Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Dersom det er slik at ledelsen nå er i ferd med å ødelegge selskapet så gjelder det å stoppe dette. Merk at jeg ikke vet om de er i ferd med å ødelegge noe da jeg kun kjenner saken gjennom media, men en del ting kan jo tyde på det.

 

Da gjelder det for grasrota å redde selskapet. Eneste måten å gjøre dette på er etter min mening å stanse å gi penger, melde seg ut av kystpatruljen, stoppe med basarer osv. Dette er ikke mistilit til mannskapet på skøytene men den eneste måten å få ledelsen til å innse alvoret på. Å stoppe støtten nå er å vise respekt overfor grasrota.

 

For dem på skøytene og på grasrota er det beste på sikt å få orden i ledelsen. Klart det er smertefullt med lite goodwill overfor selskapet på kort sikt men på lang sikt er det nok likevel det beste.

 

 

Veldig dumt alt dette. Redningsselskapet har jo nå fått et veldig bra blad som sendes ut til medlemene. De har kontroll på registeret og etter hva jeg forstår planer om å satse på opplæring. Alt burde ligge til rette for en lysende fremtid med litt ydmykhet hos ledelsen.

Link to post
Share on other sites

Sendte en E-post i dag til Gjensidige forsikring, gjenngir her innholdet av dette:

 

Forsikring av båt.

Har i dag forsikret min båt hos dere og er fornøyd med det.

 

Har imidlertid kommet til det standpunkt at jeg skal melde meg ut av småbåtregistret som er drevet av Redningsselskapet. Dette kommer av at jeg ikke lengre ser meg tjent med å være med å støtte driften av dette selskapet. (Jeg er pr. i dag som medlem i både småbåtregistret og i kystpatruljen).

 

Vet at dere krever at båten er registrert i småbåtregistret for å ha båten forsikret i Gjensidige. Jeg ønsker med dette svar på om at jeg ikke får ha forsikret båten hos dere eller om at jeg kan forbli som forsikringskunde med båten.

 

 

Med hilsen

"Hebbe"

 

Når jeg får svar på denne E-posten legger jeg inn svaret i denne tråden.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

.....Da gjelder det for grasrota å redde selskapet. Eneste måten å gjøre dette på er etter min mening å stanse å gi penger, melde seg ut av kystpatruljen, stoppe med basarer osv. Dette er ikke mistilit til mannskapet på skøytene men den eneste måten å få ledelsen til å innse alvoret på. Å stoppe støtten nå er å vise respekt overfor grasrota.

Hei Sebaldus!

 

Joda, det kan være mange veier å gå......, men jeg tror dette du foreslår her bare vil skade oss selv som medlemmer og ikke løse noe som helst.

 

I tidligere innlegg har jeg hevdet at "den øverste ledelse" i Redningsselskapet snart må på banen, hvis ikke den daglige operative ledelse greier å håndtere det som sikkert er en sammensatt årsak til problemene.

 

Har stor tro fortsatt på at det kommer inn "uhildede og helt uavhengige" ledere, som er istand til å få skikk på diverse ukultur i hele organisasjonen med et bl.a. altfor lettfeldig forhold til styring av økonomi og Redningsselskapets kontoer.

 

Dette opprydningsarbeidet blir nok ikke lett for hvem det måtte være som får den oppgaven, og jeg er helt sikker på at noen "hoder kommer til å rulle" i løpet av oppryddingen i de forskjellige nivå i organisasjonen.

 

DERFOR var det hyggelig lesning idag formiddag at Landsrådet i Redningsselskapet, akkurat har besluttet å hente inn en fungerende generalsekretær for prosessen fremover (mens Solås er sykemeldt), og de presiserer at vedkommende blir hentet inn utenfra organisasjonen!

 

En meget bra start for å begynne å løse problemene med organisasjonen.......!

 

 

Jeg vil fortsatt ønske de lykke til, dette blir bra - men til alle støttespillere:

IKKE slutt å støtte opp om det som for oss ER Redningsselskapet og de tjenester de er der for å løse når noen av oss trenger det!

 

:sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da gjelder det for grasrota å redde selskapet. Eneste måten å gjøre dette på er etter min mening å stanse å gi penger, melde seg ut av kystpatruljen, stoppe med basarer osv. Dette er ikke mistilit til mannskapet på skøytene men den eneste måten å få ledelsen til å innse alvoret på. Å stoppe støtten nå er å vise respekt overfor grasrota.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er allerede i full gang rundt forbi, jfr linker til artikler lenger opp på siden.

 

Jeg for min del håper forslaget til skipsmegler Horn blir gjennomført , en uavhengig granskning hadde nok ikke vært så dumt i denne saken.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ms/5111911.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det mulig å havne i denne hengemyra i løpet av et par år? Nei, kun et drøyt år faktisk. Spesielt etter å ha hatt stø kurs i hvit sektor i 100 år? For meg ser det ut som om kursen brått endret seg på skrå ut av trygg sektor i det øyeblikket den damen vi alle prater om tok over roret.

