Jump to content

HS80AE gir på VP D6-370 "subber" i fri


Brigg

Recommended Posts

Dremelmetoden ja, den hadde jeg helt glemt. Har lenge lett etter en anledning for å kjøpe meg Dremel. Kanskje det.

 

Men er en slik diamantskive på en Dremel veldig effektiv? Må jeg regne med lang tid for å slipe meg gjennom disse forholdsvis kraftige lagerringene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

dremelmetoden - bare en bakdel med den; masse fint slipestøv....

Men om jeg har forstått deg rett så er din plan å bytte begge lagre og demontere alt ? og i så fall så er ikke slipestøvet noe problem for deg for du får jo gjort helt reint.

Men at det tar tid, ja det vil gå en time pr kutt, og du kan nok regne med å bruke opp 2 skiver...

 

Om ikke fryse-aksel/varme lager metoden gikk denne gangen så er det god læring for de mange som følger med  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette går ikke på å kutte seg gjennom. Man kutter ned et par- tre millimeter. Kuttet danner et kjerv. Man setter en skarp meisel ned i sprekken og gir meiselen et rapp med en medium tung hammer. Så spiltter ringen. Grunnen til at ringen splitter er at den inneholde mye karbon og er meget hard og derfor lite fleksibel. Det ligger en del på YouTube som forklarer metoden. Det er litt teknikk for å få det til. Lenge siden jeg brukte metoden selv. Går heller for hydraulisk presse når det er tilgjengelig. Har brukt diamantskiver fra Biltema, meget bra saker.

Link to post
Share on other sites

Det er litt teknikk for å få det til.

Ja, det er akkurat det. Det er som sagt en god metode, men siden TS signaliserer at antall timer verkstedpraksis er begrenset tenker jeg at det er greit å få hjelp til akkurat dette istedenfor å risikere å ødelegge akselen.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere antydet, min erfaring tilsier opp mot 20 tonn enkelte ganger.

 

Forresten Hulda, her fikk du lurt inn en lett kamulfert "Hva hva det jeg sa". :smiley:  Du skulle jo forberede noen slike, så da er det kjekt at du får bruk for de :smiley:

 

Det jeg frykter ved bruk av Dremel er å komme borti akslingen med slipeskiven akkurat der leiet for tetningen er. Et sår i akslingen her vil kunne gi slitasje på tetningen med påfølgende oljelekkasje ut av giret. Men dette kan forebygges ved å tape rundt akslingen slik at denne blir beskyttet.

 

Kraftig meisel og tung hammer har jeg. Om noen kan forklare hvordan meiselen skal være slipt for denne jobben så skal jeg sjekke at dette også er på stell. Og eventuelt slipe meiselen på nytt om nødvendig.

 

Om det tar en time per lagerrring ser jeg ikke svart på dette. Dette er hobby for meg slik at tid har mindre betydning. Og om garasjepraksisen min kan godkjennes som verkstedpraksis så blir det jo mere av dette også :smiley:

 

Slipestøv er jeg ikke bekymret for. Inngående aksling skal plukkes i atomer og alle lagre og clutchlammeller skal byttes. Selve akslingen og drevene skal jeg klare å gjøre ren før montering.

 

I dag skal jeg kjøre ut på kysten for å se etter båten. Det har vært en tre - fire stormer siden jeg var der sist så det er greit å ta en sjekk. Og så demonterere jeg demperplaten for å vurdere om denne også skal skiftes når giret først er ute. Det passer også godt å ta en rengjøring under motoren når giret er ute. Ikke det at jeg har et ambisjonsnivå tilsvarende Bonus og enkelte andre her på forumet når det gjelder renhold i motorrommet, men det er greit å tørke opp litt når tilkomsten er hakket bedre enn den vanligvis er.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

... Ikke det at jeg har et ambisjonsnivå tilsvarende Bonus og enkelte andre her på forumet når det gjelder renhold i motorrommet, men det er greit å tørke opp litt når tilkomsten er hakket bedre enn den vanligvis er.

 

Hehe Brigg, etter det jeg har sett du har beskrevet om gearoverhalingsprosjektet ditt, tror jeg ikke noe på at du er sluskete med motorromrenholdet. Overhodet ikke  :smiley: .

