Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Når man så vet dette og er inneforstått med at vannscooteren er ubrukelig til det aller meste, annet enn grisekjøring, hva er så problemet med å kjøre transportstrekke ut til et område som er såpass langt vekk fra sivilisasjonen forøvrig at man ikke plager noen med alt bråket og farene som kan oppstå ved slik kjøring.

 

Det er forbudt å bruke vannscooteren til noe fornuftig, f. eks kjøring til jobb. Det er eksempler på det.

Det er mange som kjører langt vekk fra sivilisasjonen for å leke seg, men det er i de fleste tilfeller ikke tillatt. Det er ikke korteste transportvei.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forby alt? Vi burde ha kun godkjente fargekoder på skrog også...er så mye stygt å se på.

 

Eller for å snu litt på det; hvorfor skal ikke vannscooter likestilles med annen båt? Hvorfor ikke ha enhetlige lover og regler som faktisk kan håndheves uavhengig hvilken båt/farkost du sitter i?

 

Hvorfor i alle verden skal det likestilles når et stort flertall av brukerne er til fare og sjenanse for sine omgivelser?

 

Mye enklere å regulere eller forby bruken når det ikke er likestilt selvfølgelig. 

-------------

 

"Skal likestilles med alle andre båter" argumentet er bare en forlengelse av NRA "det er ikke våpenet men den som trekker av som dreper" argumentet som resirkuleres i vannscootermiljøet/frp lokallaget. Totalt meningsløst okke som. 

 

Vannscooter skal selvsagt ikke likestilles med andre fartøy. Like lite som en motorsykkel er en bil, eller en bil er en trøsykkel. 

Link to post
Share on other sites

Mye enklere å regulere eller forby bruken når det ikke er likestilt selvfølgelig.

-------------

 

"Skal likestilles med alle andre båter" argumentet er bare en forlengelse av NRA "det er ikke våpenet men den som trekker av som dreper" argumentet som resirkuleres i vannscootermiljøet/frp lokallaget. Totalt meningsløst okke som.

 

Vannscooter skal selvsagt ikke likestilles med andre fartøy. Like lite som en motorsykkel er en bil, eller en bil er en trøsykkel.

Så bil, motorsykkel og tråsykkel forholder seg ikke til samme loven? Ute på dypt vann nå ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg satser på at du mener sånn omtrentlig det du skriver? Siden det nå ligger en haug speedbåter ute på finn må det være noen som faktisk har kjøpt dem, og dermed tror jeg ikke terskelen er så veldig høy. Ser nok av disse på fjorden også, og støynivået er ikke akkurat lavt. Muligens er iddiotfaktoren blant førerne av disse lavere, muligens ikke. Det er din påstand som du får dokumentere, i tilfelle. Jeg har ingen tro på det. Det blir som å si at alle mc-førere er rolige og sindige, mens alle snøscooterførere ikke er det. Eller noe lignende tatt rett ut av lufta. Og som Pinkvin har påpekt er det jo bare å kjøpe seg en sånn en dersom det kommer et vannscooterforbud, så igjen, terskel-teorien din er, så snart Pinky har dokumentert sin påstand, that is, tilbakevist.

Da skjønte du ikke hva jeg mente.

 

Hvor mamge tilfeller har allmennheten blitt plaget av speedbåter som rener frem og tilbake i samme område?

 

Hvir mamge tilfeller av samme type båt freser innenfor badebøyer og 5 knops soner.

 

Jeg vet ikke,jeg kan heller ikke komme med gode statistikker, men jeg har ikke sett eller hørt noe om det de siste år.

Derimot har jeg hørt om vannscooterere som gjør dette.

 

Dessuten tror jeg at familiefaren som kommer trekkende hjem med en splitter ny vannscooter, har ett mindre folklaringsproblen en han som kommer trekkende med en 20 år gammel speedbåt på 20 fot med en gammel bensinslukende oljerykende 2-takter bakpå.

DERMED er terskelen lavere for å kjøpe vannscooter.

 

At disse speedbåtene bråker mer enn vannscooter er heøt riktig, men alle de jeg har observert har kjørt fort it av fjorden, for så å komme tilbake etter em time eller to.

 

Det er mye mer akseptabelt enn å ha noe susende på samme sted i 2 timer, men det er det noen som tydeligvis ikke vil eller kan skjønne

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvir mamge tilfeller av samme type båt freser innenfor badebøyer og 5 knops soner.

