Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Altså dette er da årsaken til at de er betydelig rimeligere enn tilsvarende store båter med glassfiberskrog. Siden de stålbåtene blir ikke raske med mindre de blir motorisert med en betydelig større motor enn for tilsvarende glassfiber båt. Og ikke noen andre årsaker til pris i forhold til plastbåter?

Link to post
Share on other sites

Det blir nesten komisk å lese utsagn av typen "man lever bare én gang" fra en som har fått det for seg at man ikke bør ta opp lån og som bor hjemme hos foreldrene sine i godt voksen alder. Ikke at jeg mener det er noe galt i det, men det virker litt selvmotsigende i den forstand at det er vanlig å ha et større behov for penger i relativt ung alder og større betalingsevne når man eldre. Dette taler for å ta opp lån, spesielt om man ønsker å nyte livet mens man har sjansen. Med dagens lave renter er det svært gunstig å låne penger, mens det er tilsvarende lite gunstig å spare penger.

 

Jeg har ikke sett så mye på luksusfellen, men av det jeg har fått med meg er det ikke slik at deltakerne har havnet der fordi de har tatt opp lån. De har havnet der fordi de har hatt et totalt irrasjonelt forhold til økonomi generelt. Det å ta opp lån er imidlertid i høyeste grad rasjonelt i de fleste sammenhenger.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg ønsker ikke å ta opp lån så enkelt er det ingen lån ingen bekymringer :D

 

Når jeg sier at man lever bare engang så er det angående hva jeg vil bruke penger på og hvorfor jeg har tilrettelagt livet slik at jeg kan oppnå store penger som egenkapital. Og husk med lån betaler man renter. Egenkapital gror både på fond og i aksjer, helt inntil man forbruker den på f.eks båt. (Noe faller selvfølgelig men annet gror og til sammen blir det i snitt betydelig penere avkastning enn i banken eller på høyrente konto).

 

Den ene synes det er stas å leve A4 liv i et grått hus med kone og 3 barn. Den andre liker å spare penga for å realisere drømmer har allerede feriebil av den typen jeg alltid "siklet etter som barn" nå vil jeg realisere min båtdrøm men jeg ønsker ikke å ta opp lån til det. Det eneste jeg kan forstå å ta opp lån til er ting som øker i verdi som eiendom eller investeringer, ikke ting som minker i verdig og kan raskt bli verdiløse ved en riktig uheldig sammensurium av feil som forårsaker følgefeil.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg ønsker ikke å ta opp lån så enkelt er det ingen lån ingen bekymringer :D

 

Når jeg sier at man lever bare engang så er det angående hva jeg vil bruke penger på og hvorfor jeg har tilrettelagt livet slik at jeg kan oppnå store penger som egenkapital. Og husk med lån betaler man renter. Egenkapital gror både på fond og i aksjer, helt inntil man forbruker den på f.eks båt. (Noe faller selvfølgelig men annet gror og til sammen blir det i snitt betydelig penere avkastning enn i banken eller på høyrente konto).

 

Den ene synes det er stas å leve A4 liv i et grått hus med kone og 3 barn. Den andre liker å spare penga for å realisere drømmer har allerede feriebil av den typen jeg alltid "siklet etter som barn" nå vil jeg realisere min båtdrøm men jeg ønsker ikke å ta opp lån til det. Det eneste jeg kan forstå å ta opp lån til er ting som øker i verdi som eiendom eller investeringer, ikke ting som minker i verdig og kan raskt bli verdiløse ved en riktig uheldig sammensurium av feil som forårsaker følgefeil.

 

Hvis det er ingen bekymringer du er ute etter, tror jeg en stor, gammel båt er det siste du bør skaffe deg, en billig overgangsbåt likeså. I så måte er et lån med dagens gunstige renter bekymringsfritt til sammenligning. En ting er å kjøpe drømmebåten, en litt annen ting er å kjøpe det som var drømmebåten for 20-30 år siden. Det er forsåvidt absolutt ikke umulig at en gammel båt kan holdes fin og i god stand, men det krever mye av eieren. Mitt inntrykk er at de fineste gamle båtene ikke er til salgs fordi eieren ikke har gått lei av alt arbeidet ennå. Men det virker som om du har tenkt å basere deg på ren flaks og kjøpe en feilpriset båt i god stand, så da er det bare å ønske lykke til.