Veldig interessant å følge deg i prosjektet ditt. Jeg liker veldig godt din gjennomtenkte tilnærmingsform. Lykke til videre, jeg leser med stor interesse  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Forresten Hulda, her fikk du lurt inn en lett kamulfert "Hva hva det jeg sa". :smiley:  Du skulle jo forberede noen slike, så da er det kjekt at du får bruk for de :smiley:

 

 

Erfaring er summen av tidligere blemmer. Jeg har passert 70, og satte fyr på bilen til fatter'n da jeg var 16. Det ligger noen tårer og forbannelser i det tidsspennet der. Erfaring kommer ikke lett til alle.

 

Visdomsord etter to kopper kaffe med ditto Bols Advocaat og en liten rødvin. Ingen jobb, ingen blemmer i dag.

 

Bare ment som en liten situasjonsrapport.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tilbragt dagen ombord i båten + kjøring til og fra. Var behov for noe opprydding etter at jeg hadde medhjelper i forbindelse med demontering av giret sist jeg var utover. Har i dag demontert demperplaten og tatt med hjem, kommer tilbake til denne senere.Muttertrekkeren fra Biltema gjorde jobben også denne gang. Har også tatt med oljekjøleren hjem, jeg tenker det kan være lurt å forsøke å rengjøre oljesiden av denne med tanke på hvor skitten giroljen viste seg år være.

 

....tror jeg ikke noe på at du er sluskete med motorromrenholdet. Overhodet ikke.

 

Jeg må innrømme, med fare for at aksjeverdien min faller brått hos enkelte, at jeg ikke har vasket i motorommet siden båten ble kjøpt i 2009. Kun tørking av søl av diesel, olje eller kjøleeveske når det har vært nødvendig etter vedlikehold eller vinterkonservering. Men nå passer det godt å gjøre noe med dette. Begynte så smått i dag, men ting tar lengre tid på vinteren når ferskvannsystemet er ute av drift. Vann må bæres på kanner og varmes på vannkoker, så alt blir mer tungvint.

 

Lagt til: Og så rakk jeg innom Jula for innkjøp av Dremel og Biltema for innkjøp av diamantkutteskiver. Da ligger alt til rette for kvalitetstid ute i garasjen i morgen.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kraftig meisel og tung hammer har jeg. Om noen kan forklare hvordan meiselen skal være slipt for denne jobben så skal jeg sjekke at dette også er på stell. Og eventuelt slipe meiselen på nytt om nødvendig.

 

Brigg - best effekt oppnår du når du har en meisel som er tilpasset sporet du sliper. Hensikten er å påføre en kraft i retning X, også skal meiselens fasong omdanne den kraften påført til utvidelse i retning Y.

Jo spissere meisel, jo mere Y blir det av samme X.... men dersom vinkelen blir så spiss at meiselen slår i bunnen da minsker Y 

Så enklest er det vel å slipe sporet og tilpasse meisel etterpå.

 

Vil anbefale å slipe max 2/3 dypt og å maskere som du allerede har planlagt  :thumbsup:

Pleier å slipe et spor i 180grader 1/3 dypt for å svekke ringen og får å lette sprengning. Håper skissa er mulig å forstå.... :crazy:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Veldig bra forklaring og illustrasjon dieselfan (som vanlig) :thumbsup:  Som du sier blir Y-kraften større jo spissere vinkel meiselen har, men da bunner den jo fort. For å bøte på det kan man slipe spissen flat. I tillegg kan det være et triks å kappe et spor 180 grader på lagerringen, da knekker den lettere der.

 

Ellers kan det være en ide å spraye den med kuldespray rett før giliotinen faller, stålet blir vesentlig sprøere da. Fås hos de fleste maskinforretnigner  :yesnod:

 

https://www.google.no/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fdk.rs-online.com%2Flargeimages%2FDK242792-01.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fdk.rs-online.com%2Fweb%2Fp%2Fkuldespray%2F2427924%2F&docid=qw6RvutSO_nrGM&tbnid=7UwR_IyOpVDUbM%3A&vet=1&w=201&h=444&bih=459&biw=1067&q=kuldespray&ved=0ahUKEwj869_Qo-bRAhWFWCwKHbQOAK0QMwghKAUwBQ&iact=mrc&uact=8

Link to post
Share on other sites

Takk for god forklaring, Dieselfan. Veldig bra skisse.

 

Jeg er klar for å starte med slipejobben, men sitter med et spørsmål til hvordan slipesporet skal lages for å få best effekt. Under har jeg sakset inn fra ulike innspill knyttet til dette.

 

Ellers kan man bruke den type Dremel med diamantskive og kutte et spor i lager innerring sånn omtrent 45 grader på akslingen. Sett er meisel ned i sporet og gi en smekk med hammer. Da vil ringen splitte og kan plukkes av.

