Jump to content

Draco 2400 Styling, nok ett prosjekt


TimJ

Recommended Posts

Enda noen timer er brukt i båten og følgende ble gjort:

 

Ryddet litt mer i ledninger, funnet ut hva en del flere kabler går til, men må si at ting er ganske merkelig lagt opp... om dette er gjort fra båten var ny eller fra forrige eiere vites ikke. Men her er det brukt mye rare koblinger og sånn.

Fjernet pantry for å komme bedre til noen veldig stygge og slitne koblinger

 

bilde

bilde

Dashbordet begynner og å ta form, neste på lista nå er å lage toppen. Har tegnet opp hvor ting skal sånn ca, men mulig dette endrer seg. Skal ha inn en del brytere og litt annet snacks og.

 

bilde

Veien videre nå blir å starte jobben med å skifte ut kabler som er dårlige og få byttet ut sukkerbiter og sånne jallakoblinger.

Prøver å bli ferdig med det elektriske først før jeg starter på ny innredning i stikkcabin.

Der har keg forøvrig en vannlekkasje jeg ikke blir klok på. Ser hvor vannet kommer inn i cabinen, men jeg kan ikke skjønne hvor vannet kommer fra... vannet kommer fra en av kablene til enten lanterne eller vindusvisker, og jeg er ikke kar om å skjønne hvordan det skjer... Andre med samme båt som har noen erfaringer å dele her??

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på min Draco at over og underdel er satt sammen med en grå fugemasse som ennå er seig. Tipper det er butyl.

 

Mitt forslag er å gjøre rent så stort område (stor lengde) som du kommer til, og legge på en raus fuge med MS-polymerbasert fugemasse.

Link to post
Share on other sites

Ikke hvis du får fuget forbi hele lekkasjeområdet med god overlapp.

 

Et alternativ er jo å ta av fenderlista og fuge fra utsiden. Da kan du slipe opp et spor slik at du får en god fuge. Men hvis over og underdel er poppet eller skrudd (vet du?), så har du jo lekkasjepunkter der også.

Link to post
Share on other sites

ooobs,,, husk at den fugen du har er elastisk, det blir det ikke når du støper over med epoxy !!!

 

Jeg har samme situasjon i jolla mi, men den er helt ribbet innvendig så der har jeg tenkt å støpe over med polyester og duk hele veien rundt. Det eneste jeg ikke kommer til er foran der jeg har latt litt av dekket stå igjen.

Link to post
Share on other sites

Da kommer en liten oppdatering:-)

Stikkcabinen er nå rensket og slipt, så nå skal det vaskes med tynner eller noe for å få bort siste limrester før fet blir epoxygrunning og maling. Kommer til å lime opp taktrekket, men vente med skrogtrekket til jeg har kontroll på vannlekkasjen.

 

Videre har jeg endelig fått av ryggen på utesofaen!

Dette var en h...es jobb, da klappbordet på styrbord side var skrudd igjennom sofaryggen og skroget!! Og selvsagt var det ikke mulig å komme til med hånda fra undersiden, så jeg måtte lage meg koen hull??

Fikk røsket vekk gammel skai under ryggen og så det er bra.

bilde

bilde

bilde

Dashbordet begynner å ta form, skal line dette sammen nå og starte med sparkling:-)

bilde

bilde

bilde

Er også ferdig med å sortere og merke kabler nå, så de kan trekkes opp inn under dashbordet der de skal. Bytter ikke ut alle kabler, kun de som er dårlige.

Kommer til å skifte ut alle rare 80 talls koblinger og til noe som holder noen år til.

 

Stay tuned....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hehehe, ikke sant:-)

 

Vært dårlig med oppdateringer her i det siste, har holdt på med kabler og slikt og det er ikke så spennende.

Men, stort sett ferdig med det nå, så skal fokusere på å få ferdig dashbord og stikkcabinen nå.

 

Sitter også å lurer på om jeg bare skal rive ned resten av pusetrekket i taket i båten. Kan jo bare male det hvitt vis jeg ser at jeg ikke rekker å legge nytt trekk i vinter.

Bilder kommer så fort det er noe nytt å melde:-)

 

Takk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er dashen nesten klar, må bare få noen mal greier på den nye gasspaken jeg skal ha så kan jeg støpe igjen siste hull og legge på grunning.

Kommer til å vente med lakk til jeg har testmontert alt i båten. Greit å sjekke at man er fornøyd med sittestilling osv først.

 

bilde


bilde


bilde

Her har jeg fått montert ny mekanisk styring, dette er Sport pluss til styring fra Seastar, veldig spent på hvordan denne blir i bruk.... Var rimelig enkel å montere, så satser på at den fungerer bra:-)


bilde

ATC styring fra Bennet, samt EIC kontroll panel. Tror dette skal gi ett løft når det gjelder stabilitet og kjøreglede. Men, vi får se:-)

 

Planen videre er som følger:

- Gjøre ferdig dash, få det grunnet og helt klart til lakk, men vente med det en liten stund til.

