Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Presseningen er dumpet bak buskene øverst til høyre i bildet. Den er ca 4 x3 m grønn armert med maljer, pris trolig kr 100. Kan være kjøpt på Europris, men det er usikkert. Presseningen var av nyere dato. Jeg tror kjøttvarere var levert av Gilde . Flere flasker var merket Grans bryggeri. Det var mange plast glass og pappbeger med med pepsimax logo. 3 engangsgriller som var brukt , slukket og trampet flat og kastet i det utbrente bålet.

Bæreposer fra rema 1000 med diverse avfall som hamburgerbrød, plast, tomme ølbokser, 1 barnebleie. På bakken lå det et utall ølkapsler og sneiper fra filter sigaretter, trolig Prince. Det er de opplysningene jeg kan gi fra åstedet.

 

 

 

bilde

Ekstremt nøyaktige observasjoner, men fremdeles ikke svar på HVOR funnet er gjort...

 

Morsom tråd, dette også...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det var snodig. Hvor fant du det?

Søkte "forsøpling i naturen" eller noe i den duren(Google) og klikket på resultater i bilder. Nå finner jeg det ikke igjen så kanskje det var bilde av noen andre bokser jeg forvekslet det med.

Noe slikt: https://www.google.no/search?q=forsøpling+i+naturen&client=ms-android-samsung&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjA1pv3o9nOAhWkQpoKHYSKBIQQ_AUIBygB&biw=360&bih=560

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg skal forsvare Ugla her, men om bildet er arrangert for anledningen, eller ikke spiller vel ingen rolle?

Søppel, enten der er mye eller lite, skal ikke forekomme.

 

Til dere som tror/mener at Ugla troller, ja så slutt og mat trollet, det er jo dere som holder den eventuelle trollinga igang.

 

Og NEI allemannsretten bør ikke avvikles, men det bør innføres kraftige bøter for forsøpling.

 

Langs motorveien i California, er det 1000 dollar i bot å hive søppel.

Det bør innføres her også.

Det er vanskelig å gjennomføre kontroller i uthavner, men hvis man forsøpler der, gjør man det sikker etter veien også.

 

Kommunikasjon er nøkkelen her, og 10 000 kr i bot forteller selv de uten folkeskikk at forsøpling ikke er greit.

 

Man mener jo at bøter er veien og gå for å endre holdninger på andre områder, så hvorfor ikke her også?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

men du lager jo noen "morsomme" tråder og problemstillinger her da, det skal du ha! :giggle:

  

 

 

Morsom tråd, dette også...

Mouche synes ektremforsøpling i strandsonen er morsomt og god underholdning. Vi har ulik humor.

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg skal forsvare Ugla her, men om bildet er arrangert for anledningen, eller ikke spiller vel ingen rolle?

 

Jeg kan garantere at bildet er ekte. Det er alltid noen som ønsker å så tvil når de er tomme for argumenter. Da kommer troll, arrangerte bilder fram, for de misliker å tape diskusjoner. Mouche blander inn nick og nå sist en diskusjon om terrassen hans . Jeg setter stor pris på folk som har noe på hjertet og vil dele erfaringer. Mouche har over 12000 innlegg...Vanntro...7000...så vidt jeg forstår setter de liten pris på andres meninger.

Link to post
Share on other sites

Men så lenge du hverken vil fortelle hvor bildet er tatt, eller i det minste fortelle hvorfor du ikke ønsker å opplyse hvorfor du ikke vil frem med det så fremstår det hele i et merkelig lys.

Link to post
Share on other sites

Men så lenge du hverken vil fortelle hvor bildet er tatt, eller i det minste fortelle hvorfor du ikke ønsker å opplyse hvorfor du ikke vil frem med det så fremstår det hele i et merkelig lys.

Det er tatt i nær tilknytning til oslofjorden. Det vil bli feil å identifisere stedet nøyaktig da dette vil føre til generalisering av de som har tilknytning til dette stedet. Forsøpling er noe som er et problem over hele landet/verden og ikke til stedbundet steder som feks Holmen i Asker eller Aker brygge i Oslo. Det vil være like ille som å si at eiere av fritidsbåter står all forsøpling.