 

Vil anbefale å slipe max 2/3 dypt og å maskere som du allerede har planlagt 

Pleier å slipe et spor i 180grader 1/3 dypt for å svekke ringen og får å lette sprengning.

 

I tillegg kan det være et triks å kappe et spor 180 grader på lagerringen, da knekker den lettere der.

 

Hulda beskriver en vinkel på 45 grader, altså på skrå. Dette gir et lengre kutt, men har den fordelen at det er mulig å komme tetter inn mot skiven/drevet på innsiden av lageret.

 

Slik jeg forstår dieselfan foreslår han et kutt tvers over lagerringen, 2/3 dyp. Og i tillegg et kutt 180 grader 1/3 dypt, altså vinkelrett på det første kuttet. Komodo er også inne på det samme.

 

Er dette riktig forstått: Et kutt tvers over lagerringen (90 grader, dvs paralelt med akslingens retning) og i tillegg ett kutt på tvers av dette? Ved å kutte 90 grader blir kuttet kortest mulig, men samtidig blir det vanskelig å slipe dybde helt inn mot den bakenforliggende skiven pga radien på slipeskiven.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er fasinerende at nærmest uansett hva man lurer på når det gjelder praktiske tips og triks er det en eller annen et eller annet sted i verden som har gjort det samme og lagt ut en snutt på youtube om det.

 

Etter å ha sett på noen vidoer forstår jeg at Dieselfan og Komodo mener at det skal slipes et kutt med mindre dybde på motsatt side av lagerringen, altså 180 grader rundt akslingen. Da gir det plutselig mening.

 

Her er et par videoer som forklarer dette.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BIMt0WGmwxQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=S4hITTC8rXg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er Dremelmetoden utprøvd med godt resultat.

 

Tenk sikkerhet ved denne type arbeid. Vernebriller er obligatorisk og hørselvern gjør det hele langt mer behagelig.

 

Jeg fant en bit av en plastslange og festet som beskyttelse rundt akslingen. Jeg tror dette var lurt fordi slipeskiven bet seg fast innimellom med det resultat at dremelen gjorde et hopp til siden. Jeg var borti plastslangen flere ganger. Om jeg hadde brukt maskeringstape tror jeg det hadde vært en risiko for å kutte gjennom denne og inn i akslingen.

 

bilde

 

Jeg prøvde med diamantskivene fra Biltema, men synes ikke disse tok veldig godt. Det virker som om det var lite "diamanter" på ytterkanten av skivene, kanskje er disse bedre egnet ved sliping med flatsiden av skiven. Det fulgte med to spindler i pakken, skivenene festes ytterst på disse med en skrue. På begge spindlene var det ikke noe tak i skruene slik at det var umulig å feste skiven skikkelig. Det fulgte imidlertid med en spindel i Dremel-kofferten som kunne brukes selv om hullene i Biltemaskivene ble litt for store. Det fulgte også en kuttskive med Dremelen. Denne er av samme type som benyttes på vinkelslipere, og effekten av denne var mye bedre enn Biltemaskivene. Brukte derfor denne for det meste av kuttet og supplerte med de noe mindre Biltemaskivene for å komme nærmest inntil drevet bak lagerringen.

 

bilde

 

bilde

 

Gjorde som Komodo og Dieselfan har foreslått og slipte et hovedkutt tentativt 2/3-deler ned i lagerringen. Slipte langs akslingen, dvs 90 grader på lagerringen. Slipte så et litt grunnere kutt på motsatt side av lagerringen. Jeg var nok litt for forsiktig med dybden slik at første forsøk med meiselen ikke gav noe resultat. Etter å ha slipt litt til kom klarte jeg imidlertid å tvinge det fra hverandre. Jeg slipte til meiselen etter råd fra Dieselfan, men uten at jeg fikk dette helt til. Jeg prøvde imidlertid det største skrujernet jeg har, dette er en variant med herdet spiss. Dette passet til bredden i sporet og har ganske spiss vinkel slik at jeg klarte å slå lagerringen løs. Men den satt enda såpass at jeg måtte banke den utover akslingen for å få den løs. For å få godt anlegg ved bruk av meisel og skrujern la jeg akslingen på garasjegulvet med støtte under lageret. Arbeidsbenken ville neppe vært et like stødig underlag.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jeg brukte et par timer med prøving og feilng for å få av det første lageret. Dette var det største på motorsiden. Det andre lagere er litt mindre og dette fikk jeg av i løpet av en drøy halvtime.

