Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Noe må man jo ha å gjøre mens man venter på sommeren.

Var ute i hagen og gjorde litt arbeid i dag, mens man venter på julesnøen  :saint:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hagearbeid er sikkert bra og sunt men over til noe mer "båtlig":  https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86559060 noe slikt har dukket opp nå er det jo ikke veldig heldig med aktercabin på overgangsbåten siden den er for liten uansett til å "krysse Skagerrak" men spørsmålet blir tror dere denne båten kan være noe som vil fungere "litt til". Antar at motor er fra 1988 som båten. Tror dere båten er ganske treg med tanke på at det er kun 127 HK ? På andre sida av saken vil en motor med så stor slagvolum og så lite HK fungere litt lenger eller har det lite å si?

Link to post
Share on other sites

Hmm først vil du ha en båt som er minst like rask som Alicraften, men nå tror du plutselig at en snekke med akterkabin kan være tingen?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her har du en fiskeprincess som gjør vei i vellinga fartsmessig til overkommelig pris.

Bredden på hele 335 cm burde holde for de fleste.

Og doble relativt moderne KAD42B motorer fra antagelig slutten av 90-tallet er det også. Her skjer det ting når du trykker fjøla i bånn  :saint:

 

Her får du Princess, du får stor bredde, masse fart, nyere doble motorer, et design som de fleste kan like osv. osv.

Du får imidlertid drev og ikke fast tak over hodet.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86640429&WT.synd_type=agent

 

Sammenlign f.eks. med denne utløpte annonsen som har mindre motorer men langt høyere pris http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41530933

 

Eller ikke minst prisen på denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40696894

 

Sjekk den hekken  :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kom deg ut i garasjen og skru sammen den Mercruiseren din :lol:

 

Ja det har du jo helt rett i  :saint:

Den står i kjelleren. Må bare rydde litt først....

Garasjen er opptatt av andre prosjekter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den Elwaroen må være et knallkjøp. Marsfart 9 knop, graver mye oppover derfra, selvom toppfarten kan bli 14-15 med rett propell. Men det er ikke skroget laget for. Motoren vil nok vare flere timer enn en ny commonrail såfremt det er skiftet frostvæske i ny og ne. Begrenset med hva som kan skje med motoren, og svært lite tekniske ting på både båt og motor i fht en Princess med Volvo maskiner.

 

Ettersom store deler av denne tråden handler om bekymring for motorer og påkost må den Elwaroen være ideell. Har vokst opp i en slik med 6.2 liters Ford, og min far har sin båt ennå. Han har vel knapt rukket en feil med båten på sine 32-33 år med den. Så vet jeg av egen erfaring at fiske også virker i den :-)

Link to post
Share on other sites

 Her får du Princess, du får stor bredde, masse fart, nyere doble motorer, et design som de fleste kan like osv. osv.

Du får imidlertid drev og ikke fast tak over hodet.

 

Eller ikke minst prisen på denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40696894

 

Hvorfor fortsetter du å linke til like daycruisere Teerex? Han har jo sagt klart i fra om at han ikke vil ha en slik båt (og det forstår jeg veldig godt!). Dessuten er jo dette drevbåter, og det bør han holde seg unna.

 

Og en ting til, KAD 42 går vel ikke for å være den mest vellykkede Volvodieselen?

 

 

Edit:

Den står i kjelleren. Må bare rydde litt først....

Garasjen er opptatt av andre prosjekter.

Da har du en ting til å gjøre mens du venter på midnattsola :giggle:  Har du en tråd på dette?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo hende han endrer standpunkt om han får se dem fra de rette vinklene  :saint:

Er det ikke mest bare sol og fint vær der sørpå?

Så lenge det er Princess bør det jo være litt interessant i det minste.

KAD42B , er ikke det den oppgraderte utgaven da? Men de fleste KAD42 er vel oppgradert etterhvert uansett.

 

Nei har ingen tråd. Den kommer nok først utpå nyåret (hvis den kommer).

Tror nok heller det blir en oppsamlingstråd etter at/hvis motoren til slutt starter igjen.

 

En videosnutt med godlyd gjør seg alltid  :smiley:

To slike i kjelleren må da føles godt (altså i båtens kjeller, ikke hjemme).

 

https://www.youtube.com/watch?v=q8XI0rn9tz4

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel båter av type "lav båt halvveis åpen av type "speedbåt skrog" " blir nok ikke interessant uansett hvor brede de er. For øvrig er 300 000 det dobbelte av 150 000 og da kan man like godt gå for Princess til 500 000 når det dukker opp. Men tenkte å prøve først med en overgangsbåt av den typen båt som jeg liker da.

