Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vel nå har jeg tenkt mer på å ha en vinsj enn dette med fart for å få opp ankeret slik at hele greia skulle bli mer lettvindt.

@Chilli Solbris Det ser ut som at dette ikke er mulig men på en eller annen måte så får jo folk fisket på 10 gradern, nå er det ikke 1000 meter men 200-300 meter dypt der da.

Så når jeg har skaffet båt så får @Eika vise hvordan dette skjer i praksis da, om du skulle ha tid så er du veldig velkommen til å være med på turen så blir det en oppdagelse i praksis hva som vil skje. Det verste som kan skje er vel at man taper hele ankeret?

Ellers så finnes det sikkert noe tau som ikke vil veie like meget som kjettingen og ikke gjøre båten altfor baugtung av å f.eks benytte crewcabin i baugen til "anker cabin". Siden i moderne tid er det vel ingen som har bruk for slike "mini cabiner" siden man har med folk som man trenger ikke å "putte i ett kott". :giggle::lol:

PS. @Allan E dette er jo veldig relevant til kjøpstråden om f.eks båt skal i fremtiden brukes til tur til Nord-Norge ol. om man kan få til "fiskecruise". Siden til sydligere strøk så er det ikke så mye pilking men mer trolling av agn langt etter båten.

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 1 minutt siden:

Hva er forskjellen? fysikken virker den uansett størrelse på båten.

Vekt, størrelse og vindfang er et par viktige faktorer her.  Eller mener du også det holder med samme anker til svær dritter på 65 fot som en jolle på 19fot??

En dritter på 65fot har jolle på 19fot dom redningsbåt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreggen må selvfølgelig så i forhold til båt. Hva skal til for å holde en båt på 65 fot? Det vet ikke jeg men med en stor blåse, jo større jo bedre og stort nok anker så er ikke dette noe problem. Tauverk får i mange dimensjoner og med forskjellige bruddstyrker, men det dyrt når lengden skal være lang.

Link to post
Share on other sites

De gutta som er ute og fisker i en 19-fots åpen båt på noen hundre kilo bruker synketau på 6 mm, 10 meter 6-8 mm kjetting og et 5 kg m-anker. De dregger. De ankrer ikke opp. 
Med en 65 fots båt på 30 tonn blir en helt annen verden! @Eika, det blir i en helt annen liga båt det du viser til. 
@XardasKSP her snakker vi om to forskjellige verdener. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Men nå er det jo ikke snakk om noe 65 foter mer :)

 

når ett 6mm tau kan ha bruddstyrke på 4.5tonn, ha en egenvekt på 97g pr m, så er det faktisk ikke så sinnsykt som det høres ut som. 

 

Jeg kjenner de begge, når de sier de har gjort det så stoler jeg på de :) her lå de vel ankra opp på 6-700m, ser bøya i fronten av båten når de måler fisken. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Så det vil ikke hjelpe at dreggen blir mye større og tauet mye tykkere osv. (siden det vil jo ikke påvirke % båtens stabilitet enn det mindre påvirker en mye mindre båt sin stabilitet) ?

Jeg håpet man kunne få brukt en "cruise båt" til å ha fiske cruise også. En av drømmeideene til drømmetur med "enorm gammel driter" var jo en cruise nordover i Norge (den gangen jeg har lært båten skikkelig bra) hvor man kan få fisket på alle diverse forskjellige steder i Norge helt opptil Lofoten og Sørøya og bruke hele sommern på det cruiset.

PS. 65 foter er vel tenkt som "finale båt" med mindre den kan kjøpes med engang til en pris hvor det blir uhensiktsmessig å kjøpe noe annet. Men om det ikke blir den så blir det noe 40-50 foter "midlertidig båt" som vil koste rundt 1 - 1,3 mill og ikke rundt 2 - 2,75 mill.

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg på 10 gradern hvor det er 200-300 meter har ikke tenkt å begi meg på verdensrekorder og 600-700 meters dyp. Går det på 10 gradern så er det jo grunnere steder ved Lofoten og Sørøya og ellers om man skal på "fiskecruise" med båten.

