Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå kommer jeg litt inn på ledelse her - men akkurat om en omstillingsprosess er morssom eller ikke avhenger av kulturen i bedriften. Faktisk finnes det bedrifter som liker at ting endres. Og det er de som vinner. En statisk kultur i dagens raskt endrede omgivelser fungerer dårlig. At arbeidslivets spilleregler følges anses jeg som en selvfølge - av begge parter.

Nå tenkte jeg spesielt på omstillingsprosesser som innebærer nedbemanning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg forstod på uttalelsene fra den nå sykmeldte generalsekretæren hadde selskapet allikevel ikke bruk for mer penger.....

 

Med forbehold om avisene siterte henne riktig, så var hennes reaksjon på at noen store donatorer trakk seg, at: "Vi har allikevel en moderne flåte og nok skøyter, så det betyr ingen ting... " :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel styret som sitter med hele ansvaret.

Det var de som ansatte Generalsekretæren. Hvordan de i allverden kunne komme på den ideen å ansette denne personen som ved flere anledninger har vist seg som en uduglig leder, er over mine fatteevner.

 

Så det er ikke bare den "sykmeldte" som bør fjernes. Styret har vel også vist sin innkompetanse.

 

Syns synd på "gutta på golvet" er ikke mye moro å jobbe i en bedrift med total ubruklig ledelse.

 

Derfor vil jeg fortsette som Kystpatruljemedlem. Selv om noen av kronene kommer til å gå til ledelsens advokater.

 

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om avisene siterte henne riktig, så var hennes reaksjon på at noen store donatorer trakk seg, at: "Vi har allikevel en moderne flåte og nok skøyter, så det betyr ingen ting... " :headbang:

Poseidon - dette har jeg undersøkt med NSSR - og jeg har skrevet om det lenger oppe i tråden. Jeg var i kontakt med Ingar i NSSR og la hans svar ut her.

 

Med mindre man er prinsippiell motstander av dagens rettsystem der advokater brukes mener jeg at et selskap har rett til å bruke penger på advokater. Dette gjelder også NSSR(selv om disse advokatene har en tendens til å være svindyre). Jeg mener at det ville være kritikkverdig og ansvarsløst å ikkebruke advokater når det trengs - selv om det i en sak som denne kan synes som om selskapet selv har skapt behovet for advokater. Og jeg skjønner ikke helt at det hevdes at det er "ledelsen" som bruker advokater. Det er da selskapet som gjør det. Ledelsen er utnevnt av eiernes representater - dvs styret - til innenfor gitte rammer å lede bedriften. Enhver bedrift er i hht aksjeloven forpliktet til å ha en arbeidsinstruks for daglig leder, og daglig leder har bare fullmakt til å lede virksomheten innenfor disse rammer. Om daglig leder skal gå utenfor disse rammer må styret godkjenne dette i hver enkelt sak - eller utvide fullmaktene. Således er det en kontinuerlig kontroll av daglig leder fra styret. Og det endelige ansvaret ligger hos styret.

 

Litt selskapsjuss her - men jeg tror det er greit å ha klart for seg rollefordelingen.

 

Og etter min mening kan det faktisk være slik at ledelsen kan ta den kortsiktige kostnaden om den langsiktige vinningen er større. I denne saken kan det være slik at det har vært en ukultur i virksomheten som er vurdert så alvorlig for fremtiden at det er rett å ta kostnaden ved dette. Med kostnaden mener jeg både økonomiske kostnader og f.eks. svekket omdømme.

 

Og for å gjenta meg selv - innlegget her er ikke ment for å forsvare NSSR - jeg er bare av oppfatning av at jeg ikke har nok informasjon til å bedømme saken og derfor heller ikke være negativ til NSSR.

