Jump to content

HS80AE gir på VP D6-370 "subber" i fri


Brigg

Recommended Posts

Burde gå greit om du får låne presse. Jeg ville ikke prøvd å lage 'fikser' akkurat der. Lett å ødelegge. Neste er at man kan risikere å få feil deler, akkurat det har jeg opplevd en del ganger. Selv om jeg har opplyst både type og serienr. Ellers er ikke disse kassene noe rocket sience. Jeg ville kjøpt måleur med magnetfot og mikrometer, begge hos Biltema.

Link to post

Jeg har ut fra utallige innlegg fra Hulda og Komodo på dette forumet oppfattet det slik at disse herrer er godt over snittet bevandret i mekanikerfaget. Når så disse ikke roper et varsku i forhold til det å gjøre en slik overhaling selv blir jeg fristet til å prøve. Underholdningsverdien for andre blir nok helt klart størst om jeg prøver å gjøre det selv, og kanskje særlig om jeg ikke får det til ?

 

Jeg tenker jeg bruker litt tid på å lese verkstedhåndboken skikkelig før jeg tar endelig beslutning. Og så må jeg forhøre meg om hvor jeg kan få tilgang til en presse.

 

Dette hadde vært artig å prøve. Og enda mer artig om resultatet hadde blitt bra.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Og husk: Den eneste sanne fryd er skadefryd. Å kunne komme med etterpåklokskap. Uansett, jeg hadde ikke gått på en slik jobb uten hydraulisk presse som tar 20 tonn. Du har ikke tjans til å komme opp i slike krefter med avtrekkere eller annet skru-mikk. Dessuten, når man skrur et eller annet, og det glipper- da er ulykkespotensialet stort.

 

Sist jeg skulle bytte hjullager, var på BMW'en, så har man et verktøy som skal være egnet for oppgaven. Det verktøyet gikk over gjenge, uten at lageret rikket seg på splinen. Så det var ned til kompisen som har hydraulisk presse. Mener å huske at lagerbussingen slapp på 13 tonn.

Link to post

Jeg tenkte de samme tankene som Hulda når det gjelder mangel på omdreining i forhold til normal driftsituasjon.

 

Men jeg prøvde som Liberty foreslår uansett. Konklusjonen er at det skal veldig mye krefter til for å dreie inngående aksel når utgående aksel holdes fast. Jeg greide bare å vri inngående aksel en kvart omdreining eller så før det gikk helt i stå.

 

Uten at jeg vet hvordan en tilsvarende test forløper på et friskt gir så tenker jeg at det helt klart er ett eller annet inne i giret som trenger ettersyn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har et mye mindre gir (45). Når jeg opphever friksjonen (det vil si at propellakslingen slipper taket i overflatene av tetning og cutless) kan jeg dreie propellakslingen rundt med en hånd. Når motoren ikke er i sving :-) Det gir deg en pekepinn på at du har en feil i giret ditt. Så avgjørelsen om å plukke opp giret nå er nok riktig for å forhindre et fullstendig kasseras. Øvelsen du har gjort i dag skulle gi deg en myk og jevn motstand.

Link to post

Jeg har ingen erfaring med å demontere lagre ved hjelp av presse. Kanskje noen kan hjelpe meg å forstå hvordan dette er ment å skje. Etter hva jeg klarer å lese meg til i verkstedhåndboken er demontering av disse lagrene den mest utfordrende oppgaven knyttet til demontering av giret.

 

bilde

 

Bildet er sakset fra side 14 i verkstedhåndboken. Dette gjelder inngående aksling. For å trekke av lageret på splines-siden (mot motoren) er det beskrevet en spesiell avdrager, se fig 7-2a. På motsatt ende (mot ventilenheten) er det beskrevet bruk av en splittring og hydraulisk presse, se fig 7-2b. Spesialverktøyene er nærmere beskrevet innledningsvis i håndboken på side 7. Håndboken beskriver ikke demontering av tilsvarende lagre fra de to øvrige akslingene, men det er vel kanskje tilsvarende prinsipper?

 

Er det noen som har prøvd noe tilsvarende og som kan forklare hvordan splitringen brukes sammen med en presse?

Er dette generelle spesialverktøy (ja, dette ble motsigende) som er vanlige på normalt utstyrte verksteder, eller er det bare verksted som vanligvis jobber med ZF-gir som kan forventes å ha slike?

