Jump to content

HS80AE gir på VP D6-370 "subber" i fri


Brigg

Recommended Posts

Da er arbeidsbenken ryddet og klar. Jeg tror ikke benken har vært så ryddig side jeg bygde den for snart femten år siden. Benken måler ca 170 cm bredde og 57 cm dybde, og er laget av to skapsider fra et kassert skap liggende på en skapseksjon fra en 80-talls veggseksjon. Her snakker vi ikke lavbudsjett men nullbudsjett.
 

bilde

 

Første oppgave var å tømme giret for olje. Oljefilteret ble tatt ut (6 mm umbrako for å løsne skruen) slik at jeg fikk tilgang til oljerøret. I henhold til instruksjonsboken skal det det benyttes en sugeslange som passer inn i røret rett under oljefilteret. Slangene som følger med min Pelapumpe passet ikke slik at jeg heller valgte å stikke sugeslangen ned gjennom røret og i bunn av giret.

 

Jeg fikk ut så vidt over 5 liter olje. Giret skal ta 5,5 liter, men noe er nok i gjenni oljekjøleren og noe henger nok i gjenn inne i giret.

 

bilde

 

Her er resultatet av en høyvitenskapelig kaffefiltertest. Gammel olje til venstre sammenlignet med ny olje rett fra flaska til høyre. Her kan man få inntrykk av at olja er ganske så skitten og ikke rød og blank som ATF-olje skal være.

 

bilde

 

Etter å ha fått hjelp fra en god nabo er giret kommet fra gulvet og opp på benken. Drøye 60 kg blir i meste laget for en utrent kontoristrygg. Giret er utstyrt med en tappeplugg for olje neders i bakkant. Jeg tok ut pluggen og lot resten av oljen renne ned i kannen. Det var ikke veldig store skvetten som kom ut.

 

bilde

Og da var det klart for å begynne demonteringen. Fortsettelse følger.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for en tid tilbake denne muttertrekkeren fra Biltema til ca 400 kroner. Tung, klumpete og bråkete, men når man ikke har trykkluftutstyr er dette et ganske greit alternativ. Denne løssnet etter litt kjøring bolten som fester flensen til utgående aksling itl giret. Boltene som holder de to delene av girhuset sammen gikk som en lek.
 

bilde

 

Etter at bolten er løsnet fjernes den store skiven som dekker hele senteret av flensen. Deretter skrues bolten inn igjen for å ha et sted å sette skruen i tersen mot. Tersen min er en rimelig modell fra Biltema, men denne har gjort jobben hver gang jeg har brukt den. Ved løsning av flensen ble senterskruen for kort, og da er det om å gjøre å finne på noe lurt for å løse dette. Jeg fant en mutter for skjøting av gjengestål fra et tidligere prosjekt, denne passet på skruen og løste biffen. Av og til får man igjen for at man tar vare på alt og aldri kaster noe.

 

bilde

 

Skruer og sånt som hører sammen legges i en pose som merkes med hvor innholdet hører hjemme. Ved å praktisere dette er det en rimelig mulighet til å få greiene sammen igjen når den tid kommer uten at det blir deler til overs.

 

bilde

 

IEtter at flensen på utgående aksel var demontert ble ventilenheten demontert. Inngående aksel går rett gjennom kassen og inn i ventilenheten. Fremst i ventileneheten, nærmest girkassen, sitter oljepumpen. Denne drives av inngående aksel, og det er derfor en sporkile på akslingen. I følge verkstedhåndboken skal denne fjernes fra akslingen etter at ventilenheten er demontert. Denne satt godt fast og jeg velger å la den sitte. Akslingen er tykkere der den går gjennom lageret slik at sporkilen ikke blir i veien når akslingen skal trekkes ut. Det er heller ingen tetning som kan skades her.

 

bilde

 

Her er bakenden av kassen etter at flens og ventilenhet er demontert. På utgående aksel er det flensen som går mot tetningen, ikke selve akslingen. Dette mefører at bakre lager på utgående aksling er synlig utenfra når flensen er demontert.

