Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Ja, hvilket er hva jeg har prøvd å få oberst1 til å skjønne, men godt å se at du har skjønt det! :thumbsup:

Ikke vær så kjepphøy nå da. Dersom en syklist sykler som mange gjør; i veibanen, er vedkommende underlagt samme lovgivning som f.eks mc og bil ikke sant? Les: vannscooter på sjøen, ikke opp Akerselva...

 

Sykler du med promille går det utover førerkortet ditt for bil også Mouche....touché!

Bare vås å bestride det. Selvfølgelig sammenligner vi ikke biler med båter, men settingen er rimelig lik er den ikke?

Dele på veien sier kampanjen fra Statens Vegvesen nå, dele på sjøen blir neste års kampanje ;)

Link to post
Share on other sites

Sykler du med promille går det utover førerkortet ditt for bil også Mouche....touché!

 

 

Igjen så tar du feil. Det er ikke i strid med norsk lov å sykle med en promille på 0,3 eller sågar 1,0. Man kan bli straffet for å sykle med promille, men det er ingen automatikk i det som med bil. Skjønner at du enda ikke skjønner, men det får så være!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje det ikke var så galt med HK-avgiften tross alt?

 

 

Bedre med avgift på bruk (drivstoffavgift). Så f.eks. folk får råd til å kjøpe ny bil. Så får de som må ha bensinsluk betale for slukinga, og ikke for tiden bilen står i garasjen. Undermotorsierte båter gir ikke nødvendigvis noe bra drivstofføkonomi eller miljøgevinst heller, har mener jeg å ha hørt?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det jo bare å gratulere -man kan jo ikke vinne mot sånne.

http://www.bt.no/nyheter/Vannskuterforere-pa-hevntokt-veltet-kajakkpadlere-323272b.html

 

Edit: Så nå at denne var postet tidligere.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Igjen så tar du feil. Det er ikke i strid med norsk lov å sykle med en promille på 0,3 eller sågar 1,0. Man kan bli straffet for å sykle med promille, men det er ingen automatikk i det som med bil. Skjønner at du enda ikke skjønner, men det får så være!

Skjønner at det er vanskelig å forholde seg til sakens kjerne. Kan ikke se at du eller andre har faktisk vært saklig i de spørsmålene jeg har stilt.

PS. Det er kun fordi man velger å legge vrangvilje til at jeg tar feil. Du vet jo selv at lover tolkes utvidende og innskrenkede. Har mange eksempler som underbygger mine påstander. I rest my case ;)

Link to post
Share on other sites

Her er det jo bare å gratulere -man kan jo ikke vinne mot sånne. http://www.bt.no/nyheter/Vannskuterforere-pa-hevntokt-veltet-kajakkpadlere-323272b.html

Edit: Så nå at denne var postet tidligere.

Den nye båt generasjonen har fått servert båtlivet på sølvfat og det drar med seg veldig mange uvaner. En av dem er

å kreve rett til å kjøre vannskuter med fri fart noe som kan være til stor fare og forstyrre/irritere et stort antall som bruker sjøen og båtlivet som rekreasjon. Noen ganger kan det minne om en treningsbane hvor man konkurrerer og er ute etter fartsrekorder. Det hører ingen steds hjemme i skjærgården. Det er bare å minne om at enkelte partier på stortinget er talsmenn for denne utviklingen.

 

Når isen legger seg og alle har reist hjem trer totalforbud mot motorisert ferdsel på sjø og vann inn.

 

 

Jeg har vært vitne til at raske båter med store motorer har kjørt med høy hastighet frem og tilbake i timesvis.( testkjøring/ trening) Hver gang båten går ut av vannet blir det et voldsomt lydnivå. Igjen...det koster å bli servert båtlivet på sølvfat.

Link to post
Share on other sites

Ny generasjon? vet ikke hvilken generasjon du er, men det det har alltid vært fri fart, før nå nylig, siste årene har det blitt mer restriktivt, uten gode grunner, vi har jo 15 knop restriksjoner og skit. idioti. 

 

Argumentet ditt om "høy fart" og "timevis" utgår, i høy fart forsvinner man ut av synet ditt relativt raskt, ingen kjører stor rask båt i sirkel. 

