Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Hallo....det er mange forhold som skal klaffe når man finner en plass for natten. Nok vann under kjølen, mulig å gå på land med fluktstolen, skjermet for hekksjøgeneralene, skjermet for vind som snur om natten. Noen havner har alt og det vet selvsagt de som tar over disse havnene i juli.

 

Min påstand er i all enkelhet at det finnes mange steder som  møter alle de kriterier som du her nevner og som ligger ubenyttet selv midt i juli. Jeg tenker helt konkret på skjærgården i Kragerø-området såvel som i Lilesand-området, to områder jeg kjenner spesielt godt. En Sjømann 22 har vel forøvrig et visst rmht størrelse og dypgående så at dette skal volde deg så stort et problem setter jeg på en annen "konto" enn tilgjengelighet av egnete plasser!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis den var til meg ydalir så har du fullstendig misforstått hva jeg har skrevet. Jeg har alltid, også i denne tråden, tatt til orde for at man skal vise respekt for andre uavhengig av hvor, eller hva, det måtte være snakk om. Det jeg reagerer på er at så mange nærmest synes å hevde at det ikke finnes noen steder igjen i skjærgården hvor man kan legge seg trygt og sågar være nokså alene hvilket jeg hevder ikke medfører riktighet i de av meg to nevnte områder.

På den annen side må man påregne litt lyd når man legger seg i en gjestehavn inne i en by, eksempelvis Lillesand, hvor det svært ofte, ikke minst i helgene, er live music på flere av utestedene nede ved brygga, men synes selv at disse holder et akseptabelt lydnivå og avsluttes i rimelig tid. Nærmeste sted man kan legge seg trygt og fredelig er forøvrig kun få minutters gange fra denne gjestehavna!

Ser at såpestykket anser Lillesand-området som et område som mangler de kriterier jeg nevnt, men samtidig også påpeker at han er lite kjent, hvilket kan synes å være litt selvmotsigende, og er det, heldigvis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min påstand er i all enkelhet at det finnes mange steder som  møter alle de kriterier som du her nevner og som ligger ubenyttet selv midt i juli. Jeg tenker helt konkret på skjærgården i Kragerø-området såvel som i Lilesand-området, to områder jeg kjenner spesielt godt. En Sjømann 22 har vel forøvrig et visst rmht størrelse og dypgående så at dette skal volde deg så stort et problem setter jeg på en annen "konto" enn tilgjengelighet av egnete plasser!

Du må være ukjent med å fortøye i uthavner, Mouche? Det avgjørende når man skal fortøye er at den siste 1,5 meter inn til land har nok dybde slik at man ikke må være norgesmester i lengdehopp. Dessuten har mange båtfolk barn ombord som skal på land og de kan ikke slippes løs i stupbratte fjellskrenter. Så da har man få valg. Legger man seg I en godt besøkt uthavn i juli , ideelt for barn med strand kan man risikere å bli holdt våken til 3 om natten. Onga våkner som vanlig kl 7. Da er ikke sjøen for alle.

Link to post
Share on other sites

Mye tyder her på at med begrepet "uthavn" så mener man ikke det samme. Tradisjonelt var det jo et sted hvor mange skuter la seg til i skjærgården (eksempelvis Brekkestø eller Portør) og hvor det etterhvert vokste frem infrastruktur, mange slike steder på Sørlandet, mens andre tenker på en stille plett i den ytterste skjærgård hvor det ikke er noen, eller noen ting, bortsett fra en enslig båt, eller to, selv midt på sommeren.

 

Begrepet "uthavn" blir av de fleste brukt som synonymt med "naturhavn" - har jeg etterhvert forstått ...

https://baatplassen.no/i/topic/42867-uthavn-kontra-naturhavn/

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det som er fortapt er at du geir forsøker og få alle andre (meg) til og gå i seg

selv slik at deres syn blir mer tilpasset ditt. Ikke er de som holder på

slik med andres meninger særlig gode representanter for gor folkeskikk heller

om du spør meg.. Eller ydmykhet for den del.. Hvorfor skal alle som har et annet

syn enn deg være så ydmyke og tilpasse seg synst du komodo?

dette handler ikke om å tilpasse seg én enkelt persons mening, det handler om å tilpasse seg normal folkeskikk, og å holde støynivået sitt på et nivå som er akseptabelt for de man deler havn med. hvis du ikke vil det, er det greit om du ligger for deg selv, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Du må være ukjent med å fortøye i uthavner, Mouche

 

 

Der bør du muligens ikke snakke for høyt om Ugle, mistenker deg for at mesteparten av dine "erfaringer" er  goglet...

