Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

Jeg brukte min hovedsaklig til langturer, og som lettbåt... 

 

Og det er brudd på vannscooterforskriften. Du har ikke lov å kjøre fra A til B. Kun korteste transportvei gjennom forbudsbeltet ut til "lekeområdet".

Hele debatten rundt vannscooter er absurd. Den drives av badegjester som sitter på de totalt unyttige hyttene sine og klager på de lokale som kjører med de totalt unyttige vannscooterne sine. Og etterat de har klaget tar de den totalt unyttige RIB'en sin og lekekjører i det samme området.

Link to post
Share on other sites

Personlig mener eg at man skal kunne bruke vannscootere når man vil på lik linje med en båt.

 

Men slik utviklingen er der eg bor kommer regulering eller evt strengere håndheving til å være helt fullstendig nødvendig. For det ser ut til å vise seg at svært mange, vil si alt for mange, ikke klarer å styre seg og bruke huet.

 

Kom hjem til havna en dag, da dreiv de på å kjørte inn og ut av uteriggerne til båtforeningen i vill fart. Innimellom båter til flere millioner og med folk på bryggene og til og med noen som badet.

Bare for å toppe det viste det seg at de som kjørte var en gruppe som hadde leid scooterne og dermed, mest sannsynlig, ikke hadde all verdens erfaring heller. Det virket hvertfall ikke slik. Ene episoden kunne gått skikkelig gærnt, da en liten jolle kom utover uteriggerne, mens ene scooteren kom i full peising ut og rett i banen hans. Noen sekunder forskjell i timing så hadde det smelt. Og scooteren såg ikke en dritt, og jolla er fullstendig uskyldig. 

 

Sånne ting, felles kam eller ei, ødelegger hele opplegget og kommer mest sannsynlig til å tvinge gjennom en regulering som er strengere enn med en båt. Rett og slett fordi det er for lett å oppføre seg slik.

 

Neste gang sånn kjøring foregår på holmene utenfor så blir det telefon til politiet. For neste gang er mine unger ute og bader. Denne gangen var det i all hovedsak kun plagsomt mtp støy og herjing. 

 

Og når vi er igang med kammer og diverse: Eg ser ALDRI båter som holder på slik som eg ser scootere. Det er en helt annen hastighet og helt andre områder de holder på. Men det er bare meg, og det stokastiske underlaget i min undersøkelse er selvsagt ganske tynt. Men for meg er det mer enn nok til å konkludere at ting er på vei til å utvikle seg i en retning eg ikke ønsker. Så får andre synes andre ting.

Link to post
Share on other sites

 

Hele debatten rundt vannscooter er absurd. Den drives av badegjester som sitter på de totalt unyttige hyttene sine og klager på de lokale som kjører med de totalt unyttige vannscooterne sine. Og etterat de har klaget tar de den totalt unyttige RIB'en sin og lekekjører i det samme området.

 

Det må du gjerne mene, men det gjør ikke jeg. Hvis de hadde kjørt som unger eller voksne i RIB hadde det ikke vært noe problem. Vi har en stor og en liten RIB og det kunne ikke falle meg inn å kjøre bajas med hverken den store eller den lille i området her vi bor, vi kjører ikke lovlig men stikker ut i åpnere farvann før vi begynner å leke. Scootergutta leker i timesvis der hvor folk pader, padler og fisker.

 

Absurd debatt? På ingen måte. Absurd kjøring? Ja, i aller høyeste grad :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser hva du sier mulligan, og hvor håpløst det er, dette er grunnen til at jeg per i dag, ikke har vannscooter, jeg orker ikke krangle med politiet, og vil ikke ha tullesaker registrert på meg. 

 

Jeg hadde fra 2009 til 2012? 2013? da var de faktisk "lov", bare mer enn XX var EU produkt, og ingen regler om nærme land, og nyttekjøring osv, politiet stoppet deg, sjekker hvor scootern var fra, at hk var betalt osv, også lot de deg stortsett bare gå uten mer styr. 

 

Blir det likestilt med båt kjøper jeg meg en, har flere venner som føler det samme og da kjøper. Kanskje man da får mer normalt kjøremønster? Vi var ofte 4-5 scootere som dro på tur fra f.eks. oslo til strømstad, til kragerø, fra kragerø og nedover osv, for oss var alltid det spennende med hele turmomentet, at man kunne ha det gøy fra A til B, ikke kjøre rundt som en kuk i sirkel på A/B. På kvelden når hovedbåten min f.eks. hadde motorhavari, brukte vi den mellom øyene, vi klarte 3 store karer med vanlige klær. (alle over 100KG), om kvelden fyret jeg lanternene. Ved besøk på venner sine hytter er det ofte enklere å legge til med 12-13 fot, enn 30+ 

 

Jeg har nå en skjærgårdsjeep på 30 fot med 600hk, hadde før en goldfish 32 med nesten 780hk, så vesentlig mindre impact av at jeg bruker en slik som lettbåt og til småturer. Jeg elsker fart på sjøen, men ikke i sirkel, det er alltid en A til B plan. 

