Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Utifra at motoren har gått på en smell, så er det nok ikke garanti på denne lengre... Og med så mye deler byttet, så er nok ikke reklamasjonen overfor produsent 100% heller.

 

2013 Volvo Penta D6-330 A-F Selges

 

Nylig komplett overhalt motor.

 

x Nye Rammelager

x Nye Rådelager

x Nyoverhalt topp

x Nye akseltetninger

x Renset varmeveksler/oljekjøler/intercooler.

x Nye stempelringer

x Honet sylinderforinger

x Nye injektorer / kontrollert returmengde, kjørt elektronisk test

x Nye motorlabber

x Prøvekjørt

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=83931208

~Cral

Link to post
Share on other sites

Her er en 225 hk  Volvo komplett med drev: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=48803566 

Kostnaden for instalasjon varierer veldig om det er samme type motor som skal inn eller om det må lages ny motorbed, tilpasse motorrum, gir og tilkoblinger. 

At det kostet 35 000 for den minste seilbåtmotoren når eieren selv måtte gjøre halve jobben er vel en pekepinn hva det koster for en større motor.

Link to post
Share on other sites

Dessuten vil et motorbytte nesten alltid innebære behov/ønske om å oppgradere det elektriske anlegget. Det tar fort mange timer hvis en mekaniker/elektriker skal gjøre det. 20-30 båtlapper løper da fort. Linken over til VP D6-330 A-F er jo uten gir eller drev. Det vil jo da komme i tillegg både i kjøpspris og montering.

 

På en gammel båt må man ofte også legge til grunn ny aksling og propell samt hylse, lager osv ved motorbytte. Det er heller ikke billig. Tror 20-30' igjen går fort inkl montasje.

 

Så et velment råd fra en som har erfaringen. Du får garantert ikke igjen pengene ved å sette inn ny motor i gammel båt. Du får stor glede, driftssikkerhet, masse krefter, lavere forbruk, ingen røyk, enkel service, høyere fart osv. Men økonomisk;    -   katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått at det blir dyrt med vedlikehold derfor tenkte å starte med en ca. 30 fot++ "overgangsbåt" og se hvordan dette går. Poenget er da at hvis likegamle båter koster veldig forskjellig imens de har ca. samme størrelse og samme alder på motor så vil jo den billigere være bedre fordi man a) har mer til vedlikehold og b) hvis båten ikke lønner seg å reparere så er det mindre å avskrive som tapt. 

 

Det kan fort bli omvendt. Som sagt, vil folk som bryr seg om båten sin bruke penger på å holde den oppe på et høyt nivå når de da skal selge, kan de forlange litt mer enn de som selger en båt de har latt forfalle. For neste eier er det ingen tvil om at det er gunstigere å gi litt mer for en båt hvor alt er på stell, enn å spare penger på innkjøp bare for å oppdage at det må store beløp til for å få båten i skikkelig stand. Det er ikke nødvendigvis så lett å vite på forhånd, men jeg gav deg noen tips om hva du kan se etter.

 

Ellers må jeg si du har en litt uvanlig tilnærming til dette med risiko i forbindelse med kjøp av brukt båt. På den ene side svartmaler du veldig og tar høyde for at du kjøper en båt som viser seg å være ubrukelig og som du bare må skrote. Du lar dette bestemme hvor mye du er villig til å betale i innkjøp. På den annen side later du til å være forberedt på å bruke betydelige pengesummer på reparasjoner/restaurasjoner. Jeg skal ikke påstå at det er noe feil, men det forekommer meg uvanlig.

Link to post
Share on other sites

Snart 20 sider om en alicraft du ikke fikk.... Jeg tipper selger trakk den tilbake pga 6000 slitsomme spørsmål. :lol: Egentlig virker du altfor feig og forsiktig til å ha båt, hvertfall en gammel en. Kjøp deg campingvogn!

...eller en betydelig mindre og mer lettstelt og letthåndterlig båt.

Link to post
Share on other sites

Har vel tenkt det samme selv :giggle::giggle::giggle:

 

Sist jeg kjøpte båt hadde jeg ikke høyeste bud, men selgeren ringte og tilbad meg båten da han som hadde høyeste bud virket vanskelig og selgeren fikk en dårlig følelse. Det kan jo ha vært en mulighet at selgeren her ikke ønsket å selge en så gammel båt hvis TS gav inntrykk at han ikke hadde noen kjennskap til motorer eller tekniske systemer i en båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vi skal være store nok til å prøve å hjelpe trådstarter.

