Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det kan ofte være lurt å sjekke at hjernen er tilkoblet før man åpner munnen..... Det virker ikke som det var tilfelle denne gangen heller fra fruen... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, dette var dårlige greier. Selv med det vanlige forbeholdet for at journalister ikke alltid er like flink i sin omgang med sitater, og for at de ofte ikke er fremmed for å ta ting ut av sin sammenheng, så uttrykker dette en holdning som må være på det aller fjerneste fra hva Redningsselskapets egentlige sjel er. Å ha denne typen uttalelser kommende fra øverstkommanderende, selv om man trekker fra halvparen, gi akkurat det motsatte inntrykk av hva Redningsselskapet handler om. Trygghet. Er organisasjonen slik anlagt at sjefen får seg til å si noe i den retning som det siterte, så må det jo logisk sett gå ut over hele organisasjonen. På samme måte som råte i et stykke tre kan dette spre seg og ødelegge både arbeidsmiljø og holdninger utad.

 

Det ville ha vært helt på sin plass å sette hu Monica i skammekroken en stund.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her skal tas allverdens forbehold om feilsitat osv. Men, dersom det er det som er skjedd bør vi kunne forvente å se et dementi. Om man ikke får dementiet ut i media, synes jeg at vi her på båtplassen skal gi rom for det. Jeg er overbevist om at noen i ledelsen i selskapet leser innlegg på båtplassen, og de inviteres med dette til å gjøre generalsekretæren oppmerksom på muligheten for presisering her hos oss.

 

Uttalelsen underbygger ellers mitt tidligere synspunkt om at selskapet må ses på som ethvert annet kommersielt selskap. Mitt medlemsskap vil avhenge av hva jeg ser at jeg personlig får av gevinst ved å være medlem, "veldedighet" har ikke selskapet gjort seg fortjent til.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å helle i samme retning som Laholm. Jeg har alltid sett det som en ren æressak å være medlem i Redningsselskapet/Kystpatruljen, men med alt det spetakkel som har vært etter at ho Monica tok over roret, gremmes jeg bare mer og mer. Det gårjo rimeligvis en grense for hvor mange sprell som tåles, før respekten begynner å bli tæret bort.

 

Så ho Monica har en kjempeutfordring foran seg. Bygge opp det hun har revet ned, og bygge på videre. Ingen enkel jobb, akkurat ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For første gang det siste året er jeg oppriktig indignert over NSSR. Organisasjonssakene de har hatt har jeg kanskje et balansert forhold til - men denne uttalelsen her var ikke bra.

 

Jeg tok tak i dette jeg og sendte mail til Ingvar og spurt hva i allverden de holder på med. Forventer ikke svar - men jeg må jo si i fra når jeg synes det går over stokk og stein.

Link to post
Share on other sites

Her skal tas allverdens forbehold om feilsitat osv. Men, dersom det er det som er skjedd bør vi kunne forvente å se et dementi. Om man ikke får dementiet ut i media, synes jeg at vi her på båtplassen skal gi rom for det. Jeg er overbevist om at noen i ledelsen i selskapet leser innlegg på båtplassen, og de inviteres med dette til å gjøre generalsekretæren oppmerksom på muligheten for presisering her hos oss.

 

Uttalelsen underbygger ellers mitt tidligere synspunkt om at selskapet må ses på som ethvert annet kommersielt selskap. Mitt medlemsskap vil avhenge av hva jeg ser at jeg personlig får av gevinst ved å være medlem, "veldedighet" har ikke selskapet gjort seg fortjent til.

<{POST_SNAPBACK}>

Meget godt sagt, håper der kommer reaksjon fra selskapet.

 

Samtidig må jeg også legge til at jeg for første gang vil vurdere fremtidig medlemsskap dersom de påståtte uttalelser står ved lag, og det til tross for at jeg har det på samme måte som Skipper_Worse sier, nemlig at jeg også ser det som æressak å være medlem......

Link to post
Share on other sites

Uansett. Jeg ser Redningsskøytene som det viktigste her. Og mannskapet fortjener ros og støtte for den fabelaktige innsatsen de utøver langs vår lagstrakte kyst. Jeg betaler mitt medlemskap i kystpatruljen med glede hvert år.

Er det en intern maktkamp som ligger bak all den negative presseomtalen for tiden .

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Uansett. Jeg ser Redningsskøytene som det viktigste her. Og mannskapet fortjener ros og støtte for den fabelaktige innsatsen de utøver langs vår lagstrakte kyst. Jeg betaler mitt medlemskap i kystpatruljen med glede hvert år.

Er det en intern maktkamp som ligger bak all den negative presseomtalen for tiden .

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i dette.

