Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Jeg har gjennom et forholdsvis langt liv vandret mye i skog, mark og fjæresteiner, men aldri sett lignende til det Uglesett viser til. Jeg synes folk stor sett er flink til å rydde opp etter seg.

Jeg synes dette er så sært at jeg får en mistanke om at alt er arrangert. Kanskje det er slik troll gjør det?

 

Jeg har gått "fiskeoppsyn" i Oslomarka i noen år, og dette er helt vanlig der. Tomemballasje veier visst mye mer rett etter at det er tømt, enn det veier når det er fult og når vi andre ankommer stedet senere.

 

Tidligere var det en del utsatte søppelspann i marka, men dessverre ble det en krangel om hvem som skulle betale for tømming, og de flere av disse er derfor tatt vekk.

Men seriøst; greier man å bære en pakke med pølser inn i marka, så greier man å bære emballasjen ut igjen også. 

 

Og det samme har jeg sett andre steder, engangsgriller, embalasje, også på steder hvor det ikke er mulig å komme seg landeveien. Ja vi har skjærgårdstjensten, men det hadde vært en kjempefordel om de slapp å rydde et folk, (tømme søppelspann er greit) og heller kunne bruken tiden på andre tiltak. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom et forholdsvis langt liv vandret mye i skog, mark og fjæresteiner, men aldri sett lignende til det Uglesett viser til. Jeg synes folk stor sett er flink til å rydde opp etter seg.

Jeg kan heller ikke huske å ha sett noe liknende. Det som har vært et problem er overfylte søppelcontainere, og i tillegg en mengde poser plassert på siden av containeren. Påfølgende natt blir dette festivalområde for lokale måker som sprer det hele godt utover, sannsynligvis ispedd gode doser allsang og kamp og godsakene. På tross av at jeg har sett mest søppel spredd ved containeren, ser jeg på tilbudet som et gode jeg håper kan fortsette.

 

Kan legge til at Skjærgårdstjenesten, i Risør i dette tilfellet i sommer, gjorde en veldig god jobb neste formiddag. Så ikke spor av søppel da jeg gikk forbi der etter at de hadde vært innom, men det er jo synd at de skal bruke tiden sin på å samle sammen søppel på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom et forholdsvis langt liv vandret mye i skog, mark og fjæresteiner, men aldri sett lignende til det Uglesett viser til. Jeg synes folk stor sett er flink til å rydde opp etter seg.

Jeg synes dette er så sært at jeg får en mistanke om at alt er arrangert. Kanskje det er slik troll gjør det?

 

Tenker du traff spikeren der Zitt...

Link to post
Share on other sites

Så ille som trådstarter har lagt ut bilde av har jeg ikke sett, men i sommer har jeg plukka en pose med søppel i flere uthavner i Hvalerskjærgården, så at folk må skjerpe seg er det ikke tvil om,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Tenker du traff spikeren der Zitt...

Antyder du at jeg har strødd søppel ut over ?

 

Her var det et stort antall plastkrus, pepsimax krus, pølseinnpakninger,

grillmat innpakninger, 4-5 store brusflasker,10 talls ølflasker , 3 engangsgriller, en stor grønn pressening gjemt under et tre og den ene posen hadde papirbleie, til overmål.

 

Utover høsten blåser det meste på sjøen og havner i en aller annen bukt . Så må staten eller kommunen betale store summer for å fjerne driten. Ungdom som er medlemmer av skolekorps, 4 H osv må reise ut å hente søpla.

 

Jeg synes nesten det burde være unødvendig å ha skjærgårdstjenesten som skal kjøre rundt på skattebetalerene penger å rydde etter folk som er ute etter naturopplevelser. Så leser vi at flere er dypt bekymret over reklamen som blir dumpet i cockpit som kan sette fargemerker eller at båten kan bli utsatt for innbrudd i havna.

 

 

Så kan vi undre oss over all søppel på land og lure på hvor mye som er gjemt på bunnen.

 

https://m.youtube.com/watch?v=xdI2pSncK0w

Link to post
Share on other sites

Den grønne presenninger underbygger vel min teori om at dette har vært folk uten fast bopel i Norge....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke en utenkelig teori fra vanntro. Er jo allment kjent hvordan det klientellet griser til der de er..

 

Men hva er best ?

 

 

bilde

 

 

Dette, eller det under ?

 

 

bilde

 

Gruen/grillplassen her, har vært brukt i åresvis...slik som steinaldermannen i sin tid...

 

Engangs griller er noe svineri, ettersom folk nesten aldri tar dem med seg...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antyder du at jeg har strødd søppel ut over ?

