Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Da var mørejeten solgt. Har du penga klar da?

 

Et medlem her kjøpte nylig en båt i

Troms og skulle ha den til Haugesundsområdet tror jeg. Det ble vurdert å ta den for egen kjøl men dieselutgiftene oversteg prisen som dekkslast. Tror Ulvanrederi skulle ha 22000 plus mva. Båten var godt over 30 fot.

 

Edit: rettet rettet rederiets navn

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er iallefall godt tatt vare på, noe prisen gjenspeiler. Kanskje prisen er prutbar også, hvem vet.

Mye fin beskrivelse å lese.

Her får du både i pose og sekk i en relativt kompakt båt med både akterkabin og flybridge.

Har ikke sett en slik båt med flybridge før tror jeg.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87439286

 

Her en helt annen prisklasse

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72462928

 

Her et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

Alle bildene er tatt på høykant... 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84471671

 

Samme med denne, fortsatt kun et bilde som egentlig viser ingenting overhodet.

Ser ikke ut som han vil selge båten...

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82552614

 

Denne som er tidenes kupp de luxe motormessig ligger fortsatt til salgs, men det tar nok ikke lange tiden.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61312072

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Kjøper ikke noe usett på andre sida av landet så denne gikk til en annen person da som sikkert bodde nærmere Mørejeten.

 

@Worry II: 22 000 høres ikke helgærnt ut.

 

@tereex: På en såpass liten båt ser det bare rart ut med flybrigde og aktercabin virker som "overbebygget" og lite klassisk. Jeg liker flybridge og aktercabin på båter som er i drømmebåt størrelsen da ser helheten klassisk og flott ut etter min smak "som et lite skip" på en liten båt ser det merkelig ut.

 

Den andre båten har jeg sett men størrelsen på denne er vel på nivå med denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80758278 begge deler blir minst pluss 22 000 i frakt. Da tenker jeg denne er større med mindre den ikke er utløpt men solgt: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 litt nærmere også kanskje rimeligere å frakte.

Link to post
Share on other sites

Den unique 830 fra 1984 har et annet og penere overbygg, og ingen akterkabin. Samt anderledes innredning.

Og en upraktisk U-benk greie bakerst, som kanskje er i veien for fiske. Men går vel å fjerne.

Så tydeligvis litt forskjellige utgaver. Evt. er båtene halvfabrikata som er ferdigstilt av første eier.

 

Bowi Serai 28 har ikke turbodieselmotor, noe som er ganske uvanlig.

Så det blir relativt lite effekt av tung motor.

Kanskje det går å ettermontere uten for mye styr. Disse motorene er jo som regel utstyrt med turbo, i US GM biler også.

Isåfall blir det jo sprekere saker. Ligger jo på rundt 300 hk vanligvis, disse GM motorene, i Peninsular marineversjon.

Fordelen med at det ikke har vært turbo er jo at drevet ikke har vært utsatt for mye belastning.

Og 150 hk på en 6,5 liters motor er komisk lite så det blir ikke rare slitasjen.

 

160-320 hk i dagens utgave http://www.peninsulardiesel.com/WP-PENTEST/?page_id=7

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser du etterlimte noen båter, Baylineren er jo i prisklasse som den Fairline 36 så den blir i hvert fall ikke aktuell da gambler jeg heller på noe midt i mellom ovegangsbåt og drømmebåt. Når det gjelder den motormessige dracoen så er det sikkert et kupp for en mekaniker som kan ta ut motorene og putte de i en større båt eller for noen som vil ha en liten rask båt hvor hastighet er hovedpoenget.

 

Den Bowi Seraien har jeg tenkt lenge på uten å ha tatt turen til Lindesnes men kanskje jeg gjør det og ser Fairlinen i Stavanger i samme slengen dersom Bowi Seraien er bare utløpt og ikke solgt. Tanken er at motorn er vel langtlevende dersom den er lite belastet og "dævver" ikke så lett. Eller slik er det med bilmotorer i hvert fall at dieselmotor uten turbo på f.eks gamle mercer var nærmest "udødelig".

Link to post
Share on other sites

Ja etterlimer stadig , så lønner seg å ta en ettertitt  :smiley:

 

Helt siden de første hurtiggående marine turbodieselmotorene for lystbåter kom for 40 år siden med Volvo Penta TMD40 på 3,6 liter/130 hk, så har turbolading på dieselmotorer vært ganske enerådende, iallefall på planende båter.

