Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?


Uglesett

Recommended Posts

Hvor generaliserer jeg? Jeg er pinlige nøye med å skrive folk i båt...båtfolk...ungdommer som har drukket for mye øl...osv. Folk i båt er jo et innarbeidet uttrykk her på BP.

Kan du oppgi lenge- og breddegrad på det sted hvor fotografiet er tatt?

 

Tror du for alvor at å avvikle allemannsretten vil løse problemet med forsøpling fra folk som åpenbart tar seg til rette utover sine lovgitte rettigheter? Mener du i så fall at den positive effekten (mindre forsøpling og avføring) vil være større enn den negative effekten (ingen lovlig tilgang til slik områder)?

Link to post
Share on other sites

Jeg åpner en tråd ,belyser et problem og hver og en står fritt til å lese og skrive. Du har skrevet 6901 innlegg på bp under dette nicket hvor du gir råd i hytt og pine. Har du speil?

 

Hvor mange nick har du skrevet under på dette forumet da gapet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Besseggen har 30 000 turgåere hvert år. Ikke et papir å se. Vi båtfolk sliter med folk i båt og det flyter med søppel en rekke steder.Det er så ille at kommunen må sende ut båter for å avhjelpe problemet og det koster mange millioner for hver kommune et par sommermåneder.

 

http://besseggen.net/besseggenturen/

 

 

Allemannsretten gjelder jo ikke bare langs kysten, så det er vel ikke noen god idé å avvikle det hele bare for å få bukt med søppel fra folk i båt. Det vil holde lenge med å oppheve forbudet mot bygging i strandsonen :o)

Link to post
Share on other sites

Hvor mange nick har du skrevet under på dette forumet da gapet?

Jeg blir oppgitt over alle konspirasjonsteoriene du lanserer, Mouche. Hold deg til sak!!!!

Har du ingen ting å tilføye hopp til tråden hvordan du får utenlanske arbeidere til å male taket, billig.

 

Når det gjelder allemannsretten er ikke den alltid en selvfølge rundt om i verden. Jeg var på en strand i utlandet for noen år siden. Der var det strenge regler for ferdsel. Man hadde ikke lov å fjerne så mye som et"" sandkorn".

Hvis man skulle opp på en fjelltopp måtte man søke nærmeste politimyndighet om tillatelse.

 

Derfor er det viktig at man ikke misbruker allemannsretten og tror man kan gjøre som man vil og overlate til andre å rydde etter seg, Mouche. Pisser man på portstolpen din risikerer man en bot på 5000 og driter man i parken risikerer man landsforvisning om man ikke er norsk.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke en løsning på det hele være at staten nå oppnevner noen ugler eller brugler for oppsyn av skjærgården.

 

Utstyrt med oppladbar slagdrill kan bruglene, når de kommer over uønskede hendelser i skjærgården, sporenstreks borre et statsautorisert hull eller to i berget hvori de slår ned øyebolter (ref. tidligere tråd) med et skilt som informerer om at allemannsretten på det aktuelle stedet herved er inndratt.

 

Og så kan man søke miljøverndepartementet om tillatelse til å fortøye i øyebolten, selvfølgelig med forutsetning om at man ikke går i land.

Link to post
Share on other sites

som en curiosa kan jeg fortelle at i Australia har man satt opp gratis gassgriller rundt om på utfartsteder og rasteplasser.. der er det jo stor skogbrannfare også da, men da blir det som regel grillet på bestemte steder ihvertfall..

At folk ikke tar med seg søppel som de slenger ut i naturen har lite med allemannsretten å gjøre! Det er folk uten oppførsel og manerer og holdninger!  må si jeg kjenner lite til slike forhold som det snakkes om her innledningsvis.. men jeg tror nok kansje, ikke for å være frekk, men dette kan nokk være litt geografisk, plus at mengden folk i naturen er en påvirkning.. Jeg har ihvertfall til gode å se slikt griseri i naturen der hvor jeg ferdes, enten det er i skog og mark, eller ved sjøen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

(fnis)

 

En observasjon: Bukta på hjemgården der jeg som liten pode alltid kunne finne de mest spennende skatter som hadde kommet rekende 'på ei fjøl', spesielt etter en omgang dårlig vær, er nå klinisk ren for annet enn små tørre pinner. Det sier meg noe om generell grad av forsøpling i området. Det unnskylder ikke på noen måte ikke å være gris i naturen, men er nok en indikasjon på at det ikke er så kult å forsøple lenger. Og så finnes det unntak, som vi kan velge å hisse oss opp over. Eller ikke.

 

Når denne tråden dør hen kan vi evt starte en om riffla påmmfritt, eller ikke.

 

Red: (fnis) var til innlegg #105, om det skulle være uklart for noen.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugla generaliserer. Jeg har i alle mine år ikke funnet noe i skjærgården som tilnærmelsesvis ser ut som på bildet til Ugla. Men på fastlandet derimot, spesielt langs veiene  . . .

 

Og hvor ble så dette bildet tatt, Ugla?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Å bli tatt helt på alvor når en argumenterer for fjerning av allemannsretten sier vel mest om hvem som kan argumentere...

 

Trådstarten fra UGLESETT var da ikke noe argument for fjerning av allemannsretten. Det var da åpenbart at innlegget illustrerer noe som kan føre til innskrenkninger av allemannsretten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lurer bare på hvordan du løser dine nødvendige kroppslige behov slik at ingen skal kunne hevde at dritten i buskene der ute i Havgaaapet tilhører deg eller noen fra din familie, men skjønner at det ble vanskelig.

