Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 1 time siden:

@index Men da er det vel best å la den være som den er altså bruke mer drivstoff men belaste motor mindre ved økonomifart.

Du skal ikke være så sikker på at den bruker mer drivstoff av den grunn. Den går jo lettere. Du kan faktisk risikere at den bruker mindre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@Martine29f Det var eventuelt til neste helg, til helga skulle eier svare når han har tid. Men må være ærlig at jeg fikk mer lyst på Princess 65 med MAN V10 motorer. Siden de motorene var jo så å si dobbel slagvolum enn  VolvoPenta 122 og dermed kanskje lever de litt lenger også. I tillegg var de jo bare rå noe man kunne merke selv ved "tomgangsseiling" med Storebro 500. Man kunne jo kjenne at det er "noe der nede" når det bare ble gitt litt gass.

Så gir jo større båt, mer muligheter for fremtiden når man lærer seg båten og vet den ikke vil plutselig dævve fordi den er sjekka og brukt og vedlikeholdt en stund.

Hvorfor ikke realisere drømmen om Middelhavet om noen år, det er jo på kartet tvers over 270 NM over Biscaya om man starter og ender på rette punkter. Hvis en slik båt kan gå med 20 knop marsjfart og bruke 300 liter timen og har en tank på 4200 liter så vil det si at den såvidt kommer over (og da regner man forbruk ved maxfart for sikkerhetsskyld siden det egentlig ved marsjfart skulle være rundt 200 liter timen) i løpet av en tid som burde være raskt nok om det meldes "flatt Biscaya nærmeste dagene".

Eneste ulempen er jo at fornøyelsen vil koste 70 000 på 13,5 time "seilas". Men sydentur er jo dyrt spesielt om man skal ha med eget hotell som kan bytte strand for hver dag :lol::giggle:

@index Det er jo fint å tenke på at den muligens kan bruke mindre på "tomgang" enn Storebroen. Også lettere om den går minimumfart 5 knop og ikke 7 hvis det er fartsgrenser som mellom Langøya og Langesund. Så slipper man å tenke på det der.

PS. Det ser sabla dårlig ut og dyrt å komme seg ut ikke noe kanal som går vestover: https://maps-sweden.com/maps-sweden-geography/swedish-canals-map

3 hours ago, XardasKSP said:

Ny oppdatering: Megler er forsatt syk men fikk svar at båt ligger dessverre "som vanlig" på en rar plass altså ved Hjalmaren i Sverige. Dette sier google maps er innsjø ved Orebro. Så lett skal det eventuelt ikke være som en hentetur rett fra riktig kyst til Langesund.

Ikke bare se problemer. Det er bare et lite stykke syd og så drømmetur på gøsta kanal til Gtb. Utenom høysesong får man kjøpt ekspresspass på kanalen så den går på 3 dager fremfor 5.

Eller kysten rundt.

Så er heller ikke norsk MVA betalt så da blir det å finne ut av om det kan betales i ettertid når jeg er utflytta Norge og om jeg kan beholde EU og Norsk MVA samtidig. Da kan jo båten brukes i EU av båtskole helt offisielt om de er med på å yte vedlikehold mot bruk når de trenger den eventuelt, tror også de kunne tatt folk på tur i Skandinavias skjærgård når båt ligger i Norge. 

Finn nå ut hva du kan få den for før du resonerer deg ihjel med treng som avhenger av kjøpspris. Reis å se på båt, med eller uten "mekanikker", så får du også en følelse av hvilken modell/ størrelse som er riktig for deg.

Men plutselig virker det nå mye mer "lettvindt" med Princess 56 men Princess 65 og de MAN motorene frister mer på den andre siden da. Lett skal det ikke være å være sikker at man har fått 110 % båt per krone :lol::giggle:

110% sikkerhet eller båt pr krone fkommer du aldri i nærheten av i denne kombinasjon av  størrelsen/ alder/ pris. Det er ganske sikkert.

2 hours ago, XardasKSP said:

Men må være ærlig at jeg fikk mer lyst på Princess 65 med MAN V10 motorer. Siden de motorene var jo så å si dobbel slagvolum enn  VolvoPenta 122 og dermed kanskje lever de litt lenger også.