 

Det jeg lurer på er hvordan styret kunne gi roret til en dame som til de grader har hatt personalmesig grunnstøtning tidligere. Sjekket de ikke referansene fra Kings Bay? En rapport bestilt av Næringsdepartementet slaktet Monica Kristensen Solås' arbeidsledelse her. Det var jo i 1998-2003. 1. januar 2004 ble dama ansatt i NSSR. Jeg forstår det bare ikke, men jeg antar at bråket ikke slutter før dama slutter. Synd for NSSR, men slik jeg ser det har de seg selv å takke.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hebbe, jeg spurte pr telefon hvordan Gjensidige kunne stille strengere krav til sine forsikringstagere enn norsk lov gjør. Da sa damen at det visste hun ikke og at hun ikke kunne forsikre båten uten registrering :rolleyes: Men jeg er på grensen til å gå i Ekstrem Kvervulerings Mode med If som har samme politikk angående dette.

Link to post
Share on other sites

Husk: "Tåa" er bare sykemeldt.... Når hun er tilbake, må vel den konstituerte gå?? :cryin::cryin::cryin:

 

Bra utspill av Hebbe :yesnod: Skal ta en prat med IF på mandag (har nettopp byttet TIL dem.)

 

Thor: De har visstnok en overgangsordning til 1/6-06 (Se tidligere strenger om forsikring).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Husk: "Tåa" er bare sykemeldt.... Når hun er tilbake, må vel den konstituerte gå?? :cryin:  :cryin:  :cryin:

Jeg har tenkt en del på dette med støtte /ikke støtte til NSSR. Mange vil hevde at man må fortsette støtten fordi den går til drift av den maritime delen, men kan vi lenger være sikre på det? NSSR planlegger mottiltak for å forsvare sin epost lesing, og det snakkes også om granskningskommisjon.

 

Alt dette koster penger. Penger til advokater, konsulenter, utredninger osv. Disse pengene må komme fra noen. Deg og meg? Ledelesen virker mer opptatt av å forsvare sine posisjoner enn å tenke på hva som er det beste for selskapet.

Link to post
Share on other sites

Hebbe, jeg spurte pr telefon hvordan Gjensidige kunne stille strengere krav til sine forsikringstagere enn  norsk lov gjør. Da sa damen at det visste hun ikke og at hun ikke kunne forsikre båten uten registrering :rolleyes:  Men jeg er på grensen til å gå  i Ekstrem Kvervulerings Mode med If som har samme politikk angående dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Har intrykk av at dette kommer ann på.. Flere jeg kjenner, samt en hyppig bruker av forumet her, har fått forsikret båten i "vanlige" norske forsikringsselskap, uten registrering i småbåtregisteret. Man kan argumentere seg ut av det. Da jeg skulle forsikre Habransa fikk jeg tilbud fra Vesta selv om jeg gjorde det klart at båten ikke kom til å bli registrert i småbåtregisteret. Imidlertid var agenten så treg at jeg allerede hadde tegnet forsikring hos Pantaenius, når tilbudet fra Vesta kom.

 

Dette er ufattelig trist/skadelig for Redningsselskapet at de ikke klarer å løse opp i dette. Spiller ingen rolle om ledelsen var i sin fulle rett, de har klart å fremstille selskapet som arrogant og usympatisk. Det eneste som kan roe ned dette er å kvitte seg med ledelsen og sette inn noen som har et godt offentlig renome.... Føler ikke for å støtte dem før de har ryddet opp i dette.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Alt dette koster penger. Penger til advokater, konsulenter, utredninger osv. Disse pengene må komme fra noen. Deg og meg? Ledelesen virker mer opptatt av å forsvare sine posisjoner enn å tenke på hva som er det beste for selskapet.

Det eneste som påvirker en slik ledelse er at pengestrømmen tørker inn. Så lenge pengene kommer vil de søke å nå egne personlige mål. Jeg kutter all støtte så lenge dagens ledelse er i setet.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Tja ...

 

"Oppvasken" på land kommer til å koste penger og det er vel samme pengekassa vi snakker om ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg lurer litt på hva det egentlig menes med "samme pengekassa" og hva man mener er nødvendig å rydde i.

 

Når revisjonen avslører at det er mange kontoer i NSSR's navn som ikke innrapporteres til NSSR - men de lever sitt eget liv - da er det også samme kassa - er det ikke? Er det bra at NSSR får disponere disse pengene, eller skal det fortsatt betales inn penger fra frivillige til disse kontoene som NSSR ikke får disponere? Det er bare en hypotetisk tanke jeg har

 

Arbeidsrettssaken handler om ulovlig tilegnelse av NSSR's midler - ved at penger ble overført fra NSSR navngitte konti til private konto/konti uten nødvendig autorisasjon. Er det feil at det ryddes i dette? Eller er det feil at det koster penger å leie inn advokater og revisorer til å gjøre jobben? Om jeg hadde oppdaget noe slikt i en organisasjon jeg hadde ledet hadde nok jeg også tatt på meg krigsmaling og lagt vekk fredspipa - for dette kan tolkes som underslag og det bør det være 0 tolleranse mot.

