Jump to content

Draco 2400 Styling, nok ett prosjekt


TimJ

Recommended Posts

Flere bilder under.

 

Ja jeg er veldig fornøyd med løsningen. Ble ikke mange cm løft, trolig ca 1 cm, men det er under bruk og bevege seg rundt i båten og på plattingen at det er stor forskjell. Før flytetankene var det 2 stk personer bakerst på plattingen så var det vann omtrent oppå den (ja den er jo lav som det ene bildet viser), men med flytetanker kan vi stå 3-4 bakpå, og sitte ytterliger 2-3 bak i båten uten at noen reagerer på at den er lav.

 

Ut fra det jeg vet i dag hadde jeg nok prøvd å gjort ting litt annerledes, men man lærer mens man går... Jeg støpte selve plattingen først med de fire glassfiber avstiverne under, og sidestøtter oppå uten trinn, og slik var den første sesongen. Så har det blitt revisjoner siden. Det er en del jobb så man bør begynne på høsten om man skal komme i mål til rimelig tid hvis håpet er å ha alle detaljer klare til våren/sommern (jeg mangler fortsatt noen detaljer).

 

Viktig detalj som sikkert de fleste vet, over drevet der trimflapsslangene går opp er det store hull for å slippe luft inn under plattingen, siden den er "tett" fra sidene vil den suge seg fast uten lufttilførsel.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Bildet over er tatt før flytetanker ble ferdig mener jeg å huske

 

 

bilde

Og i år ble det lagd bakdør, at jeg ikke har gjort det før kan jeg ikke fatte og begripe.

 

Vann som kommer inn i tankene blir pumpet ut av automatiske lensepumper, det er hull fra hver tank til den neste. Pumpene er av biltema fabrikat, og jeg har alltid en ekstra liggene ombord  :yesnod:

 

Og for å svare på spørmålene dine TimJ:

Ja veldig fornøyd og det løste mine utfordringer ombord

Tja, mye jobb, men det glemmer man (båten ble sprøyta med gelcoat samme våren som plattformen ble lagt og montert så det ble sein sjøsetting)

Nå er det både skrudd og støpt fast, men første sesong var det kun gjennomgående bolter, sju stk i toppen og en i bunn av hver avstiver/stag (og mye sikafleks)

Link to post
Share on other sites

Takker for bilder. Så bra ut det der :thumbsup:

Er vel sånn jeg tenker å lage plattformen og, du sier din er en meter fra midt på akterspeilet? Hørtes mye ut, men ser jo ikke så ille ut i forhold til båtlengden. Er det en Fjord 24?

Tipper vel jeg lager med kasser med en gang, da det ikke blir så mye ekstra jobb.  Igjen, takk for bilder og info, kommer sikkert til å spørre deg om mer.

Link to post
Share on other sites

Er Fjord 24 DC, mener å huske at den ble 107 ut jeg senter, den ble støpt på en 240 x 120 cm plate så jeg lagde den så stor som mulig og tenkte jeg heller kunne korte den inn. Men ved prøvemontering syns jeg det funka med den størrelsen. Men klart det hjelper jo at den er helt i vannlinjen med de skrå avstiverne. Og den boksen som vises på midten er en kjøleboks på 70-80 liter. Blitt en del kalde i godt lag på den plattingen.
Enig, lag kasser med det samme, gjerne en enkel støpeform som gjør at du kan støpe styrbord og babord kasse i samme form, og bruk litt tid på design for mest mulig volum og oppdrift.

Og legg opp til å støpe hele greia fast mot skroget i steden for gjennomgående bolter.

Link to post
Share on other sites

Takk for det! En oppskrift er ikke så enkelt... Men delene består jo av glassfiberarmert polyester med mye bruk av kjernemateriale som divinicell og polyuretanskum. Til selve plattformen lagde jeg en "engangsform" hvor den dobbeltkrommede profil ble lagd av tynne bøyelig plater og store mengder sparkel (billigste sort til gips innvendig) som gir god friformingsmuligheter, og som kan spyles av med høytrykkspyler eller enkelt skrapes bort. Og det ble brukt mye metoden hvor man støper paneler, og deretter støper sammen, som krever mye sparkel og sliping.  :rolleyes: 
Noen bilder fra prossessen med trinn på sidestøtter
bilde

bilde

bilde

bilde

Maskeringsteip for prøvemontering :wink:

Link to post
Share on other sites

Sitter og planlegger litt innkjøp av diverse materialer her nå.

Vil det holde å bruke 10mm divinycell som kjerne i badeplattformen tro? Tenker da å lage hele plattformen i ett stort stykke divinycell, laminere det etter alle kunstens regler med glassfiber og epoxy. Lage forsterkninger/avstivninger og tanker under i samme materialet.

Hva tror folket? Jeg gidder rett og slett ikke støpe en plattform i bare glassfiber, blir for mye jobb å lage en form osv...

Link to post
Share on other sites

Sitter og planlegger litt innkjøp av diverse materialer her nå.

