Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg regner meg selv som over gjennomsnittet interessert i statistikker og beregninger av ymse slag.

Hadde egne regneark for forbruk og andre driftskostnader. Selv jeg sluttet med det. Fullstendig og for godt.

Jeg drikker så mange øl jeg vil. Spiser så mange pizzaer jeg vil. Da får også de grønne bruke så mye diesel de vil. Når de vil. Hvor de vil. :yesnod:

Link to post

@Tom Rør @VannTro @Bjørn Løvjomås 

Hehe, Onkel Skrue ja ?

Helt enig, liter pr time ombord er de faktiske årskostnader ?

Klart, vi tilpasser alltid fart etter forholdene, men hadde vært interessant å vite som en liten referanse om det har stor betydning om vi marsjer i 21 eller 23 utpå...

Sjekker det opp, tror faktisk det bare er software til en 1-2 båtpenger eller mindre.

 

Fortsatt god tur, har aldri vært i Danmark med egen båt (i år er det planlagt), fine bilder Tom ?

 

 

Link to post

Uten å kuppe tråden så har jeg svært lite sammenlignbar båt(deplasement), men jeg merker meg i hvert fall følgende.

Ved 6,3 knop, 7 liter pr. time. 1350 rpm

Ved 7,8 knop 15 liter pr. time  1850 rpm

Ved 10,5 knop 42 liter pr. time 2650 rpm(maks)

Dette er en Cummins QSB 5.9 230hk.

 

Det er veldig kjekt å kunne se forbruket, spesielt forskjellen mellom 6,3 og 7,8 knop. Det utgjør ikke mye i fart, men det dobler forbruket.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

I Amsterdam er Amsterdam Marina flott,  fin resturang rett ved og liten spasertur så er du ved ferja som tar dere in til byen, bare å stige ombord. tror siste hjem på natten gikk i 0130 tiden,  men sjekk det. +31 20 63 10 767  til marina , bestill plass, det er mye båt der.

 bunkerstasjon rett etter siste sluse,  fra Insjøene, gå in på baksiden av lekteren.  du får den på stb side  den har flaggene på alle hjørner lett og se.

 1.26 pr liter.+ 21% moms.    nr til bunkersen +31 20 63 21 166

 

Vi ligger nå i Stavoren, flott liten plass,  men slike plasser er det fullt av her i område. 

I helgene blir det mye båter i kanalene,  så fin en plass å ligge før helga setter in og ligg der.  så kan man heller farte litt rundt i ukedagene.

Vi tar nordover så snart været sier at vi kan det, så enten rett nord over nordsjøen eller vi tar Kiel og oppover på østsiden.

men det finner vi utav etter søndag.  da gir det seg  slikt det ser ut nå.

 

God ferie ned i Holland flott plass og kjøre båt på kanalene.

 

Hilsen Careka.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Så noen, men her er ikke flust med folk. Ser folk griller på brygga, på faste griller. De er flinke til sånt her nede. Legger til rette for båtfolket på en forbilledlig måte.

Litt vind og overskyet, så det tar nok ikke helt av på denne St.Hansaften. Håper på mindre vind i morgen, da vi har planlagt å gå til Lohals på Langeland. Vi var der i 2014, og syntes det var så fint der. Passe avstand herfra, så vi kan komme litt tidlig. Spørsmålet er om vi får plass?

En annen refleksjon vi har gjort oss, er at det faktisk er bare oss, og vi kjører jo motorbåt, og resten av båtturistene er pensjonister som de fleste er tyske, og de har seilbåt. Føles som at vi skiller oss ut i mengden.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post

Helt riktig Zitt, men det vannet i den hylla er ikke jeg så begeistret for. Husk at jeg er en særdeles enkel rørlegger, og vi sverger til grønne flasker eller bokser. Flaskene får du faktisk helt ned i 2,95; + pant. Det må legges til 30 % for kursen, men det er allikevel til å leve med skulle jeg mene?

Link to post
Tom Rør skrev 11 minutes ago:

En annen refleksjon vi har gjort oss, er at det faktisk er bare oss, og vi kjører jo motorbåt, og resten av båtturistene er pensjonister som de fleste er tyske, og de har seilbåt. Føles som at vi skiller oss ut i mengden.