Ellers blir vel større båt mindre påvirket av vekt til tyngre tau/dregg eller tenker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 1 minutt siden:

Mener du dregger opp? antar at det er en skrivefeil?

 

Ja, dregger opp. Menmen. Dere andre får spørre @XardasKSP om dere kan være med på fisketur når de som har gjort det flere ganger før evt blir med, så ser dere hvordan det virker i praksis 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

Nå tenkte jeg på 10 gradern hvor det er 200-300 meter har ikke tenkt å begi meg på verdensrekorder og 600-700 meters dyp. Går det på 10 gradern så er det jo grunnere steder ved Lofoten og Sørøya og ellers om man skal på "fiskecruise" med båten.

Ellers blir vel større båt mindre påvirket av vekt til tyngre tau/dregg eller tenker jeg feil?

 

Jo større båten er,  desto værre blir dette og gjennomføre pga størrelsen på anker/dregg som trengs. Hvis du skulle hatt 1000m ombord med tau som tåler 4.5tonn, så er det kun 97kg og det får plass i en murerbalje fra Biltema 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Kjøp deg båt, så skal jeg vise deg hvordan du ankrer opp på de store dyp :) skal høre med ett par kamerater som er med i den fiskeboka over, hvordan anker de anbefaler der ute. Kansje jeg tilogmed får med noen av Norges beste sportsfiskere ombord. 

Da vil jeg gjerne ha melding, den turen vil jeg være med på!

Link to post
Share on other sites

@Komodo Når jeg endelig får kjøpt båt så er du selvfølgelig velkommen også alle andre fra forumet som måtte ønske å komme på turen. Om det blir "enorm gammel driter" så vil det jo være godt med plass :giggle:

Selv om det skulle blitt "midlertidig båt" så vil det også være plass nok trolig.

PS. Kommer sikkert til å nesten være "konkurs" med de ekstra 250 000 på toppen av den enorme summen om det skal gå med "enorm gammel driter". Men vil jo sikkert være noen kroner på bunnen av bøtta til det anker opplegget. Så får folk krysse fingre for at "enorm gammel driter" lar være å "dævve" det første året ellers blir den stående da det ikke blir nok penger til å fikse den :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@Komodo Når jeg endelig får kjøpt båt så er du selvfølgelig velkommen også alle andre fra forumet som måtte ønske å komme på turen. Om det blir "enorm gammel driter" så vil det jo være godt med plass :giggle:

Selv om det skulle blitt "midlertidig båt" så vil det også være plass nok trolig.

PS. Kommer sikkert til å nesten være "konkurs" med de ekstra 250 000 på toppen av den enorme summen om det skal gå med "enorm gammel driter". Men vil jo sikkert være noen kroner på bunnen av bøtta til det anker opplegget. Så får folk krysse fingre for at "enorm gammel driter" lar være å "dævve" det første året ellers blir den stående da det ikke blir nok penger til å fikse den :giggle:

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Blir kaos ombord, hvis alle som vil kan bli med :p stakkars fiskerne som trur det skal bli en seriøs fisketur, havner midt oppi baatplassen.no båttur og diskusjoner også er det så masse folk ombord at de ikke har plass til fiskestenger engang 

Link to post
Share on other sites

Forsøkte noen titalls sider av tråden siden å bringe på bane problemstillinger rundt ankring på dypt vann. 
 

det lille jeg vet er at det går med mindre båter. 
 

skalerer man erfaringstall fra disse små båtene blir dimensjonene litt annerledes. Derfor jeg nevnte DP som eneste reelle mulighet med stor gammel driter. 
 

tenk på dette. Båt på 1 tonn. Anker 5 kg. Kjetting i passe lengde på 10kg. Direkte skalert til 30 tonn blir det 150kg anker og 300kg kjetting. Tauet blir fort 10-12mm minimum i stedet for 5-6mm. Alt skal løftes opp og over ripa. Blir fort mer enn blåse å slepe opp med. Enten 3x 200l blåtønner som blåse eller en vanvittig vinsj pluss kran. 
 