Vil det holde å bruke 10mm divinycell som kjerne i badeplattformen tro? Tenker da å lage hele plattformen i ett stort stykke divinycell, laminere det etter alle kunstens regler med glassfiber og epoxy. Lage forsterkninger/avstivninger og tanker under i samme materialet.

Hva tror folket? Jeg gidder rett og slett ikke støpe en plattform i bare glassfiber, blir for mye jobb å lage en form osv...

Jeg planlegger det samme.... det burde bli bra tror jeg.. noen som tenker noe annet. ?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha snakket med Diab har jeg vel bestemt meg for å gå for en 50mm plate i H100 kvalitet. 

Da trenger jeg ikke lage noe særlig med avstivning under, kun bokser som igjen og vil gjøre plattformen stivere.

 

Spørsmålet da blir hvor mange lag med duk må/burde jeg legge for at det skal bli solid nok? Vil det holde med feks 5-6 lag med 300gram matte på hver side? Eller blir dette for lite?

Hva mener alle dere som har laget plattformer selv?

 

Har startet å plukke litt i det gamle skrogtrekket og tak-trekket i båten og.

Kjente jeg fikk angst av å se at under pusetaktrekket er det jo pinadø meg sånn tynn skumgummi... :headbang:  :headbang:  :headbang:

Noen som har ett godt tips til fjerning av dette? Roterende stålbørste tror jeg ikke blir tema, da det kommer til å støve ned absolutt alt både inne i båten og verkstedet jeg står i.

Og burde jeg male alt med en to komp maling før jeg limer opp noe nytt? Lukter litt uggent i spesielt stikkcabinen, tror det er mugg, så kanskje det hjelper på det og?

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og burde jeg male alt med en to komp maling før jeg limer opp noe nytt? Lukter litt uggent i spesielt stikkcabinen, tror det er mugg, så kanskje det hjelper på det og?

 

der ville jeg fått ut skumgummien, så vasket og luftet godt før maling 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...har fjernet taktrekkskum fra -87 ved hjelp av rensespray for fugeskumpistol. Det forsvant nesten av seg selv og restene fjernet jeg med en sparkel.

 

Ellers har jeg lyst til å si at det er så imponerende å se folk som gyver løs og lager flotte praktiske løsninger !!

 

Rett og slett inspirerende  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Løsningen med 50mm divinicell er nok ikke dum, og da er det bare å søke opp Rem sitt plattformbygge her på BP. "Jeg har en plan, ny plattform til P35" tror jeg headinga er. Der står det beskrevet hvor mye matte han laminerte på hver side. Min tanke er 4 lag 600 gram matte, men det er helst sikkert nok med 3 lag, det tilsvarer 6 lag 300 gram (sånn ca).

 

Edit: Link til plattformbygget til Rem

https://baatplassen.no/i/topic/61763-prosjekt-jeg-har-en-plan-utvidet-badeplatting-p%C3%A5-p35/

Redigert av Oblivious (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg begynt å rive ned trekket inne båten. F f.... for en dritt jobb :headbang:  :eek:  :headbang:  :nonod:

Han som fant på at det var lurt å lime pus med skumgummi opp i tak og i kriker og kroker kunne jeg gjerne ha tatt en prat med.... :discuss:  :boxing:

Aner ikke hvordan jeg skal få bort driten, må prøve å skrape og se om det går vekk sånn. Hvis ikke, da....

Men, hva burde jeg lime opp igjen?? Har ikke så lyst på skai med skumgummi, men jeg må vel sparkle og slipe og styre for å få det pent hvis jeg hiver opp skai eller noe annet som er veldig tynt. Underlaget vil vel synes igjennom hvis det jeg limer opp blir for tynt??

 

Skal også bestille meg divinycell til badeplattform nå. Her sliter jeg med å bestemme meg....

Burde jeg gå for en H80 i 30, 40 eller 50mm tykkelse? Med en H80 tipper jeg at forsterkninger på undersiden vil være helt unødvendig, og derfor enklere å lage. Blir jo da bare snakk om å lage de tankene jeg skal ha og ferdig med det....

Velger jeg 40mm er jeg i grenseland når det gjelder avstivning, og 30mm må jeg vel uten tvil ha avstivning på undersiden... Hmmmm når jeg leser det jeg selv skriver nå, tror jeg det beste blir å gå for 50mm.. Eller...??

 

Så alle råd, gode som dårlige mottas med stor takk. 

Bilder kommer, må bare få tatt noen:-)

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel et typisk kost - vekt - arbeidstimer som avgjør hva du gjør angående tykkelser på divinicell ( i mitt hode, uten å ha mye erfaring), 30mm kan være mer enn nok om du laminerer mange lag på hver side, da går vel kosten noe ned (divinicell dyrere enn galssfiber og polyester) men det er en del jobb og tar tid, og vil ha høyere vekt enn f.eks 50mm med færre lag glassfiber.

Hva om du legger ute noen målsatte skisser av plattform og kasser for kommentarer.
Til info ble selve plattformen min støpt med 6-7 lag 600 gram matte, med et type forsterkninger i rutemønster av polyuretanskum som var 20mm tykk.

Link to post
Share on other sites

 

Skal også bestille meg divinycell til badeplattform nå. Her sliter jeg med å bestemme meg....