Er det andre metoder som kan benyttes som ikke krever disse spesialverktøyene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Lageret: Det er vanskelig når jeg ikke har hatt fra hverandre akkurat det giret tidligere. Men dette er et av paradoksene ved å mekke selv. Utsyrsprodusentene leverer også spesialverktøy. Og du må absolutt regne med å utvide verktøybeholdningen om du besitter kun vanlig verktøy som skrutrekker/skiftenøkkel/pipesett etc. Eksempelvis måtte jeg kjøpe Biltema 19-1289 for å trekke av nav på forhjulstrekne biler. Mulig du kan komme unna med Biltema 20352 sammen med 20353 for å ta det lageret. Jeg har brukt den slags type verktøy før, og det funker om lagret ikke sitter for hardt. For vanlige kulelagere har jeg ødelagt et antall av typen 191534, men dette verktøyet funker også på 'snille' lagre. Jeg har brukt en del varme, vinkelsliper og meisel for å demontere gjenstridige lagre.

 

Spørsmålet om presse: Det sitter fjærer i clutchpakkene som spenner drivne og drevne enheter fra hverandre. Disse står (sannsynligvis i dette tilfellet) under spenn. Og det kan være en reell kraft. Husker fra den gangen det kom bremseklokker som avløste bremesylindrene på lastebiler. Det var en som åpnet en slik klokke, uten å vite at det var en fjær som var bremsefunksjonen (og ikke lufttrykket). Halve klokken knuste hodet på mannen. Det kan være krefter i slike dubeditter.

Link to post

Det er ikke fjærer i clutchpakkene din men noen fjærbrikker med lite forspen når du tar av låseringen så kommer lamellene bare opp litt. Hvis du skal bruke lagrene oppeigjen må du bruke spesialverktøyet til ZF men hvis du skal bytte lagrene kan du ta av rullene varme opp inner ringen hurtig med en passe stor brenner og vippe den opp med to passe store skrujern. Det er en fordel at det er to personer, en som varmer inner ringen og en som tar skrujernene, du har ikke mye tid mellom hver forsøk og ikke varm for mye så varmen kryper inn i akslingen

Link to post

Jeg har det også slik at bb gir roterer når motoren står i fri.

Har prøvd og justere dette vekk ved og justere på sjaltearmen på gir,men det går ikke...vil dette si at giret er i ferd med og ryke,eller går det fint og kjøre en sesong med det?mister jeg noe fart?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Fjær er fjær uansett, om det er spiral, talerken eller andre konfigurasjoner. Det skal uansett ikke være store krefter til stede. Hydraulikktrykket er kraften som klemmer/engasjerer clutchpakkene. Vet ikke om jeg var utydelig på dette i forrige posting. Men kreftene i disse fjærene er fort såpass at man skal være vanvittig kraftig i klypa for å klemme med håndmakt.

 

På generell basis skal man være forsiktig med åpen varme mot deler som dette. Og en del fabrikanter kommer med klare advarsler. Grunnen er at om man treffer feil, vil overflaten i akslingen kunne ta herding, bøye seg etc. Men om du uansett skal ødelegge lageret, så vil oppvarming med f.eks. en propan av type skibrenner med konsetrert 'stråle' gjøre susen. Ellers kan man bruke den type Dremel med diamantskive og kutte et spor i lager innerring sånn omtrent 45 grader på akslingen. Sett er meisel ned i sporet og gi en smekk med hammer. Da vil ringen splitte og kan plukkes av.

 

Den varmen som trenges for at ringen skal bli passe utvidet er en 'delta T' på rundt 80 grader- opp mot 150 grader (temp.diff. mellom aksling og lager innerring). Det er ikke nødvendig å kjøpe disse lagrene som originaldeler. Navn- og type lager står stempelet på innerringen. Jeg byttet hjullager på en bil for en tid tilbake. Anbefalingen var et 'rep.sett' fra SKF (dyrt som bare det). Da jeg plukket opp esken var alle pakninger/tetningsringer fra et eller annet tysk fabrikat, og selve lageret var fra FAG. Det eneste som var stemplet SKF var esken og monteringsanvisningen.

Link to post

Dersom du har et hydraulisk gir med manuell styreventil?

 

Hos meg startet det med at propellakslingen roterte når giret sto i fri, først rolig og uskyldig men etterhvert tiltagende. Det kan hende giret ditt holder på å utvikle samme feil som mitt. Hos meg tok det flere år før problemet utviklet seg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Basert på velvillige innspill fra Liberty og Hulda forstå jeg det slik at det finnes et velutviklet arsenal av tjuvtriks tilgjengelig som kan gjøre et slikt garasjeoverhalingsprosjekt gjennomførbart. Da tar jeg sjansen og setter igang med å demontere sakene.

