Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Allemannsretten står sterkt i Norge. Dessverre er det mange som misbruker denne retten og er ikke sitt ansvar bevisst. Man kan spørre om denne retten bør innskrenkes med ilandstignings-forbud på en rekke steder?

 

 

 

 

Ankret opp ved ei strand og fant området totalt forsøplet. Plast,knuste flasker, bæreposer, ølbokser, ølkrus, bleier,engangsgriller sigrettsneiper. Bak noen busker hadde de gjort sitt fornødne og det fløt av toalettpapir.

 

Kan dette fortsette?

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, allemannsretten håper jeg kan fortsette. Det du viser bilder av er misbruk av denne retten. Når vi har rett til å bruke et område, har vi også en plikt til å ta vare på det slik at det ikke ser ut som på bildene dine, Uglesett.

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten går helt fint, men folk med for liten båt er problemet...,

 

Ikke har de toalett om bord, så de driter i skauen..

 

Ikke har de plass til å ta med seg bosset(søpla) så de slenger det fra seg...

 

Ikke har de skikkelig bysse, så de har papptalerkener og plast bestikk...som gir ekstra mye boss...

 

Ikke har de kokemuligheter, så de har med seg engangsgrill...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I såfall er det vel misbruket man må slå ned på.

jeg har ikke sans for at det skal legges det opp til et formyndervelde ved å inndra allmenne rettigheter og friheter hver gang enkeltpersoner ikke klarer å begrense seg - slik overnevnte bilder viser.

Jamfør også pågående tråd om finansiering av fjerning av båtvrak.

Link to post
Share on other sites

Det bør innføres et ilandstignings-forbud på en rekke plasser i strandsonen ( innerste skjærgård). Man kan tillate ankring mot land på angitte steder hvor det er organisert renovasjon og ordnede toalettforhold.

 

Nå er du skikkelig på bærtur Ida Marie. Har man plass på turen ut har man plass på turen hjem. Dette er slendrian og latskap. Driter man i skauen får man grave ned driten på en forsvarlig måte. Man får ikke lyst til å besøke en uthavn full av hund og menneskebæsj.

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten går helt fint, men folk med for liten båt er problemet...,

 

Ikke har de toalett om bord, så de driter i skauen..

 

Ikke har de plass til å ta med seg bosset(søpla) så de slenger det fra seg...

 

Ikke har de skikkelig bysse, så de har papptalerkener og plast bestikk...som gir ekstra mye boss...

 

Ikke har de kokemuligheter, så de har med seg engangsgrill...

 

 - Uglesett har en Sjømann 22. Det er vel i dag en liten båt selv om Ugla med liten båt ikke later til å være problemet.

 - Det er vel helt OK å drite i skauen når en skjuler det godt og ikke akurat gjør det der folk kan forventes å tråkke?

 - Du skal ha veldig liten båt for ikke å ha plass til søpla di (dersom du vil).

 - Jeg har båt med skikkelig bysse, men bruker gjerne papptalerkner når jeg er på tur. Forsøpler ikke av den grunn.

 - Og jeg har kokemulighet ombord men går gjerne i land og tenner engangsgrill ,som jeg, som de fleste båtfolk, slukker med vann og tar med hjem i plastpose etter bruk.

 

Der jeg ferdes i skog og uthavner er det lite forsøpling. Jeg har inntrykk av at båtfolket er veldig flinke til å rydde etter seg, selv om det kanskje kan finnes unntak. Men man skal ikke generalisere ut fra enkelte tilfeller. Jeg tror problemet er størst langs strendene der landkrabbene ferdes og holder party.

 

Forslag om ilandstigningsforbud for å hindre forsøpling tar jeg ikke alvorlig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det bør innføres et ilandstignings-forbud på en rekke plasser i strandsonen ( innerste skjærgård). Man kan tillate ankring mot land på angitte steder hvor det er organisert renovasjon og ordnede toalettforhold.

 

Nå er du skikkelig på bærtur Ida Marie. Har man plass på turen ut har man plass på turen hjem. Dette er slendrian og latskap. Driter man i skauen får man grave ned driten på en forsvarlig måte. Man får ikke lyst til å besøke en uthavn full av hund og menneskebæsj.

 

Jeg mener en må innføre krav til båter, minimum er toalett ombord,  ingen båter under 23 fot får benytte allemannsretten..

