Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Når dere skal så langt, hvordan tenker dere drivsstofføkonomi? 36 timer i 7 knop er vel mer økonomisk enn 12 timer i 21 knop. Da får dere en nattseilas også, som er veldig hyggelig. Aldri en sommer uten minst en nattseilas. Har man 8 uker kan en også nyte noen timer på havet. Finner roen på en helt annen måte når båten går på autopilot og det eneste en gjør er å følge med en gang i blandt.

 

Nederland vil jeg tilbake til. Veldig hyggelige folk.

Link to post
Share on other sites

Vi går jo stort sett i 7-8 knop, så drivstofføkonomi orker jeg ikke å tenke så mye på. Det er ikke så koselig å se hva man bruker ;-) På turen i sommert brukte vi ca 30000;, og det er innafor på 9 uker.

Da vi gikk på kanalene i Nederland i Mars 2010, sa jeg også til meg selv at hit vil jeg på sommerstid.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Interessant prosjekt du planlegger Tom Rør. Vi har også drømmer om å reise på kanalene nedover Europa. I romjula drømte jeg meg bort i kanalene med å lese meg opp til dette cevni-sertifikatet. Mange rare skilt og regler å forholde seg til. Blir spennende å følge dere på kanalene.

 

Noen som vet hvor det har blitt av kanalfarer "Sanden på havet"? Bloggen hans har ikke vært oppdatert siden 12 desember? :pray:

Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt du planlegger Tom Rør. Vi har også drømmer om å reise på kanalene nedover Europa. I romjula drømte jeg meg bort i kanalene med å lese meg opp til dette cevni-sertifikatet. Mange rare skilt og regler å forholde seg til. Blir spennende å følge dere på kanalene.

 

Noen som vet hvor det har blitt av kanalfarer "Sanden på havet"? Bloggen hans har ikke vært oppdatert siden 12 desember? :pray:

Gleder oss vi også, og hvis planen jeg har lagt nå blir gjennomført, og tiden strekker til, blir det samme ruta som i bloggen.

Lurer også på hvor langt han har kommet nå. Leste hele på en sen kveld. Klarte ikke å stoppe :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Tom Rør skrev On 5.4.2017 at 11.45:

Gikk lillebelt sist, og vil innom Nyborg på veien.

 

Enig at du bør besøke Nyborg hvis du ikke har vært der før. Fin havn helt inne i byen.

Men, hvis det passe,r så sparer du masse motstrøm ved å gå Lillebælt nedover og Storebælt tilbake.

Link to post
Share on other sites

Nyborg er ikke speciel smuk. jeg ville hellere vælge Kerteminde i den Nordlige del af Storebælt, eller Svendborg -et af de smukkeste farvande vi har i Danmark.

 

Sejl igennem Svendborgsund igennem Højstene og nord om den smukke  Ærø.... Det ligger direkte på din rute til Kiel-Holtenau...

 

I Holland er West - Terschelling absolut et besøg værd. Med det gamle fyrtårn Brandaris og Det smukke museum for Willem Barentsz

 

 

Link to post
Share on other sites

Shortcut skrev 37 minutes ago:

... eller Svendborg -et af de smukkeste farvande vi har i Danmark.

Sejl igennem Svendborgsund igennem Højstene og nord om den smukke  Ærø.... Det ligger direkte på din rute til Kiel-Holtenau..

 

Vi var i de farvann i fjor, og det ga veldig mersmak! Drar nok nedover der i år også.

Innom Hejlsminde, Dyvig (herlig sted) og Sønderborg. Innom Flensburg før vi dro innom Ærø og Langeland og, etterhvert, opp Øresund. Dro også innom en liten, spennende øy, Vejrø.

Områdene sør for Fyn er fantastiske ??

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Nå har vi kastet loss for den lange turen nedover mot Amsterdam.

Må bare på et båttreff først.

Vi måtte bivåne et spektakulært fyrverkeri mellom Bygdøy og Nesodden før vi kunne legge oss i behagelige 9 knop ut fjorden. Tipper vi går til Engelsviken eller Hankø i natt.Det er oss i et nøtteskall når vi skal på ferie. Blir stort sett natt før vi får begynt på første etappe ?

Vi kan følges på marinetraffic

Mon Bijou

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wow, kan jeg få være med?

Jeg mener selvfølgelig herfra godstolen, båten, bilen, eller hvor som helst!

Ingenting kan nok toppe naturen i Nordland, Vestlandet, Sørlandet eller Østlandet, men opplevelsene kan selvfølgelig bli minnerike!

Håper dere får en vidunderlig ferie!

Link to post
Share on other sites

Ha en riktig god tur Tom!!! Be kona om å bruke drona flittig! Dette følger vi! Må bare passe på at Mon Bijou ikke forsinker togtrafikken!! :wink:

Det blir spennende å være med dere nedover! Nå er det bare for  Zitt å stille inn trommene og sørge for at været er med dere hele veien!

 

Gleder meg til å være med på tur!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi har etter et vellykket Østfoldtreff kommet oss til Kungshamn. Det var litt sjø, og ganske bra med vind på turen, så vi måtte gå på litt på deler av strekka.

Jeg må også få takke Svensk for deilige reker levert over rekka.

Det kaller jeg gjestfrihet?

Ps: vi kom relativt tidlig til Kungshamn, men jeg ble litt forsinket med å ta bilde. Sovnet på apeloftet, så dagslyset takket for seg før jeg våknet:-)

IMG_0423.JPG

IMG_0424.JPGIMG_4720.PNG.8ecdef28f50ee86580299e92909a423b.PNGIMG_4710.JPG.ed6c7c204909a7acfd04ce61c5e207ed.JPGIMG_4711.JPG.b6d7bb0d717341b46361e8d359ab2138.JPGIMG_4712.JPG.7fe54ba4bb3d0d4d83e547e3564c3a9d.JPGIMG_4712.JPG.7fe54ba4bb3d0d4d83e547e3564c3a9d.JPGIMG_4715.JPG.3bce8ac1ad687b77ca3385fa38b18851.JPGIMG_4716.JPG.b7d4d8f5cf4d14aefaa216b9bc3fff12.JPGIMG_4717.JPG.da0da2ca651b6db0139d6bae5db01b03.JPGIMG_4718.JPG.5fb34eeadbffa6ade624afd266ef0f03.JPGIMG_4719.JPG.685dc2306c793cf7f167a82354d7de5c.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...