- Starte på jobben med badeplattform

- Se over drevet og få fikset slarken i styringen jeg har der. Alle tips til hva jeg burde sjekke først tas i mot med stor takk. Kan som sikkert nevnt tidligere flytte drevet flere cm til hver side uten at det gir utslag på rattet.

- Stikkcabin, her er jeg veldig i tvil hvordan jeg skal gjøre det. Skal støpe igjen skjøten nå i vinter, men kommer ikke til å kle skrogsiden med noe før jeg vet at det er tett når jeg får båten på vannet. Lager til alt så det er klart til å bare lime rett opp, og kler resten av cabinen så det er klart.

- Septik, her og har jeg en utfordring, jeg trodde jeg hadde tømt tanken, men det har jeg da ikke klart, så frågan er om kvernpumpa har tatt kvelden og må skiftes. Kommer til å kjøpe en billig våtstøvsuger fra BT og bruke den til å få tømt tanken. Kaster da den etterpå....

- Alt det elektriske skal være på stell nå, men det vet jeg ikke før alt er montert igjen og testet.

- Montere og koble opp nytt trimplan system fra Bennet.

- Lage trekk til resten av dashbordet i samme farge som seter og sofa.

- Pluss alt annet som måtte dukke opp.

 

Jeg skal ta meg en uke fra i januar for å få jobbet hver dag med båten, og satser da på å få laget klar badeplattformen, hvertfall store deler av den.

 

Så, får vi se hva vi rekker, har som mål at båten skal være på vannet innen 1 mai, men tiden vil da vise hva vi får til....

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på en ting:

Skal i gang med badeplattformen nå straks. Men, hvordan måler jeg så den får rett vinkel i forhold til vannet? Må jeg bare ta en tjangs, eller burde jeg bruke den orginale som utgangspunkt? Vil jo ikke at plattformen skal subbe vannet heller...

Noen som har gode tips her?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg igang med badeplattformen.

Har laget festene mot akterspeilet så langt, og begynt å tilpasse plata som skal ligge på toppen.

Tanken er å bygge kassene som plattformen skal ligge på først, og så støpe de helt ferdige før jeg støper på topplaten.

Når det gjelder innfesting og avstiving er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Min tanke er å feste hver side med fire litt grove syrefaste/rustfrie bolter, samt lime med epoxy og bomullskutt. Blir det nok tro?

Avstiving: her tenker jeg å la kassene på hver side gå ett stykke bakover, både for bedre oppdrift ved stilleligge, samt for å stive av hele plattingen. Lager en kant nedover rundt hele plattingen med knekter som går ett lite stykke fremover inn på undersiden av plattingen.

Hva mener og tror folket? Vil dette gi nok bæring og blir det stivt nok?

Så at REM ikke lagde noe særlig mer enn det, så burde vel fungere på min og.

Kasser på toppen?skal, skal ikke? Mulig jeg må få på toppen først for så og lage kasser i papp eller noe for å få ett inntrykk.

 

Ett lite bilde fra dagens seanse:

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette skal jeg følge med på Tim. Jeg kommer til å få mange av de samme utfordringene med den motorkassa på Draco-prosjektet mitt. Jeg kommer til å gå for å støpe fast kassa, ikke skru den. Avstivningene (kneplater) blir jo også støpt fast i skroget. Jeg har tenkt å bygge en ramme av totomto som blir lik kassa. Så lager jeg maler fra den og støper paneler som til slutt blir satt sammen som kasse.

 

Hvis du skal lime fast plattformen og ikke støpe den fast tror jeg at jeg ville gått for fugemasse. Ville valgt Bostik superbond extrem. Den er veldig sterk, men samtidig litt fleksibel. Epoxy er jo også sterkt, men den er ikke fleksibel. Dersom det skal ha noe for seg å skru plattformen fast tror jeg du bør bruke en fleksibel masse. Bruker du epoxy eller andre harde lim vil jo den forbindelsen ryke før boltene begynner å ta opp krefter.

 

Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville hatt den plan oppå, ikke kasser. Det er deilig å ha en plan flate å gå på uten snublefeller.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, ja.... og nei.... tror jeg?

Tanken med å bruke epoxy og bomullskutt er jo at den blir på en måte støpt fast da... Har testet styrken på den måten å lime på før, og jeg tror akterspeilet ramler av før det limet gir seg...

Bolter er egentlig for å dra det sammen mens det herder.

Må nok sove litt på den der noen dager kjenner jeg....

 

Er egentlig veldig enig med deg ang kasser, blir fort en snuble felle for unga. Skal lage en kasse midt på, men den skal fungere som trapp/oppbevaring. Greit at unga kommer seg enkelt opp i båten. 24 styling er en veldig høy båt, så blir nye klatring for å komme om bord uansett...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet ett lite stykke lenger med plattformen.

Har laget kassene nesten ferdig og prøvd på toppen.

bilde

Skal få tatt bilder av kassene og.

De ligger nå i bilen klare til å limes og klem med duk og epoxy.

Må bare få det tyske stjernegliset til fruen ferdig og ut av verkstedet hjemme så jeg kan få begynt med støping:-)

FF.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...