Her overdriver du "noe".  MAN V10 er på 18 liter og 820 hk mens TAMD 122 på den tiden hadde 12 liter og 480 hk. I P56 er det nyere 122 motorer med 600 hk

Det vil si at MAN V10  har 44 hk pr liter mens TAMD 122 480 hk har 40 hk/ liter

TAMD 122 610 har ca 50 hk pr liter. Altså ingen stor forskjell og TAMD 122 har rykte på seg for å være en av de mest solide sliteren som finnes og enkle å holde i drift. Så alle disse motorene er lavt belastet og forutsetning for å leve lenge gitt riktig bruk og vedlikehold samt driftsforutsetninger.

Alternativet i P65 var TAMD 162 på 16 liter og 610 hk.

Hiv deg i bilen eller på flyet nå. Se på begge.

Mvh. SAP

Nå må vi ikke mase på TS. Det koster jo ikke noe å sitte på pc og drømme om "gamle dritere som dævver" og kontoer som vokser. Den dagen, hvis så skjer, at det blir handel så vil både norske og polske penger renne ut i rekordfart. Men akkurat dette er jo også gjennom tenkt....

sap_2000 skrev for 1 time siden:

110% båt pr krone eller sikkerhet får du aldri i denne størrelsen/ alder/ pris. Det er ganske sikkert.

Er det i det heletatt muligt ? Når man skal opprere med båtpengevalutta, så får man jo 1 båtpenge pr tusenlapp

Min mening er og blir St du skal la være å gå løs på en båt på 65 fot!

Du vet hva jeg mener om størrelse og læring!

Joda, en båt på 65 fot er superenkel å manøvrere i åpent farvann! Men en ganske annen sak i en trang havn! Ref praksisen ombord hos meg!

Se på 56 fot og 52 fot. Stopp der!

MAN er gode motorer. Men dyre å vedlikeholde. Tenker at du får mer enn nok båt med 56 fot!!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Altså det er jo prisforskjeller av og til kan man få kjøpt båt rimeligere enn ved en annen anledning. Man kan vel ikke mene alle båter selges til samme pris og at alle kjøpere får samme verdi båt per krone. Det finnes vel både dyre og rimelige kjøp tatt tilstand i betraktning.

Ellers hvis man begynner å reise landet rundt med mekaniker så renner det fort ut penger til båt til bomturer. Så egentlig tenker å velge en konkret å reise til, så heller ikke foreldra mister lysten å kjøpe en del av den (reise landet rundt og betale for mekaniker til å reise landet rundt er ikke bra bruk av penger i deres verden) slik at jeg får råd til den.

@Chilli Solbris Blir ikke det noe av det samme da om det er Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65 at det blir samme øvelsen å havne manøvrere siden båten er stor nok til at den ikke er liten i havna :giggle:. Og hvis man først skal ha en lærer til å lære på egen båt så får man lært den båten etterhvert. Eller er det veldig mye forskjell?

Nå har jeg sett hvordan det var i din båt og tenkte meg det blir lignende med de 2 andre båtene?

For min del handler det også om fremtidig bruk av båt og eventuelle øvrige muligheter som båtskoler (pga flyskole vet jeg det er muligheter for at vedlikehold blir gratis (båt er jo for dyrt til å tjene penger som med fly) i Polen). I min familie så er det ikke ansett som fin idee av mine foreldre å bytte ut båter og tape penger på handel og meglere osv. hele tiden. De ser på det som heller bedre å vedlikeholde og fokusere på en båt.

Men om det er en utrolig stor forskjell på å havnemanøvrere Storebro 500 eller Princess 56 vs Princess 65 at det blir umulig å lære selv med veiledning og mange timer og 100 til legginger så får jeg vel vurdere noe annet. Men det blir sabla dyrt å skulle drive å bytte istedet for å bare ha "ferdig båten" som kanskje engang om mange år kanskje får tatt meg på drømmeturen til Middelhavet.

