Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Altså ideen er at jeg tar med mekanikern ned dit og ser på den, mekanikern ville også løfte den opp for å se undersiden av den. Han er enig i at MAN er gode motorer.

Så finner man ut av etterpå hvordan den kan transporteres. Om kanskje det beste er å kjøre den til ett eller annet sted i Italia hvor de sender lasteskip til England ifra. Så klarer den vel å komme over nordsjøen på en penværsdag? For det finnes ikke noe lasteskip som går fra Italia til Hirtshals eller et annet sted i Danmark?

Båten er billig fordi noen har starta interiør bytte men bare starta, det virker som om noen bodde i den istedet for å kjøre rundt med den. Men mekanikern skal sjekke om den virkelig var så lite brukt og motorer i er i godstand det er jo det man betaler for motorer og sjødyktighet. Interiør som ikke krever båtkunnskaper å fikse det er jo et ikke problem som er rimelig å fikse.

Det hadde vært så mye enklere om den var i Norge men hvis det skal være billig så skal det ikke være lett. Men det virker som enda større båt enn Princess 55. Men ellers så finnes det faktisk flere om det ikke skulle bli denne.

Har aldri sett sånn "Storebro" stil på båt, båt før også finnes det flere av den i Europa. https://www.yachtworld.com/yacht/1991-president-650-5086172/ det koster jo dobbelt altså 200 000 USD utgangspris altså rundt 2 mill NOK i ferdigpris. Men det er jo også større modell og med 1000 HK på hver motor og uten interiørproblemer. Så når det finnes flere slike båter så er det ikke så farlig. Jeg liker bare stilen at den er så symmetrisk ingen "lang nese" og usymmetrisk høyde med lav bakende. Mer "skip form".

Her burde du vel også slippe å frakte kontanter til Norge? Er selgeren Polsk?

@Kallethekid Eieren er Tysk eller i hvert fall ting i båten er beskrevet på Tysk så det tenker jeg. Båten skal betales i Euro så det er ikke så gunstig siden ingen selger Euro billig. Det er norske kontanter som er billige i Europa.

@Bergen Altså båten er finere enn Princess 55 (mer symmetrisk ingen lang nese og ser mer "mini skip ut" ) etter min smak og de andre båtene, altså den er jo betydelig større også skal MAN motorer være bedre dersom de er i god stand. Den er jo større enn Princess 55 faktisk. Også koster jo Princess 55 med ukjent motortilstand 500 000 mer.

@ohio Den fikk jeg tilsendt per mail men 1 150 000 skulle være fastpris så de får ha lykke til med det, jeg har jo sett Princess 45 i Brønnøysund til 750 000. Også det er jo båt i kategorien Princess 414 og Princess 435 altså ikke i kategorien Princess 55. Og prisen er jo som for ett kategori båt oppover.

@ohio Altså Princess 45 til over 1 mill blir på en måte for å sammenligne med bil å kjøpe E-klasse Mercedes til S-klasse prisen. Da skal man ha S-klasse altså som Princess 55 eller Presidenten. Ellers så skal den Princess 45 ha noe form for garanti hvis den skal være såpass mye dyrere enn "vanlig" utgangspris på 750 000.

Princess 45 til 750 da er det normalt 1983 til 1987 modeller som trenger total oppgradering og ville nok ikke sammenligne mot den hos Stavanger Marinesenter Iflg selger der så har den 1 eier frem til 2021 og kun 1000 motortimer på kraftige Caterpillar motorer Synes vel den Neptunusen iforhold virker dyr med pris på nær 1.6 mill 

XardasKSP skrev 20 minutter siden:

@ohio Altså Princess 45 til over 1 mill blir på en måte for å sammenligne med bil å kjøpe E-klasse Mercedes til S-klasse prisen. Da skal man ha S-klasse altså som Princess 55 eller Presidenten. Ellers så skal den Princess 45 ha noe form for garanti hvis den skal være såpass mye dyrere enn "vanlig" utgangspris på 750 000.

Du ser deg helt blind på salgspris, båter med den alderen kan være helt sinnsykt forskjellig stand. Selv om feks motorer i begge båter er i god stand kan det være mye annet å ta fatt i, du har vel fått om hint om feks denne tråden tidligere:  https://baatplassen.no/i/topic/129740-prosjekt-nødvendig-oppgradering-av-princess-35/

Den burde du lese nøye, det virker ikke som du tar til deg noen råd du får. Du har svært lav kunnskap når det gjelder båt, og gå i gang med en 30år+ gammel 55foter med det kunnskapsnivåter er galskap, men man lærer jo på veien. Det spørrs bare hvor mye tid og penger du ønsker å legge i dette. Du må regne med å bruke all din fritid på denne båten, en båt er og blir kontinuerlig vedlikehold og oppgraderinger. 