 

Jeg vet ikke,jeg kan heller ikke komme med gode statistikker,

 

 

Nei, det er ikke godt å si hva du mener ... er det ikke det du skriver, da? 

 

Men et lovforbud basert på synsing er likevel greit, eller?

 

Jeg syns den trimma moppen til naboungen er en pest og en plage, særlig om natta.Og jeg er ikke alene. Lovlig er den ikke, og snørrungen har verken nytte av den eller fullt ut trafikal forståelse. I likhet med flertallet av jevnaldrende på tilsvarende doning. Forby det straks. Ta gjerne resten av to-hjulingene også, trimpotter florerer på alt fra HD til RR, ingen nytteverdi og kriminelle idioter alle mann, det sier til og med politiet. Hm, og hvor fortsetter vi så? Hva er _din_ favoritt-morrosak? Eller kanskje seilbrettene i Drøbaksundet? Seiler på tvers av leden og krysser separasjonslinja hele tiden. Tryner rett forut og ødelegger spinnakerseilasen innover. Idioter.

 

Er ikke veien å gå dét, vettø.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

"Skal likestilles med alle andre båter" argumentet er bare en forlengelse av NRA "det er ikke våpenet men den som trekker av som dreper" argumentet som resirkuleres i vannscootermiljøet/frp lokallaget. Totalt meningsløst okke som. 

 

 

Når NRA-kortet spilles er det som oftest ikke mye igjen på handa ... 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anarki på sjøen er forsåvidt et interessant standpunkt, men samtidig ekstremt upraktisk for det store flertall. Bortsett fra de som har en stor fordel i å gi faen i alle andre da selvsagt. Det er kanskje de du gir din støtte til?

Ser ikke noen store problemer med at folk står fritt til selv å velge transportmiddel på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Så bil, motorsykkel og tråsykkel forholder seg ikke til samme loven?

 

Ja, og nei. En sykkel kan du eksempelvis ferdes med på gang og sykkelsti, men det bør du helst ikke gjøre med motorsykkel eller bil. Det er mange eksempler på slike forskjeller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, og nei. En sykkel kan du eksempelvis ferdes med på gang og sykkelsti, men det bør du helst ikke gjøre med motorsykkel eller bil. Det er mange eksempler på slike forskjeller.

Ikke vær vanskelig nå da ;) Underforstått bruker syklister veibanen, de har ikke lov til å benytte fortau over gangfart. Sykkelfelt er noe annet. Vegtrafikkloven gjelder!

Link to post
Share on other sites

En syklist er ikke underlagt promillegrensen på 0,2, men kan allikevel bli tatt hvis vedkommende var til fare for seg selv eller andre. Med vanlig sykkel kan du også fritt ferdes i skog og mark, på stier og skogsveier, men vil heller ikke her anbefale deg å bruke bilen eller motorsykkelen. Hvor mange eksempler trenger du før du innser at du tar feil når du til og med selv påpeker at en syklist kan benytte fortauet hvilket man vel ikke kan hverken med bil eller motorsykkel? Tror forøvrig ikke vegtrafikkloven er veldig relevant på skogsstier!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En syklist er ikke underlagt promillegrensen på 0,2, men kan allikevel bli tatt hvis vedkommende var til fare for seg selv eller andre. Med vanlig sykkel kan du også fritt ferdes i skog og mark, på stier og skogsveier, men vil heller ikke her anbefale deg å bruke bilen eller motorsykkelen. Hvor mange eksempler trenger du før du innser at du tar feil når du til og med selv påpeker at en syklist kan benytte fortauet hvilket man vel ikke kan hverken med bil eller motorsykkel? Tror forøvrig ikke vegtrafikkloven er veldig relevant på skogsstier!

 

 

Et fartøy er et fartøy og en motorvogn en motorvogn. En sykkel er ikke en motorvogn. See?

Link to post
Share on other sites

Vannscooter-førere på hevntokt veltet kajakkpadlere - Bergens Tidende

http://www.bt.no/nyheter/Vannscooter-forere-pa-hevntokt-veltet-kajakkpadlere-323272b.html

 

Dette blir bare bedre og bedre :) mister man hodet idet man setter seg på en vannscooter eller?

