Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Du har nok rett i at D8 kan orke og drifte den båten, men orginal motoriseringen er også altfor dårlig.

De gir gjerne cruise fart på 16-18knop, skroget kommer ikke skikkelg ut av vannet og blir liggende og brøyte.

Det gjelder så og si alle Princess/Fairline fra 80 og begynnelsen av 90tallet. (40-50+ fot)

Planende båter bør ha en maks fart på rundt 30knop som minumum, da kan cruise relativt uanstrengt på 20-23knop, skorget kommer til sin rett og motor får et bedre liv. (med last/når sjø begynner å bli tung) 

Planfart i tung medsjø vil du slite med å holde, med en båt som er undermotorisert, båt vil "rammle" ut av plan og gjerne ned i 10-11-12knop, så vil den kjempe seg opp i ønsket fart igjen. Tungt for skipper og enda tyngre for motorer.

 

Eldre motorer blir gjerne tatt liv av ved hard bruk og påfølgende varmgang(dårligere kjøling med åra)

 

Jeg har en 50 foter fra tidlig 2000, 960hk, som er nok til at jeg klarer 30knop under gunstige forhold, båten er ganske lett til å være 50fot, 15-16tonn pga kevlarforsterket skrog. Selv om jeg ikke føler båten er undermotorisert ville jeg uansett ikke hatt båten med mindre motorer.

 

Lå en 50foter ute i fjor høst med nye D8, båten var fra 1990 tallet, kjempe tap for eier, mener å huske båten var påkostet 2,5mil siste åra, ble til slutt solgt for rundt millionen. 

 

En båt på 38-42fot er fremdeles en stor båt, å finne et godt vedlikeholdt eksemplar i denne størrelsen er kanskje bedre investering feks Fairline phantom 38. Da får du testet "storbåt følelsen", smakt litt på utgiftene og sett om dette er noe for deg. Men vet ikke om dette blir litt for dyrt for deg, uansett trolig rimeligere over tid.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Poenget var da at båten 99 % av tiden skal gå i deplasementsfart. Og slik jeg forstod det så er motorene for svake fordi de har for lite volum, men de som har levd i 30 år i den Princess i Skien har jo levd i 30 år med mindre volum. Derfor forstår jeg ikke.

Ellers så putter jeg jo ikke motorer til 1,5 mill med montering i en Princess 414 da vil jeg heller betale 2,6 mill for å putte motorer i en Princess 55 om den må ha D13.
 

En 50 foter med D8 til 1 mill? Men da venter jeg heller til det kommer skikkelig tilbud og folk sa det var skambud av meg å by 1 mill for Princess 55 med gamle motorer.

Link to post
Share on other sites

Den det referes til va en ca 90 mod searay på ca 45/47 fot som fikk D8 500 motorer for et par-tre år siden. 

Resten av båten var rimelig original (slitt). 

Det var noe som ikke var optimalt. Husker den gikk for dårlig og det ble sagt noe om at propellene og eller utveksling var feil. Så neppe en installasjon gjort av VP.

 

Lå lenge til salgs og prisen gikk nedover og nedover.. Den begynte vel på nesten 2 mill. Godt utgangspunkt for  den som friske opp resten av båten da forrige eier har brukt en formue på motorer. 

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Poenget var da at båten 99 % av tiden skal gå i deplasementsfart. Og slik jeg forstod det så er motorene for svake fordi de har for lite volum, men de som har levd i 30 år i den Princess i Skien har jo levd i 30 år med mindre volum. Derfor forstår jeg ikke.

 

Motorene har levd i 30 år antagelig for at de har vært mest kjørt i depl fart. Spørsmålet er hvor mye "liv" som er igjen... Det er allment kjent at 71 motorer var alt for små til P55. Merkelig av princess i å tilby det, men det var sikkert for å få ned innstegsprisen og konkurrere med Fairline 50.. 

De båtene i dag gjør maks 15/17  kn på flatt jern og er i realiteten en deplassementbåt.