 

Har selv vært noen somre med båten min på Sørlandet, jovisst er båt tettheten større, og langt færre øyer og holmer en her vest,

 

men kan ikke erindre at det var noe problem å finne uthavn noenlunde for seg selv...

 

Tror mesteparten av jamringen her, bunner i at de fleste klumper seg sammen på campingplasser(gjestehavner) som det så fint heter,

 

og dermed er en nødt til å tåle at nabo båten koser seg ut i de små natte timer, de har jo ferie tros alt....

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ah, ikke noe et som en god konspirasjonsteori... montro om månelandingen også ble googlet...?

 

forøvrig er det jo aldeles riktig at dersom alle lå i hver sin havn ville man hatt særdeles få problemer med hverandre, det deles ut poeng for den der, altså!

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt må du påregne noe støy om du ikke er kjent og i stand til å finne din egen holme, mener du seriøst at lokalbefolkninga skal holde opp med aktivitetene sine og tie stille når du kommer seilende?

vi får håpe lokalbefolkninga har fått innlagt strøm og ikke må sitte rundt aggregatet og steke vaffler på lørdagskvelden ...

 

tror egentlig ingen mener at all lyd skal opphøre? tror du?

Link to post
Share on other sites

Du må være ukjent med å fortøye i uthavner, Mouche?

 

Neida, godt kjent med det. Finnes forøvrig en rekke måter å løse ditt problem på, men det får vi nesten ta i en egen tråd, eller?

 

Forøvrig finnes det et anseelig antall øyer i Aust-Agder i følge denne listen, og flere av de er store nok til at mer enn en båt kan legge seg uten at sjenansen over naboen blir for stor vil jeg tro;

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_%C3%B8yer_i_Aust-Agder

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler. Hvis man tror man kan fortøye nær sagt overalt kan man få seg en overraskelse, Mouche. Særlig nå utover høsten må man velge de gode plassene med omhu. Natten er lengre og lyset forsvinner mer og mer. Da kan man ikke stå opp i otta og kaste loss og legge ut på leting etter fortøyning i le.

 

Når det gjelder sjenanse har du forklart ganske inngående om dette problemet enten det har vært ferdsel nær hyttetomt eller på brygge. Du imponerer som vanlig.

Link to post
Share on other sites

Vi har i friskt minne da Astor stod opp midt på natta og ringte redningsselskapet som rykket ut og reddet en seilbåt fra å forlise som hadde mistet ankerfeste og var på vei inn i brenningene da Redningsselskapet fikk vekket mannskapet. Vi vanlige kan ikke forvente å bli reddet og må ta våre forholdsregler, Mouche.

Vi skal ikke se bort fra at denne seilbåten måtte rømme pga støy , aggregatkjøring og høy musikk til langt på natt .

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/120373-husk-skikkelig-ankerfeste/

Link to post
Share on other sites

Nå har ikkje eg lest et eneste innlegg i denne debatten men med  hele 24 sider! antatt hissige innlegg siden den 25. så er det tydelig det engasjerer voldsomt. Burde ikkje det i seg sjøl være pekepinn stor nok til å ta hintet at dette er et såpass følsomt tema for mange at en lar være bruke aggregat og tilsvarende i uthavn kor en ikkje er aleine? Det finnes snart ikkje et eneste sted uten noe motordur av et slag. Og stillhet er meir verdifull enn man først skulle tru. Det er som det gamle ordtaket at man vet ikkje hva man har før man har mister det.

Link to post
Share on other sites

Vi har i friskt minne da Astor stod opp midt på natta og ringte redningsselskapet som rykket ut og reddet en seilbåt fra å forlise som hadde mistet ankerfeste og var på vei inn i brenningene da Redningsselskapet fikk vekket mannskapet. Vi vanlige kan ikke forvente å bli reddet og må ta våre forholdsregler, Mouche.

Vi skal ikke se bort fra at denne seilbåten måtte rømme pga støy , aggregatkjøring og høy musikk til langt på natt .

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/120373-husk-skikkelig-ankerfeste/

 

Han har neppe rømt fra noe sted, men lagt seg til i en av oslofjordens mest besøkte havner og det finnes ingen brenninger der.

La oss ikke overdramatisere.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikkje eg lest et eneste innlegg i denne debatten men med  hele 24 sider! antatt hissige innlegg siden den 25. så er det tydelig det engasjerer voldsomt. Burde ikkje det i seg sjøl være pekepinn stor nok til å ta hintet at dette er et såpass følsomt tema for mange at en lar være bruke aggregat og tilsvarende i uthavn kor en ikkje er aleine? Det finnes snart ikkje et eneste sted uten noe motordur av et slag. Og stillhet er meir verdifull enn man først skulle tru. Det er som det gamle ordtaket at man vet ikkje hva man har før man har mister det.