 

Lingefan her har jo per nå en egen lett, liten og rask båt som ble kjøpt istedenfor scooter, og den blir vel byttet i scooter den dagen det er lov. 

 

 

At det er forbanna mange nisser på vannscooter er jeg ikke uenig i, men håper at vi får flere normale folk ved regelendring, jeg tror mye av den uvettige kjøringen er ferske folk som låner, og leier scootere, og rett og slett gir faen i omdømme og egen kjøring. som nevnt før har jeg hatt venner som har fått låne av meg, og måtte rett og slett stramme inn på det, så jeg SER problemet, men dette pleier roe seg etter 1 tur. 

Link to post
Share on other sites

Underforstått at det ikke rammer noen rent praktisk da det finnes andre fartøy som kan løse oppgaven hvis man rett og slett bare forbyr vannscooter. 

 

 

 

 

Det gjelder nok mange veier og mange forskjellige typer fartøy, er jeg redd, så der har du også et glimrende argument for å forby for eksempel skjærgårdsjeeper. 

 

Det at en vannscooter ikke er et tradisjonelt fartøy får du nesten ta opp med de som mener det ér.

 

At det skulle være et krav for lystfartøy at de kan brukes i næringsvirksomhet er jo helt koko, men det er nå engang en næringsvei å leie ut vannscootere, Redningsselskapet og tilsvarende mange steder i verden benytter seg av vannscooter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det gjelder nok mange veier og mange forskjellige typer fartøy, er jeg redd, så der har du også et glimrende argument for å forby for eksempel skjærgårdsjeeper. 

 

 

 

Ingenting som tyder på at bruken av skjærgårdsjeeper er det som plager folk. Tvert i mot så er det lek med vannscootere som har vært en plage for mange denne sommeren. 

 

Så da vil de vel være litt dumt å forby skjærgårdsjeeper, ikke sant? :-)

Link to post
Share on other sites

Det er greit, men det har ikke scooteren lov til.

 

Det har forsåvidt ikke vi heller ettersom guttungen ikke har båtførerprøven og jeg sliter med å holde meg til 5 knopen der hvor jeg synes den er litt rar :smiley:

 

Poenget mitt er ikke hva scooterene har lov til eller ikke, men de velger å kjøre bajas på steder hvor de er garantert å få negativ oppmerksomhet. Det gjør ikke jeg eller de andre jeg kjenner som bor rundt her

Link to post
Share on other sites

Ingenting som tyder på at bruken av skjærgårdsjeeper er det som plager folk. Tvert i mot så er det lek med vannscootere som har vært en plage for mange denne sommeren. 

 

Så da vil de vel være litt dumt å forby skjærgårdsjeeper, ikke sant? :-)

 

 

Hvorfor det? De kan erstattes av andre fartøy. Og å finne noen som plages av dem klarer man HELT sikkert. Eventuelt kan vi forby seilbåter, de VET vi jo er til plage for mange. Eventuelt motorbåter. Nei ... syns ikke du har noe godt argument der.

Link to post
Share on other sites

Når vi (du) kommer ned på nivået at ingenting i denne verden egentlig kan anses som nyttig så får du nesten fortsette diskusjonen med deg selv.

 

Ingen ting i denne verden, sier du? Vel, vel. Men nei, det funker sånn at når motparten er tom for argumenter, så er det rett og slett ikke nødvendig, det, serru.

Link to post
Share on other sites

De fleste forstår nok at vannscooter er et fartøy konstruert for en spesiell bruk.
Har man kjøpt vannscooter for å ta med mor og ungene ut på søndagstur, eller for å fiske torsk, så har man strengt tatt kjøpt feil type fartøy.
 
Dette er et leketøy. Det er totalt ubrukelig som fremkomstmiddel, til hyggeturer, til fangst, og til alt annet bruk, unntatt grisekjøring.
Med mindre man absolutt skal gjøre et poeng av at det faktisk går an å kjøre vannscooter i sakte fart over lengre avstander, så forstår selv de som er ihuga tilhengere at det er lite hensiktsmessig bruk.
De fleste har neppe kjøpt seg vannscooter for å kjøre i fem knop fra hytta til butikken, man kjøper seg en vannscooter for å kjøre som en idiot og ha det litt gøy på vannet.
 