 

bilde

 

Når kassen skal åpnes har jeg behov for at den står på høykant. Da er det upraktisk at inngående aksling stikker ut i begge ender av kassen. Jeg laget meg derfor et stativ av en bit hobbyplank og to ender 2"x3". Også dette gjenbruk fra et tidliger prosjekt, altså nullbudsjett. Når jeg boret hull i hobbyplanken valgte jeg en hullsak som var stor nok til at motorenden av inngående aksling også gikk gjennom hullet, denne enden er litt tykkere enn enden som går inn i ventilenheten. Hullsagen var forøvrig tidligere benyttet til saging i glassfiber og var ukvass som fy.

 

bilde

 

For å dele kassen må de to styrepinnene bankes ut. Disse sitter ca klokken ett og klokken syv sett bakfra. De bankes ut fremover med en dor. Det er greit om doren er litt kraftig, min spikerdor ble i letteste laget for denne jobben, men jeg fikk styrepinnene ut. Deretter er det bare å skru ut alle skruene som holder de to delene av girkassehuset sammen. Jeg klarte ikke å holdte telling på skruene, men de sitter tett slik at det er ganske mange av dem.

 

bilde

 

De to delene av girkassehuset er limt sammen med et tetningsstoiff, det er ikke brukt pakning. For å få dette til å løsne banket jeg på en trekloss sideveis på den ene delen av huset. Etter noen få slag kom det fra hverandre.

 

Og her er innmaten i giret etter at fremre del av girhuset er fjernet. Til høyre er inngående aksling, til venstre utgående aksling og nærmes er mellomakslingen som benyttes til å reversere giret når reversclutchen aktiveres. Det store lageret i enden av utgående aksling er trustlageret. Dette tar opp kraften fra propellakslingen som skyver båten fremover og overfører den til motoren som via motorlabbene overfører kraften til skroget. Dette lageret tar opp betydelige krefter.

 

bilde

 

Jeg nevnte dette med skitten olje tidligere. Det ligger et ganskte tykt skittent belegg i nedre del av girkassen, her har jeg tørket litt i fremre del av girhuset. Det ser ikke ut som om det er noe metallspon i dette belegget. Dette kan vel tyde på at belegget stammer fra slitte clutchlammeller.

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Moro at du tok utfordringen :thumbsup:

 

Men du må få deg en ny arbeidsbenk.

 

 

Benken måler ca 170 cm bredde og 57 cm dybde, og er laget av to skapsider fra et kassert skap liggende på en skapseksjon fra en 80-talls veggseksjon. Her snakker vi ikke lavbudsjett men nullbudsjett.

 

Resultatet av overhalingen er nemlig direkte proporsjonalt med prisen på arbeidsbenken :giggle:

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser deleprisene Volvo Penta opererer med tror jeg det kan være greit å ha spart litt på arbeidsbenken. Mer om dette når ting er demontert og jeg begynner å se hva jeg trenger av deler.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Rart det ikke lukter av den brune oljen. Kan det være at kassen har vært kjørt på noe annet enn ATF?

Utmerket, ingen blemmer så langt :-)

 

Nå kan det være at jeg ikke har nese for å avgjøre om det lukter av oljen. Men jeg har ikke lagt merke til noe spesielt. Jeg peiler ojlen på giret forholdsvis ofte, og tørker da av peilepinnen på hvitt tørkepapir. Jeg har ikke lagt merke til noen misfarging av oljen. Jeg har en teoril om at oljen har blitt slik etter at giret begynte å trøble i høstferien. Båten har blitt minimalt brukt etter dette, og da på rolig fart.

 

Hva som ble fylt ved siste oljebytte vet jeg ikke helt sikkert i og med at det var et verksted som gjorde dette. Men dette er et velrenomert verksted som jeg har hatt god erfaring med, så jeg tviler litt på at de kunne finne på å fylle noe annet enn ATF.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var selvsagt bare en spøk, håper du er åpen for det også :giggle:

 

Ja for all del, skjønte jo det. Når jeg skriver som jeg gjør f.eks. om arbeidsbenken så stiller jeg meg lagelig til for en spøk, så det er helt greit.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Litt gørr nede i bunnen av kassen er helt normalt. Brun olje er unormalt. Skal bli artig å se clutchene. Selve slitebelegget er mindre interssant, det er selve clutchpressplatene som er interessante. Forresten godt at navet mot propellakslingen kom så lett av. Noen ganger sitter det som hel ved. Resten av kassa er mer eller mindre plankekjøring. Ser frem til fortsettelsen. Du har en bra tilnærming :-)

Link to post
Share on other sites

Beklager, men har høytrykk på jobb for tiden. På reise, så det blir ikke noen oppdatering før i morgen kveld.