Link to post
Share on other sites

, for de misliker å tape diskusjoner.

Hvilken planet kommer du fra ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan garantere at bildet er ekte. Det er alltid noen som ønsker å så tvil når de er tomme for argumenter. Da kommer troll, arrangerte bilder fram, for de misliker å tape diskusjoner. Mouche blander inn nick og nå sist en diskusjon om terrassen hans . Jeg setter stor pris på folk som har noe på hjertet og vil dele erfaringer. Mouche har over 12000 innlegg...Vanntro...7000...så vidt jeg forstår setter de liten pris på andres meninger.

 

Er vel ingen som har tapt noen diskusjon mot deg Ugle så vidt jeg kan huske... er jo egentlig nok å bare være skrivefør, så er en på ditt nivå..

 

Sannheten er vel at du nok en gang er tatt med buksene nede...

 

De fleste gjennomskuer ditt arrangerte bilde, og din motvilje mot å fortelle hvor dette bilde er tatt, hjelper ikke saken din..

 

Kan jo faktisk se ut som det er ved et skogsvann, der du forhåpentligvis ikke har båten din..

Link to post
Share on other sites

Det vil bli feil å identifisere stedet nøyaktig da dette vil føre til generalisering av de som har tilknytning til dette stedet.

 

Det er aktuelt når du mellom linjene påstår at søplet på bildet er lagt igjen av båtfolk og at båtfolk er verre enn f. eks. turgåere og fjellvandrere mht. forsøpling.

 

Da blir det av stor interesse for tråden, og også din troverdighet, om bildet er tatt på et sted som kun er tilgjengelig sjøveien eller som «alle» har tilgang til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Husker det var sånn når ungene var små og de leste tegneserier, ble så opptatte av bildene at de glemte teksten. 

-----

 

Her er det tatt ett trinn videre, voksne som ikke forstår teksten på grunn av et bilde. 

 

Har også sett unger som legger seg ned på gulvet i butikker og skriker hvis de ikke får noe de vil ha. 

Link to post
Share on other sites

Det er aktuelt når du mellom linjene påstår at søplet på bildet er lagt igjen av båtfolk og at båtfolk er verre enn f. eks. turgåere og fjellvandrere mht. forsøpling.

 

Da blir det av stor interesse for tråden, og også din troverdighet, om bildet er tatt på et sted som kun er tilgjengelig sjøveien eller som «alle» har tilgang til.

 

Allemannsretten sikrer at alle har tilgang til utmark uansett om man har båt, bil, sykkel eller andre kjøretøy.Kan ikke huske å ha skrevet båtfolk. Kan du sitere meg på det.

 

Det har tidligere blitt påpekt at man ikke skal generalisere. Det gjør man hvis man sier bildet stammer fra Tjøme og at de som har båt eller sykkel der er noen griser.

 

Vi lar bildet stå som en varsko på enkeltes holdninger til natur og friluftsliv. Og bildet er ekte

Link to post
Share on other sites

Kan jo faktisk se ut som det er ved et skogsvann, der du forhåpentligvis ikke har båten din..

Jeg blir alltid fasinert av folk med synske evner. Jeg har vel ikke så mye tiltro til opplysningene. Det er mest for å skape oppmerksomhet.

 

Du kan neppe ha tatt sjøveien til sørlandet når du påstår at du ser et fjellvann på bildet. Du kan neppe ha lagt til på øyer og skjær på Østlandet. Trolig vet du det ganske godt med vil bare lage litt forvirring og så tvil.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke søppelet som er morsomt, men tråden om søppelet, og din forundring over at "du blir stukket, etter å ha stappet hånda i vepsebolet". Hvis du ikke tåler å få kritikk for tilsynelatende  arrangerte bilder, som er tatt i "tilknytning Oslofjorden", noe som ved løs definisjon kan være i Mjøsa, via elv fra Drammen, må du la være å poste tråder som inviterer til respons.

Så det er dette som blir morsomt. responsen og din reaksjon på responsen. 

