Jump to content

Draco 2400 Styling, nok ett prosjekt


TimJ

Recommended Posts

Hei,

Da er jeg i gang med båtprosjekt nr 4 på snaue to år :crazy:

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke kjøre på med flere prosjekter, men så en mulighet da jeg fikk denne båten til en veldig hyggelig pris.

Båten er en 1987 model Draco 2400 Styling med Mercruiser D254 4.2 220hk diesel. 

 

Planene er som følger:

Trekke om innvendig, nytt taktrekk og skrogtrekk

Trekke om putene ute

Nye instrumenter

Nye trimplan 

Ny hydraulisk styring

Forsøke å få motoren til å levere de en gang 220hk som var der

Se over det elektriske og rydde litt i det.

Støpe ny badeplattform med en eller annen form for ekstra bæring da motor er veldig tung og båten henger en del med hekken.

Bygge om dashbordet til ett med litt mere moderne design. 

Mulig få laget ny dekor utvendig i grå farger.

 

Så får vi se hva vi rekker. 

Høyest på lista er å fikse den opp innvendig da det lukter litt fukt og mugg, pluss at Draco sitt puse-taktrekk begynner å bli heller shabby....

 

Kommer bilder etterhvert.

 

Men for å spørre om det jeg er mest usikker på med en gang:

Når jeg skal støpe ny plattform, hvordan går jeg frem for å bygge inn en form for bæring? Og vil det endre båtens egenskaper i noen særlig negativ grad? Jeg synes den henger veldig med hekken, dette på grunn av en veldig tung motor, ankervinsj og batterier.

Vil det da hjelpe å gjøre slik jeg tenker?? 

Link to post

Ville ikke lagd noen løsning med annen badeplattform, denne blir jo også å veie litt, mange av disse er jo levert med v8 bensin og volvo 40 og 41 motor, disse veier også en del, vil ikke tro  det er noe problem hvis motoren yter det den skal og flaps som fungerer, vår kjøres med flaps i bunn på lav hastighet for retning stabilitetens del.  

Norske båter er best!

Link to post

Jeg har en 4.3 v6 bensin. Veier sitt den og. Tviler på at du klarer å løfte hekken med en slik løsning du beskriver. I tillegg får du et "knekkpunkt" når du skal ha båten i plan. Ivardraco her på forumet har en veldig 41 motor i sin. Å synes ikke den ligger noe særlig lavere i vannet en min. Å tror den Motor pakka veier over 500 kg.

Norske båter er best!

Link to post

Nja, den 6`eren veier veldig lite. En V8`er veier vel rundt 350kg, så tipper din veier under 300kg faktisk. Og det er da 230kg mindre enn min motor. VP41 motoren veier vel rundt 550-580 mener jeg å ha lest ett sted. 

Så du tror ikke jeg vil klare å skape litt løft? Hmmmm, mulig du har rett, men er vel noen her inne som har prøvd på noe tilsvarende tror jeg? 

Blir uansett ny plattform, hvis tiden strekker til. Synes den er alt for liten den som er der originalt. Er genialt å kunne legge til med akterenden først uten å være redd for at drevet skal slå i brygga:-) Pluss at det blir trangt bak der med en gummijolle...

Link to post

Ja enig at plattformen er litt liten. Men i følge baatwiki så skal motoren din veie 364 kg. V6 ern min veier 352. Så er jo ikke store forskjellen. Men med en frisk 4.2 diesel på 220 hk så Bør jo båten din gå godt å klare en fin marsjfart midt på 20 tallet. Vår båt trives best mellom 20 og 30 kn

Norske båter er best!

Link to post

Da tror jeg batwiki bommer stygt... Tørrvekt på min motor er 527 kg i følge Mercruiser... Og at din v6'er veier så mye har jeg vondt for å tro.. Burde veie en del mindre enn en v8'er, og den veier rundt 400kg.

Husk at alle vekter jeg oppgir her er med drev:-)

 

Nemlig, trenger ikke å se pent ut når det er under vann????

Link to post

om du lager "klosser" med oppdrift, hev de litt opp fra skrogbunn slik at når båten planer skikkelig så er de ikke i kontakt med vannet.   Da vil de gi mer oppdrift ved stilleligge, gi økst skroglengde når båten skal i plan , og de gir ikke uønsket løft i høyere fart 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

http://www.sterndrives.com/43lefiengine.html

Du har selvfølgelig rett i at installasjonen din er tyngre. Skal utgjøre totalt 150 kg forskjell. Det er jo litt det. Skal du Gjøre noe er det nok flyte kasser som nevnt over som er det beste. Du må jo ha plass til å løfte drevet ditt og. Så selve plattformen tror jeg det blir vanskelig å senke for mer bæring.

Norske båter er best!