 

Flere her inne reagerer nok litt på at de gir råd og prøver å forklare uten at det virker som om trådstarter helt tar det til seg. Man kan være heldig å få kjøpt en kjempebillig båt i bra stand, jeg har vært så heldig selv, men jeg anser det som en slags flaks man ikke kan belage seg på å ha hver gang.

 

De fleste som har hatt båt noen år og har byttet båt noen ganger vet at det er dyrt med båt. De vet også at prisen for å holde båten stiger logaritmisk med størrelsen på båten. Det er forsåvidt dette de fleste har prøvd å fortelle trådstarter på forskjellig vis. Både med forklaringer basert på erfaring og med direkte priseksempler.

 

Personlig tenker jeg at trådstarter bør prøve seg. Med litt tålmodighet kan det jo hende at det finnes en båt der ute til den prisen og størrelsen han er villig til å gå for. Akkurat nå er han vel ikke helt i synk med markedet.

 

Jeg synes kanskje trådstarter har litt urealistiske forventninger til kjøpspris og vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Det er jo forskjellige meninger her av og til spesielt når det gjaldt motorer derfor også flere spørsmål for å finne ut av hva som er korrekt. Noen påstår "kinamotor" må være dårlig imens andre sier at det ser ut som noe som går herfra til evigheten, og siden de selger motorene i Telemark så er det ikke lange veien for å finne ut av hvilke båter de kan passe til. Dersom forhandler er mekaniker da og ikke bare en som kjøper og selger uten å vite hva det er for noe og hvordan det skal brukes (i hva slags båt).

 

Ellers så har jeg forstått at båt er dyrt men jeg vil ikke kjøpe en båt som jeg vil hate synet på, det er vel det eneste rådet jeg ikke har tatt til meg er å bytte ønsket fra å kjøpe en båt type og størrelse jeg liker til å kjøpe noe jeg vil hate synet på. Jeg skjønner det er rimeligere med mindre båt, poenget er hvordan kjøpe en stor en og begrense kostnadene så godt som mulig. Ellers så er det klart rimeligst med en ny jolle som man ror selv med årer :lol:

 

Jeg har tenkt meg at det dyreste med båt må jo være motor siden hvis motoren, propellen og roret (med styring) fungerer så har jeg ikke sett funksjonssvikt i båt. Men det er sikkert mulig å få høl på glassfiberskroget og mange andre ting, men det virker som at det ikke skjer før man går på grunn eller kjører inn i båtplassen i betydelig altfor høy fart. Derfor også mange "plagsomme" spørsmål om motor for å finne ut av hva som er rimeligst.

 

Jeg går utifra at det er to ting man kan gjøre:

 

1. Kjøpe båt med fungerende motor og håpe sterkt at den holder noen år til med service hvert år men vare klar for at den kan si takk for seg og at man må da putte oppi ny motor + ta kostnad for mekanikern (eventuelt få ut gammel motor ut av båten siden det er jo ikke så mye feil man kan gjøre med det).

 

2. Kjøpe båt uten fungerende motor og få inn ny motor med engang og få dermed båt med ny eller nesten ny motor. Og da er vel ideen at man får kjøre båten i flere år med kun service på motor og etterpå får solgt den til grei pris da motoren er ganske ny.

 

For øvrig er jeg helt klar til å kjøpe båt og har nesten gjort det som fortalt tidligere så er nok ikke for feig men vil nå lære alt mulig rart imens jeg venter på at et nytt fantastisk tilbud dukker opp. Ellers takk til alle som bidrar med informasjon ! (og de som er lei er jo på ingen måte pålagt eller tvunget til å lese tråden).

 

 

@cral: skrekkelig hvor mye google husker på til og med ting folk registrerer i fylla under opphold i "enden av verden" :D Har fortalt om 760i glemt å nevne fotball :D Videre til spørsmål om båt&motor ikke noe spennende å lese i google :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja.... Google har det med å huske ting ;) lønna i enden av verden var jo god da.... ;)

 

 

Den "billigste" store båten du kan kjøpe deg er den minste nyeste båten du har råd til. Desverre. Det er noen god store billige båter der ute, men det er også mange båter med skjulte feil og mangler som gjør at de aller fleste store gamle båtene vil kreve litt mer enn motor vedlikehold. Man får som regel mindre enn det man betaler for.