PS. I Polen ved Hel marina mente de det er for mye bølger om vintern for at båt skal kunne stå der året rundt, men det skal være mulig i Gdansk men de tar seg jo bedre betalt i året i Gdansk enn i Norge per år :giggle:

3 hours ago, Eika said:

Er det i det heletatt muligt ? Når man skal opprere med båtpengevalutta, så får man jo 1 båtpenge pr tusenlapp

Nei, det er jo ikke det. Som du godt vet er båt gambling. Noen har større risiko for at både det ene og andre dævver som koster koster mye båtpenger svell som tid :crazy:

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Min mening er og blir St du skal la være å gå løs på en båt på 65 fot!

Du vet hva jeg mener om størrelse og læring!

Joda, en båt på 65 fot er superenkel å manøvrere i åpent farvann! Men en ganske annen sak i en trang havn! Ref praksisen ombord hos meg!

Hjertens enig. Vi husker begge hvor fin P57 var å få baklengs inn i båsen i bris med svak hekkthruster og ustabil baugthruster :crazy:

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Se på 56 fot og 52 fot. Stopp der!

Min mening er at det for mye og gape over i dette tilfellet med kombien av mangel på erfaring med å eie og drifte eldre, større båt samt tekniske kunnskaper.

Tror egentlig at eldre 42-45 fot hadde holdt plenty med tanke på utfordringer og lærekurve, men så var det dette med drømmen da :tongue:

Mvh. SAP

@sap_2000 Altså den båten som det ender opp med blir trolig den båten som blir værende til evig og alltid siden det skal jo koste at den blir vedlikeholdt og brukt. Og hvis det finnes et håp i havet om at noen vil betale i hvert fall deler av vedlikehold mot bruk som båtskole i Polen så er det veldig fin mulighet å ha.

Men er det så mye forskjell fra Princess 57, Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65? Blir det ikke til slutt mye av det samme hvis man skal lære havnemanøvrering med en erfaren person ombord og fått øvd seg lenge nok? Jeg har jo forstått det ikke er som med fly at jo større desto enklere å lande siden vind har mindre å si og man tar "flare" høyere over flystripa enn med mindre fly.

sap_2000 skrev 1 time siden:

Hjertens enig. Vi husker begge hvor fin P57 var å få baklengs inn i båsen i bris med svak hekkthruster og ustabil baugthruster :crazy:

Thrusteren akter hadde dævva! Den virket ikke. Husker det hodt ja!?

XardasKSP skrev 1 time siden:

@sap_2000 Altså den båten som det ender opp med blir trolig den båten som blir værende til evig og alltid siden det skal jo koste at den blir vedlikeholdt og brukt. Og hvis det finnes et håp i havet om at noen vil betale i hvert fall deler av vedlikehold mot bruk som båtskole i Polen så er det veldig fin mulighet å ha.

Men er det så mye forskjell fra Princess 57, Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65? Blir det ikke til slutt mye av det samme hvis man skal lære havnemanøvrering med en erfaren person ombord og fått øvd seg lenge nok? Jeg har jo forstått det ikke er som med fly at jo større desto enklere å lande siden vind har mindre å si og man tar "flare" høyere over flystripa enn med mindre fly.

Det er en enorm forskjell i størrelse. Og ikke minst mulighet for oversikt!

Så ja! Det er en kjempeforskjell i opplevd og faktisk oversikt. 
Og jeg er helt enig med @sap_2000 om størrelsen på 42-45 fot med tanke på din erfaring. Det sa jeg vel ganske klart i fra om når du var ombord. 
Jeg har vel bare innsett at du ikke vil høre på gode råd. Men nå ber jeg deg virkelig om å stoppe på 56 fot. Den er vel nærmere 60 fot. 

Mvh

Chilli Solbris

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Nei, det er jo ikke det. Som du godt vet er båt gambling. Noen har større risiko for det ene eller dævver eller koster mye båtpenger :crazy:

Værste ranet jeg kommer på akuratt nå, kjøpte noe til en d6, kom i en sånn liten narkopose på 5x5cm og veide rundt 2-3g, 2.2 båt penger 

1 hour ago, XardasKSP said:

De færreste kjøper sin "final one" av tverke biler, hus eller båter i føste runde og i relativ ung alder, men du virker tydeligvis å ha kontroll på hva du vil, tenker samt livssituasjon og dens påvirkning av det meste langt frem i tid.

