Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

Nå har jeg fått kontakt med eier og han skulle si ifra når han har tid til visning om en uke for han skulle være borte i en uke nå.

Vi krysser fingrene for at det blir handel på deg denne gangen. Denne båten ser jo virkelig flott ut, og du har beveget deg over i en helt annen standard enn en Princess 414 som du først snakket om. Dette er strengt tatt en båt du kan ha resten av livet dersom du vedlikeholder den. Videre er jo dette litt av et skip med sine nesten 60 fot og 5,5 meters bredde. Den er en meter breiere enn den P52 som er omtalt, og veier 5 tonn mer. Det sier også litt om hvor mye mer båt dette er. Tipper du får godfølelsen når du til sommeren ligger ute på 10-graderen og dupper med denne i jakten på den store langa eller brosma :fishing:

Lagt til:

153 sider nå. Greier du 160 sider innen helgen er omme :giggle: ?

@Komodo Takk, det var også mange veldig gode råd fra deg som hjalp på veien til noe som muligens blir bra "finale båt". Selv om det ikke helt blir røntgen av motorne :lol::giggle: (det er spøk, jeg vet jo du ikke mente man skulle gjøre det som et ledd av kjøpsundersøkelse)

og du har beveget deg over i en helt annen standard enn en Princess 414 som du først snakket om

Måtte bare nesten "selge sjelen" og leke 13 årig "drittunge" med foreldra osv. osv. for å gjøre det mulig (dersom det blir noe avtale på den båten da) men håper det blir verdt det å bruke så mye penger. Har jo fått så mye mersmak på båt ved praktisk D5L at jeg ikke vil sitte og vente enda ett helt år båtløs.

At det blir godfølelse er 100 % sikkert allerede ved hentetur, med mindre motorene med tilbehør skulle plutselig "dævva" for flere hundre tusen i løpet av nærmeste året. Da vil jo båten stå der siden jeg får ikke råd å fikse dem før til neste år :giggle:

PS. Det er vel ikke noe feil med sideantall, tråden er jo fylt med masse gode råd fra folk. Og ellers blir det jo kanskje en båt å se i tråden (ellers om jeg får faktisk kjøpt båten, så er alle som måtte ønske å se den i virkeligheten velkomne ombord) for de som var utålmodige at det tar så lang tid å få kjøpt en :giggle:

Komodo skrev 1 time siden:

Vi krysser fingrene for at det blir handel på deg denne gangen. Denne båten ser jo virkelig flott ut, og du har beveget deg over i en helt annen standard enn en Princess 414 som du først snakket om. Dette er strengt tatt en båt du kan ha resten av livet dersom du vedlikeholder den. Videre er jo dette litt av et skip med sine nesten 60 fot og 5,5 meters bredde. Den er en meter breiere enn den P52 som er omtalt, og veier 5 tonn mer. Det sier også litt om hvor mye mer båt dette er. Tipper du får godfølelsen når du til sommeren ligger ute på 10-graderen og dupper med denne i jakten på den store langa eller brosma :fishing:

Lagt til:

153 sider nå. Greier du 160 sider innen helgen er omme :giggle: ?

en princess 56 er dog ikke 5,5 m bred, men 4,76 m

@Martine29f Vel da blir det en annen båt da, det vil vel før eller senere komme lignende tilbud. Er jo bare nå at så mange båter er ikke annonsert enda.

Profesjonell megler mente på mail at båten var verdt betydelig mindre enn utgangsprisen for eksempel. Så blir det ikke den så blir det jo en annen båt. Verste som kan skje er at man taper penger på tur over dit og en sjekk uten å kjøpe, blir jo ikke verre enn det.

@casie Folk pleier ikke å være veldig nøyaktig med sånne bredder i annonsene, men man får en følelse av bilder at den er større enn Princess 52. Den Princess 52 ligner på bilder litt mer på Fairline 52 i Bergen som ble solgt til 2 millioner eller under det ifølge @ohio. Men når man først drar dit så kan man jo se på den for å få et inntrykk av hvordan den er i forhold til Princess 56 i virkeligheten.

6 hours ago, Komodo said:

skip med sine nesten 60 fot og 5,5 meters bredde. Den er en meter breiere enn den P52 som er omtalt, og veier 5 tonn mer.