 

D8 vil som @Førstefender sier ikke bli fullverdig med D8 motorer. Den vil aldri greie ca 30 kn på maks, så cruising på anbefalt belastning blir 22-24 kn. 

 

Da kan man heller vurdere å re-motorisere P55 til en ren deplassementbåt som jeg foreslo tidligere og sette inn to stk nye Perkins eller tilsvarende med stort volum og lite hk og la båten være en 8-9 knop cruiser som gjøre 13-15 på maks til en brøkdel av prisen av to nye og store nok VP. 

Mange båter i trawler segmenetet ble levert slik. Trader 50 (som er like stor og tung som P55) ble levert med alt fra  Perkins 135 hk og oppover til 2x600 hk. Med de mindre motorene, så var det en deplassementbåt. Steingode motorer på 6 liter som i 7-9 knop bare rusler avgårde på lav belastning. Jeg hadde vært fristet til å gå den vinne på en P55. Tror det er lettere å ikke tape så mye penger da. Så kan man flagge me lavt (og miljøvennlig) forbruk, gjenbruk av gammel båt osv.

 

En annen båt du kan se etter er Fairline 50 (fifty). Veldig link P55 i utseende og tilnærmet identisk planløsning. Nesten like stor også, men er reg under 14,99 (må sjekkes i hvert tilfelle) så du hadde sluppet "lappen".

Båter på rundt 50 som ikke krever D5L er også lettere å omsette da mange rett og slett ikke gidder å ta lappen.

 

 

D5L er basert på at man har endel erfaring, samt interesse og selv bygger videre på det.

Hadde man lagt lista slik som med PPL så hadde resultater vært at 95% færre tok D5L. 

50 kjøretimer til en timespris på 7-10.000 samt tidsbruken i tillegg til teorien hadde sørget for det. 

 

Uansett, slik er reglene, så take it or leave it.

 

Du spør om råd her og det får du fra mange som har mye erfaring med båter og motorer. Du argimeeter med din teori og logikk som du har fåt nok tilbakemeldinger på at ikke holder i praksis. Anbefaler at du leser gjennom tråden en gang til da det virker som du ikke har fått med deg endel.

 

Håper du oppfyller drømmen din. Velger du å følge rådene du har fått her inne og være obs på de ting som er nevnt vil du være langt bedre forberedt og har større sjansene for praksisen blir mer positiv enn den kunne ha blitt.

 

Lykke til :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt trenger du knapt nok motorer hvis du skal gå i deplasementsfart. Perfekt for elektrifisering og batteridrift altså :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 2 minutter siden:

Merkelig av princess i å tilby det, men det var sikkert for å få ned innstegsprisen og konkurrere med Fairline 50..

Litt som at Viknes 1030 ble priset med 184hk Yanmar da den ble lansert. Kan ikke huske å ha sett noen 1030 med den motoren.

 

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

Da kan man heller vurdere å re-motorisere P55 til en ren deplassementbåt som jeg foreslo tidligere og sette inn to stk nye Perkins eller tilsvarende med stort volum og lite hk og la båten være en 8-9 knop cruiser som gjøre 13-15 på maks til en brøkdel av prisen av to nye og store nok VP. 

Ja, det er nok et mye mer fornuftig alternativ enn D8. 

I tillegg til lavere innstallasjonskostnad, lavere drivstoffkostnad og lavere servicekostnad får man også en rekke andre fordeler. F.eks. mindre støy, bedre plass i motorrommet, og plass til å lydisolere bedre, f.eks. med en separat kasse rundt motoren (som er originalt i vår Viksund). 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså jeg forstod det bare ikke at D8 ikke kunne gjøre jobben når motorer med mindre volum gjør den i den i Skien. Derfor forstod jeg det ikke nå skjønner jeg at de kan brukes men vil ikke være optimale.