Jeg har selv en 50foter, båten blir en livstil og hobby, min båt har hele tiden vært i veldig god stand, men det er likevel den som eier meg og ikke omvendt. Jeg trives med det og har mye fritid, derfor kan jeg holde på med dette.

ohio skrev 2 minutter siden:

Det Kdtran gjorde med den Princess 35 omhandler ikke vedlikehold men total oppgradering med nye motorer og ombygging innvendig og har ikke noe med vanlig vedlikehold og gjøre, da båten ble nærmest totalforvandlet 

men du får tips om hvilken tilstand ting kan være i. Det var bare et eksempel, mange flere tråder her inne med tråder om båter på 20-40år som blir oppgradert/har oppussings behov. 

Når trådstarter ønsker seg en 50-60foter til absolutt laveste pris, er det båter med oppgraderingsbehov han kjøper.

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Kallethekid

@Bergen Altså båten er finere enn Princess 55 (mer symmetrisk ingen lang nese og ser mer "mini skip ut" ) etter min smak og de andre båtene, altså den er jo betydelig større også skal MAN motorer være bedre dersom de er i god stand. Den er jo større enn Princess 55 faktisk. Også koster jo Princess 55 med ukjent motortilstand 500 000 mer.

@ohio

Smaken er som baken ?Levetid på motorer er vel en X-faktor uansett hvilke båt du velger. Men med kr 995000 + frakt så er vel totalprisen for alle praktiske forhold omtrent den samme (gjetter på at du kan prute P55 noen kroner om du faktisk gir et skriftlig gjeldende bud). Og fortsatt har du kun fått et oppussingsobjekt i P57.

Førstefender. Meget beskrivende akkurat dette du sier. Å ha en gammel båt medfører utgifter og mye tid.  Det er jo hele tiden noe som må byttes og påkostes. Selv har jeg en båt på bare 30 fot fra 1993 og det ryker fort tusenlapper her og der. Men vi får håpe at TS også tar slike hensyn...ellers så kan et slikt prosjekt bli et mareritt.

Morro med reisebrev og vi andre slipper jo å bekymre oss for hverken det ene eller det andre. Håper bare TS ikke ser seg blind kun på inngangsprisen og ikke på alle kostnader som vil følge etterhvert. Og så får vi håpe at "mekaniker" har tunga rett i munnen ved en eventuell befaring. Time will show?

TS har en drøm og det er bra og om han ønsker seg en båt på rundt 60 fot så tror jeg nok han forstår at det vil koste litt og få den som han ønsker Vi må ikke ta gleden fra det og drømme og for mange er dette en hobby Det koster dyrt også og kjøpe slalom utstyr hver år også gjerne på toppen av en ny iPhone Hobby er bra for helsa men det koster så også med og være båteier Lev drømmen TS 

Foreløpig er jeg på det steget å finne ut av firmaer som transporterer slike båter på lasteskip fra Italia til f.eks Danmark eller UK. Men de fleste som dukker opp er USA - Europa transport.

Om noen vet om slike selskaper så gjerne send link så jeg kan finne ut av priser.

XardasKSP skrev 58 minutter siden:

@ohio  Fordi hvis det koster virkelig 400 000 så spiser det jo opp hele prisgevinsten på båten.

Det er min første tanke også. For de 400.000,- kan du risikere å finne en bedre båt som allerede er i nærheten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
18 hours ago, Okkaby said:

Men syns det hørtes billig ut med 3,5l/nm som @sap_2000 skriver skal gå. To store motorer å en fart på si 12knop må da drikke mer. For blir ko jævla langt hjem om en skal gå i 6 knop hehe

Kjøre peeent sa jeg :wink: maks 8 kn. Jo, tar tid, men jeg tror det er den minste bekymringen :giggle:

10 hours ago, husky dane 85 said:

Enig med Sapp om dette med timer på motorer,mykje mulig da stemmer men da må sjekkes.

Alltid en grunn. of man kan som regel gange det man tror ting koste og tiden det tar med 3.

8 hours ago, XardasKSP said:

Men mekanikern skal sjekke om den virkelig var så lite brukt og motorer i er i godstand det er jo det man betaler for motorer og sjødyktighet.

Lite brukt (gangtimer) på gamle marinemotorer er ofte ikke en god ting. 

8 hours ago, XardasKSP said:

Altså ideen er at jeg tar med mekanikern ned dit og ser på den, mekanikern ville også løfte den opp for å se undersiden av den. Han er enig i at MAN er gode motorer.

Gjør det. Det blir for lett å si at det ene merket er gode motorer og et annet merke ikke. Som jeg skrev tidligere så har alle merkene motorer med forskjellig rykte.  Disse er nok MAN R6 med relativt godt rykte, men ikke bedre enn feks TAMD 122 fra VP.  Men det virker som mange detaljer jeg og andre skriver går deg hus forbi og at du ser deg blind på innkjøpspris. 

Hadde du lest noen av de trådene som er linket til hadde du skjønt at det fort kan bli dyrt og årelangt prosjekt å kjøpe billigste båten på markedet.

6 hours ago, ohio said:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1353637832168813&set=pcb.1353637982168798

Se denne på facebook Stavanger Marinesenter

Lite info, men så godt holdt og veldig original ut på godt og vondt. Forhåpentligvis i god stand, men klar for total oppussing og modernisering.

4 hours ago, XardasKSP said:

MAN motorer være bedre dersom de er i god stand.

