Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Pinkvin har noen veldig gode poeng.

 

Selv Mix /Ida Marie 111 må vel forstå og være enige i at det er nesten for godt til å være sant at kommunalt ansatte må kjøre ut i skjærgården med spesialbygde båter og hente søppelet til båtfolk, som de legger igjen og bringe det til land hvor det blir hentet med bil og kjørt til forbrenning. At skattepengene våre skal brukes til dette er nesten en skandale.

Så opplever vi at på de stedene det ikke er renovasjon blir for mye søppel dumpet i naturen.

 

Disse holdningene kan true allemannsretten om folk ikke tar ansvar og innfrir de forventningene man må kunne forlange til å bevege seg fritt på annenmanns eiendom i utmark.

Hvilke følelser har du overfor søppeldunker på offentlige steder som feks jernbane-og bussstasjoner, busskur, parker/torg og kommunale havner.......skandale?

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke det som blir liggende på land. Det kan vi jo bare plukke opp når vi ser det. Problemet er det som går i sjøen. Det må alle i næringskjeden under oss ete før vi til slutt må ete det selv. 

Link to post
Share on other sites

Når en uthavn er tilrettelagt med søppeltømming så er det en god grunn til det. Kommunene har oppdaget at om dette tilbys så vil det bli færre som slenger søppel i naturen.

Hvilken ideell verden er det du lever i ? Du får ønske i den ene handa og spytte i den andre.....hvor fikk du mest ?

Må nesten returnere spørsmålet. Jeg går endel i fjellet, noen ganger på populære tettbefolkede ruter som Prekestolen, Besseggen , Gaustatoppen osv. Kommunene har ingen organisert søppel innsamling langs ruten. Jeg ser ikke en eneste plastpose.

Dette er barnehagelærdom og noe man terper på på skolene. Dessverre sliter mange voksne med disse enkle reglene, Vanntro.

Link to post
Share on other sites

Kommuner setter opp avfallsdunker på parkeringsplasser for turfolk, på rasteplasser og andre plasser i naturen der det ferdes mye folk, som et tiltak for å bidra til å holde naturen ren. Og det hjelper! Hvorfor skulle de ikke gjøre det også der folk ferdes i båt?

--

Vi er vel alle enige om at forsøpling er noe svineri. Båtfolket er vel som fjellfolket og turfolket. Det finnes alltid noen råtne epler, men de fleste har gode holdninger i forhold til dette. Det opplever i alle fall jeg. Folk har også blitt mer miljøbeviste de senere år. Det har blitt litt "teit" og "ukult" å ikke rydde opp etter seg i naturen. 

Link to post
Share on other sites

Må nesten returnere spørsmålet. Jeg går endel i fjellet, noen ganger på populære tettbefolkede ruter som Prekestolen, Besseggen , Gaustatoppen osv. Kommunene har ingen organisert søppel innsamling langs ruten. Jeg ser ikke en eneste plastpose.

Dette er barnehagelærdom og noe man terper på på skolene. Dessverre sliter mange voksne med disse enkle reglene, Vanntro.

 

Hvorfor skal vi avvikle allemannsretten hvis det ikke ligger noe søppel noen steder? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

--

Vi er vel alle enige om at forsøpling er noe svineri. Båtfolket er vel som fjellfolket og turfolket. Det finnes alltid noen råtne epler, men de fleste har gode holdninger i forhold til dette. Det opplever i alle fall jeg. Folk har også blitt mer miljøbeviste de senere år. Det har blitt litt "teit" og "ukult" å ikke rydde opp etter seg i naturen. 

 

Enig og uenig, det er "ukult" å kaste søppel, det tror jeg de fleste er enige i. Men som Uglesett nevner, er ikke mange søppelspann i fjellheimen, selv ikke der det ferdes titusener i året. Og ikke er det søppel der heller. Så hva er det som skjer? Hva er det folk på fjellet får til som ikke båtfolket og andre brukere av kysten ikke får til?

 

Gikk Besseggen for et par år siden og skal gå nå igjen. Der passerer det 30 000 personer i året, ikke et eneste søppelspann, dvs det står ett i ene enden av ruta. Folk går i 8-9 timer, stopper og spiser osv. Og ikke noe søppel.

 

Rene mirakelet må det være. Mens andre krever at skattepenger skal gå til ansatte og fartøy som skal frakte søpla deres hjem etter ferietur langs kysten.

 

Hører søppelspann hjemme i uthavner i det hele tatt, egentlig? Brygger, søppelspann, toaletter, griller, benker, infoskilt i stål og glass osv. Er det egentlig den veien en vil gå med tilrettelegging for at folk skal kunne oppleve "naturen" langs kysten?