Link to post

kommer litt an på hvor mye de bygger bakover.   Har lest en tommelfingerregel vedr, utenbords på brakett at det bør heves 1" opp for hver 6" bakover. 

 

Men, her i dette tilfellet ville jeg fått kjørt båten mer før du begynner å bygge om, så du får mer føling med oppførsel og sjøegenskaper, da vil du få litt mer data å bygge videre på.   Kanskje problemet ikke er så stort som du ser for deg?    (Og så kan du konsentrere deg fullt ut om å få interiøret tipptopp i vinter  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mulig du har rett Ivar:-) Får prøve å se over motor og at den er helt hundre, samt sette på større trimbrett som virker i første omgang... Men er veldig sugen på ny badeplattform... Og det er enklere å bygge nevnte tanker i samme slengen...

Finnes vel kanskje en formel for å beregne hvor mange kilo løft x-antall liter store kasser gir i løft? Tenker som så at klarer jeg å få til feks 150-200kg løft burde veldig mye være gjort med tanke på hvordan båten ligger i sjøen og hvordan den oppfører seg når den skal opp av vannet.

Link to post

En ting er i alle fall helt sikkert, Det er at flapsa må fungere, min er ikke god den heller, uten disse i drift,  Kjører alltid  med flaps i bunn i sakte fart, dette presser ned baugen såpass at båten går rett, samtidig når jeg skal ut i plan, så begynner jeg å slippe på de, når jeg passerer en 13 kn, og har de helt i 0 i plan,

Norske båter er best!

Link to post

Da har jeg snakket med bærumplast ang det å lage flytetanker.

Han var usikker på effekten, men som han sa ang volum på kassene, 1 liter volum gir 1 kg oppdrift. Med andre ord, jeg må lage kasser på 150liter pr stk ca for å få rundt 200 kg ekstra løft i hekken.

Frågan blir da om jeg kan montere trimflaps bak på kassene, eller om de fortsatt må sitte på orginalskroget.

Skal de det, må jeg da lage utsparringer til trimpumpene.

Får lage meg en skisse og en mal av papp når jeg får båten på land.

 

Var forøvrig nede i båten i dag og så at hele beholderen med girolje til drevet har lekket ut og lå i bunn av båten ( Mercruiser bravo 3 drev), så blir jo morsomt å gjøre rent og se hva det problemet er for noe?

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er båten tatt opp og plassert på verkstedet for vinteren.

Skal ned og demontere drevet i kveld og få sendt det til sjekk.

Så får man begynne å plukke litt interiør ut av båten.

Skal få levert puter til omtrekking, demontere dashbord og rydde i det elektriske. Satser på å få gjort litt denne uken her og til helgen.

Bilder kommer senere:-)

Link to post

På min Fjord 24 støpte jeg ny badeplattform som stikker over 1 meter ut bakover fra midten av akterspeilet. Videre bygget jeg oppdriftskasser, totalt er det fem kasser, hvor den midterste er over drevet og ikke gir oppdrift før det er mange ombord. De to på hver side av drevet er et resultat av å bruke rommet mellom avstiverne som holder plattingen. Det ble slik da jeg først monterte plattformen uten noen form for kasser. De med mest volum starter ganske høyt oppe på akterspeilet slik at trimflaps ikke er påvirket. Videre skrår kassen opp til enden av plattformen. De påvirker ikke sjøegenskapene i plan overhodet. Eneste ulempen er finmanøvrering da båten sitter litt mer fast i vannet når man prøver å dra akter inn mot brygger etc.

Båten min er fortsatt baktung, da det ikke er mange kilo oppdrift ved stilleligge, men vi kan nå være ti voksne ombord uten fare for saltvann inn i eksosen på motor (som var et stort problem) og den er veldig mye mer stabil når man går på siden.

Link to post

På min Fjord 24 støpte jeg ny badeplattform som stikker over 1 meter ut bakover fra midten av akterspeilet. Videre bygget jeg oppdriftskasser, totalt er det fem kasser, hvor den midterste er over drevet og ikke gir oppdrift før det er mange ombord. De to på hver side av drevet er et resultat av å bruke rommet mellom avstiverne som holder plattingen. Det ble slik da jeg først monterte plattformen uten noen form for kasser. De med mest volum starter ganske høyt oppe på akterspeilet slik at trimflaps ikke er påvirket. Videre skrår kassen opp til enden av plattformen. De påvirker ikke sjøegenskapene i plan overhodet. Eneste ulempen er finmanøvrering da båten sitter litt mer fast i vannet når man prøver å dra akter inn mot brygger etc.

Båten min er fortsatt baktung, da det ikke er mange kilo oppdrift ved stilleligge, men vi kan nå være ti voksne ombord uten fare for saltvann inn i eksosen på motor (som var et stort problem) og den er veldig mye mer stabil når man går på siden.

Hei, har du noen bilder av dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...