Og dette er jo helt greit, det er morsomt å leke med en vannscooter, men det bråker noe forferdelig og kan være en plage for andre.
Selv har jeg nesten utelukkende sett vannscootere på Østlandet i sommer som kjører som idioter der de ikke skal være.
Scootere som hyler og skriker i full fart, inne i fjorder og langt innenfor 400 meter fra land, faktisk som regel innenfor 150 meter fra land også, hvor det mange steder er fem knop for alle som ferdes der.
Det virker som om vannscooterførere generelt, med sikkert noen få unntak jeg har til gode å se, tar lang fart og driter i hele forskriften å kjører som det passer dem.
 
Man skulle tro reglene var veldig enkle å følge?
På sjøen kan man ikke kjøre nærmere land enn 400 meter, i vernede områder og innenfor 400 meter fra vernede områder.
Dette skulle jo gi vannscootere tilgang til omtrent hele jævla havet, unntatt inne i fjorder, viker, øyer og slikt hvor andre ferdes, bader og ellers nyter sjøen.
Skal man kjøre gris, så spiller det vel liten rolle hvor det gjøres, med mindre man er mer opptatt av å bli sett av andre, enn selve kjøringen.
 
Man kan til og med kjøre med vannscooter alle andre steder også, så lenge det er transport til område som nevnt ovenfor, og da skal kjøringen foregå som følger
 

Transportkjøring i forbudsbeltet, både i og utenfor farled, skal ikke foregå i større hastighet enn 5 knop.
Under transportkjøring skal det holdes så stø kurs som mulig, og det er ikke er tillatt med hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøy, eller annen type adferd som kan forårsake risiko for sammenstøt.

 
 Dette høres jo så enkelt ut, at selv en femåring burde klare å følge regelverket, men godt voksne menn ser ut til å mangle hjernekapasiteten som kreves for å kjøre normalt frem til man er såpass langt ute at man ikke er til fare eller plage for andre, og da er vel eneste mulighet å gå tilbake til et generelt forbud igjen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, reglene er ikke veldig enkle å følge, ref. tidligere innlegg fra Mulligan. 

 

Ja, vannscooter er nesten like ubrukelig som fremkomstmiddel som kajakk, seilbrett, kite, sånn derre ståpadlefjøl og en hel del andre varianter. Til og med segelkanot, vil jeg si. Ja, vannscooter bråker også en god del mer enn disse, men også en god del mindre enn mye annet. 

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg sier ikke det, men det er hva du legger opp til i din "argumentasjon".

 

 

Nei, det er ikke jeg som legger opp til det og det er ikke min argumentasjon, det er de som fremmer argumenter av typen "mitt-lystfartøy-er-mer-nyttig-enn-ditt-lystfartøy", som legger opp til det, i _sin_ argumentasjon. Det er selvfølgelig helt dødfødt siden det er totalt subjektivt. Hva er f.eks. nyttig med å flagre rundt med kite eller frakte en engangsgrill og en kasse øl ut på et skjær? 

 

Det er så enkelt som at rekreasjon er nytte god nok for alle typer lystfartøyer. Når folk presterer å klage på nytteverdien, av alle mulige ting, når de blir nedrent av idioter på vannscooter, så, vel ... da har de på en måte bomma. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke jeg som legger opp til det og det er ikke min argumentasjon, det er de som fremmer argumenter av typen "mitt-lystfartøy-er-mer-nyttig-enn-ditt-lystfartøy", som legger opp til det, i _sin_ argumentasjon. Det er selvfølgelig helt dødfødt siden det er totalt subjektivt. Hva er f.eks. nyttig med å flagre rundt med kite eller frakte en engangsgrill og en kasse øl ut på et skjær? 

 

Du ser ikke skogen for bare trær, eller i dette tilfellet havet for bare vann.

 

Det er ikke slik at man nødvendigvis mener det er mer nytte i å ta en søndagstur med snekka, enn det er å leke litt med vannscooteren.

Poenget er at vannscooteren er bygget utelukkende som et leketøy, og hele greia er jo å kjøre som en idiot, ellers er det jo ikke noe poeng i å sitte å bli våt på en trøtt vannscooter i fem knop, eller å dorge etter torsk med vannscooteren?

 

Når man så vet dette og er inneforstått med at vannscooteren er ubrukelig til det aller meste, annet enn grisekjøring, hva er så problemet med å kjøre transportstrekke ut til et område som er såpass langt vekk fra sivilisasjonen forøvrig at man ikke plager noen med alt bråket og farene som kan oppstå ved slik kjøring.

De fleste har vel også vannscooteren på henger, ikke på fast båtplass, slik at man kan vel også kjøre bilen nærmere et egnet område?

 

 

Mener du at kajakker og kanoer er like farlige og står for det samme irritasjonsmomentet som det vannscootere står for?

Selv er jeg ikke særlig redd for kanoer som kommer rundt svingen i en knop eller to, ei heller for å få en åre i hodet når jeg bader, og ikke plager lyden meg heller.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...