 

For de som liker underholdning av typen "Brigg gjør ting han ikke kan, igjen" er det bare å følge med videre i denne tråden.Lærekurven har vært bratt siden jeg startet denne tråden, og sansynligvis blir den enda brattere fremover.

 

Og innspillene over her bekrefter mine tidligere erfaringer: Det beste kjennetegnet på de som virkelig kan et fag er at de kan alle tjuvtriksene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har ut fra utallige innlegg fra Hulda og Komodo på dette forumet oppfattet det slik at disse herrer er godt over snittet bevandret i mekanikerfaget. Når så disse ikke roper et varsku i forhold til det å gjøre en slik overhaling selv blir jeg fristet til å prøve.

Takk for tilliten :yesnod:  Nå er det nok andre enn meg som er mer bevandret i disse gearene her, f.eks. Liberty, men når det gjelder det rent mekaniske tror jeg nok du skal få god veiledning underveis dersom du forteller og dokumenterer med bilder.

 

Dersom det f.eks. stopper på å presse av/på et lager tar du bare med deg akkurat det til et bilverksted i nærheten. Alle slike verksteder har presser. Jeg hadde ei 20t presse i garasjen, men det ble så sjelden brukt at jeg "lånte" den bort på ubestemt tid til en kamerat som driver i båtbransjen. Kan uansett bruke den der. De har også fullt brukbare presser på BT om du skulle trenge. En ting det ofte stopper opp på for folk flest med slike presser er at man må ha litt av hvert å presse med og mot. Dvs. kraftige plater, hylser og bolter. Noen ganger kan man klare seg med en pipe fra et pipesett e.l., men det er veldig ofte greit å ha en dreiebenk slik at man kan dreie seg ei hylse som passer akkurat på innerringen eller ytterringen på lageret. Apropos det; husk at hvis du skal presse på et lager må du alltid presse på den ringen som har pasning. Dvs. ikke press på ytterringen dersom det er et lager som sitter med presspasning på innerringen. Mange ganger flukter inner- og ytterring slik at du kan presse på begge ringene samtidig. Vel, det var nå bare et generelt eksempel da, men det er mange muligheter å gjøre feil under montering...

Link to post

Gleder oss. Nå har jeg forhåndsladet PC'en med en rekke varianter av 'hva var det jeg sa'-klisjeer.

:lol:

 

Dette klarer du. Regel 1. Er renslighet. 2 er å skynde seg langsomt. 3 Er du i tvil stopp og spør om råd

:yesnod:

 

Rigg deg til med et ryddig og stort arbeidsbord hvor du legger delene etterhvert. Ta en Gildebakk eller lignende og hell oppi ei kanne whitespirit hvor du vasker delene med en oppvaskbørste, men dekk til med plast når du ikke bruker den. Whitespiritdamp er ikke særlig helsebringende :ghost:

Link to post

Her strømmer det på med gode råd, takk for det!

 

Første utfordring blir å få ryddet arbeidsbenken ute i garasjen. Verktøy og alt annet har en tendens til å bli liggende oppe på benken, jeg skjønner ikke helt hvordan det blir slik. Garasjen er uisolert og med god lufting, slik at ventilasjon bør ikke bli noen utfordring. Temperaturen derimot kan bli det, i alle fall om vinteren skulle finne på å komme.

 

Tørris, dette er vel CO2 i fast form med frysepunkt på ca minus 79 grader C om jeg ikke husker feil? Slikt er vel ikke veldig lett å få tak i? Men ved å legge akslingen i fryseren en stund før bruk av varme på lageret er det vel mulig å oppnå litt av samme effekten ved at delta T som Hulda nevnte tidligere i tråden øker.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her strømmer det på med gode råd, takk for det!

Tørris, dette er vel CO2 i fast form med frysepunkt på ca minus 79 grader C om jeg ikke husker feil? Slikt er vel ikke veldig lett å få tak i? Men ved å legge akslingen i fryseren en stund før bruk av varme på lageret er det vel mulig å oppnå litt av samme effekten ved at delta T som Hulda nevnte tidligere i tråden øker.

 

Helt klart ja. Om du kjenner noen som har en lagervarmer (går på strøm) så er det også en knallkjekk dings.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...