Hovedpoenget er at kanskje motorer vil fungere litt til og kan fikses så da blir det kanskje litt senere at man skal gjøre det om til deplasementsbåt eller bruke 2,6 mill på å få inn D13 motorer med garanti.

Får vente og se om begge Princess 55 forblir usolgt om hva prisen blir til våren da jeg har pengene klare til dyrere båt enn jeg tenkte. Ellers er jo ideen å bare kjøpe den 414 for så billig som mulig så håpe at den fungerer og kan fikses så lenge som mulig før den må avskrives som tapt når det ikke finnes deler mer.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Altså jeg forstod det bare ikke at D8 ikke kunne gjøre jobben når motorer med mindre volum gjør den i den i Skien. Derfor forstod jeg det ikke nå skjønner jeg at de kan brukes men vil ikke være optimale.

 

Ingen sier at de ikke vil gjøre jobben greit, men det er ikke ideelle motorer til en slik båt. Hvis man først skal bruke 2 mill+ på motorer til en gammel (noe som er galskap i utgangspunktet) båt så er det dumt å ikke velge optimal motorisering som er hakket større på ca 12 liter og 700+ hk. 

 

Alternativt som jeg nevnte tidligere å gå for noen lavturtallsmotorer på ca 6 liter og +-200 hk og gjøre om båten til deplassement. Motorene fra feks Perkins eller Vetus er grisebillig i forhold til større VP.

 

Eller tatt den helt ut å slengt inn 1000 kWh lithiumbanker, et par el motorer (puss masse solceller) og gjøre om skuta til en skikkelig retro ECO-båt.

 

3 hours ago, torbi said:

 

On 11/11/2023 at 3:11 PM, XardasKSP said:



PS. De har annonsert en Princess 435 i Norge: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325789810

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@ohio De sier jo noen solgte en lignende båt til 1 mill med helt nye D8 motorer. Altså var jo det ikke noe skambud med 1 mill når motorene er jo gamle som båten. Jeg skal gi nytt bud etter nyttår så kanskje blir det mer reelt spesielt om det fortsatt står 2 båter til salgs. Og det er jo ikke slik at kjøperne sitter og venter på slike båter utifra hva jeg leser på forumet så å få solgt begge vil nok kreve prisreduksjon.

@torbi Jeg så den tidligere ringte også megler og fikk faktisk tilstandsrapport på mail siden megler bare sendte det ergo megler bryr seg. Dog er det "vet ikke" som dominerer rapporten. Men de har i hvert fall prøvd at den faktisk går (det er jo rart i Stavanger at de ikke gjorde spesielt når eier er død og ingen vet noe så burde de sjekka om den faktisk fungerer i det hele tatt. Ellers hva skal meglern ha penger for? Å si "jeg vet ikke" det kunne jo dødsboet sagt uten å være megler).

Ellers så venter den Princess 435 på utenlandske kjøpere ifølge megler og derfor er prisen så høy (de glemmer nok at utenlandske må betale 25 % ekstra MVA om den skal ut av Norge (den har ikke vært firmaeid så kan ikke kjøpe uten norsk MVA) og det spiser jo opp kursforskjellen og legger til i pris i forhold til priser i Europa som med MVA er under 100 000 euro). Så der får de vente og se hvor mange vil kjøpe til 1.190.000. Den båten hadde vært fin til samme pris som slike ble solgt for 5 år siden (de var jo 5 år yngre og motor hadde 5 år mer å leve) altså 800 000 og ikke 1 190 000. 

@sap_2000 Det vil jo koste 2 mill ++ med D13 motorer i en slik båt. Man putter jo ikke inn gamle motorer hvis mekaniker skal ha flere hundre tusen (inklusive statens arbeidsgiver avgift) for å bytte dem ut. Det kan kjøpes D13 med ikke max HK og de vil fortsatt ha samme volum så da koster selve motorene rundt 1,8 mill og mekaniker vel ikke mer enn 300 000 (det er jo ikke mer jobb å bytte ut 2 motorer enn halve året 100 % stilling) med mindre man må gjøre det hos Volvo Penta for at garanti skal gjelde da aner jeg ikke hva de vil ha for bytte.

