Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En sak jeg bet meg merke i vedr NSSR var at styrets formann sa at de skulle ha på plass en konstituert generalsekretær raskt ettersom generalsekretæren er sykemeldt. Slik sier man vel ikke om man forventer 14 dagers sykemelding?

<{POST_SNAPBACK}>

 

De etiske sidene derimot er det du og jeg som avgjør, og jeg vil ikke bidra med noen støtte til en organsisasjon som nå må bruke midler for å forsvare sine utetiske handlinger. Om generalsekretæren heter Mona eller Mons spiller for meg ingen rolle.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror nok at etikken igjen kommer på plass ganske raskt i NSSR. Jeg synes også at det er visse uetiske forhold i denne saken - faktisk fra flere sider. Men jeg synes at NSSR's praktiske jobb er for viktig til ikke å støtte dem med mitt medlemsskap - det er min holdning p.t.
Link to post
Share on other sites

Mener faktisk at det ikke spiller så av gjørende rolle hva retten til slutt ender opp med. For et selskap som er til de grader avhengig av godvilje fra de brede lag i samfunnet er det image som teller. Det er avgjørende at mavefølelsen til folk er positiv når noen vil selge lodd eller ber om støtte på annet vis. Om ikke selskapet på en eller annen måte klarer å fremstå som rent og ryddig igjen kommer de til å tape utrolig mye penger. Og jeg regner ikke med at ledelsen halverer sine lønninger når pengestrømmen til selskapet avtar..... Så da er det driften det går ut over da.... eller??

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med flere som har jobbet sammen med damen i Kings Bay, de er ikke spesielt overrasket over bråket i NSSR...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den operative delen av Redningsselskapets virksomhet er definitivt ikke en del av konflikten, verken direkte eller indirekte. skriver du på hjemmesiden til KNBF. Det er da langt fra sannheten. Skipperen på en redningsskøyte i nord som har vært kritisk til damen, blir nå forflyttet til en mindre skøyte i sør mot sin vilje. Utover denne konkrete saken, vil jeg bli overrasket hvis stormen som nå herjer ikke også dekker den operative delen. Alle ansatte påvirkes jo av en sjef som ikke er på bølgelengde verken med sine kunder eller ansatte.Dette er virkelig synd, men etter min mening har NSSR kun seg selv å takke etter at de ansatte en leder med til de grader dårlige referanser.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lotus,

Jeg kjenner til saken med den tidligere skipperen på R/S "Erik Bye". Jeg beklager imidlerid at innlegget mitt kunne misforstås på det punktet, men poenget mitt er at konflikten dreier seg ikke om hvordan Redningsselskapet utøver sin tjeneste på havet, men hvordan ledelsen utøves i forhold til ansatte, det seg være på land eller sjø. Det som bekymrer meg er at den situasjonen som er oppstått kan ramme Redningsselskapet i en slik grad at det vil gå ut over den tjenesten på sjøen som vi alle er, eller kan bli, avhengig av. Dessuten har vel egentlig ingen av oss noen forutsetninger for å ta stilling til selve konflikten? En konflikt krever som kjent minst to parter og vi kan derfor ikke gjøre annet enn å avvente hva alle involverte mer eller mindre kloke hoder måtte komme frem til. Men det er jo et tankekors at Redningsselskapet dessverre har tradisjon med å ansette generalsekretærer som har skapt større eller mindre konflikter, bortsett fr Anne Enger Lahnstein. Det er derfor jeg mener at det er viktig å holde fokus på det som virkelig betyr noe i Redningsselskapet, nemlig den jobben som redningsskøytene gjør på havet!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Sendte en E-post i dag til Gjensidige forsikring, gjenngir her innholdet av dette:

 

Forsikring av båt.

Har i dag forsikret min båt hos dere og er fornøyd med det.

 

Har imidlertid kommet til det standpunkt at jeg skal melde meg ut av småbåtregistret som er drevet av Redningsselskapet. Dette kommer av at jeg ikke lengre ser meg tjent med å være med å støtte driften av dette selskapet. (Jeg er pr. i dag som medlem i både småbåtregistret og i kystpatruljen).

 

Vet at dere krever at båten er registrert i småbåtregistret for å ha båten forsikret i Gjensidige. Jeg ønsker med dette svar på om at jeg ikke får ha forsikret båten hos dere eller om at jeg kan forbli som forsikringskunde med båten.

Med hilsen

"Hebbe"

 

Når jeg får svar på denne E-posten legger jeg inn svaret i denne tråden.

 

Fikk nå et litt forundelig svar fra Gjensidige...