Så det blir fort litt slapt, kjipt og bråkete med en stor hurtiggående dieselmotor uten turbo. 

Andre motorer i steinknuserklassen (sylindervolum rundt 6 liter) går jo minst 1000 rpm lavere i turtall enn denne GM-motoren.

Så man får liksom hverken i pose eller sekk, siden noe av fordelen med høyt sylindervolum gjerne er lavere turtall og støy.

 

Baylineren var mest på gøy pga. de uutholdelige bildene  :saint: (kunne jo ha variert litt i det minste).

Men sikkert prutbar... men kun 100 timer på motor/drev. Flybridge og grei fiskeplass.

Relativt ny motor av samme type som Bowi'en men med skikkelig turbolading og effekt. 

30 knop på en såpass stor båt er meget akseptabelt, og viser hvor mye turboen har å si.

 

Dracoen har bare en motor da, men den er råsterk.

Båten er allerede relativt liten og rask i denne sammenheng, så egentlig liten vits å ta motoren ut.

Men jeg ville ha gjort det, og plassert min motor i den (stort sett samme motor men 100 hk mindre).

 

Så fin kan en gammel Viking 28 bli med targabøyle, påstøpt badeplattform osv.

 

https://baatplassen.no/i/topic/100863-nyinnkjøpt-viking-28-for-sommeren-bilder/

 

viking_28.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på turen til Horten for å se på Vikingen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87947270 men tenker også å dra motsatt vei for å se på BOWI Seraien hvis den er fortsatt til salgs og hvis informasjon om motor er sann.

 

Det viktigste med motorn er nok for meg at den ikke "dævver" om den har mindre vakker lyd eller er lite kjapp er jo ikke så viktig hvis den fungerer og hvis de mener det er seriøst kun kjørt 60 timer med den etter at ny? motor ble montert i 2012.

Link to post
Share on other sites

Fra bilverdenen (f.eks. Chevrolet Suburban) vet jeg jo hvor mye en slik GM 6,5 liter V8 dieselmotor støyer, så når man i tillegg tar vekk mye effekt uten å senke maksturtallet blir det litt turn-off  :saint:

En Volvo Penta KAD32 på 2,4 liter yter jo med 160/170 hk faktisk mere effekt, uten at den dermed har kort levetid.

Når man vet hvor sterk en turbodiesel intercooler/aftercooler motor er, så blir god gammaldags sugediesel i en planende båt med drev litt steinalder på en måte.

Min far kjøpte en ny Perkins 5,8 liter marinediesel i 1968, og med 115 hk var det en tung og seiglivet sak, men det var jo heller ingen planende båt da.

Så det blir liksom litt back to the 60's  :giggle:

 

Eneste som hadde fått meg til å kjøpe en slik båt som Bowi'en er om ettermontering av turbo og evt. aftercooler er kurant, og innenfor et eller annet levelig budsjett (må naturligvis ha andre propeller også da).

 

Viking 28 med Ford 240 hk er jo både saktegående og har turbo, så da får man jo i pose og sekk.

Vil dessuten anta at denne Vikingen har fast aksling med så kraftig motorisering/moment på lavt turtall.

Men kan jo være et spesialdrev av noe slag. Stern Power var mye brukt.

Det har som regel ikke innebygd gir og det er da eget gir på selve motoren, som på båter med fast aksling. Det ble vel regnet som en fordel faktisk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er den samme :D Skal løpe og kjøpe men først finner jeg ut av hvorfor i huleste verden den selges så raskt, det var jo en kjøper fra Sandefjord som skulle se på denne etter meg men jeg sa allerede at jeg kjøper denne så mekanikern sa at han selger den til meg. Men tydeligvis solgte han den til sandefjord mannen og bommet litt på sannheten i sin fortelling til meg.

 

Spørsmålet blir hvorfor i "fandens huleste verden" holder sandefjord mannen på å selge den til lavere pris etter noen få måneder. Det virker så sprøtt at jeg må ta med meg en båtkyndig person nesten.