5 hours ago, casie said:

Denne modellen av P56 er 4,62m bred i følge Princess og den aktuelle båten er oppgitt til 4,57m i NOR som jeg gjetter baserer dataene fra målebrev fra Princess.  De 5 cm som skiller de to målene er nok forskjellen mellom total bredde og skrogbredde (uten fenderlist).

Princess 52 av den modellen det snakkes om her er 4,47m, så ikke mange cm smalere. 

6 hours ago, XardasKSP said:

Ellers skulle den gode hjelper se om han vil ha tid engang i mai trolig for hentetur som tar mer enn en helg, men hvis det ikke går så er det veldig fint å vite at @Chilli Solbris tørr å være med på å hente en "gammel båt". Sånn at man har fortsatt muligheten til å få den trygt frem til Langesund og lære noe på veien. Det er jo nye muligheter i forhold til hva jeg fikk intrykk av når @sap_2000 skrev at profesjonelle ikke vil ha noe med "gamle båter" å gjøre når de kan jo hente nye eller nesten nye.

Jeg fortalte hva jeg foretrekker, ikke hva som er mulig eller om man "tør" eller ikke. 

Grunnen til at jeg foretrekker å kjøre nyere båter og ofte med kjente (kommersielle) oppdragsgivere er rett og slett at eldre båter ofte har noen større og mindre "issues" som dukker opp og medfører oppdrag som ikke blir utført til planlagt tid. Ofte er en en annen båt som står for tur etterpå så det blir fort  mye styr når ting ikke går som det skal.  Været gir nok utfordringer som det er.

Den andre faktoren er kjente kommersielle oppdragsgivere som man kjenner godt og man har har samarbeidet med over tid og mange båter.

Den typiske er at en båt skal fra A til B i forbindelse med et salg. Ofte er dette salget mellom 2 privatpersoner. 

Med eldre båter kan det skje mye rart og skjer det noe mellom A og B og oppdragsgiver og selger er ukjente og private, er det jo lett å prøve å skylde på skipperen om noe dævver.

selger mener han har solgt en bra og fungerende  båt alt for billig, mens kjøper synes han har betalt så mye og at ting skal funke. 

Det er en situasjon jeg ikke ønsker å komme i.

Bistå eller hjelpe venner og bekjente blir noe annet. Sent i November bistod jeg en kompis med å besiktige å få hjem en 2001 Fairline Ph 43.så jeg tør kjøre gamle båter også  :wink: 

Det skal dog sies at jeg hadde grei oversikt over teknisk tilstand etter å besiktiget den i noen timer, så følte ikke det var den helt store risken den lange veien fra Holmestrand til Oslo :lol:

Lykke til @XardasKSP. P56 ser velholdt ut og er en pen båt. Men husk den er noen år gammel og at ting kan skje selv om den er godt vedlikeholdt 

Mvh. SAP

@sap_2000 Det var vel det at den Princess 52 virket til tross for å være nyere å ikke være så perfekt velholdt på bildene men den var selvfølgelig mye bedre på bilde enn de eldre båtene til salgs som jeg har sett da. Så blir det jo opp til mekaniker å sjekke om det tekniske er på nivå med hvor fint det ser ut på bilde ved Princess 56.

Det jeg mente med å tørre var jo ikke at båten skulle være farlig fordi den er gammel, siden man skal jo ikke over Biscaya hvor redningsskøyter ikke er like mange som i Norge slik jeg har forstått. Men nettopp det at hvis noe dævver så kan det hende man må streve med tingen og eventuelt om motorer skulle dævve ringe redningsselskapet for å bli slept i havn etc. Blir jo noe annet enn med nybåt hvor det er nesten sikkert at ingenting dævver og så lenge været er fint så kommer den frem som planlagt.

Får sjekke alle slanger og skroggjennomføringer noe ekstra da, siden eksploderende slange i motorrommet hørtes vel som det farligste (da kan jo båt synke til tross for finvær og det før noe redningsskøyte ankommer) om det er finvær. Den historien din om slange som sprakk i Storebro fikk meg til å tenke på slikt allerede ved Alicraft da jeg tror du har fortalt den tidligere også.