 

Vi skiller oss nok også litt ut i mengden med motorbåt. Her er det mest seilbåter, hovedsakelig svenske. Men når det gjelder de ombord på båtene, så glir vi fint inn. Det er nok max 10% som ikke er grå i håret og pensjonister. Men det endrer seg nok etter hvert. Det er ikke mange her i Sverige som tar båtferie før denne helgen. Barn har det vært lite av, og da har de vært på tur med besteforeldre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
oberst1 skrev for 20 timer siden:

@Tom Rør @VannTro @Bjørn Løvjomås 

Hehe, Onkel Skrue ja ?

Helt enig, liter pr time ombord er de faktiske årskostnader ?

Klart, vi tilpasser alltid fart etter forholdene, men hadde vært interessant å vite som en liten referanse om det har stor betydning om vi marsjer i 21 eller 23 utpå...

Sjekker det opp, tror faktisk det bare er software til en 1-2 båtpenger eller mindre.

 

Fortsatt god tur, har aldri vært i Danmark med egen båt (i år er det planlagt), fine bilder Tom ?

 

Mener jeg betalte ca. 4 000 kr. for NMEA converteren fra Volvo Penta, kabler fra Raymarine for rundt 1000 kr. og så var vel softwaren på noe av det samme som de to ovenevnte tilsammen. Da har jeg alle motordataene i plotteren. Så jeg fant ut at dette utstyret kostet omtrent det samme som en full tank diesel. Neppe inntjent på en sesong. Monteringen gjorde jeg selv. Du kan nok se langt etter en softwarepakke til 1-2 båtpenger for denne oppgraderingen fra VP. 

 

Du kjører rimelig (l/nm) om du holder farten under 8 knop. 7 knop kan vel betegnes som meget økonomisk. Beveger du deg opp til 10-12 knop (eller 17 forsåvidt) kan du akkurat like godt kjøre med 23 knop, det utgjør så liten forskjell i l/nm at begrensing av gangtimer nærmest blir viktigere. 

 

Tipper du vil ligge på ca. 4,8-4,9 l/nm på din båt (om du har 2xD6/435) i vanlig marsjfart. Du kommer godt under 2 l/nm om du legger farta ned til 7-8 knop. Forrige tanking (840 liter) kjørte jeg ca. 3 l/nm på snitt. En del marsjfart og en del kose/feriefart.

Link to post

Vi gikk i regn og blåst fra Kerteminde til Lohals i dag. Ringte havnefogden for sikkerhets skyld først, for å være sikker på at det var plass å få.

Gikk for andre gang i mitt liv med egen båt under storebæltbroen.Den er et realt stykke ingeniørkunst.

Jeg er glad jeg ikke satt på flyen i dag, for med såpass vind inn fra siden, ble det rimelig mye sprut.

Noen bilder fra turen, og fra Lohals ble det tid til.

IMG_4890.JPG

IMG_4893.JPG

IMG_4895.JPG

IMG_4896.JPG

IMG_4897.JPG

IMG_4902.JPG

IMG_4906.JPG

IMG_4907.JPG

IMG_4908.JPG

IMG_4909.JPG

IMG_4910.JPG

IMG_4911.JPG

IMG_4913.JPG

IMG_4914.JPG

IMG_4915.JPG

IMG_4916.JPG

IMG_4917.JPG

IMG_4918.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post

Vi gikk fra Lohals i samme kulingen som vi kom, og ligger nå ca 8nm lenger syd, i Rukøbing. Gjorde et hederlig forsøk på å legge til i gjestehavna, men med 15 m/s i siden, er det ikke så greit å manøvrere en 14-15 tonns kork inn til brygga på en billig måte. Avbrøt manøveren, og gikk til gammelhavna ved siden av, og der lå det to stk. godt kjente profiler fra dette eminente forum.

Hulda og Roger jo ligger med skutene sine på andre siden av der vi ligger.

Fikk en kjapp prat med dem begge før vi ruslet opp i byen.