 

Nå er du i dårlig slag Mouche for dette er pinlig lavmål fra deg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg åpner en tråd ,belyser et problem og hver og en står fritt til å lese og skrive. Du har skrevet 6901 innlegg på bp under dette nicket hvor du gir råd i hytt og pine. Har du speil?

Nå er nok brorparten av mine innlegg vedrørende fug/lim samt en kommunikasjon med folk jeg kjenner Irl. Jeg omgås nemmelig BP-medlemmer uten å ha på meg kamuflasje....

Utover et stort engasjement rundt bøyene til friluftsrådet så tror jeg heller ikke jeg har hatt spesielt mange innlegg hvor jeg bryr meg så mye med andres måte å bedrive båtliv på. Slik sett er jeg kanskje bare litt sosial...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Derfor er det viktig at man ikke misbruker allemannsretten og tror man kan gjøre som man vil og overlate til andre å rydde etter seg, Mouche.

 

Nå har vel du egentlig et litt pussig forhold til rett og galt for tidligere har du jo ment, riktignok under et annet nick, men dog, at terrassen til folk burde det være fullt lovlig å benytte når ingen er på hytta. Vanskelig å ta deg alvorlig, men du lager jo noen "morsomme" tråder og problemstillinger her da, det skal du ha! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå har vel du egentlig et litt pussig forhold til rett og galt for tidligere har du jo ment, riktignok under et annet nick, men dog, at terrassen til folk burde det være fullt lovlig å benytte når ingen er på hytta. Vanskelig å ta deg alvorlig, men du lager jo noen "morsomme" tråder og problemstillinger her da, det skal du ha! :giggle:

 

Roter du ikke nå? Og veldig dårlig forumskutyme å drive å dra inn andre drøftinger fra andre tråder, langt tilbake i tid osv. Ingen andre enn deg selv som klarer å holde sammenhengene i hodet da vet du, selv om de virker solide akkurat der. 

 

Kan huske at jeg nevnte i en tråd, gud vet når, lenge siden, at det måtte være ok å raste på terrassen på ei hytte i skogen om man var på jakt osv. Og har faktisk gjort det selv, og jegere har rastet på min hytteterrasse. Og ja, som jeg også har nevnt i denne tråden, utedassen står åpen til fri bruk, dopapiret henger klart (Du er jo veldig opptatt av slikt, særlig hvordan andre gjør det). Aldri opplevd noe problem med det. 

 

Men tar selvsagt ikke for gitt at du viser en slik romslighet siden du mer enn antyder at det er ulovlig å ta seg en rast på terrassen til ei tom hytte i skogen, jaja :-) 

Link to post
Share on other sites

Presseningen er dumpet bak buskene øverst til høyre i bildet. Den er ca 4 x3 m grønn armert med maljer, pris trolig kr 100. Kan være kjøpt på Europris, men det er usikkert. Presseningen var av nyere dato. Jeg tror kjøttvarere var levert av Gilde . Flere flasker var merket Grans bryggeri. Det var mange plast glass og pappbeger med med pepsimax logo. 3 engangsgriller som var brukt , slukket og trampet flat og kastet i det utbrente bålet.

Bæreposer fra rema 1000 med diverse avfall som hamburgerbrød, plast, tomme ølbokser, 1 barnebleie. På bakken lå det et utall ølkapsler og sneiper fra filter sigaretter, trolig Prince. Det er de opplysningene jeg kan gi fra åstedet.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det bilde fant jeg ved å Google nettet også Bliss-x... :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva tror ekpertisen om dette? Noen tanker om hvem som har etterlatt dette UGLESETT?

 

bilde

 

Nøgne ø og cider, må nesten være meg det. 

 

Men siden det er i en tilrettelagt uthavn kommer noen som er lønnet av skattepengene våre i et spesialfartøy konstruert for oppgaven, betalt med skattepengene våre, og frakter det tilbake. 

 

Skulle i grunnen bare mangle. 

 

Og når grillribba har pløyd seg gjennom kroppen legger jeg restene igjen i det stedlige toalettet, så kan spesialfartøyet og mannskapet komme og suge dassen tom når sesongen er over. 

 

Skulle i grunnen bare mangle. 

 

Glemte ene springen når jeg gikk så jeg reiv med en snei av brygga, men når mannskapet på spesialfartøyet er innom neste gang så oppdager de det og tar med seg en tømrer gangen der igjen som fikser litt på det. 

 

Skulle i grunnen bare mangle.

 

Den lille stranda innerst i bukta er tilrettelagt med duk og skjellsand, men det meste er skylt vekk av sjøen nå. Regner med at spesialfartøyet og mannskapet fyller på i løpet av vinteren slik at jeg slipper å trø i gjørma når jeg skal bade der neste gang.

 

Skulle i grunnen bare mangle. 

-------

 

Må få ned skattetrykket her i landet. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer bare på hvordan du løser dine nødvendige kroppslige behov slik at ingen skal kunne hevde at dritten i buskene der ute i Havgaaapet tilhører deg eller noen fra din familie, men skjønner at det ble vanskelig.

Jeg prøver så godt jeg kan å innfri de forventningene folk i båt, båtfolk, grunneiere og staten har til meg når jeg ferdes i utmark. Det finnes et omfattende regelverk som ikke er vanskelig å forstå og man kommer langt med sunt bondevett. Når det gjelder kloakktanker i båten blir de tømt i åpen sjø etter gjeldene regler . Når det gjelder avfall komprimerer jeg det og lagrer det i dregg rommet i baugen og tar det med hjem. Det hender jeg brenner innpakningspapir i grillen etter endt grilling. Når man er i båt har man et hav av tid, Mouche til å nettopp gjøre slike ting som bidrar til at allemannsretten overlever en generasjon til.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...