Ellers så vil jo i dette tilfelle eventuell båt være kjøpt og betalt og meninga er å lære noe under henteturen. Jeg ville jo aldri kjøpt båt for å ikke være på båttur med den, men sende den alene med en henter :giggle: Dette får folk som jobber så mye at de ikke har tid for å nyte effektene av jobben gjøre, altså betale andre for å ta båtturen for dem alene uten dem selv ombord :lol:

Jeg vil jo lære så mye som mulig av turen, så jeg kan fortsette læringa etterpå selv i eget sakte tempo i havna i Langesund og ut på Skagerrak.

Er ellers klar over at alt kan dævve, det er vel alltid det kan skje så lenge båt er eldre en 5 år og all garanti er borte. Tenker også alle båter som er over 5 år gamle selges i kontrakten "som de er" selv om det ikke er skrevet i annonsene på forhånd. Men håper at kanskje den er i god nok stand til at motorene lever til jeg har klart å "økonomisk fordøye båten" og ikke "dævver" for flere 100 tusen før det i det minste er 2025 i kalendern. Siden da blir den jo stående uten bruk og vente for nå satser jeg absolutt alt og litt til (foreldre som medeiere) for at båt skal være litt nyere med større sjanse for at mekaniker må ikke ansettes på heltid :giggle::lol: Det er vel det jeg forstod av råd på forumet at det egentlig kan lønne seg, dersom den da faktisk ikke dævver så raskt som en eldre og verre tilstand båt kunne gjort.

Men det er jo alltid gambling, for å ikke gamble må man vel ha minst 10 eller helst 15 mill for å kjøpe båt som ennå ikke er ute av garantiperiode, altså noe som ikke kommer til å skje i mitt liv, siden antar den båt jeg skaffer raskere vil spise nok penger til vedlikehold og bruk for at det aldri vil bli mer penger til nyere båt (om ikke flyskolen seriøst legger seg på 2 istedet for 1 mill i året til meg etter siste års investeringer) :giggle:

Takk ellers for alle veldig gode og informasjonsrike inlegg det hjelper veldig med mer kunnskaper, uten forumet så hadde jeg sikkert endt en dag opp med 80 foter i en så dårlig tilstand at den ville "dævva i havn" og faktisk blokkert havna :giggle::lol:

@Bjørn Løvjomås Det er planen å se begge dersom selvfølgelig eier av den andre vil ha tid i samme helgen som det blir avtalt å sjekke Princess 56.

Kanskje det dukker også opp flere tilbud. Virker jo som at folk muligens om våren legger seg % nærmere realistiske priser siden de ønsker raskere salg enn hva var tilfellet om høsten og vintern. Det er jo mulig at de skal selv kjøpe noe nyere/større og helst da selge egen båt så de får kjøpt før sommern er ferdig :giggle: Var vel bare i kategori "stor flybridge båt" at Princess 415, Princess 55 i Stavanger og Fairline 52 i Bergen var prisa slikt i utgangspunktet at det ikke behøvdes noe 40 % rabatt for at salg skulle skje.

min erfaring er at folk dropper prisene når det lir utpå sommeren. På våren er det mange kjøpere som har store drømmer om kommende sommer, mens på sensommeren er det mange selgere som gruer seg til en ny vinter med en båt de ikke har klart å selge..

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

@Framtia Det var jo også min tanke, men denne Princess 56 har en utgangspris som virker som den ikke må "ned nesten halve prisen" før det blir bra tilbud. Kanskje fordi eier vil nettopp kjøpe noe annet om sommern.

Men det kommer jo flere båter så blir det ikke enighet om denne så kommer det helt sikkert noen som har vedlikeholdt båten meget og skal også selge for å bytte til en annen båt eller noe annet. Det løste seg også litt i banken man kan få lov å putte på 100 000 per uke så med 3 personer blir det jo 1 mill inn per litt over 3 uker.

Ellers var det godt jobba av en megler i Storbritannia at jeg kunne vise en film til foreldra for å overbevise dem at det er fint å eie en bit av båten:

Er vel kanskje derfor ikke så mange meglere i Norge lenger lager filmer siden de passer til alle lignende båter :giggle:

casie skrev for 18 timer siden:

sap_2000 skrev for 13 timer siden:

Denne modellen av P56 er 4,62m bred i følge Princess og den aktuelle båten er oppgitt til 4,57m i NOR som jeg gjetter baserer dataene fra målebrev fra Princess.  De 5 cm som skiller de to målene er nok forskjellen mellom total bredde og skrogbredde (uten fenderlist).