Derfor sier jeg løp og kjøp siden drømmen, ønsket og trua er så sterk :thumbsup:

1 hour ago, XardasKSP said:

Men er det så mye forskjell fra Princess 57, Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65? Blir det ikke til slutt mye av det samme hvis man skal lære havnemanøvrering med en erfaren person ombord og fått øvd seg lenge nok?

Jo da. Prinsippet er jo det samme på både 50, 56 og 65 fot for ikke å snakke om 200 fot, men det er noen andre faktorer som spiller inn hos de fleste. 

Større og tyngre båt er mindre påvirket av et vindkast, men av de samme grunnene er det også langt mer masse i bevegelse som får desto større konsekvenser hvis det går galt.

Man kan også glemme å ta imot, holde igjen eller dra med et tau. Større båter må større grad kunne håndteres av en skipper som får båten dit han vil og holder den innenfor noen cm der uavhengig av vind/ strøm mens andre fester fortøyninger etc. I vindstille går alt bra og man har jo all tid på seg til manøvrering og tusle rundt å feste tampene alene selv. Men i praksis er det omtrent aldri slikt.

Havnene man skal inn og manøvrer i er jo ofte de samme som mange synes er utfordrende nok med en 30 foter når det er fullt av båter og blåser litt. 

Feks på aker brygge hvor det ofte er endel vind og strøm samt relativt trangt er det et helt annet ballgame å komme inn med en 42, 50 og 65 foter. Me de større båtene ser man ofte ikke alle hjørnene og dermed vanskelig å beregne på meteren, spes når man legger til ett vind og strøm, andre dyre båter rundt deg samt 1000 tilskuere som håper på at "den rike tullingen" i svææær båt skal lage årets show.

Så ja, du skrev noe med størelse på fly. Som du sier er jo større fly ofte enklere å lande som isolert sett kan stemme. Det er teorien.

Likevel ser man sjelden noen med lite erfaring håndterer eller få ansvaret for større/ tyngre fly.

Prinsippet med havnene kan overføres til flyplassene. Du må stort sett forholde deg til småflyplasser, og da kan det fort bli langt større utfordring med større fly som flyplassen ikke er egnet for.

Sleng på litt vind, gust, dårlig sikt og glatt bane før du skal ta ned 737´en din eller herkulesen på den lille flyplassen som egentlig er mest egnet for Cessna og Piper cherokee, så vil de fleste funnet det utfordrende selv om 737 og Herk`en er så lette å lande. Det er praksis.

Nå setter jo en bibel av lovverk stopper for dette scenarioet med fly, men det samme finnes ikke for båt. Og havnene du stort sett må inn i er småbåthavner. 

Ofte er det endel forskjell på teori og praksis og det gjelder i høyeste grad på både håndtere og eie større båter.

Mvh. SAP

@sap_2000 Om Alicraft 31 er Cessna så er Princess 65 en Pilatus PC-12 NG i flyverden og den Pilatusen er enklere på alle små flyplasser også til og med grasstripe. En Boeing 737 er som en 400 foter i forhold. Men jeg skjønner det blir ikke samme med båt.

Alt det andre om tau osv. det er jo akkurat samme med Storebro 500 ingen kan holde den igjen eller dra inn med tau så på den måten er det jo ikke forskjell. Trodde den største forskjellen var at Princess 65 er eneste som pga 19 centimeter kan bli brukt av Polsk båtskole som kan betale litt vedlikehold for den.

Når det gjelder behov eller ikke behov. Altså jeg har "behov" for splitter ny svær flybridge båt med garanti men lommeboka sier "du har ikke råd og du får ikke råd med mindre du lever på sparebluss til du er gammel og grå om du lever så lenge".