I tillegg kommer feilbedømming sv dybde på tigraderen. Mye av det interessante fisket er på 2-300 og dypere. Oftere 4-600 enn 2-300m.

 

tommelfingerregel er i godt vær og ved godt feste minst 2x dybden tau, helst 3x. Det er mye å dra inn og tar plass i nødvendige dimensjoner av vanlig tau. Klart dyneema er bedre og tynnere ved samme bruddstyrke, men koster fyttihelvete. I tillegg er det ofte minimum tykkelse som funker på vinsjer som utelukker dyneema.

 

til fiske med svær gammel driter på dypt vann er dermed DP best. Dyktig styrmann og sluregear i bakk mot drift er egentlig eneste alternativ til DP eller uendelig jukking inn og ut av gir. 

Link to post
Share on other sites

@Eika Nå tror jeg det ikke blir "sååå mange" de fleste bor jo for langt unna. Og "enorm gammel driter" er vel stor nok til at det blir plass til alt :giggle: 10 fiskestenger per person og fortsatt blir det plass :lol:

Også med @Komodo + @Chilli Solbris + deg selv ombord så er vel "enorm gammel driter" så trygg at hvis den "dævver" der ute så blir den nærmest fikset utpå havet :lol::giggle: så vi kommer tilbake uten redningskøyte om noe "dævver" :giggle:

Men altså uten spøk så håper jeg det vil gå an å få den ankret via vinsj ol. siden DP kan jo ikke ettermonteres om man ser bort fra at det koster 1,5 mill elns. Det er for øvrig en kran der til "gummibåten" men vet ikke om den kan brukes med noe vinsj til anker.

På en eller annen måte så har jo også svære skøyter tatt turister ut til 10 gradern og jeg tviler at de hadde DP eller kunne ha båten gående slik at ikke alle fiske snører osv. krøllet seg sammen. Prøvde jo å bruke Alicraft i revers ol. det ble jo en nesten katastrofe hvor propellen tok alle fiskesnørene. Ble i hvert fall kaos av dimensjoner med snører og opphengere som gikk i hverandre osv.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på 10gradern med Flesa, vi dregga vel opp da også hvis ikke jeg husker helt feil, men der var det vel vinsj og greier. Dette husker @Allan E bedre enn meg, for det var på midten av 90tallet og da var fiskinga mer i fokus enn båt, båt var bare noe man brukte for å fiske. Men fiske måtte man flere ganger i uka siden vi konkurrerte aktivt den gangen. 

 

https://langesundabc.com/2018/07/17/flesa/

 

Link to post
Share on other sites

Dersom det gikk an å ankre opp den svære skøyta så burde vel det samme gå med "enorm gammel driter" ?

@Okkaby Altså den "enorme gamle dritern" ble 250 000 dyrere enn forventet, men det jobbes med saken å få råd til den. Uansett innsjøen er under is så eventuell beskitigelse og kjøp ble utsatt til etter påske slik at man kan få testet den også. Når man har kjøpt så kan jo plutselig noen mene at "enorm gammel driter" eventuelt dævva etter kjøpet om man ikke får prøvd og sjekket den FØR kjøpet.

Så får man også se hva mekaniker og eventuelt også @Chilli Solbris (om han vil ha tid den helga da man kan se og sjekke "enorm gammel driter" sier om tilstanden av båten. Det kan jo hende tilstanden ikke er i samsvar med prisen, eller at den er bra og da blir den fort kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli mange flotte benevnelser på båter nå!😂😂😂

«Enorm gammel driter» og «eldgammel utedass»! 
Gud hjelpe den som gir min Storebro en slik betegnelse!!🤬🤬🤬

Da kommer nok hele menigheten til å protestere!😂😂🤣🤣
 

Om jeg er den rette til å bedømme kvaliteten på båt og motor tror jeg er høyst diskutabelt! Men jeg tror nok at nysgjerrigheten min ville gjort at jeg tok turen for å besiktige den store gamle kloakkrotta!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...