Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er kun politiet som har lov til å se min post.

Og de skal ha en kjennelse i hånd.

Et brev til meg er et brev til meg.

Et brev jeg sender er til adressaten og ingen andre.

 

Å rekonstruere slettet post er uetisk og ikke noe annet enn datasnoking.

Hørte nettopp på radio at det begynner å blåse litt på toppen i både Vinmonopolet og NSSR.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Selvsagt er det Politiet i forbindelse med etterforskning som har rett til og lese e-post.

 

Men egentlig burde det ikke være noe problem uansett, for man driver vel ikke med private saker i arbeidstiden eller..... :rolleyes:

Om det bare hadde vært arbeisrelatert skriblerier i e-posten så skulle det jo ikke være noe problem uansett.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det Politiet i forbindelse med etterforskning som har rett til og lese e-post.

 

Men egentlig burde det ikke være noe problem uansett, for man driver vel ikke med private saker i arbeidstiden eller..... :rolleyes:

Om det bare hadde vært arbeisrelatert skriblerier i e-posten så skulle det jo ikke være noe problem uansett.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod:
Link to post
Share on other sites

Det kan være så mangt.

 

 

Det kan være kritikk av en medarbeider fra en kunde som jeg mener er irrelevant og sletter.

 

Det kan være en tvist over kompensasjon som ingen andre har noe med som jeg sletter.

 

Det kan være en floke i en jobb som er løst og som ingen andre har noe med.

 

Det kan være detaljer rundt en anbudsrunde som jeg sletter fordi ingen andre bør se.

 

 

Å lese andres post er uetisk snoking og skal straffes.

Link to post
Share on other sites

Det kan være så mangt.

Det kan være kritikk av en medarbeider fra en kunde som jeg mener er irrelevant og sletter.

 

Det kan være en tvist over kompensasjon som ingen andre har noe med som jeg sletter.

 

Det kan være en floke i en jobb som er løst og som ingen andre har noe med.

 

Det kan være detaljer rundt en anbudsrunde som jeg sletter fordi ingen andre bør se.

Å lese andres post er uetisk snoking og skal straffes.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jo arbeidsrelatert men ikke nødvendigvis intressant for etterforskning.

Problemet er ikke lett, det er helt sikkert.

 

Forøvrig så syns jeg det har litt og gjøre med hvor grove overtredelser som etterforskes.

Hvor grensen skal gå er jeg ikke sikker på?

 

Uansett så får vi vel satse på at denne oppryddingen har noe for seg til syvende og sist :smiley:

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det Politiet i forbindelse med etterforskning som har rett til og lese e-post.

 

Men egentlig burde det ikke være noe problem uansett, for man driver vel ikke med private saker i arbeidstiden eller..... :rolleyes:

Om det bare hadde vært arbeisrelatert skriblerier i e-posten så skulle det jo ikke være noe problem uansett.

I mange bedrifter, og spesielt i bedrifter som kaller seg kunnskapsbaserte er skillet mellom hva som er arbeidsrelatert og hva som er privat vanskelig å trekke i en del situasjoner. Dersom f.eks en forsker diskuterer noen forsknigsresultater med en annen kollega, og dersom denne forskningen de diskuterer ikke er direkte relevant til arbeidssituasjonen hva da? Er det privat eller er det yrkesmessig ? Forskeren har selv ansvar for egen læring, og å holde seg oppdatert på hva som skjer. Det er en del av hans profesjon.

 

Hva da hvis han har hatt en dårlig dag, og har kranglet med sjefen ? Kanskje han slenger på en setning eller to om hva han mener om sjefen i samme slengen.

 

Vi kan godt tenke slik: Epost er arbeidsgivers eiendom, og arbeidsgiver har rett til å lese alle e-poster.

Greit nok, men da reduserer vi også dette mediets kommunikasjonsmuligheter, og man må finne andre måter å kommunisere på. Telefon? Tja. Arbeidsgiver kan jo også avlytte alle telefoner. Det blir samme sak. Din stemme er arbeidsgivers eiedom i arbeidstiden. Hva med SMS? Mange har moblitelefoner som tilhører arbeidsgiver. De benyttes både privat og i arbeid. Arbeidsgiver har den fordelen at han lett kan få tak i deg, og arbeidstager har den fordelen at han har fri telefon. En avtale begge parter har fordeler av.

 

Kan arbeidsgiver når som helst komme å forlange å se hva du har av SMS'ser og hvem du har i telefonboka di? I såfall bør man snarest "miste" telefonen sin.