 

Med beste hilsner fra 38.000 fot :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med beste hilsner fra 38.000 fot :lol:

 

Høitflyvende, som alltid! :lol:

 

Hjertens enig i betraktningene ovenfor. Det vi kanskje har lett for å glemme er at det vi "vet" ut fra hva media skriver, bare er en liten bit av virkeligheten og ikke HELE virkeligheten. Det er et alt for spinkelt grunnlag til å gjøre seg opp en forstandig mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva jeg vet:

 

1. Generalsekretæren har lest andres epost for å avsløre illojale medarbeidere.

2. Generalsekretæren har hyret inn eksperter for å få rekonstruert slettet epost i samme hensikt.

3. Generalsektretæren har styrets fulle støtte i bruken av disse metodene.

4. Eksperter fra datatilsynet har ment at metodene som er brukt bryter med lov om personvern.

 

Dette forholder jeg meg til, og jeg tar sterk avstand fra de metodene som er benyttet. Jeg har jobbet med elektroniske registre som inneholder sensitiv informasjon i årevis, og jeg har knapt nok ord for å uttrykke hvor stor avsky jeg føler for generalsekretærens arbeidsmetoder. Det er et hån mot alle som arbeider med å sikre sensitiv informasjon.

 

Så lenge de samme personene sitter i sine stillinger blir det ingen støtte fra meg. Hverken moralsk eller økonomisk. Så enkelt er det. Peronalkonflikter og interne stridigheter i NSSR blander jeg meg ikke opp i. Metodene derimot ... :puke:

Link to post
Share on other sites

Høitflyvende, som alltid! :lol:

SAS har fått w-lan på sine interkontinentale flygninger. kjekt å kunne holde seg oppdatert her - også blir en 11 timers flytur litt kortere.

 

Det blir forøvrig interessant å se hvordan Datatilsynets anmeldelse av NSSR og Vinmonopolet faller ut rettslig. Jeg håper at sakene kommer til Høyesterett slik at vi får lovrammer å forholde oss til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klippet fra havna.com:

 

For en uke siden hadde Redningsselskapet et møte, der de lovet å stoppe muligheten for at ulovligheter kunne gjenta seg. Det betyr at de aksepterer tilsynets rapport i saka. De slipper dermed en mulkt fra tilsynet, melder NRK Nordland.

 

Dette betyr imidlertid ikke at politiet automatisk henlegger den anmeldte epost-saken. Politijurist Jon Leland ved Asker og Bærum politikammer sier til NRK at spørsmålet om tiltale eller henleggelse kanskje blir avklart om en uke. Men Datatilsynet kan nå legge saken bak seg, og ifølge NRK er tilsynet svært tilfreds med utgangen.

Link to post
Share on other sites

Problemet Bitteliten, som svært mange har vanskelig for å skjønne, er at tillit ikke er en handelsvare. Tillit kan ikke kjøpes eller selges, tillit er noe som oppstår i kraft av de valg man foretar seg, og hvordan man opptrer.

Selv om pengetelle gutta som utvilsomt sitter i styret til NSSR, mener det er sånn ( at tillit kan kjøpes ) , tar de feil på det også. Ikke glem at størstedelen av de bidrag som NSSR mottar ( fra private ) , er fra gamle snille damer, som har kakelotterier og strikker lappetepper. De lar seg neppe avspise med juridisk vrøvl.. Neste nå, er vel store reklamekampanjer, for å gjenoppbygge NSSR som "merkevare".

 

Penger fra meg, får de iallefall ikke.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Penger fra meg, får de iallefall ikke.

Ikke meg heller.

Jeg tillater ikke at penger jeg trodde jeg ga til en god sak øyeblikkelig ble brukt på advokater og konsulenter.

 

At man ikke skal snoke i annens post trenges det ikke enn rettsavgjørelse til for å forstå.

Det er slikt man har med seg hjemmefra. Det heter folkeskikk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tillit kan ikke kjøpes eller selges

Helt rett Suzuki. Tillit, og respekt, er ikke noe du går ut og kjøper i et kremmerhus.