 

Man må jo finansiere båtlivet også.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er dagens økt i garasjen unnagjort. Har løftet ut de tre akslingene fra girhuset, dette var bare å løfte dem rett ut. Har tørket av resterende olje fra de to delene av girhuset. Legger opp til en ordentilig rengjøring før giret skal monteres sammen igjen. Har så montert sammen de to delene og festet med fire av skruene samt pakket papir i alle åpninger før girhuset ble satt til side. På denne måten er det mindre risiko for at det oppstår skader på anleggsflatene eller at det kommer skitt inn i girhuset.

På bildet under vises bakre del av girhuset. Oljerøret der oljen suges opp til oljefilteret vises til venstre.
 

bilde

 

Her er de tre akslingene etter at de er tatt ut av girhuset.

 

bilde

 

Mellomakslingen og utgående aksling legger jeg nå til side og konsentrerer meg om inngående aksling med clutchene. Jeg antar at årsaken til problemene finnes her. Fremre clutch er lett å dreie, litt motstand selvfølgelig men smooth og fin når den roteres. Bakre clutch derimot er det bare så vidt jeg greier å rotere. Det er betydelig større motstand i denne enn i den andre clutchen.

Ved rengjøring av bakre del av girhuset kom denne ramlende ut.

 

bilde

 

Biten ser ut til å være av stål og er ca 2 mm tykk. Det er vel åpenbart at denne ikke har noe å gjøre liggende løst inne i girhuset. Jeg har sett over alle tannhjulsdrevene og det er ingen skader på disse, heller ikke noe tegn til at de har "tygget" på denne stålbiten. Det kan hende at dette er en bit som har løsnet fra en av clutchplatene.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har zf63a i min båt med samme symptomer som du har på ditt gear. Åpnet opp og fant en lamell som hadde sprukket og krabbet litt i hverandre. Da var gearet litt i inngrep i reversj hele tiden. KGK Norge er importør av i ZF gearene. Kjenner du noen som jobber på et verksted så får du kjøpt via de.  Jeg ga 6000 pluss mva for komplett chlutch-sett til min kasse. Når du fyller på olje så er ikke kjøleren tatt med i beregningen. Fikk beskjed fra teknisk på KGK at du må legge på ca 2 dl i tillegg til oppgitt i boka. 

 

Årsaken hos meg var lite kjølevann. Kassen gikk varm etter 45 minutters gange i 25 knop. Ingen problem i 10 knop. Merket at det var litt propellstøm i  vannet selv om båten stod i fri gear. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har du hatt samme symptomer som jeg har hatt. Om jeg skal gjette basert på hva jeg har funnet så langt er det ikke usansynlig at mitt gir har vært gjennom noe tilsvarende som ditt. Om årsaken er for lite kjøling er derimot ikke sikkert, oljekjøleren er i alle fall ren og fin på sjøvannsiden slik at det ikke er noe som hindrer vanngjennomstrømmingen.

 

Overhalet du ditt gir selv?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har et clutchproblem. Dermed kan lagre og tannhjul brukes videre. Dog, har lamellbiter gnudd i lagerbanene kan de være skade, men det skal mye til. Nokså spekulativt fra min side. Tetninger ville jeg uansett byttet.

 

KGK har telefon 22884680. Jeg har snakket med en som heter Bjørn Reiersen på dir. innv. 90959926. Dette var i september 2015.

