Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Nå er det vel noe forskjell på ei måke og ei svane, men går uansett ut i fra at skuteren har noen form for styring etc, slik at det er mulig å styre unna en svaneflokk som ligger i sjøen. Vedkommende skuterfører presterer jo til og med og gjenta denne kjøringen gjennom/over disse svanene flere ganger?. Nå er jo heldigvis denne saken politianmeldt, så vi får jo håpe at vedkommende skuterfører får en klekkelig straff.

En vannskuter stopper på noen få meter. Hva skal denne føreren dømmes for? Skremt noen svaner. Svanene er nærmest tamme og oppfatter ikke dette som noen trussel mer enn at de må svømme litt ekstra. Hva er forskjellen på en jeger som skyter inn i en dueflokk. Dreper en due og skremmer vettet av 100. Jakten er også en forlystelse og tidsfordriv. Nei nå må folk ta til vettet.

Link to post
Share on other sites

Hva er så problemet i dette bildet? Scooteren eller han oppå scooteren? Å plage svaner kan man visst klare med "vanlig" båt også (hvilken overraskelse!?).....

 

http://www.austagderblad.no/lokale-nyheter/skulle-drepe-svane/s/1-39-4354524

 

Audiquattro: Din mangel på ydmykhet og evne til selvkritikk (på vegne av vannskutermiljøet) er overraskende og et godt eksempel på hvorfor sporten bør reguleres.

 

Det er jo ikke våpenet i seg selv som er problemet når folk skyter andre men vi har likevel restrektive våpenlover. Det er ikke motorsykkelen som er problemet når ungdommer kjører seg i hjel men vi har likevel restriksjoner på effekt for uerfarne førere. Dersom vannskutere generelt oppfattes som et problem pga sin oppførsel så kommer det til å komme restriksjoner.

 

Mitt inntrykk e at den gjengse oppfatning at vannskutere MED sine førere er overrepresenterte mht lovbrudd og mangel på hensyn til andre på sjøen. 

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I denne svanesaken burde føreren ha fått seg en skikkelig omgang juling eller tre, da rettsvesenet uansett neppe har noen reaksjonsmåte som svir.

Neste gang kjører han kanskje med vilje på katten din eller min, eller noe annet levende langs landeveien. Det er tydeligvis underholdning for denne karen uten respekt for verden omkring.

 

Vannscooter er forøvrig udiskutabelt et ufornuftig framkomstmiddel for de aller fleste, sett ut i fra den totale nytteverdien sammenlignet med f.eks. en båt.

Den forblir dermed i en særklasse for de som syns dette er ustyrtelig morsomt, eller evt. har råd til å ha begge deler.

Men naturligvis må vannscooter betraktes som en båt og samme lovverk må gjelde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei mulig, men kanskje han ville ha tenkt seg om før han gjorde det igjen....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg synes også at man skal slippe fra enhver omsetning av våpen siden det ikke er våpenet, men mannen (kvinnen?) som trykker på avtrekkeren som er problemet og samtidig stemmer vi på Trump og er medlem av NRA!

 

Stusser også på denne stadige importen av amerikansk NRA (u)logikk i vannscooterdebatten. Lukter et visst parti lang vei. 

 

Et kroneeksempel på at det også finnes dumme argument selv om de kommer fra USA. Og at det finnes noen i Norge som ikke skjønner at det er dumt fordi det kommer fra USA ;-)

Link to post
Share on other sites

I ville vesten måtte hver mann være sin egen beskytter, så dette er jo noe de har dratt med seg i USA i århundreder.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så du utnevner deg selv til dommer over hva som skal kunne anses å ha nytteverdi her på berget? Av en eller annen grunn ble jeg ikke overrasket....

 

Takk for utnevnelsen, tenkte ikke tanken selv. Skal innrømme at du overrasker. Kan du tilføye noen verdi i spørsmålet, hvilken nytteverdi har vannscooter som ikke andre fartøy har?