Link to post
Share on other sites

Ja 2 D13 får du for 1,8. Men da er ikke Gir/nødvendig elektronikk, nye akslinger, nye propeller+++ med.

Så må det garantert bygges helt om i motorrommet for at disse skal passe ned. Da har du nok lagt på en mill til på de 1,8 før du kjører båten ut å fisker norges dyreste Sei.

Å ja, ska du ha garanti fra VP, så vil de nok kreve at jobben utføres av autorisert verksted, å ikke en tilfeldig bekjent av deg. Så får du så sjøl velge om du vil ha garanti på jobben

Bare et gir til en D13, er nok ikke langt unna 200K hos forhandler. Et vanlig ZF54A til en 200hk D4 koster over 80k nytt fra forhandler.

 

Så det kan bli mange runder med de 10k innskudd i banken, før båten er ferdig oppgradert.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@ohio De sier jo noen solgte en lignende båt til 1 mill med helt nye D8 motorer. 
 

Nei det var ikke en tilsvarende båt, kun en en båt på rundt 50fot, targa båt,  Amerikaner fra tildlig 90tall.

Var bare et eksempel på at det er svært dårlig butikk og putte nye motorer inn i en gammel båt, spes hvis du finner på at du ønsker/må selge.

Link to post
Share on other sites

Gi nå faen å denne gamle baljen. Gå for skikkelig fiskebåt når først drømmen skal oppfylles😁😁

https://www.the-triton.com/2023/11/worlds-largest-sportfish-yacht-nears-completion/?fbclid=IwAR0DCeKY3BI0v2sPDT7pAPOlLFUfxyNxt7rjGLr9SiQiqHrRA2mEJ3PBdkY

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, XardasKSP said:

Altså var jo det ikke noe skambud med 1 mill når motorene er jo gamle som båten. Jeg skal gi nytt bud etter nyttår så kanskje blir det mer reelt spesielt om det fortsatt står 2 båter til salgs.

Dersom du driver på og gir bud langt under prisforlangende uten engang å ha tatt deg bryderiet med å reise til Stavanger og se på båten. blir du ikke tatt seriøst av selger.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 49 minutter siden:

Dersom du driver på og gir bud langt under prisforlangende uten engang å ha tatt deg bryderiet med å reise til Stavanger og se på båten. blir du ikke tatt seriøst av selger.

Helt rett, noe flere har forsøkt å si til han.

Selger skriver i tillegg klart å tydeligt i annonsen at bud kun mottas etter befaring ombord.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Ideen er jo at de motorene som er i kanskje holder i ett år eller fem til om det finnes deler og de blir vedlikeholdt osv. Bytte av motorer er jo verstefall tilfellet.

Men altså med D13 motorer så vil båten være med tanke på HK "dobbel motorisert" i forhold til da den var ny og muligens så vil de da har 30-40 års levetid. Ergo burde det gi båten verdi (selvfølgelig ikke like stor som kostnaden blir). Men uansett ideen er jo ikke å selge den fordi jeg tror ikke jeg trenger større båt noensinne. Og med mindre jeg vinner i eurojackpot (det hadde jo ikke holdt til den fiskeyachten som det ble linket til) så vil jeg aldri kunne kjøpe slik båt ny og eventuelt hvis den av en eller annen grunn skulle selges så også en kjøper ville ikke kunnet kjøpe slik båt ny.

Altså det koster 16 mill (utgangspunkt da) for en båt på den størrelsen som akkurat blir ferdig med 5 års garanti: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319588883

 

Altså uten garanti på noe som helst må noen ut med omtrent 15 mill (hvis det blir rabattert). Det får man kanskje råd til om man skulle spart til man ble moden for gammelhjemmet om 35 år (12 år om man sparte alle penga eller dobla inntekta og sparte halve). Og det tror jeg gjelder de fleste "dødelige". Så altså valget blir da enten spare sånn 5 år til eller håpe at motorene lever litt til.