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Hver eneste vinter sitter jeg på finn å drømmer om større båt. Men når våren kommer å båten pakkes ut igjen så slår det meg. Hva skal du med det! Vårt bruk er så mye som mulig men blir som oftest rundt 20-30 døgn i båten. Vår båt er en 24 fots Draco Styling og passer igrunn utmerket til hele familien. Eller bare meg alene. Vi har alle nødvendige fasiliteter ombord å kan godt være ute i 14 dager i strekk. Dog med en tur i havn hver 4-5 dag for påfyll av vann, handling av matvarer og en bedre dusj en den vi tar på plattformen. Båten vår er 30 år til våren. Og motoren er 18 år. Båten holder garantert i 30 år til. Og motoren så lenge det er forsvarlig å reparere og vedlikeholde den. Jeg er utdannet bilmekaniker og utfører alt vedlikehold og oppgraderinger selv. Snittet på hva jeg har brukt siste 5 år. Ligger på ca 10 000 i året. Så kommer resterende utgifter med båtplass,drivstoff,transport,forsikring. I vårt tilfelle 15 000 i året. Dvs med vår godt vedlikeholde gamle båt. Koster det et par lapper i mnd for å nyte vår flotte kyst 5-6 mnd i året. Du sier at du ikke kan så mye mekanisk og kommer til å sette vekk reparasjoner. Derfor anbefaler vi en så ny båt som mulig du kan kjøpe. Nettopp for å ha nogenlunde kontroll på utgiftene

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt meg at det dyreste med båt må jo være motor siden hvis motoren, propellen og roret (med styring) fungerer så har jeg ikke sett funksjonssvikt i båt. Men det er sikkert mulig å få høl på glassfiberskroget og mange andre ting, men det virker som at det ikke skjer før man går på grunn eller kjører inn i båtplassen i betydelig altfor høy fart. 

 

Skal du ha "høl på glassfiberskroget" må du nok gå på noe hardt. Men morkne slanger, dårlig slangeklemmer, og korroderte gjennomføringer trenger ikke treffe noe hardt for å gi opp. Alt på båten må vedlikeholdes, det er derfor stor båt er dyrere å vedlikeholde selv med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at det er dyrere å vedlikeholde en stor båt, men det er ingen vits å vedlikeholde en liten en hvis man hater det at den er liten :D En hobby er jo noe som skal gi glede, derfor var spørsmålet om store båter og hvordan få det så billig som mulig som likevel blir dyrt. Men det kan være svindyrt og det kan være "rimeligdyrt". Blir jo som ved kjøp og vedlikehold av andre ting også, og jobben til mekanikern avhenger sikkert også av hvilken mekaniker det er og hvor ærlig mekanikern er med hvor mye jobb det er og hvor lang tid det tar. I hvert fall på bilverksteder så er det slik at man kan få 5 forskjellige priser for samme sak og jo mer kunnskap man besitter selv desto mindre sjanse er det for at verkstedet skal tenke "Her har vi en som ikke skjønner noe som helst, han kan vi fint kreve for penger helt til lommeboka er tom" :D

 

Jeg skjønner at andre ting må også vedlikeholdes på båt, må jo derfor få en oversikt over alt som er nødvendig for at båten fungerer og jeg forstår at det blir dyrt. Poenget er hvordan finne ut av hvilken båt fortjener en høyere pris og hvilken er i samme tilstand som den til lavere pris. Skjønner nå i ettertid at den Viksunden var kanskje ett godt kjøp men ble altfor begiestret med Fjord 34 i det momentet man skulle kjøpe Viksunden, men så har deres råd fått meg på tanker at den Fjorden kan bli en vedlikeholdskatastrofe til samme pris som vedlikehold av en Princess 414/435.