Link to post
Share on other sites

Audiquattro: Din mangel på ydmykhet og evne til selvkritikk (på vegne av vannskutermiljøet) er overraskende og et godt eksempel på hvorfor sporten bør reguleres.

 

Hvilken sport? Hvilket miljø? Er man automatisk del av et miljø om man tilfeldigvis er eier av et litt "sært" motorisert fremkomstmiddel (i dette tilfellet en plastjolle med en vannjet)?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for utnevnelsen, tenkte ikke tanken selv.

 Igjen, ikke overrasket....

 

Kan du tilføye noen verdi i spørsmålet, hvilken nytteverdi har vannscooter som ikke andre fartøy har?

 

I motsetning til deg, gidder ikke jeg innta en rolle som dommer over nytteverdien av andre nordmenns motoriserte fremkomstmiddel. Er det noe dette landet har nok av er det "Narvestad-tullinger"!

Link to post
Share on other sites

Hvilken sport? Hvilket miljø? Er man automatisk del av et miljø om man tilfeldigvis er eier av et litt "sært" motorisert fremkomstmiddel (i dette tilfellet en plastjolle med en vannjet)?

 

 

Ja da er man medlem av den gruppen, uformell riktig nok, som liker å kjøre rundt på raske samfunnsunyttige farkoster. Så kan jo diskutere hvor samfunnsnyttig en fritidsbåt er...

 

Men, det var din kommentar til bildet ovenfor jeg reagerte på, der du la inn en god og velbegrunnet søknad for medlemskap i gruppen av vannskuterførere som utmerker seg ved å være overrepresentert mht. lovbrudd på sjøen, sette andre mennesker (som svømmere, kajakkpadlere etc.) i fare, forstyrre naturlig fugleliv, ikke hensynta andre mennesker som benytter skjærgården, osv

 

Det var i grunnen den gruppen jeg tenkte på. Fordi, i mitt hode er fyren på bildet en stor idiot som i tillegg bedriver miljøkriminalitet, og man bør absolutt ikke overse eller bagatellisere det faktum at det er for mange av dem innen skutermiljøet, altså blant dem som kjører vannskuter. 

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke samfunnsnytten, men nytteverdien i seg selv som var temaet.

Mennesker er jo egentlig ikke samfunnsnyttige uansett. Verden hadde sikkert klart seg bedre uten....  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for utnevnelsen, tenkte ikke tanken selv. Skal innrømme at du overrasker. Kan du tilføye noen verdi i spørsmålet, hvilken nytteverdi har vannscooter som ikke andre fartøy har?

 

 

Hvorfor trenger vannscooter en unik nytteverdi? Har du ikke fått med deg at alle lystfartøy mangler nytteverdi per. def.?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som kjører forsvarlig og fornuftig med en vannscooter. ....

 

 

Det henger jo sammen med lovverket, som Mulligan påpekte tidligere. Ikke dermed sagt at det skal brytes, men hadde andre lystfartøy vært underlagt samme regler ville de brutt loven også. 

 

Og så da, min favoritt - finn-noe-på-landeveien-som-minner-om-en-bestemt-båttype-og-dra-noen-smarte-konklusjoner. Det er helt og totalt irrelevant hva du synes motorsykler og vannscootere har til felles, eller ikke. En kan evt. bite seg merke i at man har kommet veldig langt på landevei-siden med god føreropplæring for mc-førere. Istedenfor forbud. Og at, ja, mange som har motorsykkel har det for å bedrive det andre kaller "grisekjøring". Som jo er et helt subjektivt begrep, både til lands og til vanns, og derfor fratar påstanden ethvert meningsinnhold.

 

Til slutt skriver du at de som kjører vannscooter gjerne må gjøre det bare de ikke er til plage for andre, og derfor følgelig på steder der ingen andre ferdes. Vannscootere passerer meg omtrent hver eneste ettermiddags- og helgetur i Indre Oslofjord. Null problem for andre enn de som irriterer seg over tøysekjøring. Lite bølger, lavt støynivå. Det er ikke vannscooterkjøring i seg selv som er problemet, men tullinger som ikke tar hensyn til dyreliv, som kjører fram og tilbake foran den samme hytta så beboerne blir drevet til vanvidd, som kjører uforsvarlig nær andre fartøy, eller badende osv.

