Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Artig, og spennende å følge med på Astor sin ferd her. Kona og jeg er i samme situasjon, men vi skal ikke bytte før om ett til to år. De samme båtene som kommer frem her er høyaktuelle, men er nok "fare" for at vi ramler ned på en 315, og da tror jeg vi gjør ett godt valg. Vi satser på våt for de neste 20 + årene. Kommer til å følge denne tråden nøye. Har bekjente som kan skrive under på at det er et godt valg, spesielt etter mange år med kalesjebåt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Jeg har vurdert mange av begge typer og lander alltid ned igjen på Saga 29, som har en langt mer moderne løsning og innredning. Bare den lavtmonterte salongen i Saga 32 sier noe om at det er mer 80/90-tall enn 2000, for å si det slik. I tillegg har flere skråmonterte køyer i forpigg, som gir smalere køye. Dårlig løsning for pensjonister. Taklukene på Saga 32 er også i mange tilfeller av en langt mindre robust utgave enn 29, men de kan nok byttes. De to stikkøyene er en fordel framfor løsningen i Saga 29/315. Gå for Saga 29 eller 315. Den lavtmonterte salongen i Saga 32 synes jeg er en stor fordel da den type montering av salong gir en helt flat dørk i tillegg så har en godt utsyn i gjennom sidevinduene som er nedsenket. Køyen montert på tvers foran i baugen er helt grei og ligge i for 2 personer .Taklukene på Saga 32 er som på alle andre Sagaer litt forskjellig utforming alt etter årsmodell har ikke merket eller sett att noen 32 har noe mindre robuste takluker i forhold til 29 eller 315 . En annen stor fordel på Saga 32 er att på denne modellen kan en glemme alt som har med Solskader på dashbordet da dette er i glassfiber og ikke i tre som er på 29 og 315. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Den lavtmonterte salongen i Saga 32 synes jeg er en stor fordel da den type montering av salong gir en helt flat dørk i tillegg så har en godt utsyn i gjennom sidevinduene som er nedsenket. Køyen montert på tvers foran i baugen er helt grei og ligge i for 2 personer .Taklukene på Saga 32 er som på alle andre Sagaer litt forskjellig utforming alt etter årsmodell har ikke merket eller sett att noen 32 har noe mindre robuste takluker i forhold til 29 eller 315 . En annen stor fordel på Saga 32 er att på denne modellen kan en glemme alt som har med Solskader på dashbordet da dette er i glassfiber og ikke i tre som er på 29 og 315. Det er observasjoner jeg har gjort og at du vurderer det annerledes er selvsagt helt ok. Jeg kjenner en som har en Saga 32 og han nevnte eksplisitt både takluker og salong som dårligere løsninger enn Saga 29, som han kunne heller tenkt seg. Dette er vel og merke en Saga 32 fra midten av 90-tallet. Dette med køyen er jeg ikke enig i. Dette er viktig for komforten. Måler du køyene vil du se at "god plass" i Saga 32 er et definisjonsspørsmål. På de fleste Saga 29 kan du som i Saga 315, lage "hel køy" i frontpiggen. For oss har det blitt vurdert å være til stor betydning for komforten som masterbed. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Solskader på dashbord slipper du hvis du bruker det medfølgende frontrute trekket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Prøvekjørt i dag men leter videre etter lukket båt med dør. Leddproblemer tilsier en båt hvor man kan krype inn med avfukteren påslått. Med en kalesjebåt kan det bli slitsomme dager. Vi har tid til å vente på den rette båten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Prøvekjørt i dag men leter videre etter lukket båt med dør. Leddproblemer tilsier en båt hvor man kan krype inn med avfukteren påslått. Med en kalesjebåt kan det bli slitsomme dager. Vi har tid til å vente på den rette båten. Fornuftig og lykke til videre! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Hva med denne : http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63040032 eller om du kan ha takterasse så ligger det flere av dem: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80775130 Gode båter! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Takk for tipset. Ingen drev. Ingen fb. Alt på ett plan. Hadde en herlig tur rundt Middagsbukta med en kjempekoselig selger. Var nære på å kjøpe men fornuften sier bakdørsbåt. Får flere bilder fra Vestlandet på en bakdørsbåt i morgen. Saga. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 En ting jeg stusser på med de to Skilsø båtene er at begge er 320 breie. Er dette egentlig 30-fotere som har vært innom en strekkbenk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Se på Viknes 880. Med targabøyle bak. Minimum 220 Hk! På 900 må du skreve over for å komme ut på badeplattformen. På 880 går du rett ut. Ja, Viknes er noe dyrere ( 750 - 900 + kkr.) men de holder seg godt i pris, så verditapet er laver enn på de fleste andre båter! Sjøegenskapene er av de beste! Anbefales! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2016 Viknes 880 er et alternativ. Fruen sier klart i fra at bøyle bak er fiskebåt. Det er mange hensyn en måtte ta. De ligger litt over budsjett. Vi har 800 båtkroner til ny båt. Og litt utstyr skal også på plass samt teak på plattformen akter og helst også på akterdekket. Det er mye som skal klaffe. Vi er klar for å reise å se på ny båt når noe spennende dukker opp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Hvis du greier å få omprogrammert fru Astor er det noen fordeler med bøyle bak på en 880. Og, husk minimum 220 hk motor, helst 240 :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Hvis du greier å få omprogrammert fru Astor er det noen fordeler med bøyle bak på en 880. Og, husk minimum 220 hk motor, helst 240 :-) Nå vet ikke jeg hvordan fru Astor er, men på generelt grunnlag - det er MEGET vanskelig å omprogrammere en frue som har satt seg opp en mening. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Nå vet ikke jeg hvordan fru Astor er, men på generelt grunnlag - det er MEGET vanskelig å omprogrammere en frue som har satt seg opp en mening.. Ja dette er noe som de fleste menn har opplevd blir vel egentlig mer rigtig og si alle menn har opplevd att å omprogrammere Koner når de har bestemt seg for noe er totalt umulig ja vil nesten påstå att dett er mer sannsynlig att månen ramler ned enn att en klarer og forandre mening på en kone som har bestemt seg og låst seg fast til en ting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 . Ja dette er noe som de fleste menn har opplevd blir vel egentlig mer rigtig og si alle menn har opplevd att å omprogrammere Koner når de har bestemt seg for noe er totalt umulig ja vil nesten påstå att dett er mer sannsynlig att månen ramler ned enn att en klarer og forandre mening på en kone som har bestemt seg og låst seg fast til en ting. Japp - min kone har bestemt seg for Saga 315 - og hun har ikke vært ombord i en ennå, men jeg protesterer ikke der, liker den. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Vi har tenkt på Saga 32 pga to stikk, dette er pga at vi skal ha med to barn. Men ser jo at 29LS og 315 er mer moderne i innredningen. Barna på 10 og 9 er jo ikke så interesserte i å ligge "sammen" lenger. Hvordan løses dette på de to, kan de ligge mer separat i forpigg, mens vi voksne kan benytte stikk når alle er med? Ikke meningen å kuppe tråden til egeninteresse! Redigert 19.September.2016 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Er vell egentlig ikke store forskjellen på innredningen på 32 kontra 29 og 315. Bortsett fra att Saga 32 har 2 stikkøyer så er innredningsløsningen akkurat lik som på 29 og 315 . Saga 32 har også lengde til att co pilot sete med plass for 2 kan stå fast. førersete står også fast altså ingen vipping av seter allikevel er der god plass til og sette fra seg ting på pentrybenk . Badeplattformen på 29 er også en svært enklere og billigere løsning enn på 32. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Hva med noe sånt Astor? Aquador 28HT: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80128297 Evt en 32C: http://no.yachtworld.com/baater/2003/Aquador-32C-2840374/UK#.V9_k7_ktC4Q Redigert 19.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Hvis du greier å få omprogrammert fru Astor er det noen fordeler med bøyle bak på en 880. Og, husk minimum 220 hk motor, helst 240 :-)Fru Astor er urokkelig. Er forståvidt enig med henne der. Blir litt fiskebåt. Det står mellom Saga 29 eller NB 870 eller Viknes 880. Prisen tilsier Saga 29. Uaktuelt med drevbåt. Den vi prøvekjørte i går hadde VP TAMD 41 p og gjorde 20 mil. Saga29. Redigert 19.September.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Hvis plassen ute bak teller i sammendraget er dette et lett valg :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Fru Astor vil nok med tiden lære å sette pris på et stort akterdekk. Hun skal vel tross alt se båten mest fra innsiden. Et lite akterdekk vil også føre til mye mer blåmerker på appelsinhuden da man lett dulter borti hjørner og andre skarpe kanter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Fru Astor er urokkelig. Er forståvidt enig med henne der. Blir litt fiskebåt. .Glem "fiskebåt" som dere østlenninger er så redde for! Se heller fordelen med å slippe kalesjebøylene! OG, den store fordelen det av og til er, å åpne bare på den ene siden. Admiralinnen elsker den muligheten når nordavinden sniket seg innpå 'fra alle kanter' At 'vinduene forut' skrår motsatt vei, gjør at du slipper reflekser.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Er vell egentlig ikke store forskjellen på innredningen på 32 kontra 29 og 315. Bortsett fra att Saga 32 har 2 stikkøyer så er innredningsløsningen akkurat lik som på 29 og 315 . Saga 32 har også lengde til att co pilot sete med plass for 2 kan stå fast. førersete står også fast altså ingen vipping av seter allikevel er der god plass til og sette fra seg ting på pentrybenk . Badeplattformen på 29 er også en svært enklere og billigere løsning enn på 32. og at Saga 29 er 15 cm bredere enn Saga 32. Det teller, synes jeg. :-) Ellers kjekt at du er en god tal(i)mann for Saga 32. Fin båt, men litt mer nyansert kunne du vært. He, he. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Hvor brei og lang (cm) er forresten en Saga 29 LS? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) 325 cm og 920 cm inkl badeplattform, mener jeg. Det korrigerer selvsagt forrige innlegg til at 29 er 10 cm bredere enn 32. Redigert 19.September.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.