 

Sitat fra mail:

 

"Viser til mail fra deg der du lurer på om båten fortsatt kan være forsikret i Gjensidige, uansett om båten ikke er reg. i småbåtsregistret.

Hvis du ønsker å melde deg ut av småbåtsregistret, så går det bra.

Da vi har regnr. på båten, så kan den fortsatt være forsikret her. Vi trenger ikke å gjøre noen endringer.

 

Ha en fin dag videre.

 

Med vennlig hilsen

for GjensidigeNor Forsikring"

 

Ser ut til at deres politikk i denne saken er at så lennge de har et gammelt reg.nr fra småbåtregistret i sin portefølje så er alt ok... Men hva skjer når jeg da faktisk melder meg ut og sier i fra til selskapet om at dette reg. nr skal fjærnes... Tror jeg må sende de en ny mail jeg... :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Da vi har regnr. på båten, så kan den fortsatt være forsikret her. Vi trenger ikke å gjøre noen endringer.

Er enig i at dette var et ganske lite gjennomtenkt svar fra Gjensidige. Spørsmålet i en slik sammenheng er jo også hvilke rutiner som eksisterer i RSSR for karantenetid og gjenbruk av registreringsnummer. I verste fall vil vel forsikringsselskapet kunne ende opp med flere forskjellig båter med samme registreringsnummer dersom de følger den policyen de her legger opp til ... :confused:
Link to post
Share on other sites

Er enig i at dette var et ganske lite gjennomtenkt svar fra Gjensidige. Spørsmålet i en slik sammenheng er jo også hvilke rutiner som eksisterer i RSSR for karantenetid og gjenbruk av registreringsnummer. I verste fall vil vel forsikringsselskapet kunne ende opp med flere forskjellig båter med samme registreringsnummer dersom de følger den policyen de her legger opp til ... :confused:

Har sendt inn tileggspørsmål til Gjensidige som inbefatter dette, poster svaret her når det kommer. :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvis denne versjonen er riktig, så er det kanskje ikke mer enn enhver bedriftsleder som føler ansvar for bedriften sin burde gjort?

 

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=4390

 

Mons

Jet vet der er mange dustete lover og bestemmelser i norge, MEN, jeg ante ikke at det fantes lover som ikke har noen sanksjoner dersom man bryter dem, tilogmed lover hvor man mener det er nødvendig med et tilsyn (datatilsynet) for å overvåke at de ikke blir brutt !

 

I følge NSSRs sider :

 

"Hovedinnholdet i tilsvaret er at advokatene mener de påståtte lovovertredelsene ikke er straffbare. Bestemmelsene det dreier seg om er vilkårene for behandling av personopplysninger, lovbestemmelser som er såpass skjønnsmessige at lovgiver ikke har gjort det straffbart å overtre dem. "

 

Med advokatene menes NSSRs advokater, som altså allerede nå prosederer på at "de påståtte lovovertredelser ikke er straffbare".

 

Vel, jeg kommer til å straffe dem ved ikke å gi et øre.

 

 

Uansett helt utrolig, hvor mange andre tilsyn har vi som vokter over lover hvor man ikke har noen sanksjoner dersom noen bryter dem ?

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke særlig fornøyd med NSSR av andre grunner, men hvis det som står i deres tilsvar til datatilsynet henger på greip, så føler jeg med dem.

De forteller at totalt ca 100 e-post fra 23 personer er gjennomlest. Disse er lagt fram som bevis i en rettsak og , av retten, vurdert som så sterke bevis på enkeltpersoners "ondskap" imot egen arbeidsgiver at NSSR fikk medhold i arbeidsretten.

Det skal ha vært nokså graverende når retten ikke fant at de oppsagte kunne stå i stillingen til evt anke var avgjort. Dette er sjelden kost i arbeidsretten.

Hvis NSSR har graverende ting de kunne utbrodert om de oppsagte, og i tillegg kanskje kunnet lekke litt fra de omtalte e-poster for å stoppe den massive kritikken de får, så har de sterk rygg for å klare å overholde taushetsplikten sin.

 

Fra å være en sak om noen ledere som leste 37000 private e-poster (tok litt tid å skrive dem i arbeidstiden?) mellom gode ansatte til at det kanskje handler om 100 e-poster som arbeidsretten har funnet at er bevis på lovstridig virksomhet, så er det et stort sprang.

Kanskje en skulle spørre hvem som kom med de alvorlig store tallene før en stoler på dem? Hvorfor er de "plantet"

Ville du som arbeidsgiver tolerere at noen drev direkte sabotasje mot bedriften din uten å gjøre det du kunne for å berge bedriften?