 

Hvis den Elwaroen går i kun 9 knop blir den i tregeste laget i kombinasjon med aktercabin som er jo unødvendig på en så liten overgangsbåt. Aktercabin tar seg fint ut på svære båter som Princess 414/435 siden disse kan brukes til mer enn å våge seg bittelitt ut på Skagerrak for å fiske og ellers cruise rundt i fjordene. Så når det gjelder overgangsbåten så bør det vare noe i den stil som Alicraften, Viksunden (men helst uten så stygg baug), Skarpnesen ol. men helst uten aktercabin og helst 15 knop og ikke 9 knop da.

 

Etter litt tenking så er Elwaroen sikkert rimeligere å vedlikeholde, men på den andre siden er det dobbel pris av Alicraften (selv om ekte pris på Alicraften sikkert var høyere siden selger solgte den jo ikke) og da med mindre enn halv hastighet, aktercabin som er unødvendig på overgangsbåt som ikke skal tåle "midt ut på Skagerrak, som drømmebåtene Princess 414/435 er tiltenkt å tåle" og med eldre men kanskje mer driftsikker motor fordi den har stor slagvolum men lite HK. Jeg tror jeg venter litt til siden jeg likte Viksunden bedre for den prisen bare man glemmer baugen så var alt annet bedre på den. Det dukker jo opp nye båter på finn hele tida.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut ifra hva du skriver i din første post er det fristende å anbefale deg å glemme gamle store båter, og se på nybåt med outboard, fra lokal forhandler med egen marina og innendørs opplag.

 

Med garanti/reklamasjonsrett og lokal forhandler/verksted, så kan du nyte tiden ute på sjøen, istedet for å bekymre deg for hvordan du skal komme deg utpå, og hjem igjen!

 

Hva er motivasjonen for at båten skal være så stor?

Link to post
Share on other sites

En lav (lavt overbygg) men bred båt har helt klart sine fordeler, mot en høyere og/eller smalere båt.

Den blir mere stødig, og lettere å manøvrere i vind pga. mindre "fasade".

Den får lavere vekt enn en tilsvarende bred men høy båt.

Den blir raskere pga. lavere vekt og luftmotstand.

Du trenger ikke masse innvendig plass i f.eks. akterkabin, derimot får du enorm ute/fiskeplass.

 

Nå er egentlig ikke Princess 286 særlig lav, den bare ser litt lavere ut pga. bredden. Skroget er akkurat like høyt som de fleste andre høyere båter i klassen.

Du får 2 sterke litt nyere motorer istedenfor 1 gammel. Hvis 1 motor "dævver" kan du fortsatt komme deg dit du skal med den andre.

 

Hvis du mener at du like godt kan gå for en Princess til 500.000 istedenfor denne til 300.000 betyr det jo økte kostnader til drift og vedlikehold også.

 

bilde

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har storebroren til Princessen i innlegget over. Enorm uteplass, port ut til badeplattformen så jeg slipper å løfte storfisken høyt, stor plass under dekk med 2 soverom, bad , kjøkken osv og ute er det benk til sløying av fisk med vask med varmt og kaldt vann og stor kjøleboks hvor fangsten legges etterpå. Pluss svært gode sjøegenskaper og fart på 32 knop. Men den koster mer enn 69000

Link to post
Share on other sites

Tresfjorden ser ganske fin ut men tror dere den klarer  helt sikkert de 17 knop med motor som er betydelig mindre enn 200 HK ? For øvrig er vel motoren like gammel som båten siden det ikke står noe i annonsen at den er nyere. Men ellers ganske fin båt som kan vurderes (men hvorfor så lenge til salgs blir spørsmålet hvis Viksunden gikk så raskt )

 

Når det gjelder båter hvor halve båten ser ut som "badekar" og det er typisk "speed båt" skrog som noen bare har gått i bredden med så er det ikke interessant båttype for meg, det virker bare som om noen har latt være å utnytte masse plass til å bygge "mer båt". Virker som "lite kubikkmeter båt, per kvadratmeter overflate". Også først forteller folk at drev er nei, nei, nei så anbefales båt med drev? Uansett hvis det skal være Princess så skal den være som Princess skal være med flyingbridge og masse båt både per kvadratmeter og per krone :D

 

"Overgangsbåten" skal helst ikke være mer enn dobbelt så dyr som Alicraften og gjerne med like gode egenskaper i form av "nyhet" på motor, grei brukshastighet (15 knop gjerne som marsjfart), diesel selvfølgelig, minst like lang/bred, gjerne uten aktecabin og ikke typisk halvåpen speedbåt.