Link to post
Share on other sites

Nye ting har noe som heter verditap dette er oftest så stort at det lønner seg å vedlikeholde eldre utgaver fremfor å ta det verditapet. På biler er dette 100 % sant på båter kanskje ikke men jeg kan ikke forestille meg at en båt som koster 7 mill som ny kan ha lavere verditap enn det er å vedlikeholde denne båten som 25 år gammel og innkjøpsprisen er 800 000.

 

Skjønner ikke hvorfor dette peset om lån, det er jo nesten som om noen jobba i bank så meget det anbefales og tilbys lån. Man sover godt om natta med en gammel gjeldfri båt fordi det eneste som kan skje er at den blir verdiløs (men ifølge det folk skriver er det mye som kan reddes med vedlikehold og reparasjon), namsmannen banker ikke på døra :lol: Istedet kan man spare opp nye penger og få selv avkastning av disse istedet for å betale renter. Hadde det vært fint å bare låne så hadde ingen banker lånt penger  :lol:

 

Men alle har jo sitt eget forhold til økonomi, mitt er slik at jeg tåler ikke lån til noe som ikke skal (kan siden investeringer kan også tape seg) ha en verdistigning altså inverstering/eiendom. Noe som taper seg i verdi og brukes ikke i næring skal absolutt ikke kjøpes for lånte penger det er min økonomiske trosbekjennelse og den vil jeg gjerne leve med.

 

Jeg spørr om båter, motorer osv. jeg er fullt klar over at man kan gå i banken og komme ut med en splitter ny S-klasse eller minste modellen til Princess (ikke ut av baken men ut fra forhandler etter å ha besøkt banken :lol: ). Det er ikke det som er spørsmålet.

 

Spørsmålet er eldre båter med bruk av egenkapital.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jo forstått at det er dyrt å eie en båt, dyrt med vedlikehold osv.

 

Men folk foreslår jo å ta opp gjeld på båten og på død og liv kjøpe en helt ny båt gjerne en slik som man ikke har lyst på siden de man har lyst på som drømmebåt er uoppnåelige som nye. Og de har også endret design siden den gangen den var 100 % etter min smak som på Princess 414, 435 og tilsvarende Storebro, NordWest og Fairline.

 

Folk sammenligner forskjellige båter derfor blir det sprik i kostnader, når det foreslås en ny 38 foter til langt over 2 mill av ukjent merke som noe som tilsvarer en ny Princess 435. Det gjør det jo ikke og prisene i Princess katalogen for nybåter kan jo folk lese.

 

Jeg vil jo gjerne ha råd angående båt, vedlikehold, motor, drev/aksel/vannjet osv. og det er de jeg vil høre på. Ikke råd om å ta opp lån i banken og kjøpe noe helt annet enn det som er "drømmebåten". Det blir jo rart å si at jeg ikke tar til meg råd når det gis råd om noe helt annet (finansiering) enn det man spørr om.

Link to post
Share on other sites

Har bilen i Polen hvor den er avgiftsfri dermed kan den ha V12 bensinmotor uten at det skal koste noe helt sinnsykt i avgifter til sosialistene. Båt er heldigvis avgiftsfri og det er jo fint siden det er mye mer steder man kan dra med båt her enn det er ved Østersjøen (mye bedre med fisk her også :D).

 

Båter i utlandet er stort sett dyrere enn de er i Norge av en eller annen grunn, en "overgangsbåt" som Alicraft 31 f.eks annonsert i utlandet kostet 30 000 euro og ikke 89 000 kroner som i Norge (den ble da ikke solgt) i tilnærmet alder og uten nye motorer eller annet som kunne forsvare prisen. Men det finnes sikkert noen båtkategorier som er billigere i utlandet men man må betale 25 % MVA til Norge og kan kun trekke fra MVA i utlandet dersom båten selges av en profesjonell part (slik er det med biler i hvert fall).

Link to post
Share on other sites

Flere som ikke får epostvarsel om nye innlegg etter at serveren var nede lørdag?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nye ting har noe som heter verditap dette er oftest så stort at det lønner seg å vedlikeholde eldre utgaver fremfor å ta det verditapet. På biler er dette 100 % sant på båter kanskje ikke men jeg kan ikke forestille meg at en båt som koster 7 mill som ny kan ha lavere verditap enn det er å vedlikeholde denne båten som 25 år gammel og innkjøpsprisen er 800 000.