 

Jeg venter litt til før jeg bestemmer hva jeg synes om saken.

 

Vil gjerne klargjøre at jeg ikke kjenner noen av de involverte, og heller ikke alt som ble sagt i arbeidsretten.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan NSSR ansette en midlertidig leder som lagde til de grader kaos da han var sjef for Statsbygg? For meg ser det ut som om NSSR går fra ille til verre. (uten å kjenne annet til fyren enn det som har vært skrevet i media om saken)

 

Lotus

 

En av mange omtaler av Brevik

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

uten å kjenne annet til fyren enn det som har vært skrevet i media om saken

 

Lotus

 

En av mange omtaler av Brevik

Da synes jeg at du skal være forsiktig med å skrive slikt som du gjør! I beste fall kan det kalles unyansert slik du uttaler deg. Lavmål kaller jeg det. Men du har kanskje tung ledererfaring slik at du kjenner hvordan en slik omstillingsprosess er å drive uten støtte fra eiere slik at du uttaler deg med god egen erfaring i ryggen? Og ærlig talt Lotus - du fant ikke noe nyere sak å henge fyren på da? Oppslaget du viser til er fra 1997! Dette er lavmål Lotus!

 

Nei, man snoker ikke i andres epost.

Det kan jeg være enig i, og det er også her skillet går i loven. Man skal ikke snoke i privat e-post, men bedriften har rett til å lese sin egen post - også om den er adressert til en e-post adresse som er navngitt - fornavn.etternavn@bedriften.no er et eksempel på en postadresse bedriften har rett til å lese sin post i. Det er nettopp dette NSSR skriver

 

Det har også vært hevdet at e-posten var av både privat og jobbrelatert karakter. Redningsselskapet mener at det utelukkende har gjennomgått jobbrelatert e-post

 

Jeg gjentar det jeg har påpekt før:

En sak har ofte flere sider enn det man får inntrykk av fra media

Media lar seg ofte forlede av en av sidene i en sak

Datatilsynets uttalelse er ikke en dom - og det er opp til retten å avgjøre hva som er rett og feil

 

Jeg mener det er feil å bedømme NSSR utelukkende ut i fra det bildet som er tegnet i media.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da synes jeg at du skal være forsiktig med å skrive slikt som du gjør! I beste fall kan det kalles unyansert slik du uttaler deg. Lavmål kaller jeg det. Men du har kanskje tung ledererfaring slik at du kjenner hvordan en slik omstillingsprosess er å drive uten støtte fra eiere slik at du uttaler deg med god egen erfaring i ryggen? Og ærlig talt Lotus - du fant ikke noe nyere sak å henge fyren på da? Oppslaget du viser til er fra 1997! Dette er lavmål Lotus!

Unyansert? Lavmål?

Det er et faktum at det ble svært mye bråk rundt den personen som NSSR nå har ansatt. I saken ang. Statsbygg var det sterk uro og misnøye da han var leder. Så sluttet han på dagen.

 

Du står selvfølgelig fritt til å mene at det er lavmål å trekke frem denne saken. Jeg synes det derimot er svært relevant å trekke dette frem, da denne saken i Statsbygg på mange måter er lik det som nå skjer i NSSR. Etter mitt syn er dette ikke den rette personen til å skape tillit innad og utad i NSSR.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Unyansert? Lavmål?

Det er et faktum at det ble svært mye bråk rundt den personen som NSSR nå har ansatt. I saken ang. Statsbygg var det sterk uro og misnøye da han var leder. Så sluttet han på dagen.

 

Du står selvfølgelig fritt til å mene at det er lavmål å trekke frem denne saken. Jeg synes det derimot er svært relevant å trekke dette frem, da denne saken i Statsbygg på mange måter er lik det som nå skjer i NSSR. Etter mitt syn er dette ikke den rette personen til å skape tillit innad og utad i NSSR.

 

Lotus

Og at det var sterk misnøye med han som leder - var det det som gjorde at han sluttet? Det er ikke det han sier selv. Han sier at det var total mangel på profesjonelt eierskap fra eierne.

 

Og hva er likheten mellom NSSR og statsbygg? At det er totalt mangel på aktivt eierskap, at det er personalkonflikter, andre saker du tenker på som er likheter som er relevante for saken?

 

Jeg har ingen kjennskap til den personen som nå er konstituert - og jeg forsvarer han ikke.

Link to post
Share on other sites

Og at det var sterk misnøye med han som leder - var det det som gjorde at han sluttet? Det er ikke det han sier selv. Han sier at det var total mangel på profesjonelt eierskap fra eierne.