 

Bare så synd at Kystpatruljen blir sværtet pga. av bråk i administrasjonen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte intervjuet med Monica med halvt ørepå radioen i dag. Hun hevdet at selskapet hadde fått 16(?) båter i donasjon siste halvannet året. Og, det var langt flere enn forventet/planlagt, man lå altså forran budsjett. Tror det var i den sammenheng at uttalelsen om "at det er ikke så farlig om en båt blir holdt tilbake" falt.

 

Det nyanserer kanskje uttalelsen noe. Men, tar forbehold om min hukommelse. Og, som en annen påpekter vet man aldri hva som er klippet i slike intervjuer. Uansett om det ligger en "fornuftig" tankegang bak, blir selve uttalelsen uheldig.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok tak i dette jeg og sendte mail til Ingvar og spurt hva i allverden de holder på med. Forventer ikke svar - men jeg må jo si i fra når jeg synes det går over stokk og stein.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg har fått hyggelig svar fra Ingvar. Her er hele pressemeldingen som ble sendt ut:

PRESSEMELDING:

Trenger fortsatt redningsskøyter

 

(Høvik, 29. september 2005) Redningsselskapet er tuftet på frivillighet og innsats fra enkeltmennesker. En viktig del av dette er donasjoner fra bedrifter og privatpersoner til bygging av nye redningsskøyter. Bidragene har i 2004 og 2005 vært på et historisk høyt nivå. Dette har gjort det mulig for Redningsselskapet å fornye flåten med hele ni skøyter i løpet av siste halvannet år.

 

- Etter regjeringens vedtak om å gi Norsk Tipping monopol på drift av spilleautomater, blir støtten fra frivillige enda viktigere, sier Redningsselskapets generalsekretær Monica Kristensen Solås. Hun ønsker alle bidrag hjertelig velkommen, og beklager at en av selskapets støttespillere av ulike årsaker vurderer å innstille støtten. - Det er viktig for oss at sentralstyrets vedtatte strategi for utvikling av Redningsselskapet ligger fast. Strategien vedtas i demokratiske prosesser i selskapet, og ledelsen må følge disse selv om ikke alle er enige. Det er en av grunnpilarene i flertallsdemokratiet, sier Kristensen Solås.

 

- En kontinuerlig og jevn fornyelse og modernisering av flåten er nødvendig dersom vi skal være i stand til å redde liv og berge verdier på sjøen og langs kysten. Det ligger derfor i sakens natur at Redningsselskapet alltid har vært, og alltid vil være avhengig av donasjoner og bidrag fra medlemmer, private støttespillere og bedrifter, sier generalsekretær Monica Kristensen Solås.

 

Redningsselskapet er en humanitær forening med formål å redde liv og berge verdier, samt å opprettholde og utføre rednings- og hjelpetjeneste langs den norske kyst, og i tilstøtende havområder hvor det måtte oppstå behov for Redningsselskapets tjenester. Redningsselskapet skal også drive opplysningsarbeid og forebyggende virksomhet for å bedre sikkerheten for sjøfarende.

 

Så en kommentar om intervjuet jeg fikk fra Ingvar:

 

På spørsmål fra NRK Troms: "Er dette krise for Redningsselskapet?" svarte hun: "Nei, Redningsselskapet har de siste ett og et halvt årene vært så heldige at vi har fått hele ni skøyter. Vi ligger derfor flere år i forkant i flåtefornyelsesplanen, så noen krise er dette ikke for oss."

 

Dette er gjengitt i NRK tekst på internett som "Har ikke behov for flere skøyter"

 

 

Dette balanserer inntrykket for meg i hvertfall. og takk igjen til Ingvar for raskt svar. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten her, om at denne pressemelding samt tilleggskommentar nyanserer bildet en del i forhold til hva vi kunne få inntrykk av i artikkelen til havna.com.

 

Med andre ord, umiddelbar utmeldelse er dermed ikke på dagsorden (heldigvis, tross alt er rssr en meget god sak å støtte).

 

Bra.

 

Nå får vi håpe at det etterhvert kan bli ro i organisasjonen atter en gang.

Link to post
Share on other sites

Det merkelige her er jo at en i utgangspunktet positiv pressemelding der NSSR takker for støtten de har fått i det siste - og sier at det er de svært takknemlige for, blir snudd på hodet til noe negativt av media. Merkelig journalistisk arbeide - med mindre journalistene har en agenda der de ønsker å drive saken i en spesiell retning da. Og sett i det lyset er det kanskje ikke så rart at saken har sitt utspring i NRK Troms - der det har vært mest bråk i NSSR - og der også ansatte i første rettsinstans har tapt arbeidsrettsak mot NSSR :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Datatilsynet politianmelder Redningsselskapet:

Heia datatilsynet !

 

Det som har foregått i Redningsselskapet er helt utilbørlig. Jammen bra Datatilsynet tar tak i slike lovstridige og etisk uforsvarlig behandling av ansatte.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Det kom inn en mail idag hvor ansatte hakker hardt løs på hverandre :rolleyes:  Lurer litt på hvorfor den kom til meg da :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har selv fått referat fra styremøte i Norsk Skuespillerforbund, så stol aldri 100% på e-mail adresser.