-----------

 

Hvorfor er det ok med full tilrettelegging i tidligere uberørt natur langs kysten mens søppelspann, benker, griller og dasser langs Besseggen og andre tilsvarende plasser antagelig ville bli sett på som helt hinsides idiotisk og ødeleggende for den faktiske opplevelsen, dvs naturen.  

 

Kanskje skjærgårdstjenesten burde ta en aldri så liten refleksjon over hva de driver med. Kanskje tilrettelegging i naturhavner er det som endrer den fra en faktisk naturhavn til noe nær gjestehavn. 

 

Og det er noe rart med det. De (få) uthavnene jeg har vært i med "tilrettelegging" blir i større grad brukt av partyflåten med bruk av aggregat, tomgangskjøring og festing. Kan virke som mer tilrettelegging trigger mer naturfjern oppførsel fra brukerne, eller tiltrekker brukere som ikke har en ide om samspill med naturen men mer bare vil ligge i "gratis gjestehavn" og ha en fest. 

 

Er det det som er tanken bak mer tilrettelegging i naturhavner, at det skal bli partyhavner for de som ikke vil betale i gjestehavn, eller ikke ønsker å ha en hissig havnevært på nakken når festen drar over midnatt?

--------

 

Klarer bare ikke å glemme hvordan jeg måtte be ungene mine, da småunger, om å skræve over spyrukene på brygga i den tilrettelagte uthavnen vi lå i, som vi aldri mer kommer til å ligge i, til tross for at det er en flott plass, beleiret av partyflåten i høysesongen. Alle fasiliteter og innimellom kommer Skjærgårdstjenesten og kjører søpla deres hjem, ja de suger til og med utedassene tomme etter sesongen. 

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten vil nok aldri være truet i Norge, forhåpentlig vil den heller utvides. Vernesoner i naturen er utvidet ganske kraftig siste årene, bl.a. markagrensen rundt Oslo og Akershus, fastboende og hytteeiere får restriksjoner som kommer naturbrukerne tilgode. Uansett er tråden ganske interessant med tanke på hvor langt vi er kommet i tanken på at andre skal rydde etter oss. Jeg disponerer hytte på fjellet og ved et vann i innlandet. Begge steder er det ferdsel både fra hyttefolk og tilfeldige turgåere. Søppel utover appelsinskall og noe etterlatenskap i forbindelse med solslikking i påsken er sjelden å se.

 

Jeg er nabo til en meget populær øy som besøkes av overnattingsgjester nær sagt hver helg i den varme årstid, de besøkende kommer i kano, kajakk eller robåt. Selv i så små farkoster tar de med seg søppelet hjem, det finnes ingen renovasjon og er heller ikke nødvendig der de ferdes. Jeg er ikke motstander av at det på enkelte steder med mye besøk settes ut søppelkonteinere, men tror ikke vi er tjent med at det skal finnes på en hver lille rasteplass i ut og innmark. Som andre hevder, hva er problemet med å ta med søppel hjem, det tar da mye mindre plass enn før det ble søppel?

 

Mange er motstander av engangsgrill, der er ikke jeg. Jeg ser ikke problemet med denne innretningen hvis den ikke skader underlaget eller ender opp som søppel der man brukte den. Selv setter jeg grillen på stener som gjør at den ikke skader underlaget, tømmer ut brukt grillkull der det ikke er til sjenanse og bretter metalldelene sammen og putter i en pose som jrg tar med meg hjem. Har aldri opplevd det som hverken tungt eller ubehagelig å etterlate naturen som den var når jeg kom.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er vel heller om Fraglen bør avvikles fordi han fremstår som en grumpy old man. Dårlig suksess hos mor Hubro Igjen Fraglen?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Besseggen har 30 000 turgåere hvert år. Ikke et papir å se. Vi båtfolk sliter med folk i båt og det flyter med søppel en rekke steder.Det er så ille at kommunen må sende ut båter for å avhjelpe problemet og det koster mange millioner for hver kommune et par sommermåneder.

 

http://besseggen.net/besseggenturen/

Bruker du helikopter når du går over "Bæsjeggen", Uglesett?

http://www.gd.no/nyheter/basjeggen/s/1-934610-3705323

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten går helt fint, men folk med for liten båt er problemet...,

 

.

  

- Uglesett har en Sjømann 22. Det er vel i dag en liten båt selv om Ugla med liten båt ikke later til å være problemet.