Øhh. Det var det med generalisering da. Blir like galt som å si at BMW lager gode bilmotorer når sannheten er at mange modeller er bra, men andre har vært skikkelig katastrofe og grisedyre å eie. Feks S85 V-10 i E60 M5, N62 v8, N54 biturbo osv..

Man har gode og dårlige motorer akkurat som VP og andre. Så først bør du finne ut hvilke modell som sitter i båten du vurderer. En fordel med VP i norge er at det går dessidert flest VP motorer i landet med tanke på kompetanse, brukte deler, motorer, gir osv.

3 hours ago, Førstefender said:

Du ser deg helt blind på salgspris, båter med den alderen kan være helt sinnsykt forskjellig stand. Selv om feks motorer i begge båter er i god stand kan det være mye annet å ta fatt i, du har vel fått om hint om feks denne tråden tidligere:  https://baatplassen.no/i/topic/129740-prosjekt-nødvendig-oppgradering-av-princess-35/

Den burde du lese nøye, det virker ikke som du tar til deg noen råd du får. Du har svært lav kunnskap når det gjelder båt, og gå i gang med en 30år+ gammel 55foter med det kunnskapsnivåter er galskap, men man lærer jo på veien. Det spørrs bare hvor mye tid og penger du ønsker å legge i dette. Du må regne med å bruke all din fritid på denne båten, en båt er og blir kontinuerlig vedlikehold og oppgraderinger. 

Jeg har selv en 50foter, båten blir en livstil og hobby, min båt har hele tiden vært i veldig god stand, men det er likevel den som eier meg og ikke omvendt. Jeg trives med det og har mye fritid, derfor kan jeg holde på med dette.

Det virker som det er endel ting som ikke synker inn på tross av det er skrevet ørten ganger av mange. Spennet i tilstand er enormt og enhver båt må sjekkes nøye. Meget nøye om man ikke liker å gå på store smeller.

@XardasKSP les den tråden i linken over nøye please. Det begynte som en billig båt som trengte litt fiks. Så dro det ene med seg det andre. I Utgangspunktet var dette en båt som så helt ok ut i annonsen. Men eieren har mer kompetanse, tid og arbeidslyst enn 99,5% av oss andre og det ble en fantastisk båt til slutt. men det kostet blod både i penger, innsats og tid og den var ikke verdt i nærheten av det den har kostet.

3 hours ago, ohio said:

Det Kdtran gjorde med den Princess 35 omhandler ikke vedlikehold men total oppgradering med nye motorer og ombygging innvendig og har ikke noe med vanlig vedlikehold og gjøre, da båten ble nærmest totalforvandlet 

Yes, men det var ikke det som var intensjonen. De gamle motorene ble ve tatt og overhalt. Beslutningen om nye motorer kom senere etter et par besøk av hr Murphy.

Tråden er et fantastisk eksempel på mange ting. For det første en imponerende makeover tråd, dyktighet og enorm innsats, men også det at det ene drar med seg det andre pluss at uforutsette ting dukker opp på en gammel båt.

3 hours ago, husky dane 85 said:

Hiv dåke på fly og sjekk ka dette er,og husk MASSE BILDER,og er da noko som du/de ikkje vert klok på så spør her, så får du heilt sikkert svar,vist eller gale

:thumbsup::yesnod:

2 hours ago, XardasKSP said:

Foreløpig er jeg på det steget å finne ut av firmaer som transporterer slike båter på lasteskip fra Italia til f.eks Danmark eller UK. Men de fleste som dukker opp er USA - Europa transport.

Om noen vet om slike selskaper så gjerne send link så jeg kan finne ut av priser.

Here you go; https://www.sevenstar-yacht-transport.com/power-yacht-owner

Brukes bla av Princes og mange andre store verft for å frakte nye båter til middelhavet og ellers rundt i verden. En av det beste, men garantert ikke billigst. Husk, det kan bly dyrt og mye frustrasjon og gå for noe billig som ikke leverer varene.

2 hours ago, ohio said:

Hør med Stavanger Marinesenter de er vant med slikt og kan sikkert gi deg noen tips 

Det er det enkleste. De har fått fraktet mange båter fra hele europa til norge og har mange kontakter.

1 hour ago, XardasKSP said:

@ohio Altså for 400 000 jeg ville finne ut av om det finnes noe billigere. Fordi hvis det koster virkelig 400 000 så spiser det jo opp hele prisgevinsten på båten.

og 400k er bare barnemat om du skal ha en slik båt i teknisk god stand og up to date.

Mange har rådet deg til å kjøpe en båt i norge som det er gjort endel med. 

40 minutes ago, ohio said:

Mitt tips Princess 55 i Stavanger til akseptabel pruta pris da den er jo beskrevet her inne til og ha overhalte motorer og ny generator i 2017 

Enig :yesnod:

Så langt virker P55 i Stvg å være av de bedre. Riktige motorer, visstnok overhalt relativt nylig, ombygget med hekkport og moderne plattform (hundrevis av timer og dyrt, men veldig praktisk). Generator ny i 2017 osv om ryktene stemmer. Hadde tatt med meg mekanikeren å sett på den, jeg...

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...