Det tredje aspektet er at det er stor forskjell på en sjef og en leder. En sjef har fått en stilling. En leder er født sånn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Problemet Bitteliten, som svært mange har vanskelig for å skjønne, er at tillit ikke er en handelsvare.

Har jeg sagt noe annet? Jeg forstår ikke hva du mener medå skrive direkte til meg

Men jeg våger å påstå at man kan bygge opp tillit til en merkevare som NSSR på mange sett. Ikke nødvendigvis gjennom reklamekampanjer - men det finnes mange sett man kan bevisst bygge tillit på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg sagt noe annet? Jeg forstår ikke hva du mener medå skrive direkte til meg

 

Det er fordi jeg har oppfattet at du er den eneste som direkte sier du kan forsvare NSSR sin fremgangsmåte, gitt under de og de omkringliggende forhold. Mange andre, blandt de både undertegnede og datatilsynet, mener dette ikke kan forsvares. Uansett omstendigheter..

 

 

Men jeg våger å påstå at man kan bygge opp tillit til en merkevare som NSSR på mange sett. Ikke nødvendigvis gjennom reklamekampanjer - men det finnes mange sett man kan bevisst bygge tillit på.

Ja. Og å bli politianmeldt, fordi man leser ansattes fortrolige eposter, inngår neppe blandt disse. Selv om man nødvendigvis ikke blir dømt for forholdet..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

God kveld

Mange av innleggene her har handlet om hvordan det skal gå med økonomien og givergleden til NSSR.

Det er kommet flere synspunkter på hvor de skal miste inntekter osv, men er det noe som vet hvor de får pengene sine fra?

Er det gamle damer med loddbøker, donasjoner, gaver, medlemsskap, forsikringsutbetalinger etter berging eller bergelønn som veier tyngst i økonomien deres?

Hadde vært litt artig å se en oversikt over dette.

Finnes en slik oversikt noe sted?

Kanskje vært artig med en oversikt over utgiftene i et normalår også?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Er det gamle damer med loddbøker, donasjoner, gaver, medlemsskap, forsikringsutbetalinger etter berging eller bergelønn som veier tyngst i økonomien deres?

Hadde vært litt artig å se en oversikt over dette.

Finnes en slik oversikt noe sted?

Kanskje vært artig med en oversikt over utgiftene i et normalår også?

Du finner årsrapportene på hjemmesiden til NSSR.

Av inntekter i 2004 på ca. 720 mill, fordeles dette på:

 

-Automatene for ca. 530 mill.

-Redningsskøytene ca. 33 mill

-Lotteri ca. 58 mill

-Testamentariske gaver og donasjoner for 3,8 mill.

-Medlemsinnt. for ca. 22 mill.

-Øvrig inntekt ca 71 mill (antar dette er statsstøtte),

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er fordi jeg har oppfattet at du er den eneste som direkte sier du kan forsvare NSSR sin fremgangsmåte, gitt under de og de omkringliggende forhold. Mange andre, blandt de både undertegnede og datatilsynet, mener dette ikke kan forsvares. Uansett omstendigheter..

 

Suzuki

Da synes jeg du skal lese det jeg har skrevet en gang til!

 

Jeg har sagt at jeg tror at diskusjonen rundt NSSR har flere sider enn det som frekommer i media, og jeg har sagt at det kan være bra å ikke dømme før man vet alle sider av en sak. Jeg har også sagt at Datatilsynet ikke har rett til å dømme - det er det domstolene som gjør.

 

Vedr. lesing av de ansattes e-post. Også her har jeg sagt at det er en vanskelig sak - for en bedrift har rett til å lese sin post, også om den er sendt til en mail adresse som f.eks. er fornavn.etternavn@nssr.no. Men bedriften har ikke rett til å lese privat post. Her er det en vanskelig balansegang og grensegang som jeg mener det er bra om det blir en rettskraftig dom på. At NSSR har gjort feil her hevder Datatilstyndet, og NSSR har akseptert Datatilsynets syn, dvs innrømmet feil.