Princess 52 av den modellen det snakkes om her er 4,47m, så ikke mange cm smalere. 

Skjønner. Jeg refererte bare til tallene som var oppgitt i annonsene, men ser jo nå at det var nesten en meter feil der. Ser jo også av tallene dere oppgir her at det er litt avvik i oppgivelsene. 

1 hour ago, XardasKSP said:

Virker jo som at folk muligens om våren legger seg % nærmere realistiske priser siden de ønsker raskere salg enn hva var tilfellet om høsten og vintern.

Det pleier å være omvendt. Optimismen hos selgere ser størst om våren og sommeren, og faller fort etter fellesferien.

12 hours ago, XardasKSP said:

Men det er jo alltid gambling, for å ikke gamble må man vel ha minst 10 eller helst 15 mill for å kjøpe båt som ennå ikke er ute av garantiperiode,

Brukt stor båt er alltid gambling, men som nevnt tidligere handler det om å redusere risikoen for store utgifter og dævving vs kroner investert mest mulig ved å kjøpe rett båt og unngå visse andre, noen type motorer og dårlig vedlikeholdte båter.

12 hours ago, XardasKSP said:

Ellers så vil jo i dette tilfelle eventuell båt være kjøpt og betalt og meninga er å lære noe under henteturen.

Full forståelse for det. De fleste som er med på en slik tur lærer mye om praktisk bruk av egen båt, dvs den type bruk som en slik tur er, av å være med og oppleve/ gjøre alt i praksis.

Og praksis slår teori på det meste, og det burde vært vanligere med praktisk kursing slik det er langt mer av i utlandet. Men det er lite etterspørsel etter det her da mange har "verdensmester" holding til egne kunnskaper på tross av lite eller null erfaring. Der er du flink og innser at ting trenger å læres og erfaring bygges.

Jeg har ved noen anledninger vært med andre og gått gjennom endel ting i praksis. vil ikke kalle det kurs, men mer noen timer sammen noen som har anskaffet større båt hvor mye er nytt/ annerledes og gått gjennom ting i praksis. Ikke bare øve på ren manøvrering og tilleggeing i forskjellige situasjoner/ steder og slikt i fred og ro uten stress, men alt annet man kommer borti ved praktisk bruk. Hva ta hensyn til ved ankring feks, batterisytem/ lading, septikrutiner, hva man bør gjøre/ holde utkikk etter i det daglige osv for å få mest mulig glede og minst mulig problemer.

I utlandet er slike praktiske kurs vanlig og folk ser ikke på det som noe nederlag å tilegne seg kunnskap og lit praksis på den måten. Jeg fulgt et engelsk båtforum gjennom mange år hvor det er uvanlig å se at noen vurdere eller kjøre seg en ny eller nyere båt på 40-60 fot da de etter mange år har kommet i en posisjon hvor de vil leve ut noen drømmer og har bestemt seg for å bruke fritid og ferie på båtliv uten å ha veldig mye erfaring. Det er ofte et helt annet båtliv en typisk norske. Ofte handler det om å få seg en feriebolig langs middelhavet og ta langhelger og feirer på båten I St tropez eller mallorca hvor båten ligger permanent. Så det blir en litt annen greie.

Intryket er at det går oftest går bra. Er jo som regel oppegående folk som er villige til å lære og innser at det man bør kunne beherske det man anskaffer seg uten å lage show i havna for fulle tribuner. 

6 minutes ago, Komodo said:

Ser jo også av tallene dere oppgir her at det er litt avvik i oppgivelsene.

Tallene jeg oppga stemmer nok begge to, men betyr forskjellige ting. Det er forskjellig feks hva som er total bredde oppgitt i en brosjyre og hva som skal oppgis til registrering i NOR og andre. Samme som med lengde hvor mange båter har 14,99 i skroglengde, mens total lengde med nebb og klør er 16,xx meter og inkluderer baugspyd, plattform (som i teorien er løs) osv. 

Mener å ha hørt at fenderlist ikke skal være med på målene da det er ting som kan skrus av. Derav de 5 cm i forskjell som princess oppgir på bredde kontra hva denne P56 er oppgitt med i NOR hvor målene ganske sikkert også stammer fra Princess.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

Tallene jeg oppga stemmer nok begge to, men betyr forskjellige ting.