Burde jeg gå for en H80 i 30, 40 eller 50mm tykkelse? Med en H80 tipper jeg at forsterkninger på undersiden vil være helt unødvendig, og derfor enklere å lage. Blir jo da bare snakk om å lage de tankene jeg skal ha og ferdig med det....

Velger jeg 40mm er jeg i grenseland når det gjelder avstivning, og 30mm må jeg vel uten tvil ha avstivning på undersiden... Hmmmm når jeg leser det jeg selv skriver nå, tror jeg det beste blir å gå for 50mm.. Eller...??

 

Så alle råd, gode som dårlige mottas med stor takk.

 

Det er i større grad tykkelsen enn hardheten på kjernematerialet som avgjør stivheten.

 

Det alternativet som antagelig blir lettest i vekt og muligens billigst er å bruke 50mm XPS 700 kvalitet og laminere med epoxy.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar!

Grunnlaget for å velge 30mm H80 var vel den plattformen som ble linket til lenger opp i tråden her, den til en princess riviera.

Der ble det brukt den tykkelsen og 2 lag med 600 gram matte.

Kommer til å lage min på omentrent samme måten, bare med bokser for oppdrift ved stilleligge. Boksene vil jo og bære med på å stive av hele konstruksjonen.

Så det jeg nå har gjort, er å bestille en stykk H80 30mm plate og en stk H45 20mm plate. Den siste er da til å lage bokser og andre detaljer med.

Så, bare betale regningen til Diab i dag, så kan jeg vel sikkert hente det på mandag/tirsdag.

 

Fikk forøvrig røsket ut dashbordet mitt i dag??

Legger ut noen bilder sv ledningskaoset som var under der og litt annet:

bilde

bilde

bilde

I morgen er det ned og begynne med ledninger og finne ut av hva ting er til. Var så mye rot under der, at jeg orket rett og slett ikke å merke noen ledninger... mesteparten blir lagt opp på nytt uansett???

Link to post
Share on other sites

Ikke fått gjort noe mer på selve båten, men hadde besøk av en lokal helt som syr i helgen.

Fikk pris av han på å trekke om alt av puter ute i båten... 4000,- skulle han ha :thumbsup:  :cheers:  :yesnod:

Så da var det bare å si takk til det og bestille stoff.

Gikk for ett stoff som heter Dralon, er sikkert ikke så vanlig å bruke det i båt, men det er mye brukt til utendørsmøbler og er vannavvisende. 

Videre har jeg bestilt meg sikringsbokser, så jeg kan få lagt opp alt skikkelig under dashbordet. Bestilte meg også en del 10 pins kontakter, så det blir enklere å demontere dashbord i fremtiden, ikke at jeg kommer til å ta det ut og inn hele tiden, men blir nå enklere uansett.

Skal få tak i strømper til alle kabler og, så det blir enkelt og ryddig.

Skai til tak i stikk-cabin regner jeg med å kjøpe i morgen hos Best Marin, så da er det i boks. 

Dashbordet står i garasjen, klart til å plukkes helt i biter, så da regner jeg med å få gjort litt der i kveld.

 

Bilder kommer.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede i båten igjen og testet litt forskjellig for å fjerne gammel skumgummi.

Det enkleste er å bruke en børste med veldig stiv bust, stålbørste feks. Prøvde med en sparkel å skrape det av, men sitter fortsatt en del igjen da.

Så børste og vaske med noe skikkelig lurium etterpå tror jeg kommer til å gjøre susen???? ingen bilder i dag, men kommer...

Tror og jeg kommer til å dra alle kablene som kommer ut ved dashen bak og ut i motorrommet for å få oversikt og bytte ut det som er dårlig. Ser ingen annen god løsning en det...

Stay tuned for mere bilder og vas fra meg????

Link to post
Share on other sites

Ikke den største oppdateringen men...
Fått rotet litt mer med ledningsnettet og funnet ut hva en del av ledningene er til... Gud bedre meg hvor trangt og vanskelig det går an å gjøre ting.... Skjønner nå at båten må ha vært i to deler når mye ble montert på fabrikken.... :headbang:  :headbang:

Flaks at det er en stund til båten skal på vannet... for sånn ser den ut innvendig nå...

bilde

bilde

 

 

Og når jeg trodde at jeg hadde kontroll på alt av kabler... Da fant jeg dette i skapet under vasken :sad:  :worry:  :headbang:

Så får vel bare begynne her når jeg er ferdig med andre siden... 

 

bilde

 

Satser på å få gjort en del denne helgen. Har nok som står på å gjøre lista kjenner jeg... Driver nå 3 parallelle prosjekter samtidig og det ender skjeden godt...

Lage nytt dashbord

Fikse opp stikkcabin

Legge opp det meste av ledninger på nytt

 

Vet at jeg burde ta en ting av gangen, men... :crazy:

Når listen over her er klar, kan jeg begynne på det jeg gleder meg mest til.. Operasjon badeplattform.

Platene ligger på verkstedet og smiler til meg, så må forte meg med det andre så jeg kan begynne med kosejobb....

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...