Så poenget var at jeg får ikke råd til noe annet når båten er kjøpt og det skal betales i bøtter og spann for vedlikehold og bruk av den, jeg har jo blitt fortalt at disse bøttene og spannene blir enda større enn jeg forestiller meg.

Er det ikke lurere da å heller betale en god hjelper eller profesjonell lærer når hjelperen ikke kan og lære seg å bruke båten som man kjøper? Blir vel mye billigere en å drive å selge og kjøpe forskjellige båter? Er vel bare meglere som liker å drive med kjøp og salg (så lenge ansvaret kan fraskrives da) :giggle:

Ellers så hjelper det jo ikke å vente og spare siden en nyere båt blir vel fortsatt det samme å håndtere den kommer seg jo ikke magisk i båsen og kamera som viser steder man ikke ser har man jo til og med på Princess 65 fra 1993.

@Chilli Solbris Jeg likte vel best den informasjonen at du kunne stille som lærer når den gode hjelper eventuelt ikke kan. Så tenkte det kanskje er rimeligere å lære seg i sin egen båt og betale for opplæring, enn å drive og selge/kjøpe båter med all tilhørende ansvar og tap osv. For å ikke snakke om eventuelle turer landet rundt i tillegg for å finne mest mulig båt per krone.

PS. Jeg håpet alltid at båten kunne være stor nok til at jeg engang om noen år når jeg virkelig har lært det kan få dradd på drømmetur til middelhavet da også. Det virker jo at så lenge den fungerer så burde den komme over det farlige område på 13,5 time og da hvis det er normalt værvarsel der også rekke det fint i fin vær.

Hei @XardasKSP, jeg har skumlest de siste 30 sidene.

Her på side 155 leser jeg at du tar sikte på et rederi med skute rundt 65 fot. 

Kun med erfaring fra Ali-Craften, er det flere her som råder deg til å begrense størrelsen.

Større båt = Større vindfang. Satser du på vindstille, så er 65 fot null problem i en småbåthavn.

Og hvis du skal ut på feltet og fiske, så må du en gang inn og levere fangsten. Ikke alle småbåthavner det er lett å håndtere en 50 + i dårlig vær. 

Større båt = mega-kostbart. Drift, Vedlikehold, Opptak, Forsikring.......bla bla bla....

Sjekk etterhvert hva regninga på "The Fling" kommer på. 

Jeg vil tro at flere her vet at total-kostnadene nærmest dobles for hver 10 fot du øker båtlengden over 40 fot. 

Men hvis du er kompis med Gud og Terje Alsvik Walløe, så er det bare å bestille en skyfri himmel og vindstille havn.

Som skoleskip i Polen, kan jo planen ha et økonomisk aspekt. Men da må du være kompis med nevnte der også. 

Men hvis du signerer kontrakt på 65, så skal Kristin og jeg gjerne møte deg midtfjords en vindstille kveld og ta en ankerskål. 

Ikke sikkert at du får kommet inn i alle de små koselige uthavnene som finnes......

Men jeg skjønner jo at 3-fot syken sitter hardt, og at den er vanskelig å kurere. 

Been there - done that. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

33 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Om Alicraft 31 er Cessna så er Princess 65 en Pilatus PC-12 NG i flyverden og den Pilatusen er enklere på alle små flyplasser også til og med grasstripe. En Boeing 737 er som en 400 foter i forhold.

Nja. Nå er ikke størelse på båt proposjonalt med lengden, men vekt/ masse og volum og ikke minst areal som vinden liker å ta tak i. Synes sammenligningen din med  Cessna (la oss si 182) og alicraft vs P 65 og Pc 12 blir for snau. Om det var en 737 (ta en liten 500, ikke Max 9), en A 319, Embraer E170 eller en større businessjet er ikke så viktig.

Men jeg skjønner det blir ikke samme med båt.

Nettop. 

Det er prinsippet som blir forsøkt forklart.

Alt det andre om tau osv. det er jo akkurat samme med Storebro 500 ingen kan holde den igjen eller dra inn med tau så på den måten er det jo ikke forskjell. Trodde den største forskjellen var at Princess 65 er eneste som pga 19 centimeter kan bli brukt av Polsk båtskole som kan betale litt vedlikehold for den.