Skjønner. Men vi har allikevel fire tall; 4,57, 4,62, 4,76, og til slutt 5,47 som er oppgitt i annonsen. Det siste er jo nesten en meter feil, så da er det jo nærliggende å tenke at han har skrevet 5,47 istedenfor 4,47. Men heller ikke da hadde det stemt med tallene deres.

@sap_2000 Det er godt mulig selgerne er optimistiske om våren, men jo flere båter kommer ut på markedet så vil det jo presse prisen med tanke på at kanskje noen av de som selger gjør dette for å kjøpe noe nyere/større om sommern.

Men klart beste perioden for rabatter må være sen sommer og tidlig høst (antar at sent på høsten og om vintern så har de fleste innsett at kanskje neste vår blir det salg og ikke lenger haster så meget). Derfor blir det jo ikke noe krise om det ikke blir noe enighet så kommer jo flere båter og kanskje enda bedre priser til sen sommer og tidlig høst.

Det eneste spesielle var at denne båten så faktisk veldig velholdt ut i forhold til aldern på bilder da.

Ellers når det gjelder praksis så hadde det vært fint om det var mer selv om det skulle koste gjerne mer tid til diverse manuelle ting. Selv om kanskje andre mener ting som nattnavigering ol. er noe de vil øve mer på enn fortøyning og til legging. Men det er jo personlige behov, f.eks når jeg hadde Alicraft så var det ofte natt når den kom til havn etter en fin stangfiske dag. Den hadde jo kartplotter men selv uten noe kart eller noe som helst så hadde jeg visst automatisk hvor jeg er i Langesunds området (blir jo noe annet med vilt ukjente steder, men har en eller annen iboende navigasjonssans som funker også ved VFR i fly). Blir jo også som med fly da noen som meg trengte å øve mest på landing (så det ikke sier for meget "dunk" :giggle: blir jo litt som med båt inn i båsen skal heller ikke si for meget "dunk" :lol: ) imens andre måtte finne ut av hvordan de kommer der de skal, har rett kommunikasjon osv. osv. som f.eks for meg var et "ikke problem".

Men man får jo benytte øvrige anledninger til å lære i egen båt (blir jo mest relevant) som hjelp ved hentetur osv. D5L teori biten synes jeg var veldig bra helt til man kom nå til D5LA hvor noe er fint å lære imens annet er jo ting som blir mer eller mindre ren teori da man gjerne ikke bruker sekstant i f.eks Østersjøen. Da må man virkelig være "lost" og ikke bare mista GPS signaler men miste retningssans, kompass, kontroll på tiden osv. og praktisk blir det nesten umulig å få det så nøyaktig som i teorien når ting beveger seg jo i båt og blir aldri målt slik som på papiret. Kanskje noen seilere som skal over altantern får mer bruk for størsteparten av D5LA biten. Men D5L teorien var veldig relevant og god.

Den beste tiden å kjøpe båt på er når den rette båten dukker opp! Uansett hva kalenderen sier.

Ellers så har jeg en bror som for en del år siden var ganske aktiv me då kjøpe og selge båter, og han mente bestemt at han fikk best priser ved å selge på høsten og kjøpe på våren. Så det er litt forskjellige syn på dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
8 hours ago, Komodo said:

Skjønner. Men vi har allikevel fire tall; 4,57, 4,62, 4,76, og til slutt 5,47 som er oppgitt i annonsen. Det siste er jo nesten en meter feil, så da er det jo nærliggende å tenke at han har skrevet 5,47 istedenfor 4,47. Men heller ikke da hadde det stemt med tallene deres.

Tallene jeg refererte til var de Princess oppgir på "heritage siden sin som man må anta stemmer og er et mål på total bredde. Det brukes litt forskjellige begreper på dette. Noen referer til Bmax, andre til  Boa (Beam over all) eller Btot.

Skrogbredde, Bh (beam hull) som beskriver et mål uten ting som kan (i teorien) fjernes som er de målene jeg tipper NOR og andre krever i likhet med at man ofte ser de bruker Lh (length Hull) istedenfor Loa som er det som står i brosjyrer og ofte gjenspeiler modellnavnet. 

