med gråvann fra vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og kloakk rett i sjøen. De har brukt store mengder brennstoff til strøm, oppvarming og fremdrift og produsert mye støy. De har brukt mer enn kvoten og bør holde en lav profil og ikke påkalle sympati for å måtte ta en kald dusj i fellesferien eller ha joikakaker til middag. Dette var ikke særlig imponerende REM.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå snakket vel REM om den varme dusjen etter snømåkinga....

 

Ja, en dusj etter snømåking er jo ganske deilig egentlig, men tror de færreste forbinder det med båtliv og uthavn. Ser dog at det finnes unntak, trolig et nokså enkeltstående eksempel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en Båtvenn som gleder seg til september/oktober, da begynner sesongen hans. Så da er det en til:-)

Trebåt på 47 fot (tidligere brukt av lege-tjeneste)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg spent på hvor man ligger i uthavn i DK. 

 

Danmark er da også en eneste stor flott uthavn og med trivelige havner over alt.. 

Man kan da ligge i uthavn i Danmark omtrent overalt, det gjør i hvert fall vi.

 

Helt rett og så har jeg ikke hørt et eneste  aggregat eller tomgangskjøring der.

De har tydeligvis funnet ut av hvordan en skal oppføre seg i uthavner.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 De har brukt mer enn kvoten og bør holde en lav profil og ikke påkalle sympati for å måtte ta en kald dusj i fellesferien

 

 

Vel, i rettferdighetens navn skal det innrømmes at vi som holder oss på land om vinteren tar en varm dusj i ny og ne vi også. På et oppvarmet bad, til alt overmål. 

Link to post
Share on other sites

Vel, i rettferdighetens navn skal det innrømmes at vi som holder oss på land om vinteren tar en varm dusj i ny og ne vi også. På et oppvarmet bad, til alt overmål. 

 

Ikke Ugle, han sitter på en kvist og hakker tenner/nebb

 

Fra spøk til alvor, er en ukesvis i båt, slik vi er, er en dusj ingen luksus..

 

Men som sagt, renslighet er en privatsak, og noen er ikke så nøye med det...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor, er en ukesvis i båt, slik vi er, er en dusj ingen luksus..

 

Men det er vel ikke nødvendig å dusje hver dag? Det gjør i hvertfall ikke jeg, heller ikke hjemme. Og ingen har klaget når de omgåes meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor, er en ukesvis i båt, slik vi er, er en dusj ingen luksus..

 

Nei, og det er ikke spesielt vanskelig å dusje i båt heller... hva er egentlig poenget? At man, når man ligger ukesvis i samme uthavn uten landstrøm skal kunne legitimere bruk av aggregat? Gjerne for meg, men hvor mange ligger lengre samme sted enn det er "forsvarlig" å gå uten å dusje?

Link to post
Share on other sites

Nei, og det er ikke spesielt vanskelig å dusje i båt heller... hva er egentlig poenget? At man, når man ligger ukesvis i samme uthavn uten landstrøm skal kunne legitimere bruk av aggregat? Gjerne for meg, men hvor mange ligger lengre samme sted enn det er "forsvarlig" å gå uten å dusje?

 

Ligger rett som det er 3 til 4 dager på et sted, da føler jeg for en dusj...

 

Jeg aksepterer at andre lar det gå uker....dem om det...så enkelt...

 

Men varmt vann i berederen forsvinner fort, 2 personer, vaske opp et par ganger for dagen, dusj osv...

 

Har gasskomfyr, vurderer solcelle panel til neste sesong, men ingen av de tiltakene vil hjelpe når det kommer til berederen...

 

Ja, jeg vet om dieselvann varmere, men jeg vet også om alt plunderet med de...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det agurktid eller været som er problemet for tiden for "båtfolket"?

Været, men nå lysner det. Er tid for å starte generatoren å ovnsbake poteter, samt legge litt kull i grillen :-)

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke hver dag, skrev jeg det ????

Jeg dusjer hver dag, også i båten. Først en dukkert i sjøen, så en dusj på badeplattformen. Men, det er ikke til å komme i fra at jeg gjerne skulle stått inne når jeg tar den dusjen i oktober. Det er rimelig påkrevet med bad og dusj etter å ha trekt ti hummerteiner uten teinehaler. Daglig barbering er også en del av rutinen.

 

Dette er altså fullt mulig uten aggregat eller landstrøm. I fjor hadde vi heller ikke dieselvarmer i oktober.

 

Så at den personlige hygienen skal bli dårlige av at man ikke kjører aggregat hver dag i juli kjøper jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg dusjer hver dag, også i båten. Først en dukkert i sjøen, så en dusj på badeplattformen. Men, det er ikke til å komme i fra at jeg gjerne skulle stått inne når jeg tar den dusjen i oktober. Det er rimelig påkrevet med bad og dusj etter å ha trekt ti hummerteiner uten teinehaler. Daglig barbering er også en del av rutinen.

 

Dette er altså fullt mulig uten aggregat eller landstrøm. I fjor hadde vi heller ikke dieselvarmer i oktober.

 

Så at den personlige hygienen skal bli dårlige av at man ikke kjører aggregat hver dag i juli kjøper jeg ikke.

 

Kjører du motoren for å få en dusj da ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har dusj med varmt og kaldt vann på akterdekket, men kjører aldri motor for å få varmt vann. Det holder seg fremdeles lunkent etter et par dager i uthavn. Stort sett vasker jeg meg i sjøen (av og til også ufrivillig). Lading med motor på tomgang skjer kun for å holde kjøleskapet i gang uten å tappe ned batteriene helt, bare på dagtid og uten å sjenere andre.

 

Ellers skranter det noen ganger med kroppshygienen på sjøen. Det heter at sjøfolk dør jo ikke, de bare lukter sånn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...