 

 

 

  

Jeg mener en må innføre krav til båter, minimum er toalett ombord,  ingen båter under 23 fot får benytte allemannsretten..

 

Det ville hjelpe godt på tror jeg...og ikke minst, ca 1000 statsansatte til å passe på

  

 

Hva slags toalettløsning har du i din Sjømann 22 da?

  

 

Den grønne presenninger underbygger vel min teori om at dette har vært folk uten fast bopel i Norge....

  

 

Ikke en utenkelig teori fra vanntro. Er jo allment kjent hvordan det klientellet griser til der de er..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gruen/grillplassen her, har vært brukt i åresvis...slik som steinaldermannen i sin tid...

 

 

  

Er vel noen som lurer på om det var du som gjorde fra deg i buskene Ugle ??

 

Kanskje du må avklare dette Ugle ???

  

 

Og tredje teori, det var du som gjorde fra deg i buskene ???

  

Forsøpling, UgleGaaaapet ordner opp.

  

Kanskje de har lært av deg? Lurer fortsatt på hva slags toalettløsning du har i din Sjømann 22, og hvor du gjør fra deg på en slik holme (?) som du her beretter om og hvor de tikke finnes noe offentlig toalett.

  

 

Her foreligger det beviselig bilder av forsøpling fra Havgaaapet åsså lurer folk på troverdigheten ?

Forkastelig.

  

 

De fleste har nok skjønt dette motivet for lenge siden,

Disse Ugle/Havgaaap trådene er noe for seg selv.

  

 

Hvilke følelser har du overfor søppeldunker på offentlige steder som feks jernbane-og bussstasjoner, busskur, parker/torg og kommunale havner.......skandale?

  

 

Spørsmålet er vel heller om Fraglen bør avvikles fordi han fremstår som en grumpy old man. Dårlig suksess hos mor Hubro Igjen Fraglen?

  

 

Bruker du helikopter når du går over "Bæsjeggen", Uglesett?

 

Det har blitt stilt noen spørsmål vedr hvem som kaster fra seg avfall. Mulig innleggene over kan gi en pekepinn? Enkelte har store problemer med å skrive nickene riktig og blander sammen. Dessuten blir de som har en Sjømann 22 eller båt på samme størrelse nærmest gjort til latter. Jeg tror det er viktig å ha flere tråder med holdningsskapende innhold her på BP. Slike tråder møter uventet stor motstand.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skjønner ikke deltakelsen til en del i denne tråden. Skal ikke si at det er hverken mobbing eller trakassering, men jaggu grenser det opp mot det, om det ikke faktisk er det. 

 

Når så mange i hovedsak kun går på en personangrep, og på den måten det er gjort. 

 

 

Hadde tenkt å påpeke det selv tidligere men nå har Uglesett gjort jobben selv, og godt er det. 

----------

 

Henge ut folk som har mindre båter enn seg selv, påstå at de selv driter på svabergene og arrangerer bilder for å poste på BP osv. 

 

Dette er trist å se på. 

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er dette for noen spørsmål.

 

Lurer bare på hvordan du løser dine nødvendige kroppslige behov slik at ingen skal kunne hevde at dritten i buskene der ute i Havgaaapet tilhører deg eller noen fra din familie, men skjønner at det ble vanskelig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  Jeg tror det er viktig å ha flere tråder med holdningsskapende innhold her på BP. Slike tråder møter uventet stor motstand.

 

Skal du drive med voksenopplæring Uglesett ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke deltakelsen til en del i denne tråden. Skal ikke si at det er hverken mobbing eller trakassering, men jaggu grenser det opp mot det, om det ikke faktisk er det. 

 

Når så mange i hovedsak kun går på en personangrep, og på den måten det er gjort. 

 

 

Hadde tenkt å påpeke det selv tidligere men nå har Uglesett gjort jobben selv, og godt er det. 

----------

 

Henge ut folk som har mindre båter enn seg selv, påstå at de selv driter på svabergene og arrangerer bilder for å poste på BP osv. 

 

Dette er trist å se på. 

 

Hørt om ironi Pinkvin ?? ikke ?? Trist....

 

 

tror ikke Ugle er så hårsår, dessuten er han jo ikke den som går av veien for en verbalt gateslag, med påfølgende uthenging av andre grupper..

 

Er helt overbevist om at alle som tar Uglen et  " tak " her inne, er minst like renslig i naturen som Uglen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du drive med voksenopplæring Uglesett ?

 

Jeg åpner en tråd ,belyser et problem og hver og en står fritt til å lese og skrive. Du har skrevet 6901 innlegg på bp under dette nicket hvor du gir råd i hytt og pine. Har du speil?