 

Om jeg skal trekke noen lærdom av erfaringene med disse lagerene må det bli at Dremel-metoden er best egnet når man operer fra et mangelfult utstyrt garasjeverksted. Metoden med oppvarming av lagrene gav i alle fall ikke noe resultat for min del,

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg - takk så mye for de hyggelige og motiverende kommentarene  :thumbsup:

 

Beklager sen tilbakemelding - tidlig opp idag og hadde lang båttur... 

Du har igjen gjort de smarte valgene og det er ingenting av det du har beskrevet som jeg ville gjort annerledes om det var mitt gir. Dyktig  :thumbsup:

 

Når det gjelder forsøket med varme så er det mulig at du varmet for lenge, slik at varmen rakk å slå inn i akslingen også. Dermed utvidet akslingen seg like mye som innerringen...

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde ulik oppvarmingstid uten at det endret resultatet.

 

Jeg tror propanbrenneren min ikke gir tilstrekkelig effekt når lagrene blir såpass store. Ut fra flere kommentarer tidligere i tråden har andre lyktes når de har hatt tilgang på ordentlig varme.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter at de gjenstridige lagrene var kommet løs er resten av demonteringen av inngående aksling ganske rett frem. Eller det burde være det.

 

Mellom lagrene og drevene på hver side er det en skive som sitter ganske tight. Disse løsnes ved å starte med en tynn skrutrekker slik at det blir åpning nok til å få inn kraftigere skrutrekkere. Med en skrutrekker på hver side bendes skiven av. Så kan drevet trekkes ut. Under hvert drev sitter to nålelagre med en distansering imellom.

 

bilde

 

Når drev og nålelager er fjernet står clutchpakken for tur. Lamellene holdes på plass med en låsering/fjær. Jeg startet på ventilsiden, dvs. den clutchpakken som forårsaker problemet med mitt gir. Her sto clutchene i spenn slik at låseringen var kul umulig å bevege. Ved å bruke en skruklemme til å klemme sammen clutchene klarte jeg å bende ut låseringen ved hjelp av to skrutrekkere. I praksis måtte jeg bende ut låseringen millimeter for millimeter ved bruk av makt. Det tok meg over en halvtime å få den løs.

 

bilde

 

Når jeg omsider kom så langt at jeg kunne plukke ut clutchlammellene fant jeg dette:

 

bilde

 

I tillegg var også en av de andre friksjonsplatene brukket. Legg merke til at den minste biten på bildet er smalere i bredden enn resten av platen. Denne har tydeligvis ligget og blitt slipt mot ytterkanten av clutchhuset slik at den er ca 6 mm smalere enn resten.

 

Så fortsatte jeg med motorsiden. Her lot låseringen seg plukke av uten bruk av verktøy, så det er tydelig at den andre clutchen sto under et betydelig press. På motorsiden var alle clutchplatene hele og basert på mønstrene i friksjonsplatene uten nevneverdig slitasje.

 

Her er alle delene på ventilsiden samlet før de ble pakket i merkede poser:

 

bilde

 

Og på motorsiden:

 

bilde

 

bilde

 

Og til slutt et bilde av inngående aksel etter at clutchene er demontert:

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er lurt å ta en prat med importøren før tingene settes sammen igjen. Det skal jeg gjøre.

 

Jeg har aldri sett slike clutchplater før og vet følgelig ikke hvordan de pleier å se ut ved normal slitasje. Bildene nedenfor er fra en av stålplatene på den clutchen som ikke hadde noen skade. Dette er den innerste platen, og den har hatt friksjonsplate bare på den ene siden. Den andre siden ligger inn mot veggen innerst i clutchhuset.

 

Som bildene viser er platen jevnt mørk på den siden som har ligget inn mot clutchhuset, mens den er delvis mørk og delvis blankslitt på den andre siden. Skyldes dette at platen er ujevnt slitt, eller at den er så lite slitt at deler av fargen enda ikke er slitt av?

 

bilde

 

bilde

 

Slenger også med et bilde av en av fiksjonsplaten fra den friske clutchpakken. Litt blank i oveflaten, men med et tydelig rutemønster. Jeg oppfatter dette til å være minimal slitasje. Dette er etter ca 1000 driftstimer.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, har lastet ned manualen. Uten den hadde jeg ikke turt å sette i gang.

 

Har fokusert på demontering så langt, men alle kontroller som manualen beskriver skal ivaretas før/ved sammensetting igjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...