Rudkøbing er forøvrig en koselig by, sånn som mange småbyer er i Danmark.

knipset noen bilder i dag også :-)

image.jpg.519c45c0f267aa5df0e7ed2f4cfd52f0.jpg

Kjente profiler :-)IMG_4952.JPG.33bbeb10deb859db4a028919e88ec40f.JPG

LangelandsbroenIMG_4961.JPG.43c3961d91131a5cabea433116f12d0a.JPG

Åttekantet kioskIMG_4978.JPG.38f956eb7022d093f34630b6f99c5eec.JPG

Æelighet er en dyd IMG_4977.JPG.e7d5d30fbd5645aafaa74c7d12b3969a.JPG

kreativ revisjon :-)

IMG_4955.JPG

IMG_4956.JPG

IMG_4960.JPG

IMG_4962.JPG

IMG_4963.JPG

IMG_4964.JPG

IMG_4965.JPG

IMG_4966.JPG

IMG_4967.JPG

IMG_4968.JPG

IMG_4969.JPG

IMG_4970.JPG

IMG_4972.JPG

IMG_4973.JPG

IMG_4974.JPG

IMG_4975.JPG

IMG_4976.JPG

IMG_4979.JPG

Link to post

Gikk fra Rudkøbing til Marstal i dag, og båten var marinert med sjøvann da vi kom fram. Sterk vind, men ikke noe sjø å snakke om. Gjestehavna ligger ikke så godt skjermet, men vi fikk tillatelse til å legge oss der båter over 20 meter skal ligge. 

Der følte vi at vi lå skjermet og fint helt til en av havnevaktene kom å gestikulerte at vi måtte forte oss bort fordi det var noen storinger på vei akkurat nå :-)

Da måtte vi flytte oss inn i blåseavdelingen, og da vi fikk fortøyd ble det bra. 

Havna er fin, og i godt sommervær er det nok koselig å sitte i fellesarealene å grille og kose seg med en grønn en :-)

Tok noen bilder, men det blir ikke noe tekst.

IMG_5002.JPG

IMG_5004.JPG

IMG_5005.JPG

IMG_5006.JPG

IMG_5009.JPG

IMG_5010.JPG

IMG_5011.JPG

IMG_5012.JPG

IMG_5013.JPG

IMG_5014.JPG

IMG_5015.JPG

IMG_5017.JPG

IMG_5018.JPG

IMG_5019.JPG

IMG_5020.JPG

IMG_5022.JPG

IMG_5027.JPG

IMG_5028.JPG

IMG_5029.JPG

IMG_5030.JPG

IMG_5031.JPG

IMG_5032.JPG

IMG_5033.JPG

IMG_5034.JPG

IMG_5035.JPG

IMG_5036.JPG

IMG_5037.JPG

IMG_5038.JPG

IMG_5039.JPG.6c4f7fc3751455822162e40ddfaf9b3d.JPG

IMG_5040.JPG

IMG_5042.JPG

IMG_5043.JPG

IMG_5044.JPG

IMG_5045.JPG

IMG_5050.JPG

IMG_5052.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post

Vi har nå kommet oss til Kiel, og vi hadde en kjempetur over fra Marstal. Det er en del dager siden vi kunne sitte ute å kjøre, så den var etterlengtet. 

Vi vurderte å gå inn til sentrum, men ga blaffen, og gikk til "ventehavna" i stedet. 10 Euro for overnatting, og kort vei til slusene.

Tok noen bilder før ankomst og noen på en rusletur i området.

IMG_5060.JPG

IMG_5066.JPG

IMG_5071.JPG

IMG_5072.JPG

IMG_5074.JPG

1DC16910-C988-4AE8-9896-821AB07905B0.JPG

IMG_5083.JPG

IMG_5084.JPG

IMG_5086.JPG

IMG_5087.JPG

IMG_5088.JPG

IMG_5090.JPG

IMG_5092.PNG

6489B4EE-75A1-474D-BF01-A2D64ED18973.jpg

20BFC7C8-36CC-4FE2-AB2A-B63DA76681F8.jpg

IMG_5095.JPG

IMG_5096.JPG

IMG_5097.JPG

IMG_5100.JPG

IMG_5102.JPG

IMG_5103.JPG

IMG_5104.JPG

Link to post

Veldig kjekt med alle bildene dere legger ut!

Følger med dere på Marine Traffic, og har full kontroll hvor dere befinner dere.

Jeg zoomet godt inn på Google Earth, og gikk gjennom hele kanalen dere skal i kast med nå, men tyskerne har klart å sladde byer og tettbygde strøk, så der nytter det ikke å zoome inn.

Var lite trafikk på kanalen den perioden de har filmet, bare lasteskip og noen få småbåter. Det blir sikkert travlere i morgen.

God tur videre!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...