Nei det er ikke det samme. Jeg skrev tau/ fortøyning osv som inkludere at man ofte må få båten inn steder som blir vesentlig trangere og mer utfordrende med en 65 kontra en 50 foter.

En 65 veier fort 10-15 tonn mer (ikke se deg blind på brosjyrevekter) og har kanskje 50% mer sideareal for vinden. Det er høyere opp/ ned til brygga og lengre å bevege seg rundt samt dårligere oversikt. En større båt vil ofte ha behov for mer og ikke minst bedre mannskap og skipper enn en mindre.

Når det gjelder behov eller ikke behov. Altså jeg har "behov" for splitter ny svær flybridge båt med garanti men lommeboka sier "du har ikke råd og du får ikke råd med mindre du lever på sparebluss til du er gammel og grå om du lever så lenge".

Der får du jo tommel opp fra meg :thumbsup: siden drømmen og ønsket er så sterkt. Ikke pga hva jeg mener er lurt eller at faren for å gå på en smell er liten.

Så poenget var at jeg får ikke råd til noe annet når båten er kjøpt og det skal betales i bøtter og spann for vedlikehold og bruk av den, jeg har jo blitt fortalt at disse bøttene og spannene blir enda større enn jeg forestiller meg.

Kanskje du trenger 204 liters fat/ barrel istedenfor spann :giggle:.

Nei, som sagt løp å kjøp. Man lever bare en gang.

Er det ikke lurere da å heller betale en god hjelper eller profesjonell lærer når hjelperen ikke kan og lære seg å bruke båten som man kjøper? Blir vel mye billigere en å drive å selge og kjøpe forskjellige båter? Er vel bare meglere som liker å drive med kjøp og salg (så lenge ansvaret kan fraskrives da) :giggle:

Læring og spesielt i praksis er lurt.

Nå handler det ikke bare om å lære seg å bruke båten, men å bygge erfaring og det tar tid. Om en i lang tid må ha med seg en mentor eller mer kyndig person enn seg selv samt mannskap som vet hva de driver med for å kunne bruke båten, evt velger å ikke dra ut om ikke forholdene er perfekte og mannskapet fulltallig tror jeg fort det blir slitsomt.

Ellers så hjelper det jo ikke å vente og spare siden en nyere båt blir vel fortsatt det samme å håndtere den kommer seg jo ikke magisk i båsen og kamera som viser steder man ikke ser har man jo til og med på Princess 65 fra 1993.

Nja. Mange "nybegynnere" med mye penger som begynner rett på 40-60 fotere i feks middelhavet har fordelen av ny teknologi som man får med feks VP IPS, med joystick og position hold osv. Samt å kjøre rundt i en mer tilrettelagt "Disneyland" og en båt hvor alt funker.

Ting kan skje med eldre båter. Klassikeren med girvaier som ryker inne i trang havn, giret som girer litt dårlig noen ganger, thrusteren som er litt svak og av og til streiker er faktorer man risikerer  å oppleve oftere rikingene som har flerra opp 20 mill for en ny P F50 vil gjøre.

Ikke missforstå det som jeg mener alle burde kjøpe nye båter.

Skulle ønske du bare kunne stole litt mer på det folk skriver til deg. Teoriene du kommer med stemmer ofte litt/ ganske dårlig med virkeligheten. 

Kom deg ut å se på litt båter nå. Lykke til med jakten på drømmen :flag_bp:

Mvh. SAP

@Hekri Du er gjerne velkommen ombord sammen med kona, kanskje om jeg har med en lærer så blir det ikke så farlig å bli med på tur også i båten ikke bare når flyet besøker Norge eller du skulle besøke Warszawa :giggle:

Ellers så skal jeg visittere plassen i Langesund og se om den virkelig er lett ankommelig, i Polen er det jo "konge plasser" for slike båter i Gdansk men dessverre med tilhørende "konge prislapp" som er mer enn i Norge imens det burde vært rimeligere per år tatt i betraktning at det er i Polen. Men jeg mener å huske at noen har mestra å gå inn i elva og sette en svær nesten ny Galeon på grunn skal se om jeg finner artikkel om dette så det er vel flere som ikke er "mester" som forsøker seg på storbåt. Dog er de fleste mye rikere og kjøper mye nyere båt men likevel det hjelper jo ikke mot "kapteinens mangler" at båten er ny så de har fikset plasser som skal avhjelpe dette litt :giggle:

Når det gjelder knuste brygger så har i hvert fall eier av marina fortalt det skjer hele tiden men da kommer jo ikke avisa siden det blir betalt av forsikringer uten at det står en svær båt på grunn som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Ellers tenkte vel at disse motorer med tilbehør burde ikke ha mer kostnader enn om de sitter i en Storebro 500? Virket i hvert fall logisk så da er det vel kostnader med noe annet som blir så store.

@sap_2000 Jeg stoler jo på alt dere skriver. Men hvis man skal bruke flere 100 tusen på å bytte båter for å lære noe så tenkte jeg det blir enklere å betale for en lærer og faktisk lære det selv. Har jo lært å fly så kanskje muligens blir det også mulig å lære å legge til med en båt.

Går det ikke så kan man vel selge båten og begrave drømmen dersom jeg ikke har evnene i meg til å lære dette. Blir uansett rimeligere enn å spare penger til man er gammel og grå for å så kjøpe 5 år gammel båt til 10 - 15 mill for å så kunne like lite og kræsje den nye rett i brygga :giggle: Jo eldre man blir desto dårligere blir man til å lære ting også noe man kan se av eldre 60+ rikfolk i Polen som skal lære å fly for morro skyld og for å fly sitt eget privatfly.

Men når det gjelder fly så har jo folk mer respekt siden man har iboende medfødt respekt for høyder. Når det gjelder båt så har Polske marina eiere mer å fortelle enn norske det kan jeg love, det er folk som kommer med splitter nye båter til 40 mill til og med hvor kapteinen er med på papiret (da de gadd ikke ta yacht captain eller havskipper ol.) og det blir helt ville ting som skjer. Jeg ønsker å lære meg alt sammen så når "stor gammel driter" sniker seg inn der i havn så skal det ikke være neste historie på marina eiers liste.

Hvis gammel båt får teknisk svikt i havn så blir det vel nettopp det ansvarsforsikring og kaskoforsikring er for, dævver fremdriften i havna i verst tenkelig moment så tror jeg ikke engang en mesternes mester får gjort noe som helst og ender opp med å kræsje i noe.

Så ideen er å lære, ellers finner det like lite tiltalende å skulle ordne med alt alene på en 30 foter som på en 65 foter. Så det er med i tankene å ha folk fra familie med på turer eller øvrige bekjente. Derfor tenkte også å ha med en onkel f.eks på hentetur av båt så han også kan få med seg ting eller ved læring av til legging i hjemmehavn.

Jeg vil absolutt at du skal få deg drømmebåten! Men jeg er ikke sikker på at drømmebåten er bare diger båt!
Drømmebåten er den båten som du klarer å håndtere og være trygg på i alle situasjoner. Det er derfor jeg tenker at det kan være greit å begynne i en litt mindre stor båt! Det er slett ikke sikkert at du taper penger på å begynne med en 45-50 foter når du skal selge å gå opp til 65-75 fot båt.
Det er mange av oss som er glad for at vi har gått stegvis fra liten til stor båt!
Men finner du en båt skal jeg alltids bli med deg og se hvordan det går!
Ikke gi opp drømmen! Men kanskje justere den litt! Gleden ved bruk øker ikke proporsjonalt med størrelsen!:thumbsup:

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Jeg vil absolutt at du skal få deg drømmebåten! Men jeg er ikke sikker på at drømmebåten er bare diger båt!
Drømmebåten er den båten som du klarer å håndtere og være trygg på i alle situasjoner. Det er derfor jeg tenker at det kan være greit å begynne i en litt mindre stor båt! Det er slett ikke sikkert at du taper penger på å begynne med en 45-50 foter når du skal selge å gå opp til 65-75 fot båt.
Det er mange av oss som er glad for at vi har gått stegvis fra liten til stor båt!
Men finner du en båt skal jeg alltids bli med deg og se hvordan det går!
Ikke gi opp drømmen! Men kanskje justere den litt! Gleden ved bruk øker ikke proporsjonalt med størrelsen!:thumbsup:

Glad jeg lærte å gå, før jeg begynte med løping 

@Eika Ideen er vel å ha med digre fendere og i ett stort antall så man slipper å være beste kunden for reparasjon av skroget og forsikringsselskapets og bryggas mareritt.

@Chilli Solbris Jeg tror det er mindre kultur i Norge for at man skal lære å bruke båt med instruktør og folk er mer eller mindre selvlært. Altså ikke som med fly hvor man får lært det ordentlig i praksis. Derfor er jeg veldig takknemlig om du tørr å være lærer når den gode hjelper ikke kan.

En eventuell tur via trange kanaler kan jo være massevis av manøvrerings læring :giggle:

Jeg vet ikke egentlig hvordan jeg skal forklare det men blir på en måte ubeskrivelig å stå der oppe på toppen av flybridge av sin egen "gedigen gammel driter" og se utover havet. Går det ikke å lære seg å håndtere den i havn, så blir det vel bare å skrote drømmen og selge. Hvis man får kjøpt til bra pris blir det vel ikke mer enn noen 100 tusen i tap på å selge den. Det må jo tross alt være folk som er interessert i å kjøpe også disse båtene da de ikke akkurat gis bort gratis.

Jeg har vel alltid vært den som velger en limousin fremfor 2 dørs sportsbil, det har vel smittet over til båt :giggle::lol:

Men går det ikke så går det jo ikke om jeg klarer ikke å lære meg båten selv med instruktør.

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

@Eika Ideen er vel å ha med digre fendere og i ett stort antall så man slipper å være beste kunden for reparasjon av skroget og forsikringsselskapets og bryggas mareritt.

@Chilli Solbris Jeg tror det er mindre kultur i Norge for at man skal lære å bruke båt med instruktør og folk er mer eller mindre selvlært. Altså ikke som med fly hvor man får lært det ordentlig i praksis. Derfor er jeg veldig takknemlig om du tørr å være lærer når den gode hjelper ikke kan.

En eventuell tur via trange kanaler kan jo være massevis av manøvrerings læring :giggle:

Jeg vet ikke egentlig hvordan jeg skal forklare det men blir på en måte ubeskrivelig å stå der oppe på toppen av flybridge av sin egen "gedigen gammel driter" og se utover havet. Går det ikke å lære seg å håndtere den i havn, så blir det vel bare å skrote drømmen og selge. Hvis man får kjøpt til bra pris blir det vel ikke mer enn noen 100 tusen i tap på å selge den. Det må jo tross alt være folk som er interessert i å kjøpe også disse båtene da de ikke akkurat gis bort gratis.

Jeg har vel alltid vært den som velger en limousin fremfor 2 dørs sportsbil, det har vel smittet over til båt :giggle::lol:

Men går det ikke så går det jo ikke om jeg klarer ikke å lære meg båten selv med instruktør.

Du har telefonnummeret mitt?

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris Ja og jeg ringer helt sikkert :giggle: Uansett om det er for hentetur (om det blir via svenske kanaler så blir det fort en telefon for dette kommer til å ta flere dager ikke en langhelg) eller for å øve siden antar den gode hjelper ikke alltid vil ha tid eller mulighet.

Muligens jeg ringer tidligere, dersom jeg skal se på båten i Sverige og hvis megler i Sverige ikke har D5L og min er ikke printa ut, så må man jo lovlig få testet båten. Så skader det jo ikke med noen som har samme motor til å se på den med mekaniker :giggle: Men det blir en biltur også siden Örebro ikke akkurat er som Gøteborg 2-3 timer unna med 4-feltsvei fra Fredrikstad.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102875
  • Create New...