 

Det ville hjelpe godt på tror jeg...og ikke minst, ca 1000 statsansatte til å passe på

Link to post
Share on other sites

Å hvor du bare elsker å dra i gang en debatt Ugla!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at de som foralter et sted slik ikke bryr seg om det skulle vært forrudt å gå i land.
Det er omtrent det samme med føring av båt med promille.
Hylekoret vil ha 0,2 grense akkurat som de som kjører i fylla bryr seg om grensen er 0,2 eller 0,8.
Så en innskrekelse av allmenne retten og promille grensen vil bare treffe den gruppen som det ikke er noe vits i å treffe.
De som slike regelendringer er ment å treffe forsetter bare som før og gir faen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Poes lov gjelder fortsatt, ser jeg :-)

 

Måtte google det:

 

Poes lov postulerer at dersom en ikke kjenner forfatterens intensjoner, er det vanskelig eller umulig å skille mellom ekstremistiske meninger og en parodi på ekstremisme.[1] Etkorrelat av Poes lov er at ektefølt fundamentalisme eller ekstremisme kan bli forvekslet med en parodi.

Loven ble først formulert av Nathan Poe i 2005 i en debatt om kreasjonisme på nettstedet christianforums.com.[2] Allerede på 1980-tallet hadde det på Usenet blitt advart mot å skrive parodisk uten å bruke smilefjes.[3]

Link to post
Share on other sites

Slike innlegg fenger nok ikke folk i båt i særlig grad. Jeg på min side tror det på sikt truer båtlivet i den formen vi praktiserer idag. Dette kan ikke fortsette.Forsøplingen kommer I tillegg til alt det andre vi har snakket om. I den ene bæreposen lå det en bleie fra et lite barn. Vi kan ikke legge skylda på uansvarlig ungdom som har drukket for mye øl.

 

 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den bør ikke avvikles men kanskje de (Politimester Bastian?) som evt etterser vestpåbudet kunne gjøre landhugg etter kikkertsjekk og bøtlegge egnede objekter ala lovene som er/var i Singapore: http://www.wsj.com/articles/SB108629672446328324

Bøter for alt relatert med andre ord og ikke små heller. Spytte ut tyggegummi på gaten var et formidabelt lovbrudd.

 

Kort utdrag:

 

 

Flush or Pay

Gum is just one of many examples of Singapore's preoccupation with public hygiene. People who spit in public face a possible fine of the equivalent of $586 for a first offense, and twice that for a repeat offense. The city also has fines for people who fail to flush toilets. That law hasn't been enforced much since the government passed the law requiring that all public restrooms be outfitted with toilets that flush automatically.

Littering is also taboo. Small-scale litter, which includes cigarette butts, matchsticks and candy wrappers, yields a fine of up to $117. Repeat small-scale litterbugs and folks who throw out paper cups or drink cans go to court, where judges might dole out $586 fines and stints of picking up trash.

 

Til UG-Len... vil du ha det som i Uniten kanskje ... at en må betale for å legge til strender/land - disse private owner uḱnow.

 

I Tokyo finnes det ikke en eneste søppelkasse / avfallshåndtering på offentlig sted - og det finnes absolutt ikke søppel noe sted...aner ikke om det er bøter der...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slike innlegg fenger nok ikke folk i båt i særlig grad. Jeg på min side tror det på sikt truer båtlivet i den formen vi praktiserer idag. Dette kan ikke fortsette.Forsøplingen kommer I tillegg til alt det andre vi har snakket om. I den ene bæreposen lå det en bleie fra et lite barn. Vi kan ikke legge skylda på uansvarlig ungdom som har drukket for mye øl.

 

 

 

 

 

 

 

Da må vi føye til småbarnsforeldre over listen på de som ikke bør ha allemannsretten inklusiv de med båt under 23 fot, og de uten toalett om bord...

 

Er litt usikker på om det er nok med 1000 statsansatte til å følge opp dette...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslag om ilandstigningsforbud for å hindre forsøpling tar jeg ikke alvorlig.

 

Ugla er vel mest opptatt av å trolle litt vil jeg tro, men har får det jo til da, det skal han ha!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ugla er vel mest opptatt av å trolle litt vil jeg tro, men har får det jo til da, det skal han ha!

Det er du som er opptatt av å troll.