Og jeg klarer ikke la være å sammenlikne deg med disse to gamle gubbene i teaterbåsen i Muppetshow...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest hva du skriver tidligere Kjetil 1 så det overrasker ikke at du misliker slike tråder

 

Kan ikke se at synspunktene mine blir kritisert. Kritikken går på hva slags båt jeg har, hva slags toalett, søppelhåndtering ombord og min vilje til å identifisere hvem som kaster søppel og hvor. Kun personfokusering.

Ikke bra for forumet at man ikke kan føre en debatt uten vanlige høflighets regler

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kråka driver bare forsøk på mindgaming og eneste måten den klarer å få oppmerksomhet på er å holde bildet mot magen med forsiden inn ... og alle her biter på som vanlig.

 

Bildemotivet ser i grunnen litt ferskvannsaktig ut - har du vært på sjøen med egen båt noen gang Kråken?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten sikrer at alle har tilgang til utmark uansett om man har båt, bil, sykkel eller andre kjøretøy.Kan ikke huske å ha skrevet båtfolk. Kan du sitere meg på det.

 

Det har tidligere blitt påpekt at man ikke skal generalisere. Det gjør man hvis man sier bildet stammer fra Tjøme og at de som har båt eller sykkel der er noen griser.

 

Vi lar bildet stå som en varsko på enkeltes holdninger til natur og friluftsliv. Og bildet er ekte

 

Jo mer spesifikk du er på hvor bildet er tatt, desto mindre rom blir det for generalisering. Du har allerede rykket ut med at bildet er tatt i nær tilknytning til oslofjorden, så da går f.eks. trønderne klar. Hvis du er redd for generalisering, ville faktisk det beste du kunne gjøre vært å oppgi eksakt lengde- og breddegrad på stedet, så ville flest mulig gått klar av slik generalisering.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er en av de mest leste trådene for tiden. :-))Gleder meg over det , for budskapet er viktig og bildene taler sitt språk. Jeg kjenner igjen hvem som ville bore ned bolter i svaberget, brenne bål på fjellet, kjøre aggregat, la motoren gå på tomgang, ha varm dusj før frokost, sende onga ut i joller ,forlange at det offentlige henter søpla og noen lurer sogar på om man kan skyte måker med luftgevær. Andre er såpass dristige at de mener det er utenlanske tilreisende.

 

Jeg håper og tror det er liten entusiasme for denne formen for friluftsliv/båtliv.

 

Hvor bildene er tatt har blitt hovedsaken i tråden akkurat nå..hehe. Når man kommer litt på hæla i argumentasjonen må man bruke de midler man har til rådighet. Dette holder tråden varm og ikke minst budskapet . Bra båtfolk....at tråden engasjerer.

 

Ved å google litt på forsøpling ligger det mange bilder ute hvor man ikke tilkjennegir åsted. En sak for BP?

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner igjen hvem som ville bore ned bolter i svaberget, brenne bål på fjellet, kjøre aggregat, la motoren gå på tomgang, ha varm dusj før frokost, sende onga ut i joller ,forlange at det offentlige henter søpla og noen lurer sogar på om man kan skyte måker med luftgevær. Andre er såpass dristige at de mener det er utenlanske tilreisende.

 

Du er i hvert fall ikke redd for å generalisere, det er helt sikkert. Så det du skrev tidligere var åpenbart bare et påskudd for å unngå å svare på hvor bildet er tatt. Ikke det at det spiller noen stor rolle med hensyn til forsøpling, men det har jo blitt sådd tvil om hvorvidt det hele er orkestrert og om det i det hele tatt er tatt ved sjøen, så hvorfor ikke fjerne denne tvilen hvis du kan?

 

Når det gjelder bruk av offentlige midler for å holde styr på søppel, tror jeg det er på tide for enkelte å våkne opp. Der man har enkel tilgang til søppelcontainere er det langt mindre forsøpling enn der man ikke har det. På veldig mange steder både i utmark og i parkanlegg i byer har man løst problemet med forsøpling ved å sette ut søppelkasser. Ideelt sett hadde det ikke vært nødvendig og folk ville tatt hånd om sin egen søppel, men det er her det gjelder å våkne opp og ta innover seg at veden ikke er ideell. Man må velge mellom alternativer som ikke er ideelle. I så måte mener jeg det er langt mer fornuftig å bruke skattepenger på renovasjon enn å bruke dem på økt kontroll.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...