 

Når det gjelder kjøling, så er alle gir heller ømfintlige. Det er temperaturen i giret som er utslagsgivende, ikke størrelsen på kjøler eller hvor ren den er. Heller ikke alle gir tåler å seiles med (om man kjører på en av to motorer), men dette giret skulle greie det. I hvert fall mitt 45-gir. I begynnelsen var jeg stadig nede i motoren og sjekket temperaturen, og mitt gir går helt kjølig (omgivelsestemperatur). Uansett, Reiersen vet alt om dette. Ta en prat med ham.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste steg i demonteringen er å få av de to koniske lagrene fra inngående aksel for å kunne demontere clutchene. Her er nærbilde av lagrene. Øverste bilde viser fremre lager på motorsiden, det nederste viser bakre lager mot ventilenheten.
 

bilde



bilde

 

Aktuelle metoder for å få av disse lagrene er diskutert tidligere i tråden. Hulda tipsen om ulike verktøy som kunne være til hjelp. Jeg har sett på disse fra Biltema som ligner en del på spesialverktøyet som er beskrevet i verkstedhåndboken.

 

20352

20353

 

Pga lange akseltapper blir antagelig de medfølgende skruene for korte, men det kan sikkert brukes lengre skruer eller om nødvendig gjengestål. Avtrekkerskiven er oppgitt med en kapasitet på maks 35 mm, men også her er det kanskje mulig å bruke lengre skruer. Det største lageret er neste 60 mm i diameter der avtrekkerskiven skal klemmes over.

Ved bruk av denne ser jeg for meg at demonteringen blir mer kontrollert enn ved bruk av varnme og skrutrekkere. Spørsmålet er om dette verktøyet har tilstrekkelig kraft til å dra av lagrene. Eventuelt i kombinasjon med nedkjøling av aksling i forkant og forsiktig oppvarming av lageret. Noen som tør å ha synspunkter på dette?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er lagre montert i hht 'light interferrence fit'. Det betyr at man skal kunne demontere uten bruk av varme. Åpen flamme er som regel utenfor spec. Men ikke altid. Har vært borti noen wear rings på FRAMO-pumper som skulle varmes med brennere. Jeg tror ikke lagrene sitter hardt. Vanlige bolter bør kunne brukes.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at den skiveavtrekkeren fra BT gjør jobben, men om du går i en god maskinforretning får du tilsvarende avtrekkere i andre størrelser. Det er også stor forskjell på en avtrekker fra BT og f.eks. en fra Kukko. Skal du trekke det av kaldt som Hulda skisserer kan kvaliteten på avtrekkeren bli være eller ikke være.

 

Et lite tips.

 

Hvis du skal bruke lageret om igjen må du tekke det av på riktig måte og behandle det riktig. Det er avgjørende at rulleholderen ikke får skader.

 

Den orange pila viser rulleholderen, dette er bare tynt blikk. Den gule pila viser innerringen, det er kun der du skal ha krefter når du trekker. Ytterringen sitter igjen i bosset.

bilde

 

 

Pass på at du ikke får støv og smuss på rullene når du håndterer dette, det er ikke sikkert du klarer å vaske vekk det før montering. Hvis jeg skal bruke et lager omigjen pleier jeg å vaske det i whitespirit iblandet litt olje eller diesel, og blåse det rent med pressluft. Prosedyren gjentas et par ganger til alle partikler er borte. Til den jobben bruker du en treliters isboks eller ei spylevæskekanne du skjærer i to og en radiatorpensel som ikke røyter.

 

Av varme ville jeg kanskje vurdert varmluftpistol framfor åpen flamme. Med åpen flamme er det stor sjanse for at du tar herdselen i rullene, de er settherdet og har kun hard overflate. Inni er de bløte. Ødelegger du den tynne harde hinna er lageret ødelagt. Tykkelsen er vel som et sigarettpapir.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang takk for gode innspill.

 

Jeg har også en mistanke om at Biltema-avdrageren blir for puslete for denne jobben. Og nye lagre blir sansynligvis mye billigere enn å kjøpe kraftigere utstyr hos en high end isenkramforetning.

 

bilde

 

En utfordring er at det er ganske tight ved den gule pila, og skiven innenfor lageret er så pass stor at det ikke blir en kant å sette skrujernet mot. Det vil være en risiko for å skade skiven. Jeg forsøker å starte med å tvinge en gammel tollekniv mellom lageret og skiven, forhåpentlig vis klarer jeg å skape plass for å få inn skrujernet på denne måten.

 

Middag først, så ut i garasjen for å se om jeg klarer å få greiene fra hverandre.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...