 

Skjønner ikke hvorfor dette peset om lån, det er jo nesten som om noen jobba i bank så meget det anbefales og tilbys lån. Man sover godt om natta med en gammel gjeldfri båt fordi det eneste som kan skje er at den blir verdiløs (men ifølge det folk skriver er det mye som kan reddes med vedlikehold og reparasjon), namsmannen banker ikke på døra :lol: Istedet kan man spare opp nye penger og få selv avkastning av disse istedet for å betale renter. Hadde det vært fint å bare låne så hadde ingen banker lånt penger  :lol:

 

Men alle har jo sitt eget forhold til økonomi, mitt er slik at jeg tåler ikke lån til noe som ikke skal (kan siden investeringer kan også tape seg) ha en verdistigning altså inverstering/eiendom. Noe som taper seg i verdi og brukes ikke i næring skal absolutt ikke kjøpes for lånte penger det er min økonomiske trosbekjennelse og den vil jeg gjerne leve med.

 

Jeg spørr om båter, motorer osv. jeg er fullt klar over at man kan gå i banken og komme ut med en splitter ny S-klasse eller minste modellen til Princess (ikke ut av baken men ut fra forhandler etter å ha besøkt banken :lol: ). Det er ikke det som er spørsmålet.

 

Spørsmålet er eldre båter med bruk av egenkapital.

 

En del av det å "leve livet" er kanskje å ta et lite verditap på drømmebåten også.

Jeg tror jeg hadde sovet bedre om natta med en nyere problemfri båt med lån og evt. garanti eller motorforsikring, enn med en gammel båt i uviss tilstand.

En båt som jeg evt. ikke klarte å holde full oversikt over hver detalj som kanskje burde ha vært byttet og fulgt opp for å holde båt og motor i driftssikker og forsvarlig stand.

 

Høres ut som din økonomi er skreddersydd for lån med dagens lave renter, til en båt som ikke kan bli verdiløs over natten  :smiley:

På 80-tallet med skyhøye renter og jappetid ville din filosofi være fornuftig, men nå 30 år etter ikke fullt så logisk.

Man behøver jo slett ikke kjøpe splitter ny båt, når det finnes så mye bra og rimelig rundt 5-10 år gammelt, evt. enda nyere.

 

Men denne tråden er jo uansett underholdende.

Det blir spennende å ta opp tråden her igjen om 5-6 år så vi får høre hvordan det gikk, hvis det evt. skulle bli en pause på innleggene her.

 

E-post varsel for nye innlegg har jeg alltid fått de 10 årene jeg har vært der. Det setter man jo opp under innstillingene her, eller oppe til høyre over innleggene i hver enkelt tråd.

 

NB! Den polske 38-foteren jeg linket til finnes også til langt under 2 mill istedenfor over 2 mill. Motoriseringen avgjør det. Tror jeg linket til begge alternativer.

Farten blir da rundt 14 knop istedenfor det dobbelte.

Etter som jeg har lest så er det ingenting i veien med kvaliteten på Delphia. De fleste kjente norske båtmodeller produseres jo nå i Polene eller andre land i nærheten.

Det er iallefall mye båt for pengene, og med nygaranti og alt blir det god nattesøvn.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det eneste båtmerket fra Polen som jeg er kjent med og som leverer kvalitet (ifølge det folk sier altså ikke min uvitende vurdering  :lol: ) er Galeon men deres båter er nesten i samme prisklasse som Princess, Fairline, Azimut osv.

 

Uansett jeg vil heller ha en havarert båt enn havarert økonomi med lån som er bundet til båten. Uten lån er jeg fri til å gjøre akkurat som jeg vil økonomisk og det virker som om noen poster ble skrevet av bank ansatte nærmest :lol:  "lån, lån, lån, lån penger gratis lån" :lol:

 

Uansett når det gjelder drømmebåt så er det perfekte designet (etter min subjektive og sære smak, men det er jo jeg som skal betale ikke staten og folket :lol:  )  nesten ikke å spore blant helt nye båter og derfor vil jeg heller shine opp en Princess 435 om jeg får råd enn å kjøpe noe jeg ikke liker som nytt eller nærmest nytt. 10 år gammel Princess koster fortsatt laaaangt over 2 mill og den skal ligne 435 i størrelse. Da kan man nærmest putte oppi to helt nye motorer i Princess 435 og betale mekanikern for jobben og ikke komme så høyt opp i pris. Og det sies jo at noen motorer er "steinknusere" så det er godt mulig de verken dææver eller blir ureparerbare og da blir det jo fort rimeligere.