 

Og i første rettsinstans tapte den arbeidstakeren som ble avskjediget pga dette klart. Vedkommende fikk ikke engang stå i stilling til det er avklart om dommen ankes - og det er ikke så veldig vanlig. Var det feil at NSSR avskjediget denne persoenen?

 

Diskusjonen om e-post er kanskje den mange henger seg opp i. Så langt foreligger det en annmeldelse fra Datatilsynet mot NSSR. Det er ikke konstatert lovbrudd. Men det betyr kanskje ikke noe det? For alle anmeldelser i Norge fører jo alltid til dom - gjør de ikke? Og ettersom dette er et område som tidligere ikke har vært prøvd for retten er det naturligvis slik at det er Datatilsynets syn som er rett - eller var det kanskje ikke slik? Vi vet jo ikke hvorfor ledelsen har lest de ansattes e-post. Var det for å avdekke undreslagslignedne økonomiske forhold, eller var det for å avdekke at noen snakket dritt om lederen? Ikke vet jeg - men ledelsen har nå engang taushetsplikt i personalsaker, og har således ikke lov til å forklare hvorfor de har gjort som de har gjort i det offentlige rom.

 

Jeg mener fortsatt at denne saken kanskje har flere sider enn de vi kan se. Mulig det er dårlig ledelse, mulig det er ukultur, mulig deter økonomiske misligheter. Ikke vet jeg - men akkurat nå velger jeg å ligge på været og ikke ta stilling til noe jeg ikke vet så veldig mye om - bortsett fra noen tusen spaltemeter med synsing her på Baatplassen og fra aviser. Jeg tror det kan være klokt å se situasjonen litt an.

 

Jeg undrer om man hadde vært like negativ om generalsekretæren hadd hett Mons i stedet for Monica?

Men her på Baatplassen regner jeg jo med at vi alle er så bevisste at vi selvsagt respekterer enhver leder uansett kjønn, eller kanskje det ikke er kjønn som er problemet - men at det er en leder her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan Baatplassfolket,

Er dere ikke litt ute av fokus når det gjelder konflikten i Redningsselskapet?

Her kan dere lese hva jeg mener om saken, hvis dere er interessert:

http://knbf.no/archives/2005/10/redningsselskap.html

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Den operative delen av Redningsselskapets virksomhet er definitivt ikke en del av konflikten, verken direkte eller indirekte. skriver du på hjemmesiden til KNBF. Det er da langt fra sannheten. Skipperen på en redningsskøyte i nord som har vært kritisk til damen, blir nå forflyttet til en mindre skøyte i sør mot sin vilje. Utover denne konkrete saken, vil jeg bli overrasket hvis stormen som nå herjer ikke også dekker den operative delen. Alle ansatte påvirkes jo av en sjef som ikke er på bølgelengde verken med sine kunder eller ansatte.

 

Dette er virkelig synd, men etter min mening har NSSR kun seg selv å takke etter at de ansatte en leder med til de grader dårlige referanser.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Alle ansatte påvirkes jo av en sjef som ikke er på bølgelengde verken med sine kunder eller ansatte.

Vet vi at sjefen ikke er på bølgelengde med flertallet av de 285 ansatte - eller baseres inntrykket her på noen ansatte som er beskrevet i media? Og hvordan bedømmes en leder som god eller dårlig? er det de ansatte eller styret som bestemmer det? Er det resultatene som teller ? jeg vet ikke - men jeg tror det er bra å være nyansert i synet sitt på hva som er bra eller dårlig.

 

En parallell er kanskje Union saken. Er styret og eierne fornøyd med konsernsjefens jobb med nedleggelsen av Union?. Er de ansatte fornøyde og synes de har en bra sjef? Og hva er det rett å dømme ut i fra?

 

Jeg forsøker ikke å starte en ledelsesdebatt her - jeg forsøker bare å nyansere bildet litt

 

En sak jeg bet meg merke i vedr NSSR var at styrets formann sa at de skulle ha på plass en konstituert generalsekretær raskt ettersom generalsekretæren er sykemeldt. Slik sier man vel ikke om man forventer 14 dagers sykemelding?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

 

Har du lest rapporten fra tilsynet? Du finner den her:

 

http://www.datatilsynet.no/upload/tilsynsr...dnselskapet.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

På side 1 pkt 2 står det "Datatilsynet vurderer at det foreligger alvorlig lovbrudd".

P side 4 pkt 4.1 står det: "Det er tildels motstridende oppfatninger om sakens faktum"

 

Datatilsynet er ikke en domstol, og i rapporten fremmer de sitt syn. Det er domstolen som avgjør om det er gjort lovbrudd. Det er hele poenget mitt.

 

Forøvrig er rapporten interessant lesing om organisasjonskultur og lederstil. Dette bør bli et case i organisasjon og ledelse på høyskolenivå. Det er mange dilemmaer her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er domstolene som til slutt avgjør om det er begått ulovlige handlinger. De etiske sidene derimot er det du og jeg som avgjør, og jeg vil ikke bidra med noen støtte til en organsisasjon som nå må bruke midler for å forsvare sine utetiske handlinger. Om generalsekretæren heter Mona eller Mons spiller for meg ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...