Fordi om man skal ha 20 år gammel båt så er utgangspunktet 6 mill (eller 5 om noen gir super rabatt): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=328197700 så da har man brukt mer enn båt + nye motorer med garanti montert av Volvo Penta sin egen firmamekaniker. Altså om man regner 3 mill til motorbytte med alt tilhørende nytt som Okkaby skriver og båt til 1,5 (før rabatt da) så har man kommet frem til 4,5 millioner kroner. Hvor de 3 millionene må betales ikke med engang men først når motorene sier takk for seg og det ikke finnes deler eller noe annet måte å fikse det på


Eller så kan man ha 20 år gammel båt med nyere interiør og 20 år gamle motorer og betale 1,5 mill ekstra på prisen med motorbytte. Så 4,5 mill og garanti på motor med alt tilbehør i 5 år eller 6 mill og nyere 20 år gammel båt men ingen garanti på noe som helst.

Så skal man sitte og spare for å kjøpe noe uten noen som helst garanti eller håpe det beste og i verste fall fortsatt betale 1,5 mill mindre enn utgangspunktet som er å kjøpe en 20 år gammel båt?

Oppsumert begynner det å virke som det er best å kjøpe en Princess 414 så billig som mulig så prøve å vedlikeholde den så lenge det er mulig og når det ikke lenger er mulig pga. deler så avskrive den som tapt.

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Det er jo forumet som mener at de kan dævve når som helst slik at det ikke finnes reservedeler og motor kan ikke fikses og det gjelder vel alle båtene fra Princess 414 til Princess 55 når de er fra 80 eller tidlig 90 tallet. Eller det antar jeg utifra hva folk skriver.

For hvis ikke det var tilfellet at motor dævver slik at det kan ikke fikses så hadde jo alle båtene med riktig rabatt vært veldig gode kjøp og ikke slik som folk skriver en mulig snar finansiell katastrofe.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@husky dane 85 Men hvilke av de motorene tror du kommer til å fungere (eller som det finnes deler til)? Fordi de andre mente at når de "dævver" så finnes det ikke deler engang å bestille for å fikse dem?

Du fokuserer for mye på motorene. Motorene er riktignok mest kostbare men fortsatt bare en (to) av veldig mange ting som kan og vil slutte å virke. I en 55 fots båt er det mange til dels komplekse systemer der mange komponenter har passert sin levetid. 

 Bare for å nevne noen ting som koster litt: ankervinsjer, navigasjon/elektronikk, varmer, gir, aksler/lager, elektrisk anlegg, ferskvannsanlegg, septiktank, generator, tanker, thrustere kalesjer +++ listen kan gjøres evig lang. 

De jeg vet om som har en slik båt har mye kunskap, mye tid, mye penger og har båten som sitt hovedsaklig interesse og tidsforbruk. Det er det en grunn til. 

Link to post
Share on other sites

Veit litt om gamle båtar,turbåten min er fra 1980 svert lite er bytta pga att da har vore defekt,men elektronikk og slikt er jo bytta til nyare og meir moderande,er jo montert ein del utstyr som ein tar som sjølvsagt på ein båt i dag.men eg er heldig som har kunna gjordt alt sjølv,og har båtgarasje.

Link to post
Share on other sites

Altså det viktigste er motor og at båten er sjødyktig, elektronikk har de fleste ganske fersk uansett så skal jeg ha samme ekkolodd som garmin båten har til å finne fisk og da kommer det sikkert i en pakke med plotter osv. Den gangen skal det ikke spares på noe slikt det skal være maksimalt med utstyr til å finne fisken hvor den måtte gjemme seg.

Ellers når det gjelder resten altså slikt som folk bruker til overnattinger osv. det er foreløpig av liten interesse eller det er jo greit at "dassen" virker men ellers alt som ikke har noe å gjøre med båtens sjødyktighet er ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...