Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Er det et problem at utmark blir tilgjengelig for flere, hvorfor det? Hvis du er redd for at mange som ikke har forståelse og/eller respekt for utmark vil kjøpe seg en el-sykkel for å oppsøke denne for å forsøple og forsure din tilværelse, ja da har du virkelig ikke mye å bekymre deg for kan det se ut som. El-sykler er faktisk bare en sykkel når det gjelder alle andre steder enn i utmark, men her er det endringer på gang og trolig vil el-sykler få tilgang til alle veier i marka, muligens ikke rene stier hvor også vanlige sykler i dag kan ferdes fritt. Lurer egentlig litt på om du har noen egen erfaring fra opphold i og bruk av marka gapet? Har du noen erfaring med el-sykler? Litt usikker på hvorfor jeg gidder å kommentere dine innlegg og/eller stille deg noen spørsmål for å svare på slike er vel ikke din sterke side gapet.

Jeg tror du må lese deg opp slik at du forstår reglene.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1988-05-15-356

 

Jeg har meget god hukommelse Mouche. Du har sagt at hvorfor skal båteiere absolutt fortøye til privat eiendom, private hytter, private brygger eller i uthavner med aggregatkjøring og mye støy når det er tusenvis av plasser man kan ligge.

 

Da spør jeg tilbake. Hvorfor skal absolutt motoriserte sykler brukes på stengte veier når det er tusenvis av veier å sykle?

Link to post
Share on other sites

El sykkel med motor mindre enn 0.25KW er ikke motorisert kjøretøy iht loven.

 

Fra og med 23. mars 2015 endret vegmyndighetene sin definisjon av sykkel i § 2-5 nr. 12, andre ledd i kjøretøyforskriften og § 2 i forskrift om krav til sykkel. Definisjonen omfatter nå også el-sykler. Kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 12, andre ledd lyder som følger: «Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2». Endringen av definisjon i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel innebærer at elsyklister etter trafikkreglene likestilles med andre syklister.

Link to post
Share on other sites

Da spør jeg tilbake. Hvorfor skal absolutt motoriserte sykler brukes på stengte veier når det er tusenvis av veier å sykle?

 

Og før jeg svarer deg så vil jeg gjerne ha en bekreftelse, eller avkreftelse, på om du noen gang har prøvd en el-sykkel. Det pussige med el-sykkel i utmark er at de der anses for å være noe annet enn hva myndighetene har bestemt at de er i "vanlig" trafikk hvilket er noe underlig etter mitt syn, og derfor oppe til revisjon. Dette skyldes nok at el-sykler er et relativt nytt innslag i vår hverdag og lovverket ligger alltid på etterskudd i forhold til teknologisk utvikling, rimeligvis kan man kanskje si.

 

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/El-sykkel

 

Er lyden av en el-sykkel plagsom for dine sarte ører uglebust? Mere plagsom enn en buss? Min erfaring med noen tusen kilometers bruk av el-sykkel er at folk ikke hører meg når jeg kommer og derfor må bruke ringeklokken nokså regelmessig, men ugler hører jo ekstra godt da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner det på en måte, tror ikke jeg vil ha noen inn i hagen min for å plukke mine bringebær eller jordbær...

 

Vet det ikke kan sammenlignes helt men.. skjønner at hvis du eier et område så er det surt hvis du aldri får plukket for at andre kommer å tar de...kanskje til og med for de er helt modne... 

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten sier at at man skal ha en spørløs ferdsel. Grunneier har rett til å bortvise personer som gjør skade på eiendommen. Det er ikke lov å sette opp skilt privat. Det er ikke lov å plukke molter i Nordland Troms Finnmark uten grunneier samtykke.

 

 

Ida Marie 111 kan bortvises når hun borer bolter i svaberget og kan anmeldes for hærverk på annenmanns eiendom. Politiet kan tilkalles om nødvendig

 

 

Sporløs ferdsel

 

Ved ferdsel i naturen bør prinsippet om sporløst ferdsel gjelde. Når du er på tur i skogen, ved sjøen eller på fjellet bør du forlate stedet mest mulig uberørt. På denne måten kan også de som kommer etter deg oppleve gleden av å møte den uberørte naturen. Du bør rive ned ting du har bygget, som gapahuker og ligenende, du legger stenen fra bålplassen tilbake og tar selvfølgelig med deg alt søppel som ikke brennes. Det er også en god skikk å rydde opp et andre som ikke er så flink til å ferdes sporløst som du er. Da blir det hyggelig å komme tilbake!

Link to post
Share on other sites

 

 

Ida Marie 111 kan bortvises når hun borer bolter i svaberget og kan anmeldes for hærverk på annenmanns eiendom. Politiet kan tilkalles om nødvendig

 

 

 

Er ingen i en mils omkrets der jeg borrer bolter, og mange av øyene her vest er statseiendom...

 

Og staten...det er meg det Ugle ... og muligens deg..er i tvil..

Link to post
Share on other sites

Herværk på offentlig eiendom kan vurderes som enda mer alvorlig. Det straffes med bøter eller fengsel. Når det utføres i strandsonen med overlegg kan det medføre en skjerpende dom. Verdt å merke seg.

 

Er ingen i en mils omkrets der jeg borrer bolter, og mange av øyene her vest er statseiendom...

 

Og staten...det er meg det Ugle ... og muligens deg..er i tvil..

Link to post
Share on other sites

Herværk på offentlig eiendom kan vurderes som enda mer alvorlig. Det straffes med bøter eller fengsel. Når det utføres i strandsonen med overlegg kan det medføre en skjerpende dom. Verdt å merke seg.

 

 

Men staten det er meg, vet du Ugle...

 

Kan vel gjøre som jeg vil på "min" eiendom..

 

Ser forresten at du har fått konkurranse i en annen tråd, den tråden virker av en eller annen grunn mer seriøs...

Link to post
Share on other sites

Hva har dette med allemannsretten å gjøre? Når man er tom for argumenter går man på person og stiller spørsmål om vennekrets. Eller at bilder er forfalsket og spørsmål vedr praksis ved toalettbesøk. Andre sutrer for sin syke mor.

 

Må må vel være mulig å delta i en diskusjon uten å falle helt igjennom med usakligheter.

Så så, ingen grunn til å bli hårsår. Husk at jeg er en av de som har støttet deg litt her i denne saken ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...