 

@cral: google husker til og med nettsider som ikke lar folk slette profiler laget i fylla :D må bare endre alle dataene til tull da :D En enkelt månedslønn var god faktisk med max overtid og lørdager ble det brutto før skatt litt over 80 000 :D den vanlige er dessverre på lunkne 40 000 ++ både i "enden av verden" og her i sør. I enden av verden er det derimot muligheter for overtid men det er ikke verdt vinden, kulda og mørket :D

 

PS. Misliker sterkt campingvogn er jo største landeveisplagen når man skal fort frem og de kjører så å si aldri til siden for å slippe frem køen :D For øvrig er det bedre med fin bil og hotell dersom man skal ha en kjøreferie, rimeligere også ned i Europa.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du lest Alicraft 31 tråden?

 

https://baatplassen.no/i/topic/125633-prosjekt-alicraft-31/

 

Et herlig eksempel på uforutsette problemer og kostnader som kan følge med gamle båter (65k båt påkostet 300k).

 

Har selv en 1983 Draco 2000 DC, og selv om den er i god bruksstand med en forholdsvis nyoverhalt motor, så er det masse småfiks og større/mindre prosjekter som står på ventelista. Utfordringen er å holde kostnadene i sjakk, slik at investeringer i båten står nogenlunde i forhold til båtens verdi den dagen den skal byttes ut med 23 foter'n ?

 

For å unngå å bruke nybåt penger på en gammel holk, så må man styre langt unna verksteder og lære seg fikse ting selv. Service manualer, delelister med sprengskisser, you-tube instruksjonsvideoer og forum-kunnskap er lett tilgjengelig på nett hvis man velger en båt med kurant motor.

Link to post
Share on other sites

Det går stadig igjen at det er viktig med godt dokumentert vedlikehold på en eldre båt.

 

Men er det en garanti på at alt er 100%?

 

Jeg var seinest i går på toalettet restaurant. De hadde skriftlig dokumentert at toalettet hadde blitt rengjort hver time i ukeavis. Den fine dokumentasjon var tydeligvis til lite hjelp. Det var skittent.

 

Tror det er litt det samme med båt. Hvert eksemplar må inspiseres meget godt. På de 30 årene så kan det Være at noe ble glemt, eller slurv gjennom flere år. Selv om det er mye fint papir.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest Alicraft tråden fortalte om den tidligere også. Der har fyren kjøpt båt til 65 000 men han fikk klar beskjed at motoren er dau og de var jo ikke fra 1998 de motorene så dermed er det ikke sammenlignbare kostnader med 1 motor som man får vite er i veldig god stand og fra 1998 vil jeg tro. Fyren har også gjort mye mer enn å bare bytte motor han shina båten innvendig fiksa treverk og alt mulig rart som ikke måtte gjøres for at båten skulle flyte på vannet med fungerende motorer.

 

Når det gjelder drømmebåten altså Princess da skal det ikke være noe renter kun kapitalavskriving "tapsprosjekt" som båt kjøper jeg kun for egne penger, da er tanken å ha så mye penger på bok når jeg kjøper inn Princess 435 at hvis motorene sier takk for seg så putter jeg på 2stk helt nye kvalitetsmotorer og virkelig får båten til topp stand. For da skal jeg bruke den også i 20 år elns :D

 

Men først tenker jeg å skaffe meg en "overgangsbåt".

Link to post
Share on other sites

Overgangsbåten skal helst være like stor og ca. like rask som Alicraften i det minste. Så skal den helst ikke koste utrolig mye mer dersom den ikke er "utrolig bedre". Gjerne motor som er fra 90-tallet eller nyere. Det er også større sannsylighet for kjøp dersom den befinner seg i min del av landet: Telemark, Aust-Agder, Vestfold. Hvis den befinner seg i "verdens ende" altså Troms og Finnmark så koster det sikkert flesk å få den sendt ned hit og man må sannsynligvis kjøpe den usett så det blir trolig ikke noe av. Andre deler av landet kan vurderes slik jeg burde ha vurdert Viksunden i Florø siden den var tydeligvis verdt de 165 000.

 

Det er stort sett tankene om overgangsbåten, ellers så haster det ingen steder har tid til å vente på det riktig gode tilbudet på finn.no fra noen som bare må selge her og nå :D

Link to post
Share on other sites

Du må nok ta med Nordland også som "verdens ende". Nordland er fryktelig langt.

Og Andenes er f.eks. i Nordland men ligger allikevel ca 70 km nord for Harstad som ligger i Troms.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...