Kloke ord Knurrebart :thumbsup:

 

-------------------

 

Men uglefar, har du endret mening i debatten om bruk av aggregat? Her er et par innlegg du skrev i en annen tråd:

Jeg ligger utelukkende i uthavner. Fra tid til annen må batteriene lades. Det kan enten gjøres ved at motoren startes og går på tomgang en times tid eller at man kjører bensinagregatet. Man må selvsagt vise hensyn. Den aktuelle dagen var det surt og kaldt og det var bare noen få båter i uthavna og alle satt under kalesjen et stykke unna. Jeg benyttet anledningen til å starte bensinagregatet for å vedlikeholdslade batteriene. Samtidig kunne vi se tv og bruke lys ombord. Etter en tid kommer ei jolle opp på siden og vinker oss ut.       HVIS DU  ER AVHENGIG AV STRØM OG MÅ SE TV FÅR DU REISE BORT I GJESTEHAVNA DER ER DET STRØM, roper en tydeligvis irritert båteier i satt alder

 

. Har båteierene blitt for opptatt med å passe på hverandre  og lar seg for lett irritere av bagateller?

 

 

Hvis valget er å kjøre et aggregat  istedenfor motor på tomgang er aggregat å foretrekke. Det forurenser like mye som en fis.Blir man liggende 2-3 dager i uthavn kan det være nødvendig å lade.Det går strøm til kjøleskap, belysning og vannpumper.

 

Men at man skal komme med lua i handa å spørre  kongene på haugen gjør jeg ikke. Da får de finne seg en folketom plass på aller ytterste nøgne ø hvor de  kan nyte sin ensomhet.

Link to post
Share on other sites

Husker godt episoden og alle detaljene er ikke kommet fram. Hadde fornyet batteribanken og et av de nye sønnak batteriene hadde kortsluttet . Fikk ikke start på motor og startet nødstrømsaggregatet for lading.

 

Fikk nytt batteri av levrandøren som sendte batteriet til produsent for kontroll . Batteriet hadde en feil i cellene. Etter den episoden har jeg montert Sterling ProSplit for å sikre at det ikke skjer igjen. Har siden den gang aldri startet aggregatet untatt for vedlikehold. Det er helt riktig som noen har uttalt at man må få orden på batterierene og få for bruket under kontroll. Varm dusj og fløte gratinerte poteter hører ikke hjemme i en uthavn produsert av aggregat

 

Forøvrig var innleggene ment til å provosere for få motstanderen mot uvettig bruk av aggregat i uthavner på banen .

Link to post
Share on other sites

Husker godt episoden og alle detaljene er ikke kommet fram. Hadde fornyet batteribanken og et av de nye sønnak batteriene hadde kortsluttet . Fikk ikke start på motor og startet nødstrømsaggregatet for lading.

 

Fikk nytt batteri av levrandøren som sendte batteriet til produsent for kontroll . Batteriet hadde en feil i cellene. Etter den episoden har jeg montert Sterling ProSplit for å sikre at det ikke skjer igjen. Har siden den gang aldri startet aggregatet untatt for vedlikehold. Det er helt riktig som noen har uttalt at man må få orden på batterierene og få for bruket under kontroll. Varm dusj og fløte gratinerte poteter hører ikke hjemme i en uthavn produsert av aggregat

 

Forøvrig var innleggene ment til å provosere for få motstanderen mot uvettig bruk av aggregat i uthavner på banen .

Link to post
Share on other sites

Husker godt episoden og alle detaljene er ikke kommet fram. Hadde fornyet batteribanken og et av de nye sønnak batteriene hadde kortsluttet . Fikk ikke start på motor og startet nødstrømsaggregatet for lading.

Fikk nytt batteri av levrandøren som sendte batteriet til produsent for kontroll . Batteriet hadde en feil i cellene. Etter den episoden har jeg montert Sterling ProSplit for å sikre at det ikke skjer igjen. Har siden den gang aldri startet aggregatet untatt for vedlikehold. Det er helt riktig som noen har uttalt at man må få orden på batterierene og få for bruket under kontroll. Varm dusj og fløte gratinerte poteter hører ikke hjemme i en uthavn produsert av aggregat

Forøvrig var innleggene ment til å provosere for få motstanderen mot uvettig bruk av aggregat i uthavner på banen .

Å møte seg sjøl i døra heter vel det der på godt norsk. Tjihi. :-)

Knatreagregat ala. Honda og Kipor har ingen ting i ei godt besøkt uthavn å gjøre. Likeens oppstart av motor for å forsyne inverter, for å få seg en kaffekopp osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...