 

Og hva er likheten mellom NSSR og statsbygg? At det er totalt mangel på aktivt eierskap, at det er personalkonflikter, andre saker du tenker på som er likheter som er relevante for saken?

Siden dette utvikler seg til en leder debatt vil jeg få tillegge følgende:

 

Hva som står i artiklen Lotus henviser til er:

 

"legger ikke skjul på at ledelsen er blitt motarbeidet av enkelte personer i bedriften, og han hevder han har manglet klare signaler og retningslinjer fra departementet om hva man ønsker med forvaltningsbedriften. "

 

Næringsliv, offentlig forvaltning og større frivillige organisasjoner har mange 'gjengangere' som skaper splid nærmest hvor de enn kommer. Bestandig er det intern motarbeidelse/konspirasjon, dårlige/uinteresserte eiere, uklare retningslinjer etc. som er årsak. Det merklige er at virksomheten ofte blomstrer etter at den 'forfulgte' har sluttet.

 

Jeg håper for de ansatte i NSSR at Stangeland har gjort et godt valg, har han ikke det så bør han også ta konsekvensen av sine handlinger og levere inn hele styrets oppsigelse.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen kjennskap til den personen som nå er konstituert - og jeg forsvarer han ikke.

Ikke jeg heller, men jeg forstår godt at man velger en person som har erfaring med å seile den kursen man har staket ut. Artikkelen som Lotus henviser til gir meg klare signaler om at vi ikke kan regne med noen kursendring hos NSSR.
Link to post
Share on other sites

Jeg tar ikke parti for noen parter i denne saken. Det som er grunnleggende er at redningsselskapet må ha en profesjonell ledelse og klar profil for deres arbeid i fremtiden. Det må i den forbindelse foretaes kraftige inngrep, noen er tatt. Om det er riktig eller feil ved den siste konstitueringen, nei det vet vi ikke enda. Jeg håper for guds skyld at der blir bedringer.

 

Det er flott at vi har det slik i Norge, at vi kan omtale personer, både i positive og negative retninger. Nå kommer der negative kommentarer om den konstituerte. Er det riktig av oss ? Ja, mener jeg, men for all del, gi nå mannen en sjanse da ??????

 

Ok, se på meg selv. Jeg har arbeidet som daglig leder for merkantilt firma. Jeg har jobbet som personalleder. Jeg gjorde helt sikkert mange feil i "nittenhondredeettellerannet", skal dette påvirke meg i dag? Ja selvfølgelig, da man lærer av egne feil. Skal jeg "belastes" og straffes for det fortsatt i dag, nei nødvendigvis ikke, da mine personlige egenskaper er styrket i forhold til mine kvalifikasjoner.

 

For alt hva du og jeg vet, kan denne omtalte person nå være en av de mest glimrende kandidater til en slik oppgave. Man lærer så lenge man lever, man er i konstant utvikling i forhold til personlige relasjoner og kompetanse i bedrift.

 

Dermed sier jeg, gi nå mannen en sjanse før han i det hele tatt har fått satt seg i stolen :smash:

 

Edit, tyrkleifer

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Næringsliv, offentlig forvaltning og større frivillige organisasjoner har mange 'gjengangere' som skaper splid nærmest hvor de enn kommer. Bestandig er det intern motarbeidelse/konspirasjon, dårlige/uinteresserte eiere, uklare retningslinjer etc. som er årsak. Det merklige er at virksomheten ofte blomstrer etter at den 'forfulgte' har sluttet.

Som et eksempel her kan jo nevnes Per Arne Skogstad i Luftfartstilsynet - snakk om til de grader å sabotere et stortingsvedtak når det gjaldt flytting av tilsynet til Bodø.

Med ny sjef på plass er det meste på skinner ser det ut til.

 

Forresten ,

omstillingsprosesser er aldri enkle eller morsomme, og de lederne som har ansvaret blir sjelden særlig populære. Men det minste man kan forlange er at arbeidslivets spilleregler følges, så man slipper bråk der iallefall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Forresten ,

omstillingsprosesser er aldri enkle eller morsomme, og de lederne som har ansvaret blir sjelden særlig populære. Men det minste man kan forlange er at arbeidslivets spilleregler følges, så man slipper bråk der iallefall.

Nå kommer jeg litt inn på ledelse her - men akkurat om en omstillingsprosess er morssom eller ikke avhenger av kulturen i bedriften. Faktisk finnes det bedrifter som liker at ting endres. Og det er de som vinner. En statisk kultur i dagens raskt endrede omgivelser fungerer dårlig. At arbeidslivets spilleregler følges anses jeg som en selvfølge - av begge parter. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...