Noen steder leser man også at med Boa menes bredde bredde uten påmonterte ting, så det er ikke godt å si hva som er korrekt og hva de forskjellige begrepene betyr avhengig av hvem og hvor man henvender seg:crazy:.

IMG_3081.jpg

Mvh. SAP

Kommer jo flere tilbud hele tiden. Fikk akkurat mail fra megler i Stavanger angående Princess 65 men ikke ennå lokalisasjon. Pris skal være utgangspris litt lavere enn satt på Princess 56. Nå har jeg jo stor tiltrekning til jo større desto bedre spesielt siden den er akkurat slik at den såvidt med 19 cm er stor nok til at den også kunne være "skolebåt i Polen" (dette åpner for andre muligheter til vedlikehold, der skal jo folk ikke ett kort kurs men flertallige dager i båt om de skal ha yacht captain noe "nyrike" folk tar mer og mer denne graden siden de vil jo ikke på offentlig sjøskole og de vil ikke være begrenset til 18 meter slik den Polske "sjøstyrmann" er. Er akkurat som med fly det er flere og flere folk som tar ting for morro skyld og kjøper både båter og fly til 100 % privat bruk).

Princess65.PNG.b5d33ff84e472365e4540a09a0a1a913.PNG

Fra bilde virker det som de enda var på "stige stadiet" når det gjelder oppgang til flybridge med mindre det er noe trapp innvendig som ved Princess 56. Må også få bilder for å kunne se om det ser vedlikeholdt ut og prisen.

Men det store spørsmålet er 820 HK 2840 modellen på MAN motor den samme som ble brukt på Storebro 500 og som @Chilli Solbris har på sin Storebro? Jeg vet disse motorene liker å ete diesel men de virket bare "råe" altså jeg som liker BMW med store motorer kunne ikke la være å merke meg at disse motorene var noe ekstraordinært utenom det vanlige :giggle:

Nå antar jeg at det muligens ikke er samme tilstand som Princess 56 men det frister jo veldig med "ekstraordinært svær gammel driter" da :giggle:

@ohio Det var ikke mer bilder der eller info om hvor båten ligger. Men jeg fikk noe mer bilder på mail så får sende dem over til den gode hjelper og til mekaniker når han endelig kommer seg til messenger så får jeg se hva de mener.

PS. Megler er blitt syk så har ikke fått vite hvor båten befinner seg (er den på feil side av Biscaya så er det ikke noe å vurdere, men stor og hvit er den. Må ringe båtskolen i Polen om hvorvidt de seriøst kan avtale å ta alt vedlikehold mot bruk i visse perioder for sine elever og eventuelle turer ol.)

@tacan Det stemmer heller ikke med bilder på interiør selv om det er samme planløsning. Så det er nok ikke samme båt spesielt ikke med 275 000 euro vs 2,5 mill NOK utgangspris.

Megler hadde vel heller ikke tilbudt en båt i Tyrkia til meg, da det er nok hentere som kan hjelpe å hente en båt fra Norge men ikke over hele middelhavet og via Biscaya :giggle: Og å betale en halv mill for at den skal på tur som dekkslast blir jo uaktuelt dyrt, om man skulle "seilt" selv og fått sitt livs båttur og lært utrolig mye hadde vært noe annet. Men det går jo ikke det hadde tatt måneder og en eventuell henter måtte vært ellers arbeidsledig og hatt dette som fulltidsjobb inkludert evner til å fikse gamle båter :lol:

Så tipper den er noe nærmere.

@Komodo Tenker meg at alle de båtene er store nok til og med Princess 415 hadde nok vært det. Men det er jo mer man ønsker med båt enn kun gleder av stangfiske som i tillegg vil fungere som opplæringsprosess i kjente omgivelser og kjent havnemanøvrering.

Poenget er at en slik båt gir eventuelt fordeler i forhold til at den kan brukes også av andre noe som kan redusere kostnaden på vedlikehold + den har enda mer muligheter for fremtiden.

Ulempen er at det er ikke enda nye løsninger på den som trapper til flybridge ol. men den har til gjengjeld MAN motorer nå vet jeg ikke om de er de samme som ble montert på noen Storebro 500 som den til @Chilli Solbris men på bilde var det to svære hvite maskiner:

MAN.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...