Link to post
Share on other sites

Lurer bare på hvordan du løser dine nødvendige kroppslige behov slik at ingen skal kunne hevde at dritten i buskene der ute i Havgaaapet tilhører deg eller noen fra din familie, men skjønner at det ble vanskelig.

Slike spørsmål ligger under hersketeknikk. Jeg følger de regler som gjelder for ferdsel i utmark.

Link to post
Share on other sites

Jeg åpner en tråd ,belyser et problem og hver og en står fritt til å lese og skrive. Du har skrevet 6901 innlegg på bp under dette nicket hvor du gir råd i hytt og pine. Har du speil?

 

Er jo en viss arroganse i å antyde at du er bedre i søppelhåndtering en andre her inne...

 

Og forslå avvikling av allemannsretten viste du ville bli motsagt, og var selvfølgelig en del av kveruleringen..

 

Å sutre over og bli mot debattert i ettertid blir for dumt Ugle...

 

Er et viktig tema du tar opp, det skal du ha....men vinklingen er feil i mine øyne..

 

 

 

Men selvinnsikt krever jo også litt

Link to post
Share on other sites

Hørt om ironi Pinkvin ?? ikke ?? Trist....

 

 

tror ikke Ugle er så hårsår, dessuten er han jo ikke den som går av veien for en verbalt gateslag, med påfølgende uthenging av andre grupper..

 

Er helt overbevist om at alle som tar Uglen et  " tak " her inne, er minst like renslig i naturen som Uglen...

Du kommer til kort Ida Marie III. Du klarer ikke argumentere for saken og må bruke andre virkemidler.

Link to post
Share on other sites

Du kommer til kort Ida Marie III. Du klarer ikke argumentere for saken og må bruke andre virkemidler.

 

Å bli tatt helt på alvor når en argumenterer for fjerning av allemannsretten sier vel mest om hvem som kan argumentere...

 

Din egen fortreffelighet, og syn på andre er jo ikke noe nytt....

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at Ugla møter massiv motstand er nok ikke at vi ikke er enige i at det forsøples, og at forsøpling er en uting. Men Ugla generaliserer ut fra et enkelt eksempel og kommer med påstander om oss som vi ikke kjenner oss igjen i. Jeg vet ikke så mye om hvordan det er på strendene langs fastlandet, men jeg vet mye om øyriket der jeg og båtfolket ferdes. Der er forsøpling fra fritidsbåtfolket ikke noe stort problem. Det meste jeg ser er kanner, blåser og fiskeutstyr som kommer drivende in i vikene med vinterstormene.

 

Og når man liker å provosere, må man regne med å få svar på tiltale.

 

Nå vil jeg gjerne at Ugla forteller oss hvor bildet i første innlegg er tatt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er jo en viss arroganse i å antyde at du er bedre i søppelhåndtering en andre her inne...

 

Og forslå avvikling av allemannsretten viste du ville bli motsagt, og var selvfølgelig en del av kveruleringen..

 

Å sutre over og bli mot debattert i ettertid blir for dumt Ugle...

 

Er et viktig tema du tar opp, det skal du ha....men vinklingen er feil i mine øyne..

 

 

 

Men selvinnsikt krever jo også litt

Jeg sutrer ikke . Det er det andre som klarer.

 

Jeg kan bare repetere overskriften, for noen har problemer med å huske hva de leste for et par dager siden Ida Marie III.

 

BØR ALLEMANNSRETTEN AVVIKLES ?

 

Da kan man ytre sine synspunkter eller la være . Man kan gjerne mene at det er det offentliges ansvar å bringe søppelet på land fra holmer og skjær til avfallsdeponiene. Har man små båter kan man ikke forvente at man bringer bæreposer og engangsgriller med seg hjem . Har man en Sjømann 22 driter man på stien eller like ved.

De som dokumenterer forsøpling bruker arrangerte bilder. De som forsøpler er tilreisende av utelansk opprinnelse....osv

 

Jeg godtar meningene men er helt uenig.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at Ugla møter massiv motstand er nok ikke at vi ikke er enige i at det forsøples, og at forsøpling er en uting. Men Ugla generaliserer ut fra et enkelt eksempel og kommer med påstander om oss som vi ikke kjenner oss igjen i.

Hvor generaliserer jeg? Jeg er pinlige nøye med å skrive folk i båt...båtfolk...ungdommer som har drukket for mye øl...osv. Folk i båt er jo et innarbeidet uttrykk her på BP.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...