 

Jeg lurer litt på hvem som skal rydde opp søppelet etter sommeren. Er det barn i skolekorps, idrettsforeninger, speideren, 4 H osv som skal kjøres ut å bruke helgene på å rydde søppel etter voksne folk i båt. Det gjøres nemlig på riksveiene . På rasteplassene brukes de 1000 offentlige ansatte som Ida snakker til å rydde. De har fulltidsjobb med å kjøre søppel. Flaut?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

I Tokyo finnes det ikke en eneste søppelkasse / avfallshåndtering på offentlig sted - og det finnes absolutt ikke søppel noe sted...aner ikke om det er bøter der...

 

Pussig nok er vel de plassene med søppelordninger osv de plassene med mest søppel som flyter omkring. 

 

Syns det er veldig greit med toaletter enkelte plasser, men søppelstativ osv mener jeg at man burde demontere og fjerne. La brukerne av naturen venne seg til å ta med egen søppel hjem selv.

 

Det kan kanskje ha en pedagogisk effekt på folk flest?

----------------

 

For hvor er logikken i å bygge opp egne anlegg for søppel midt i naturen som turister i eget land fyller opp for å så ansette folk som må ut og hente søpla tilbake? 

 

Og flyter uthavner osv som brukes av fritidsbåter over av dritt og lort så ansett folk til å rydde og la båtfolket betale. Ved hjelp av Siv & Co kommer registeret så da ordner det seg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom et forholdsvis langt liv vandret mye i skog, mark og fjæresteiner, men aldri sett lignende til det Uglesett viser til. Jeg synes folk stor sett er flink til å rydde opp etter seg.

Jeg synes dette er så sært at jeg får en mistanke om at alt er arrangert. Kanskje det er slik troll gjør det?

Link to post
Share on other sites

Ikke usannsynlig at søppelstativer gjør folk uansvarlige og at folk innbiller seg at det er fritt fram. Siv kunne legge på båt dieselen 1 kr pr liter. Pengene kunne gå til renovasjon i skjærgården. Hvis man forlater en plass uten å rydde kunne det vanke en bot på feks kr 10 000.

 

På rasteplassene på veiene går det over stokk og stein og det er viktig at det samme ikke skjer i skjærgården.

 

I uthavnene vil mye søppelet blåse på sjøen i løpet av høsten og problemet vil være løst for en kort stund. Om noen år kan vi få en skikkelig nedtur da tonnevis av plast driver i land over alt. Da blir det en formidabel jobb å rydde etter folk i båt.

 

https://www.nrk.no/sorlandet/plukker-to-tonn-soppel-langs-veiene-1.12238031

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom et forholdsvis langt liv vandret mye i skog, mark og fjæresteiner, men aldri sett lignende til det Uglesett viser til. Jeg synes folk stor sett er flink til å rydde opp etter seg.

Jeg synes dette er så sært at jeg får en mistanke om at alt er arrangert. Kanskje det er slik troll gjør det?

Du mener ikke seriøst at jeg tar med en full søplesekk og sprer utover i uthavnene for å ha noe å skrive om?

 

 

Du kan jo ta et lite søk på søppel rasteplasser...søppel skjærgården så får du se omfanget. Nå må du se forskjell på

skog, mark og skjærgård på avsides steder og på godt besøkte steder med stor trafikk.

 

Denne poppet opp ved et tilfeldig søk.

 

http://www.sa.no/lokale-nyheter/skjargardsperler-forvandlet-til-svinestier/s/1-101-4593379

Link to post
Share on other sites

For hvor er logikken i å bygge opp egne anlegg for søppel midt i naturen som turister i eget land fyller opp for å så ansette folk som må ut og hente søpla tilbake?  

 

Den jobben er det jo Skjærgårdstjenesten som har. Sammen med en bråte andre oppgaver.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker det er bra man har disse søppelkassene i godt besøkte uthavner, jeg har også tilgode å se at det ligger søppel spredd rundt slik bildene viser. Ordningen man har med søppelkasser og innhenting av søppel med Skjærgårdstjenesten fungerer i mine øyne veldig bra. Båtfolk besøker også mye de samme plassene og de "driter ikke i eget reir". Jeg har en aldri så liten misstanke om at bildene til Uglesett stammer fra folk som har kommet landeveien og jeg har også misstanke om at de ikke har fast bostedsadresse i Norge. Ser at det ligger en bunke Pepsi Max pappbeger der, disse får man ikke kjøpt i butikk, men de leveres ut på bensinstasjoner med brus-dispensere. Ikke typisk langs sjøen, men langs landeveien. Vedkommende som har forsøppla her har vært innom en bensinstasjon og rappa en bunke pappbeger....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...