 

For øvrig så har jeg et avslappet forhold til egenkapital som ikke er lånt ellers hadde jeg sikkert gått av med hjerteinfarkt pga. den biten som er plassert i aksjer. Derfor blir det ingen fare med bruktbåt heller, blir den ødelagt utenfor lønnsom reparasjon så blir den.... men noe gjeld å betale til banken blir det i hvert fall ikke.

 

Om jeg får tak i "overgangsbåt" så skal jeg poste rikelig om den både før kjøp og etter kjøp så de som følger med blir nok informert og overøst med spørsmål før båten innkjøpes, det samme gjelder drømmebåten dersom jeg skal spare rett frem til den uten å starte båtlivet tidligere med "overgangsbåt". Skal også poste bilder etter kjøp, og i bruk og etter eventuell motorhavari også med 5000 spørsmål dersom jeg har såpass uflaks :lol: (Igjen de som ikke liker å lese om dette er på ingen måte pålagt eller tvunget, ingen stat og obligatorisk lesing her)

 

Foreløpig venter jeg på å bli lagt til båt gruppa på facebook for å spørre selger av Halco om mer bilder. Siden den virket som mye båt for 160 000. Pløyer også finn for nye oppdagelser.

Link to post
Share on other sites

Ja Galeon er bra. Hadde selv en liten Galia fra samme produsent. 

Men nesten alle de store kjente norske båtprodusentene som Windy, Askeladden osv. produserer båtene sine i Polen nå for tiden.

Polen er dessverre blitt det nye Norge når det kommer til båtproduksjon.

 

Vet ikke hvordan du skulle få en havarert økonomi med lån til en ny eller relativt ny båt, så lenge du har en fast eller forutsigbar inntekt.

Det er nok helt vanlig å låne i dagens lave rentemarked.

Med en gammel båt som kan komme til å kreve mye er du jo ikke fri til å gjøre akkurat det du vil uten å risikere å tape økonomisk på det.

Det kan bli mye rimeligere og bedre for nattesøvnen å ha faste og forutsigbare utgifter enn å ha et spennende potensielt pengesluk liggende og flyte.

 

Men du vil heller risikere å tape langt mere på et gammelt båtprosjekt enn du ville ha betalt i renter på en nyere båt.

En båt som du kunne bruke til det den skal brukes til istedenfor at den ligger til reparasjon eller oppgradering halve tiden eller mere.

 

Men siden du liker litt spenning så blir det jo spennende å se hva du ender på  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså med egenkapital så bestemmer man selv når man gir opp og vil gi bort båten for en krone til en håpefull ny eier dersom den blir så ødelagt at ingen reparasjon lønner seg. Med lån i banken så er man bundet til at noen vil kjøpe båten fra deg. Det er jo lån som har ført folk så langt som forsikringssvindel når verditapet har spist egenkapitalen og ikke dekte opp for lånet engang.... det gjelder både båter og biler. Man kan bare forestille seg hvor mange båter som er "stjelt" egentlig ligger på havbunnen. Biler blir i det minste gjenfunnet siden de kan ikke senkes langt ifra land så forsikringssvindlerne blir tatt.

 

 

Når det gjelder båtproduksjon visste jeg ikke at norske selskaper bygger båtene i Polen trodde båt var fortsatt noe man hadde ekstra mye kunnskap om i Norge. I Polen finner man 1000vis av bilmekanikere men en båtmekaniker som er skikkelig god er jo ikke hverdagskost akkurat eller så har jeg ikke fulgt med de siste åra. Har heller ikke sett mange folk fra EØS som jobber på båtverksted så å si alle båtmekanikere jeg har møtt var norske. De tar seg sikkert godt betalt i Polen også når de enda ikke er så utrolig mange som kan båt der, i hvert fall ikke så lite som bilverkstedene. Men dersom trenden fortsetter så vil det jo lønne seg å få båten fraktet dit dersom den vil trenge motorskifte og totalrenovering. Da blir plutselig prisen på vedlikehold av Princess 435 enda lavere. 