 

Skal vi fortsette denne tankerekken, kan vi få et samfunn der folk ikke lenger tør å ytre seg av frykt for at storebror arbeidsgiver kan ta deg. skal vi Snakke fritt og åpent, må vi møtes i skumle bakgårder der kameraer og mikrofner ikke kan nå oss. Tilbake til steinalderen.

 

Arbeidsgivere som leser andres epost o.l. sager av den grenen de selv sitter på. De bidrar til å undergrave den frie kommunikasjonsflyten og gjensidige tilliten og respekten mellom arbeidstager og arbeidsgiver som de egentlig er helt avhengige av.

 

Snokeren bør også tenke på sitt ettermæle her: "Han kom - Han snoket i din epost - Han gikk"

 

Noe å være stolte av for kommende geenerasjoner ?

Link to post
Share on other sites

Litt enig med deg Lasse!

 

Det som saken må dreie seg om er at det kan åpnes for lesing/avlytting i kriminelle saker og etterforskning.

Eller at det forligger mistanke om kriminelle aktiviteter.

 

Noe av det du nevner med forskere som diskuter er jo nettopp arbeids releatert. Og neppe kriminelt!

At man har en dårlig dag er greit, selv om man slenger noen dårlige ord am arbeidsgiver.

Man hadde kanskje ikke gjort dette hvis man drev med noe som ikke tåler dagens lys.....

 

Det blir fort værre når man bruker arbeidstiden til og sende mail med kamerater, kona etc. om trivielle ting som ikke har den minste ting med arbeidet og gjøre.

Dette burde alle skjønne.

Jeg jobber i en liten bedrift (jeg og sjefen), hva om jeg skulle bruke tiden på internett/maile osv.

Hadde ikke gått så bra det...

 

Uansett, man må tåle at det leses dersom det foreligger mistanke om kriminelle saker.

Link to post
Share on other sites

Uansett, man må tåle at det leses dersom det foreligger mistanke om kriminelle saker.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei. Er ikke godt nok.

Det er ikke nok at det foreligger mistanke.

Politiet med en kjennelse i hånd kan gies adgang.

Ingen andre.

 

Min post er min post. Basta.

Å lese andres post, det være seg email, faks eller snailmail, er umoralsk og uetisk.

Link to post
Share on other sites

Er jurister fritatt fra å gjøre noe galt?

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke alle jurister hevet over loven -eller bare virker det sånn :wink:

Poenget mitt er at jeg anser det som mulig at det var en overveid avgjørelse da styret i Vinmonopoet besluttet å lese gjennom e-posten til sine ansatte - og at juristen som er styreformann antakelig tenkte på de juridiske sidene av saken før beslutningen

 

Det er kun politiet som har lov til å se min post.

Det er jeg enig i. Men en bedrift har rett til å se bedriftens post. Og en del mener at all post som er sendt til bedriftens adresse (e-post eller annet) er bedriftens post.

 

Skal man være sikker - bruk en uavhengig e-post adresse

 

Ettersom de forholdene vi diskuterer ikke er regulert gjennom lov, forskrift eller rettskrafige dommer som kan skape presendens blir diskusjonen her mer emosjonelt basert enn faktabasert. Jeg er opptatt av at det er to parters interesser som må ivaretas: den ansattes og arbeidsgivers.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvis ikke styret i NSSR kvitter seg med Monica Kristensen Solås snarest kan hele redningsselskapet gå til bunns. Personalpolitikken, slik den fremstilles i pressen, er horribel. Som mange synes å mene er post snoking fullstendig uetisk og tyder på en ledelse som er uten tillit i egen organisasjon og som nesten terroriserer sine ansatte for å beskytte egen person.

 

Mange har gitt penger til det eksisterende selskapet i en årrekke. Dette fordi de som jobber på gulver, eh sjøen, gjør en strålende jobb. Nåværende ledelse driver undergravingsvirksomhet.

 

Noen må snart fatte alvoret. NSSR er på vei til bunns. Kanskje kan et nytt frivillig redningsselskap styrt av fornuftige mennesker oppstå.

Link to post
Share on other sites

– Når en minoritet ser ut til å ha ambisjoner om å skade Redningsselskapet fra innsiden, koste hva det koste vil og uten tanker på hvilke skader de påfører organisasjonen, må vi gå til det alvorlige og uvanlige skritt å innkalle til et ekstraordinært landsmøte for å rydde opp, sier Redningsselskapets president Magnus Stangeland.