 

Avslutningsvis mener jeg igjen at det er bra at NSSR legger saken bak seg ved at de har akseptert Datatilsynets syn i "e-post saken". Det er bra at organisasjonen legger dette bak seg og kan se fremover med ny ledelse.

 

Jeg mener også at om det er slik eller hadde vært slik at en bedrift (f.eks NSSR) erfarer at det er en sterk ilojalitet i organisasjonen som truer bedriftens fremtid eller økonomiske misligheter, da er det styret og ledelsens plikt å rydde opp i dette - der de bruker alle lovlige midler for å rydde opp i organisasjonen. Og også her har det fremkommet at en leder i organisasjonen har akseptert å bli sagt opp pga illojalitet, og en annen leder har fått en dom mot seg etter oppsigelse pga økonomiske misligheter.

 

 

Såldes er det flere saker som har vært diskutert samtidig. At jeg dermed sier at jeg støtter NSSR i disse saken - ja da må du i så fall tillegge meg verdier og meninger jeg ikke har - og det får stå for din egen regning at du tolker mine innlegg på et helt annet sett enn det som faktisk er skrevet.

 

Ut i fra en arbeidsrettsdom, en sak som ble avsluttet ved at saksøker trakk sin sak fra arbeidsrettsdomstolen og uttalelse/anmeldelse fra Datatilsynet har NSSR ryddet opp i ikke akseptable forhold i ledelsen sin, men de har gjort det ved å ulovlig tilegne seg e-post fra de ansatte. Jeg støtter ikke den måten de gjennomførte e-post lesingen på. Den mener jeg er moralsk uakseptabel og svært dårlig utøvd skjønn fra ledelsens side. Men at de ryddet opp i illojlaitet og økonomiske misligheter, det støtter jeg fullt ut for det er helt uakseptabelt i enhver organisasjon.

 

NSSR er for viktig for sikkerheten til at jeg ikke vil støtte de. Fra min side avslutter jeg denne diskusjonen med dette, og jeg håper at dere alle er med på at sikkerheten til alle på sjøen er det viktigste å støtte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg støtter ikke den måten de gjennomførte e-post lesingen på. Den mener jeg er moralsk uakseptabel og svært dårlig utøvd skjønn fra ledelsens side.

Tenk gjennomfølgende scenario (som ikke hevdes å være identisk med problemstillingene i NSSR):

 

En ansatt i betrodd stilling i en bedrift benytter bedriftens e-post adresser, bedriftens datamaskiner og software, og sin egen arbeidstid, på å undergrave bedriften og opptre illoyalt for derved å påføre bedriften et tap eller tilegne seg selv en uberettiget vinning.

 

Bedriftens ledelse aner ugler i mosen, og bestemmer seg for å undersøke hva den ansatte bruker sin betalte arbeidstid til, på bedriftens datamaskiner etc. Derunder e-posten.

 

Den ansatte, hvis illoyalitet avsløres, løper til Datatilsynet. Bedriftens ledelse blir puttet i fengsel. Den ansatte blir folkehelt ...

 

Er det rart at Norge kalles for den siste gjenværende sovjet-stat???

 

Det burde være et absolutt minstemål at alt hva der befinner seg på bedriftens dataanelgg er bedriftens eiendom og at private ting ikke har noe der å gjøre. At bedriften skal være forhindret fra å forsvare seg mot angrep fra utro ansatte, er fullstendig ubegripelig. Men i Norge menes det visst at det skal være helt OK å ha det slik ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men i Norge menes det visst at det skal være helt OK å ha det slik ...

 

Nei Worse. Så >enkelt< er det ikke.Men det forventes av bedriftsiere, ledere og andre at man holder seg innenfor lovverket. Man kan være uenig eller ikke. Kjører man 80 i 60 sona får man fy på lanken, og bot i banken. Selv om man mener at grensa burde vært 80. Så enkelt er det faktisk. Selv om noen av norges største kverulanter, stadig hevder det motsatte.. :rolleyes:

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...