 

Når politiet får tenkt seg litt om finner de sikkert, i likhet med Redningsselskapet, at det kan være lurt å anskaffe Vannscooter. Man _må_ ikke ha et panserskip på 20-30 tonn for å patruljere i Indre Oslofjord. Latterlig billig blir det, sikkert morsomt, og ikke minst lett å ta igjen kjøtthuer som ovenstående. Og så får vi litt sårt tiltrengt tilstedeværelse. Tut og kjør spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det ikke var så galt med HK-avgiften tross alt? Bare en tanke, men tror ikke alle avgifts- og lovendringer er godt nok utredet i sammenheng med hverandre...dessverre er vel det en gjenganger blant mange politiske leder; altså vise handlekraft ved endring i populærsaker. Men så mister man gangsynet og blir forandringsfanatiker. Men ingen som stiller de til veggs for det. Ble kanskje litt pompøst beskrevet, men vha Google-the-main-tool-for-knowledge kan jeg ikke finne en sådan helhetsvurdering i alle fall ;)

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har 2 båter og har vært endel i båt på vestlandet og Trøndelags kysten i sommer,

noe som er uendelig mye kjekkere.

pga av motortrøbbel fikk jeg ikke båten i oslo fjorden sjøsatt før i slutten av juli,

har vært mye utpå, men blir bare deprimert .

Det er så mye tulle oppførsel at det blir meningsløst å prøve å liste opp.

vannscootere  kommer bare som no 5 på lista.

hva er galt oppi hode på folk, det kan da ikke være så vanskelig å respektere og ta hensyn til annen ferdsel,

respektere 5 mils farts grense, la være å krysse med seil i trange farvann, gå tett oppi andre og lage svær sjø ved passering, gå på feil side gjennom f.eks slependen renna eller middagsbukta osv osv.

etter en tur på et par timer kunne jeg tatt 25 bilder av tulle oppførsel - blir bare deprimert av det ,

og tror jeg kun drar utpå  når det regner , for da ligger de verste i bøyen.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Og nå er jeg spent på å høre hvorfor i all verden du tror det?

Vel det var vel den tonen innlegget ditt var skrevet i, som fikk det til å for meg høres ut som det var idioti og overformynderi å ikke forby slikt.(noe det faktisk er)

 

Mulig jeg tolket det feil, uansett hva trimming av moped har med idiotikjøring på sjøen å gjøre vet ikke jeg.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

har 2 båter og har vært endel i båt på vestlandet og Trøndelags kysten i sommer,

noe som er uendelig mye kjekkere.

pga av motortrøbbel fikk jeg ikke båten i oslo fjorden sjøsatt før i slutten av juli,

har vært mye utpå, men blir bare deprimert .

Det er så mye tulle oppførsel at det blir meningsløst å prøve å liste opp.

vannscootere kommer bare som no 5 på lista.

hva er galt oppi hode på folk, det kan da ikke være så vanskelig å respektere og ta hensyn til annen ferdsel,

respektere 5 mils farts grense, la være å krysse med seil i trange farvann, gå tett oppi andre og lage svær sjø ved passering, gå på feil side gjennom f.eks slependen renna eller middagsbukta osv osv.

etter en tur på et par timer kunne jeg tatt 25 bilder av tulle oppførsel - blir bare deprimert av det ,

og tror jeg kun drar utpå når det regner , for da ligger de verste i bøyen.

Med den innstillingen der, er du av mange her inne ansett som en bitter grinebiter som ikke tåler at andre koser seg på vannet.

 

Du "måkke komme hær å" forlange at andre skal ta hensyn til at du vil ha forutsigbarhet forhold til hvilken retning den andre båten i leia har tenkt å ta, mulighet til å vende baugen opp imot bølgene, eller at fartsgrensene skal overholdes. Det er OVERFORMYNDERI og det blir det bare dårlig stemning av.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ja, hvilket er hva jeg har prøvd å få oberst1 til å skjønne, men godt å se at du har skjønt det! :thumbsup:

Ikke vær så kjepphøy nå da. Dersom en syklist sykler som mange gjør; i veibanen, er vedkommende underlagt samme lovgivning som f.eks mc og bil ikke sant? Les: vannscooter på sjøen, ikke opp Akerselva...

 

Sykler du med promille går det utover førerkortet ditt for bil også Mouche....touché!

Bare vås å bestride det. Selvfølgelig sammenligner vi ikke biler med båter, men settingen er rimelig lik er den ikke?

Dele på veien sier kampanjen fra Statens Vegvesen nå, dele på sjøen blir neste års kampanje ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...