 

Båt er jo ikke så populær hobby andre steder, man ser ikke havner fylt opp med flyingbridge båter akkurat i Polen. En polert shinet Princess gjør nok mer inntrykk der enn en ny S-klasse for å si det sånt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med din inntekt hadde du fint kunne hatt et lite lån for å få en litt nyere og mere kurant båt. Om du betaler litt mere enn de aller billigste er det ofte mange velholdte fine båter i forhold til de aller billigste. Om prisen er for god til å være sann så er den ofte det også.. men det er et valg du tar selv. det viktigste er at lånet betales ned like fort som verditapet...

 

Forrøvrig håper jeg du ikke blir akutt syk, slik at du må betale dyrt i utlandet for å bli bra. Du liker vel ikke fri helsehjelp her hjemme hos sosialistene heller?;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Poenget er at hvis man ikke kan se forskjellen på en dyrere og en rimeligere bruktbåt så kan det likegodt hende at den som setter opp prisen sin høyere forventer at folk skal tenke slik: Denne er jo dyrere da er den sikkert bedre. Så blir det en glad selger ut av dette. Men klart saken blir noe annet om en båtkyndig mekaniker undersøker kjøpsobjektet nøye så vet man hva man kjøper selv om dere har selv fortalt at det er ikke mulig for en mekaniker engang å vite alt uten å nærmest ta ut og skru opp motoren.

 

Advarsel politisk ukorrekt offtopic (ikke les dersom du kun liker nrk, elsker poltikerne og blir lett fornærmet): Når det gjelder sykdom så har man jo tvungen statlig forsikring i Norge som heter skatt. Betydelig dyrere enn 1000-lappen man betaler per måned andre steder for topp helseforsikring som inkluderer også rare og dyre sykdommer. Så jeg håper virkelig også at jeg ikke blir syk med en lite folkelig sykdom og må betale for kuren i utlandet av egen lomme da sosialistene mener det er ukurant å behandle sånne "borgerskapelige" sykdommer. Det er også kjedelig å få noe alvorlig som kreft dersom man ønsker den nyeste og beste medisinen, det er kun inkludert i privat forsikring. Skatten dekker kun det kurante og billigste (pengene blir vel borte i helsedirektoratet og før de kommer seg dit blir 30 % borte i selve innkrevinga). Slutt på offtopic.

 

For øvrig rart det at så mange folk er enige med bankene at man skal ta opp lån. Det er mulig å spare litt mer istedet for en kurant båt eller bruke litt mer på kurant "overgangsbåt" men da må jo den båten være kurant altså jeg må på noe måte være sikker på at ved å betale 300 000 istedet for 150 000 så får jeg faktisk en vare som er dobbelt så bra og at det selger forteller stemmer mye bedre enn det selgeren på den rimeligere båten forteller.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett resultatet av billig bilrestaurering og billig billakkering utført i Polen for nordmenn som tror at alt er billig og bra der og mye har vært elendig jobb og det er tilnærmet umulig å reklamere osv så det er ikke bare bare å få billig reparasjon der heller. Er mange feller å gå i der også.

Link to post
Share on other sites

Vel bil kan man få ordnet der med originale deler av merkeverksted og absolutt 100 % profft det finnes massevis av kompetanse, men det finnes jo folk som liker å gjøre det billige enda billigere og går for "grøftekanten bilverksted" i Polen og da får de jo ikke alltid et godt resultat.

 

Når det gjelder båt så hadde jeg absolutt ingen anelse om at de norske produsentene bygger båtene sine i Polen. Men da har trolig de kyndige folka hendene fulle av arbeid og tar seg rikelig betalt da jeg har aldri sett noen båtverksteder med båtmekanikere som annonserer i Polen. Ikke har jeg sett noen av dem forsøke seg som båtmekaniker i Norge. Ergo var konklusjonen at enten så er kunnskapen dårlig eller så får de som har gode kunnskaper rikelig og godt betalt i Polen også og at innsparingene går mer på faste kostnader til verkstedseiendom osv. samt at simpelt ikke spesialisert arbeid kan utføres til lavpris utenom det som spesialistene er nødvendige til. For øvrig betviler ikke at norske ingeniører som designer båter kan ha lyst å registrere virksomheten sin i Polen med tanke på skatt&avgift. Men ble faktisk overasket av disse opplysningene trodde kun Galeon var hel Polske båter og de tar seg i hvert fall rikelig betalt.

Link to post
Share on other sites

Skal du kjøpe gammel båt som førstebåt så velg en båt av kjent merke som er populær på bruktmarkedet. Det er mye enklere å gjøre et godt kjøp når det er flere som vil selge like båter samtidig, og det er mye enklere å få råd og tips om en båt som mange eier eller har eid.