Etter fleres mening er det toppledelsen som utgjør denne minoriteten...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siste nytt i denne saken

Full tillit til ledelsen i Redningsselskapet

15. august 2005

Det ekstraordinære landsmøtet i redningsselskapet ga i dag full tillit til Redningsselskapets Selskapets ledelse ved Sentralstyret, generalsekretær Monica Kristensen Solås og administrasjonen.

Landsmøtet besto av de frivilliges tillitsvalgte fra distriktene, som til sammen utgjør Landsrådet som er Redningsselskapets øverste organ, og sentralstyret. De tre punktene som oppe til behandling var:

1) Tillit til Sentralstyret. 2) Tillit til Redningsselskapets administrasjon med generalsekretæren i spissen. 3) Tillit til den orientering for arbeidet i organisasjonen som legges frem under det ekstraordinære landsmøte.

De to første punktene ble vedtatt med 11 stemmer mot 2 stemmer fra Troms og Finnmark mens det siste punktet ble foreslått utsatt. Dette avviste møtet. Oppslutningen for dette punktet ble 10 mot 3 stemmer. Alle punktene gikk med andre ord i favør av ledelsen med det lovmessige to tredjedels flertall.

Det har vært dom i en arbeidsrettsak mellom NSSR og en av deres regionansvarlige. NSSR har her krevd avskjedigelse av personen for økonomiske misligheter. NSSR vant denne saken i tingretten. Den ansatte ble fradømt retten til å stå i stilling til rettskraftig dom foreligger.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet status på den saken om lesing av de ansattes email?

<{POST_SNAPBACK}>

Siste jeg hørte var at Oslo tingrett aksepterte det som bevis i en arbeidsrettsak (jeg vet ikke om det er den saken det er referert til over). Jeg har ikke hørt noe om at det har vært en egen rettssak om hvorvidt dette er lovlig eller ikke
Link to post
Share on other sites

Nå har jo en sak alltid to - om ikke flere sider. Men med forbehold at epistelen på hanva.com er korrekt gjengitt, så opptrer Solås ikke bare arrogant, men også utakknemlig og hoverende.

 

Sitat: "Redningsselskapet ikke trenger flere fartøy. - Vi har fått mange nye båter det siste ett og et halvt året, så vi klarer oss fint uten bidraget til Horn" er en uttalelse som er direkte nedverdigende og motbydelig. Ikke bare mot Horn, men også mot alle sjøfarende enten det er i jobb eller fritid.

 

Slike uttalelser er langt utenfor normal folkeskikk og dannelse, så jeg skjønner godt at ansatte i redningsselskapet med sjela på rette stedet gjør hva de kan for å redde sitt eget rykte og rennomé.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

"Redningsselskapet ikke trenger flere fartøy. - Vi har fått mange nye båter det siste ett og et halvt året, så vi klarer oss fint uten bidraget til Horn"

En slik uttalelse er så arrogant og hodeløs at jeg finner det vanskelig å tro at denne ble sagt i den settingen den er referert. Det er i tilfelle katastrofe for selskapet. Avventer inntil uttalelsen er videre belyst. For det regner jeg med at den blir.
Link to post
Share on other sites

De vil også klare seg uten mitt bidrag, kommer til å melde meg ut av redningselskapet (kystpatruljen)og småbåtregisrtret til neste år. Jeg er ikke villig å støtte et selskap med en sjef som innehar og ikke minst publiserer slike holdninger.

 

 

Godt å høre, da klarer de seg i fremtiden også uten mine frivillige bidrag  :puke:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Nå har jo en sak alltid to - om ikke flere sider. Men med forbehold at epistelen på hanva.com er korrekt gjengitt, så opptrer Solås ikke bare arrogant, men også utakknemlig og hoverende.

 

Sitat: "Redningsselskapet ikke trenger flere fartøy. - Vi har fått mange nye båter det siste ett og et halvt året, så vi klarer oss fint uten bidraget til Horn" er en uttalelse som er direkte nedverdigende og motbydelig. Ikke bare mot Horn, men også mot alle sjøfarende enten det er i jobb eller fritid.

 

Slike uttalelser er langt utenfor normal folkeskikk og dannelse, så jeg skjønner godt at ansatte i redningsselskapet med sjela på rette stedet gjør hva de kan for å redde sitt eget rykte og rennomé.

 

Ketil

Reagerte på samme måte da jeg leste det. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...