Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vannscooter tar jeg for gitt at er både morsomt og et flott fartøy å ferdes med på sjøen. Skulle selvsagt vært i bruk langs kysten som alle andre typer båter uten noen vilkår eller særregler. 

 

Men sånn vannscooter har blitt brukt så er ikke det en løsning, dessverre. Og da må en trå til ordentlig og hardt før det utvikler seg videre i negativ retning.

 

Totalforbud har jeg ikke tro på, men definerte baner eller områder for bruk kan være en løsning.  

Link to post
Share on other sites

Eller forby hele skiten siden det bare unntakvis er noen av førerne av vannscootere som "praktiserer" lover og regler. Det store flertallet hever seg over lover og regler og bruker de mest utrolige argumenter og påstander om/mot de som synes det kunne være greit om lover og regler ble fulgt.

 

 

 

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Link to post
Share on other sites

 

 

Klassikeren er vel han som forsøkte å rekke brua i vårt farvann (Seilbåt som dreit seg ut):

https://www.youtube.com/watch?v=-apQd21wmHk

 

Så ble det jo linket til han som med en jetski gjorde noe dumt foran en stor båt. Dette betydde på dette forumet at alle som kjører slike farkoster gjør slikt. Her er et annet eksempel som er like dumt å bruke som det dere over gjør når dere linker til enkelt episoder:

https://youtu.be/_tUoUxzt9sI

 

 

 

 

Det må komme et forbud, de driver bare å seiler i sikksakk alle sammen. Driter i lover og regler. Og va fasan er nytteverdien med en båt som bare driver dit vinden blåser. Forby!

Link to post
Share on other sites

Vannscooter tar jeg for gitt at er både morsomt og et flott fartøy å ferdes med på sjøen. Skulle selvsagt vært i bruk langs kysten som alle andre typer båter uten noen vilkår eller særregler. 

 

Men sånn vannscooter har blitt brukt så er ikke det en løsning, dessverre. Og da må en trå til ordentlig og hardt før det utvikler seg videre i negativ retning.

 

Totalforbud har jeg ikke tro på, men definerte baner eller områder for bruk kan være en løsning.

 

Ja, og slik må det bli. Den eneste løsningen er en lignende ordning som for snøscooter.

Kommunene kan gi tillatelse til bruk innenfor definerte områder

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det må komme et forbud, de driver bare å seiler i sikksakk alle sammen. Driter i lover og regler. Og va fasan er nytteverdien med en båt som bare driver dit vinden blåser. Forby!

Nei det vil være feil å forby seilbåt, Quantduck. Seilbåt er ikke et egofremkomstmiddel som vannskuteren som er et rent leketøy hvor voksne guttunger søker etter adrenalinkikk. Seilbåten er saktegående og forurenser i liten grad. Den har plass til mange ombord og eierene er kjent for å være ansvarsfulle og har et helt annet syn på båtlivet enn partifolket på vannskuter. Vannskuteren passer ikke inn i det tradisjonelle båtlivet og bør ilegges strenge restriksjoner i de områdene som brukes til rekreasjon for flertallet.

Link to post
Share on other sites

Fordi det er så mange tilfeller med folk på seilbrett som har brutt fartsgrenser og forårsaket unødig støy denne sesongen?

 

Hvorfor er det bedre å seile i sikksakk enn å kjøre rundt og rundt? Såvidt jeg har lest på dette forumet er det uhørt å krysse separasjonslinja i Drøbaksundet. Innafor badebøyene på Torkildstranda er de hele tiden. De får holde seg på tildelt område, f.eks. i Sandspollen.

Link to post
Share on other sites

Det finnes idioter i alle leirer, også blant seilfolk, snekker og saktegående fartøyer. Idiotfrekvensen er ganske lav i disse gruppene og konsekvensen er lav. Dvs, det er ganske sjelden jeg klarer å hisse meg opp over disse gruppene. Av og til har jeg opplevd at seilbåter plutselig slår om og krysser unødvendig foran andre båter, men jeg må si det skjer sjelden.

Gruppa jeg tilhører; raske planende cabin cruisere, inneholder flere idioter dessverre. Konsekvense av grisekjøring er også større, men fortsatt så er det til å leve med. Fordi jeg opplever idiot frekvensen og derfor problemene som moderate.

Små veldig raske fartøyer er mere utsatt. Det virker som at jo mindre og raskere fartøyet er, jo mere ignoreres regelverk og hensynsfulhet. Det er denne gruppa jeg er mest redd når jeg padler. De kommer fort og tett selv nært land.

Aller verst er vannscooterene. Her er det full fart fra egen badeplattform selv om de er langt inne i 5 knop sonen. Det kjøres grisefort tett på land. Det tas ikke hensyn til fugler eller om det kan være folk i vannet. Alt dette vet jeg siden det er selvopplevd. Om dette slippes fritt så er jeg redd vi får en irreversibel endring av hvordan det oppleves å være langs kysten.

Jeg tror og håper instendig at bruken av vannscootere blir regulert slik at de blir kun tillatt brukt innenfor begrensede områder slik som for snøscootere. Så får de av dere som kjører vannscooter med hue riktig påskrudd ha meg tilgitt. Jeg har sett dere også og mener det er trist om dere blir frarøvet muligheten til å ha det morsomt. Men slikt blir det nok på sikt.

Sushi

Link to post
Share on other sites

virkelig? får forby seilbrett isteden da.

 

  

Fordi det er så mange tilfeller med folk på seilbrett som har brutt fartsgrenser og forårsaket unødig støy denne sesongen?

  

Seilbrettene bryter vel fartsgrensene rett som det er?Jeg leste et sted at det er generelt forbud mot seilbrett i indre Oslofjord, med visse unntak ... er det sant? I såfall er det også mange som bryter den regelen ...

Når man leser svarene blir det enda klarere at man bør forby vannskuteren på rekreasjonsområdene til folk flest.

Kommer Bård Hoksrud og kanskje Per Sandberg frp på banen igjen og kjører signingsferd til Oslo og stortinget med skuteren sine til våren? Ikke akkurat de smarteste å sende i vei. De vet vel knapt forskjell nord / syd eller babord / styrbord.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det. Vannscootere må gjerne kjøre rundt og rundt. Men ikke i 40knop inne ved kaien.

 

Du er ikke så treig vel? Eller bare kverulerer du?

ingen av delene, jeg er bare ikke så stor tilhenger av allskens forbud. dessuten er vi vel enige her, vannscootere skal få lov til å kjøre. men som folk. ikke alle mener det, og det er dér jeg sliter med se de helt knallgode argumentene. ja, vannscootere støyer, feks. men de har et godkjent støynivå, i motsetning til en del andre fartøy jeg hører hver ettermiddag på lang, lang avstand. men det er visst ok å "støylegge" indre oslofjord så lenge man har decibel nok til å gjøre det på behørig avstand. ikke det at en sinna v8 er det værste jeg hører heller, men jeg tror ikke alle syns det er like vakkert...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...