.......

https://m.youtube.com/watch?v=xdI2pSncK0w

Det er nok mange av oss som tenker den tanken. Når man ser hvor langt du strekker strikken for å få til forsøpling av Båtplassen er det lett å strekke tankene litt. En båtmann som du burde ha oppdaga at forsøpling av uthavner har hatt en positiv trend de siste åra? Riv deg løs fra PCen, kom deg ut i sjømannen og ta noen positive bilder til oss. Ser du meg, så kom gjerne ombord på en kopp kaffe og en prat.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det som regel ser meget bra ut i skjærgården - men er vel alltid sånn - att noen få ødelegger for mange. Men hva jeg har sett så er folk flest flinke til å rydde etter seg. I Porsgrunn/Bamble så har kommunen plassert ut godt med søppledunker....og som trådstarter skrev - har man plass til turen ut - har man plass til søppelet hjem, uansett størrelse på båt. 

 

For å svare trådstarter - NEI allemannsretten vi har er unik og bør ikke avskaffas for at noen få (idioter) ikke klarer å oppføre seg som folk.  :flag:  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Så UGLESETT veit hvem det er altså?

Uglesett vet såpass mye at man ikke skal gjøre dette problemet til noe annet enn det det er.

 

Grunneierene får i mange tilfeller en betydelig ekstra kostnad med å fjerne søppelet fra eiendommene sine som er tidkrevende og legger beslag på unødvendige ressurser.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange av oss som tenker den tanken. Når man ser hvor langt du strekker strikken for å få til forsøpling av Båtplassen er det lett å strekke tankene litt. En båtmann som du burde ha oppdaga at forsøpling av uthavner har hatt en positiv trend de siste åra? Riv deg løs fra PCen, kom deg ut i sjømannen og ta noen positive bilder til oss. Ser du meg, så kom gjerne ombord på en kopp kaffe og en prat.

Du har vel ikke forstått så mye av tråden Sigurd? Den handler om allemannsretten og ikke om meg og båten min. De som får et plutselig innfall om at søppel i havet og i uthavner er arrangerte må ha sovet i timen.

 

Vil du ha positive bilder finnes det et utall tråder du kan besøke.

Link to post
Share on other sites

Ikke en utenkelig teori fra vanntro. Er jo allment kjent hvordan det klientellet griser til der de er..

 

 

Da har du 2 teorier?

 

1. Det er arrangert. 2 Det er romfolket som forsøpler i uthavnene.

Link to post
Share on other sites

Den jobben er det jo Skjærgårdstjenesten som har. Sammen med en bråte andre oppgaver.

 

Som du sikkert vet så er det jo slik at skjærgårdstjenesten ikke rydder på private øyer, noe det er ganske mange av hjemme hos oss i Færder Nasjonalpark.

Link to post
Share on other sites

Da har du 2 teorier?

 

1. Det er arrangert. 2 Det er romfolket som forsøpler i uthavnene.

 

Nå sier du at du ankret opp på ei strand, var dette ei øy ?

 

Spenning-krimmen "Hvem forsøplet på stranda" fortsetter i ulidelig spenning inntil Ugla avslører i siste kapittel hva som egentlig skjedde og hvor......følg med....  :pray:  :pray:  :pray:  

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ny teori Mix :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha lest denne tråden begynner jeg å tro at det må være mange gjestehavnslitere som mener det er mindre søppel i skjærgården enn noen gang. En trenger ikke å bevege seg veldig langt før det dukker opp søppel, og det ser slett ikke bra ut heller. 

 

Hvordan mange i tråden nær klarer å forsvare og latterliggjøre forsøplinga av kysten og naturen begriper jeg ikke. 

 

For de som mener Hvaler er søppelfritt:

https://www.nrk.no/nyheter/mye-maritimt-soppel-i-skjaergarden-1.12884963

-------------------

 

At strender og områder som flyter over av dritt som blir skylt på land av sjøen ryddes opp syns jeg er fantastisk bra. Men her gjenstår det mye og dessverre så fylles det opp like fort som det tømmes. 

 

At det brukes ressurser på å drifte søppeltømmingsystemer i uthavner hvor folk drar med seg søpla ut i naturen, men ikke gidder å frakte den hjem, ja det grenser til latterlig. La folk frakte dritten med hjem selv så kan en heller bruke flere ressurser på å rydde nye områder som fylles av dritt skylt opp av sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det med allemannsretten er nå så sin sak, vil aldri skje. Men hovedpoenget, at folk griser, er et stort problem. 

 

Å venne folk til å kunne legge igjen søpla ved å legge til rette for det i noen få uthavner er bare dumt. La folk venne seg til å ta med søpla hjem uansett hvor de er, med mindre de ligger i gjestehavn.

 

Neste blir vel tilrettelegging med strøm i uthavner slik at folk med båter som ikke egner seg for annet en gjestehavn også skal få ligge der...

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...