 

Du virker bitter vanntrivsel, du får finne deg ett fjellvann å ro rundt i, så kan naboene dine irritere seg over at du ror. 

 

 

Hilsen mann 30-40 år. 

Link to post
Share on other sites

 

Argumentet ditt om "høy fart" og "timevis" utgår, i høy fart forsvinner man ut av synet ditt relativt raskt, ingen kjører stor rask båt i sirkel.

 

Nei, men det gjør vannscooterene,og det bør det slås hardt ned på.

 

 

 

 

...., du får finne deg ett fjellvann å ro rundt i, så kan naboene dine irritere seg over at du ror.

 

 

Denne er brukt opp nå, å mene at den som ikke liker samme motordur utenfor brygga si i time etter time når den som gjør det bryter loven i tillegg får pelle seg vekk, er bare feil.

 

Det er den som lager støyen som skal ta hensyn ikke den som blir utsatt for den.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Poenget er at noen vil imitere seg, hadde det vært optimist joller i sirkel hadde folk blitt irritert

 

Flyr du SEILFLY UTEN MOTOR blir folk iritert, folk elsker å bli iritert/krenket, som nevnt før har vi hatt politiet på støymåling når vi stod og fløy elektro fly, da naboene klaget på støy og at vi fløy sirkler.... 

 

Dagens regelverk for vannscootere er såpass idiotisk at selv fornuftige folk gir beng, har håp om at det blir bedre når ting sidestilles. 

 

og ja, KJEFT på idioter som kjører nærme land, herjer osv, de gagner ingen. 

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke vannscooteren. Problemet er vannscooterforskriften. Den umuliggjør all annen bruk av vannscooteren en lek. Det er ikke lov å kjøre vannscooter inn til byen for å gjøre et ærend for da kjører du ikke korteste vei til "lekeområdet". Det er ikke lov å ta vannscooteren ut til Sandøsund (Krukehavn for badegjester) for å spise lunsj, selv om du kjører i leia, fordi du igjen ikke kjører korteste vei til "lekeområdet" og fordi en flik av nasjonalparken sperrer ved Froungen. På samme måte er det ikke lov å besøke venner som ligger på Bustein eller å kjøre i leia til Strømstad.

Men plukker du vannjet'en ut av scooteren og setter på en påhengsmotor, ja da er det lov å kjøre til Sandøsund, Bustein og Strømstad. Forstå det den som kan.

Fornuftig sagt.

 

Jeg har null erfaring med vannscootere, men jeg setter pris på ro, fred, stillhet og jeg ønsker å føle meg trygg når jeg bader.

 

Vannscootere kan være problematiske dersom det plutselig dukker opp massevis av dem på steder som det ellers normalt er rolig og fredelig, trygt å bade etc. Når dét skjer, så kanskje vi trenger strengere reglement, men reglementet bør være generisk utformet.

 

Utover det er all aktivitet på vannet som er til hinder for ro, fred, stillhet og trygghet når man bader en uting - og personlig synes jeg hurtiggående større båter er et langt større problem enn vannscooterene.

 

Jeg er tilhenger av regler som sidestiller vannscootere med andre farkoster - og vi trenger større håndheving av reglene som allerede eksisterer, særlig fartsgrensene som allerede eksisterer.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Argumentet ditt om "høy fart" og "timevis" utgår, i høy fart forsvinner man ut av synet ditt relativt raskt, ingen kjører stor rask båt i sirkel.

... men jeg har sett RIB'er fly frem og tilbake og frem og tilbake igjen.

 

Mange store raske båter etter hverandre er ellers omtrent like ille som en stor rask båt som kjører i sirkel.

Link to post
Share on other sites

Seilte regatta i Hauglandsosen igår.

 

En vannscooter i 50 knop + gjennom regattafeltet.

Det er nokke i veien med hovvet på disse folkene - og de utmerker seg gang på gang.