Når det gjelder denne saken er det nok mye vi dødlige ikke vet. Men NSSR's omdømme skades. La oss håpe at denne saken blir løst en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne saken er det nok mye vi dødlige ikke vet.

Hvis man tar seg tid til å lese og studere den rapporten jeg la en link til, blir man faktisk veldig mye klokere, så jeg vil oppfordre alle som er opptatt av personvern og bedriftens rett til å lese andres e post til å studere den rapporten.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tar seg tid til å lese og studere den rapporten jeg la en link til, blir man faktisk veldig mye klokere, så jeg vil oppfordre alle som er opptatt av personvern og bedriftens rett til å lese andres e post til å studere den rapporten.

<{POST_SNAPBACK}>

Tok meg tid til dette nå Lasse. Skreiv ut hele rapporten og finleste den. Den oppklarte mye. Nå får vi bare avvente sakens gang. Min umiddelbare reaksjon er at her får styret en vanskelig sak! Tror nok det kan bli en jobb ledig her etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Tok meg tid til dette nå Lasse. Skreiv ut hele rapporten og finleste den. Den oppklarte mye. Nå får vi bare avvente sakens gang. Min umiddelbare reaksjon er at her får styret en vanskelig sak! Tror nok det kan bli en jobb ledig her etter hvert.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok meg også tid til å lese rapporten. Istemmer Johnso sin konklusjon om ledig jobb der.

Slik kan neppe en leder i noen norsk bedrift overleve.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare på når man kun har journalistenes side av saken.

Det er en diger organisasjon og det vil ta lang tid å få fullt overblikk.

Men jeg har et problem med å begripe hva de skal med den digre supplybåten.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo lese Datatilsynets rapport. Ikke noen fjær i hatten, akkurat.

Datatilsynet behandler jo ikke personalsaker, men det sier jo sitt når ledelsen trår over lovverket på den måten. Hvorvidt Datatilsynet har gått til anmeldelse, eller har levert varsel om anmeldelse har ikke journalistene klart å gjøre helt tydelig for meg ...

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det Politiet i forbindelse med etterforskning som har rett til og lese e-post.

 

Men egentlig burde det ikke være noe problem uansett, for man driver vel ikke med private saker i arbeidstiden eller..... :rolleyes:

Om det bare hadde vært arbeisrelatert skriblerier i e-posten så skulle det jo ikke være noe problem uansett.

<{POST_SNAPBACK}>

De arbeidsrelaterte skribleriene i NSSR er ikke noe problem for noen, de da? Fint :-)

 

Hva i all verden arbeidstiden har med saken å gjøre er litt vanskelig å forstå. Såvidt meg bekjent finnes det ingen lover mot private telefonsamtaler eller privat email i arbeidstiden så lenge man klarer å passe jobben. F.eks. har man lovfestet 5-minutters-pause hver time som kan brukes til slikt, hvis man føler for det. Lunchpauser kan brukes til mye rart, for ikke å snakke om hjemmekontoret... osv. osv.

 

Forøvrig er man jo en smule naiv om man bruker arbeidsgivers epostsystem til å sende «kontroversielt» materiale.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Det har de siste dagene kommet frem at Vinmonopolet har brukt IBAS til å kopiere all e-post til de ansatte da de gransket korrupsjonsmistankene i selskapet. Da regner jeg med at din støtte til dem også er borte :wink:

:drink:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen som noen gang har støttet Vinmonopolet da? Arcus er en stor aktør som kan forhandle svært gode priser for oss forbrukere, men Vinmonopolet? Det er jo bare i veien ... :-)

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Har nå brukt et par timer (!) til å lese igjennom strengene vedr. NSSR her på siten... Og må korrigere noen av mine tidligere utsagn (basért på uvitenhet) :blush:

 

1 I følge den MEGET nyttige linken om Datatilsynet / IBAS / politianmeldelse osv. er det klart at lesing av ansattes mail på den måten som er gjordt i NSSR, ER ulovlig!

 

2 Basért på dette OG forskjellige utsagn i media, ser det ut for MEG som at det EGENTLIGE problemet i NSSR er generalsekretåa (!) samt hennes oppførsel i overnevnte sak. (Og andre saker??)

 

3 Det forbauser meg at styret i NSSR ikke begynner å rydde opp, istedet for å toe sine hender og gi forrannevnte "absolutt tillit".

 

4 Bråket i NSSR er til STOR skade for selskapet OG et negativt spark til utmerkede mannskaper på R-skøytene, for ikke å nevne givergleden fra "almuen".

 

Det gjenstår å se hva "de RødGrønnes intreden på arenaen" vil ha å bety for det frivillige registret. :rolleyes::rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...