 

PS. Det søkes etter båtkyndige i området for å ta en rask kikk på båten ikke noe tilstandsrapport bare finne ut av om det ikke er noe virkelig dårlig der som en ikke kyndig person ikke kan se altså det er snakk om "grove ting" ikke å skru motorn i deler altså. Det blir selvfølgelig betalt for jobben inntil skattetatens grense på 6000 (avhengig av hvor mye det er som må finnes ut av) burde kanskje ikke være så vanskelig for en spesialist å se om båten ikke har grove i øyne fallende feil som en "grønn person" går lett forbi uten å merke dem.

Link to post
Share on other sites

Først må jeg finne en mekaniker/båtkyndig som vil ha en "finn feilen oppdrag". Jeg gikk på impluskjøp i oktober men her får jeg en rar følelse nå når nye eier selger båten etter 3 måneders eie.

 

Og det er ikke båtens forrige virkelige eier for han fant jeg på facebook ved å søke opp mekanikern (med mindre to personer i området eide to klin like Alicrafter). Bildene som brukes er bildene som ble brukt før.... virkelig sprøtt.

 

For øvrig finnes det noe båtregister hvor folk kan panstsette så gamle båter? Eller hvor det rapporteres inn stjålne båter osv. osv.? For jeg med min bitte lille båtforståelse kan ikke fatte og begripe hva som er feil med båten, men hele salgssituasjonen ser så merkelig rar ut at alle alarmklokker ringer nå i huet. 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo bare og ta en tur bort,så finner du fort ut hvilken tilstand båten er i...Som med de fleste eldre båter så finner du nok endel lekkasjer,løs skai her og der,tvilsomt elektrisk annlegg og den slags.men det kan jo gjøres noe med.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

... men først finner jeg ut av hvorfor i huleste verden den selges så raskt...

.. hvorfor i "fandens huleste verden" holder sandefjord mannen på å selge den til lavere pris etter noen få måneder...

 

Det står vel i annonsen, "endret livssituasjon, huskjøp, etc.. ikke uvanlig at man plutselig må omprioritere, og skal man bli kvitt gamle tunge prosjekter rask må prisen dumpes. Det er jo nettopp dette du har gått å drømt om,,,

 

Bare motoren (41P) er vel verdt omtrent utropspris hvis den er i god stand, og omtrent halvparten hvis den trenger en lett overhaling.

 

Sjekk ev. serienr her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/global/en-gb/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Link to post
Share on other sites

Men jeg har sett og prøvekjørt båten før mekanikern solgte den til Sandefjord mannen og fortalte meg at forrige eier beholdt den og gav den til barna (selv om han sa at han avlyser visning for sandefjord mannen etter at jeg sa at jeg kjøper).

 

Men hvorfor selges den etter 3 måneder nå? Virker jo som at det er noe skjult feil som en båtukyndig person ikke kan se med det blotte øye eller at den er panstatt eller "gud vet hva". Det virker i hvert fall utrolig merkelig, skal ringe nåværende eier og spørre hvorfor den selges etter 3 måneders eierskap.

Link to post
Share on other sites

Du har jo allerede prøvekjørt. Å funnet ut at dette er et kupp. Så du må nok smi mens jernet er varmt her. Som du har sagt tidligere. Så er det lite penger å tape. Bare driv linja er verdt 50 lapper såfremt det er i orden. Gir gass

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Ja men hvorfor vil en annen person ikke ha den etter 3 måneder bare, det er sånn psykologisk brist her. Derfor vil helst finne en båtkyndig bare for å se om det ikke er noe kritisk feil der som båtukyndige personer går lett forbi. Men skal ringe og reservere den etter at jeg hører hva som har skjedd at den selges etter 3 måneder bare og om kanskje nåværende eier har funnet noe feil.

Link to post
Share on other sites

No har du gnålt og hakket om den jævla båten i ukevis, nå får du jaggu sjå til å kjøpe den !

Nå når det endelig dukker opp sjans igjen, og definitivt til akseptabel pris om den "devver"..då vil du alikevel ha mekaniker ombord først...igjen.. ??

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ga nærmest bort snekka i fjor i nær lykkerus over at noen gadd å hente den :)

 

Hvis selger har kjøpt seg nytt hus så har han annet å fokusere på og er nok villig til å ta et lite tap for å bli kvitt båten fort. Er ikke lett å bli kvitt stor gammel båt midt på vinteren. Lukter skambud :)

Link to post
Share on other sites

Hmm kanskje jeg skulle ringe og kjøpe den  :saint:

Til så lav pris så gjør det ingenting om noe "dævver".

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...