 

Så etter mitt syn har man fått frem en ny type monster - store hestekrefter under + idiot oppå. Spørsmål om når -  og ikke om det kommer til å gå liv tapt.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke vannscooteren. Problemet er vannscooterforskriften. Den umuliggjør all annen bruk av vannscooteren en lek. Det er ikke lov å kjøre vannscooter inn til byen for å gjøre et ærend for da kjører du ikke korteste vei til "lekeområdet". Det er ikke lov å ta vannscooteren ut til Sandøsund (Krukehavn for badegjester) for å spise lunsj, selv om du kjører i leia, fordi du igjen ikke kjører korteste vei til "lekeområdet" og fordi en flik av nasjonalparken sperrer ved Froungen. På samme måte er det ikke lov å besøke venner som ligger på Bustein eller å kjøre i leia til Strømstad.

Men plukker du vannjet'en ut av scooteren og setter på en påhengsmotor, ja da er det lov å kjøre til Sandøsund, Bustein og Strømstad. Forstå det den som kan. Og kjører du en Williams eller Avon som har samme skrog som vannscooteren og samme drivlinja som vannscooteren men hvor du sitter nede i båten, da er det igjen fritt fram. Noen som ser fornuften i det?

Vannscooterpilotene er ikke helt uskyldshvite de heller. Ikke på noe sted i Nøtterøy/Tjøme skjærgården er det lov å kjøre fortere enn 30 knop. Og det syndes det friskt mot. Du må sørover til Sandefjord eller nordover til Horten for å kjøre WOT. Men dit har du altså ikke lov å kjøre ifølge vannscooterforskriften.

Jeg er enig i at forskriften ikke er god, men å gi den skylda for den villmanskjøringa man diskuterer her holder ikke.

 

De som kjører villmann bryter så mange forskrifter slik de holder på, at et par fra eller til neppe hadde spilt noen rolle.

 

Det ser igrunn ut som de gir faen i alt og alle med den oppførselen sin, og klager du, er det enten å forsøke å drukne deg eller så får du komme deg til fjells.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

og ja, KJEFT på idioter som kjører nærme land, herjer osv, de gagner ingen. 

 

Eller forby hele skiten siden det bare unntakvis er noen av førerne av vannscootere som "praktiserer" lover og regler. Det store flertallet hever seg over lover og regler og bruker de mest utrolige argumenter og påstander om/mot de som synes det kunne være greit om lover og regler ble fulgt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva har sykling med promille med vannscooter å gjøre?

He-he, det var et tappert forsøk lenger opp...

Kunne selvfølgelig nevnt traktor isteden, vegtrafikkloven var vel en dårlig parallell selv om det burde være mulig å se likheten...vi har da ikke en vegtrafikklov for mc og en annen for bil.

Pussig da, mange i tråden her mener tydeligvis at vannscootere burde likestilles andre farkoster (båter) for å ha et helhetlig lovverk man kan forholde seg til og håndheve deretter.

Link to post
Share on other sites

"Å være krenket" later til å være en ny sport i Norge. Utover det, så er det vel slik at det er noen regler i EU/EØS som ikke tillater totalforbud i Norge?

 

Uansett, jeg reagerer på at  motstandere skal ha det til at alle som kjører vannscooter kjører gris. Til dere som ikke har lest hele tråden, så minner jeg om denne som jeg postet over, nemlig motordataene fra vår SeaDoo Spark som vel har gått omkring 130 timer:

bilde

 

Legg merke til at det foregår mye i sakte fart hos oss som er entusiaster og som gjerne vil forholde oss til reglene. (Men neida - alle med scooter er jo idioter). Håper dere kan moderere dere litt.

 

Ref at det linkes til alle disse idiotene med scooter (som jeg ikke forsvarer), så er det ganske mange andre som "failer" på sjøen:

 

Klassikeren er vel han som forsøkte å rekke brua i vårt farvann (Seilbåt som dreit seg ut):

https://www.youtube.com/watch?v=-apQd21wmHk

 

Så ble det jo linket til han som med en jetski gjorde noe dumt foran en stor båt. Dette betydde på dette forumet at alle som kjører slike farkoster gjør slikt. Her er et annet eksempel som er like dumt å bruke som det dere over gjør når dere linker til enkelt episoder:

https://youtu.be/_tUoUxzt9sI

 

Utleie er et problem.

 

Utover det håper jeg dere kan tenke på at det finnes noen som ønsker vannscooter velkommen og at noen av oss også er noenlunde fornuftige.

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...