Link to post
Share on other sites

Er mye hos mine foreldre på hytta med utsikt ut over Drøbaksundet. Har i den senere tid følt en større og større irritasjon over alle disse danskefergene og cruisebåtene som kjører forbi! Lenge før du ser de kan du høre duringen som sakte tiltar etterhvert som de kommer nærmere. Og ikke minst alle bølgene som slår inn mot land og lager bråk og vasker vekk sanden. 

 

Hva skal vi egentlig med alle disse båtene! De har overhodet ingen nytteverdi og inneholder bare en masse mennesker som kun er ute etter å ha det morro. Nei, la oss få et forbud slik at vi blir kvitt dette uvesenet som vi godt kan klare oss uten, akkurat som vannscootere, lystbåter, motorsykler, sportsbiler og alt annet jeg ikke kommer på i farten.... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor trenger vannscooter en unik nytteverdi? Har du ikke fått med deg at alle lystfartøy mangler nytteverdi per. def.?

 

Tja, kan ikke si annet enn at med en del års ferdstid til egen hytte på øy i skjærgården uten veiforbindelse eller ferge så har båten etter mitt syn hatt nytteverdi da alternativet var å svømme hvilket var noe for langt, men skjønner at du ser det annerledes. En vannscooter hadde vært uegnet til formålet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, kan ikke si annet enn at med en del års ferdstid til egen hytte på øy i skjærgården uten veiforbindelse eller ferge så har båten etter mitt syn hatt nytteverdi da alternativet var å svømme hvilket var noe for langt, men skjønner at du ser det annerledes. En vannscooter hadde vært uegnet til formålet.

 

Fritidsbolig har nok også ganske lav nytteverdi, er jeg redd, så båten din blir nok ikke nyttig når den nyttes til et annet unyttig formål ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor trenger vannscooter en unik nytteverdi? Har du ikke fått med deg at alle lystfartøy mangler nytteverdi per. def.?

 

Underforstått at det ikke rammer noen rent praktisk da det finnes andre fartøy som kan løse oppgaven hvis man rett og slett bare forbyr vannscooter. 

 

Ikke er det et tradisjonelt fartøy heller men bærer vel mer preg av å være en leke. 

 

Stor forskjell på å forby en vannscooter vs en snøscooter eller ATV, som alle brukes i næring. Vannscooter er i all hovedsak en leke. 

 

Slike ting spiller selvsagt en rolle ifht de vurderinger som tas. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Igjen, ikke overrasket....

 

 

I motsetning til deg, gidder ikke jeg innta en rolle som dommer over nytteverdien av andre nordmenns motoriserte fremkomstmiddel. Er det noe dette landet har nok av er det "Narvestad-tullinger"!

 

Men i stedet for å utnevne andre i tråden til dommere og Narvestad- tullinger, kan du ikke imøtegå argumentene i stedet? 

 

Personangrep etter personangrep er på ikke veldig konstruktivt. 

Link to post
Share on other sites

Du verden... mulig vår "nye" digitale verdens inntog har synliggjort syting og klaging, men i år har det tatt helt av...

 

Alltid saklige og usaklige innspill, greit nok det, vi er forskjellige. Det jeg har lagt merke til i alle disse trådene på forskjellige forum og media er derimot en fellesnevner: Ta gjerne alle over en kam! Jeg gremmes...

 

En forutsetning for å få lov til ytre noe i denne i tråden er å ha lest kronikken det siktes til. Underforstått handler dette overhodet ikke om forbud eller ikke av vannscootere, derimot en etterlysning av holdninger og godt sjømannskap. Hva skjedde liksom? Hvor er folk hen?

 

Blir spennende å se hvilken retning "holdningskampanjer" tar neste sesong...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...