 

Det samme gjelder motor og drivlinje, velg en kurant motorisering, da er det mye enklere å få råd om vedlikehold. Servicedeler og brukte deler er mye enklere å få tak på, og hvis man kan shoppe litt rundt så er det enklere å spare penger, og planlegge fremtidige oppgraderinger etc.

 

Utvalget av båter som legges ut til salgs vil øke kraftig til våren, så det kan være lurt å vente.

 

Hus og leiligheter har en kvadratmeterpris som gir en indikasjon på tilstand og vedlikehold/renovasjonsbehov. Slik er det med båter også, og jeg tror ditt ønske om 30-foter til 100k dessverre havner i kategorien "prosjekt".

 

Det er mange som "kan" mekke i teorien men får seg en kraftig realitycheck idet de oppdager at den je**a bolten som det bare var å skru ut iflg manualen sitter dønn fast samme hva du prøver. Det er gøy å lære seg å mekke litt, men forsøk å være litt realist i forhold til egne evner og vær forberedt på motgang.

 

Å vedlikeholde gammel båt ved bruk av verksted er dyrere enn service på ny båt, bla pga utskiftning av slitedeler, feilsøking og reperasjoner, men kan likevel forsvares i forhold til verditap og rentekostnader på ny bat så lenge totalkostnaden ikke blir uforholdsmessig høy i forhold til båtens verdi. Men etterhvert blir man nødt til å trå til med egeninnsats for ikke å "kaste penger i dass".

 

Andre kan bedre estimere ca prisnivå på 30 fotere i god bruksstand, men jeg mistenker at det ligger nærmere 300k enn 100k, og finner du en billig båt så er sannsynligheten stor for at differansen er ventende kostnader.

 

Det faller ned på om du er villig til å bruke timesvis på kne med rompa i været mens du banner og sværter med hue nedi et grisete kjølsvin. Alternativene er en kraftig budsjettetøkning eller kanskje vurdere litt mindre båt?

 

Så jeg spør en gang til (ref. min tidligere post), hva er motivasjonen for at din første båt må være 30 fot?

Link to post
Share on other sites

Motivasjonen min er prøveturen i Alicraften (som selger ombestemte seg og solgte ikke likevel) som opplevdes virkelig godt. Derfor har jeg ikke lyst å gå for noe verre som overgangsbåt. Blir litt som med bilkjøpere får de prøvekjørt en litt bedre bil så strekker de seg gjerne for å ha en litt bedre bil enn å gå til en dårligere. I hvert fall mange av dem. Og når man snakker om noe som er jo en hobby man skal sløse penger på så har man lyst å sløse de på noe man liker. Derav tanken at jeg vil ha noe minst like bra som den Alicraften jeg ikke fikk kjøpt. Har jo også sett et bra tilbud dere linket til av en Viksund men fordi den var langt unna og jeg likte ikke helt designet på baugen så gikk den muligheten forbi meg. Folk påstår i hvert fall det var et godt kjøp.

 

Det er pga. vedlikehold at jeg vurdere å spare opp til drømmebåten med engang, men da får jeg ikke lært noe for jeg tørr ikke å starte læring av fiksing på en Princess 435 da kan jeg ødelegge altfor mye verdi ved feiling. Men vedlikehold er klart rimeligere enn verditap på tilsvarende nybåt som koster 6-7 mill (av samme merke og størrelse) og da lønner det seg vel å vedlikeholde fremfor verditape hvis man ser helt bort fra at man ikke har betjeningsevne for lån på 5-6 mill med mindre den hadde rente 2 % som på huslån.

 

Men når det gjelder overgangsbåt så er poenget at man må være virkelig godt kjent med båt for å ikke kjøpe en båt til 300 000 som egentlig er verdt 150 000. Og det er jo risikoen hvis man går ut med 300k og får et produkt som likevel viser seg å trenge de samme reparajsonene som den til 150k. Dermed vil jeg heller investere i en mekaniker som kan sjekke båtene for meg ingen vits å betale 300k hvis en person som sjekker båten kommer frem til at det er samme tilstand på 300k båten som på 150k båten. Men klart det kan hende at det finnes noe topp super ekstra vedlikeholdt båt til 300k som man kan kjøre i mange år men det finnes sikkert også "lure" selgere som vil ha 300k for en båt som er verdt 150k og later som alt er tipp topp nylig byttet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...