 

Hvis det skal koste 300 000++ så blir det over i prisklassen for drømmebåten og da blir det Princess 414/435 eller tilsvarende Fairline, Storebro ol. altså skikkelig sværing som kan krysse Skagerrak og som det er verdt å fikse, pusse, vedlikeholde, fikse nye motorer på osv. osv. og som tenkes brukt i 20 år til :D

Link to post
Share on other sites

Du vil heller bo i blokk med balkong enn i en elegant enebolig med stor terrasse?

Jo det er jo greit det. Men husk at en slik blokk-båt i den størrelsen du helst vil ha veier fort dobbelt så mye som Princess 286.

Med hva det innebærer i økte driftskostnader på alle plan.

Jeg ville ha foretrukket å suse komfortabelt avsted i 30 knop marsjfart enn å snegle avsted i 10-20 knop med kanskje samme eller høyere forbruk pr. nautisk mil.

Det man sparer på driftskostnader med en litt mindre båt kan man putte på drev-kontoen  :smiley:

Men klart, om man oftest er ute på urolige havområder er ikke en hurtiggående båt nødvendigvis tingen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir jo som med bil alle har sin smak, 9 av 10 hadde kjøpt M6 som avgiftsfri feriebil jeg ville ha 760i. Blir samme med båt de fleste liker lett og rask båt jeg vil ha den stor og flott hvis det skal være drømmebåten med tilsvarende pris som jeg foreløpig antar blir rundt 500 000 for drømmebåten (eller mer siden skal man realisere drømmer så hvorfor ikke 435 i stedet for 414). En slik en kan trolig kjøres på langtur ved Svenske og deretter Danske kysten helt ned til Tyskland/Polen om sommern og mange andre ting man kan gjøre med den utenom å fiske litt.

 

Men foreløpig skal jeg starte med "overgangsbåt" dermed er tanken å ikke bruke utrolig store mengder penger for da tar det leeenge å spare opp til en 435. Spesielt med tanke på hvor mye vedlikehold kommer til å koste også av overgangsbåten. Dermed er tanken å ikke bruke mer enn dobbel pris av Alicraften på å få noe som i det minste har de samme kvalitetene og gjerne bedre.

Link to post
Share on other sites

Vel båter av type "lav båt halvveis åpen av type "speedbåt skrog" " blir nok ikke interessant uansett hvor brede de er.

 Bare til din orientering så er feks "speedbåtskroget" på  flere av de åpne Princessene samme skroget som flybridgeutgavene med aktercabin som du drømmer om.   Jeg tror det samme gjelder flere andre merker også. Samme skroget men forskjellig overbygg. Du kan derfor ikke dømme skroget etter overbygget.....

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skroget kommer utvilsomt bedre til sin rett uten et stort, tungt og ruvende overbygg. 

Men skal man bruke båten som helårsbåt blir det jo noe annet.

For min del er uteplassen like viktig som inneplassen. Det er jo på de virkelig fine dagene at man oftest drar ut med båten.

Man vil jo ikke hate båten heller da  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir jo som med bil alle har sin smak, 9 av 10 hadde kjøpt M6 som avgiftsfri feriebil jeg ville ha 760i. Fast her blir det mer at du ønsker bobil i stedet for 635 csi. Blir samme med båt de fleste liker lett og rask båt jeg vil ha den stor og flott hvis det skal være drømmebåten med tilsvarende pris som jeg foreløpig antar blir rundt 500 000 for drømmebåten (eller mer siden skal man realisere drømmer så hvorfor ikke 435 i stedet for 414). En slik en kan trolig kjøres på langtur ved Svenske og deretter Danske kysten helt ned til Tyskland/Polen om sommern og mange andre ting man kan gjøre med den utenom å fiske litt. Det er ingen problemer å kjøre de fleste av de båter som har blitt linket til på den turen. 

 

Men foreløpig skal jeg starte med "overgangsbåt" dermed er tanken å ikke bruke utrolig store mengder penger for da tar det leeenge å spare opp til en 435. Spesielt med tanke på hvor mye vedlikehold kommer til å koste også av overgangsbåten. Dermed er tanken å ikke bruke mer enn dobbel pris av Alicraften på å få noe som i det minste har de samme kvalitetene og gjerne bedre. Det er som regel ikke investeringen som koster, men reparasjoner/vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Vel for meg er båt noe annet en bil og det er stas om det er godt utnyttet plass på båten, har aldri likt disse lave båtene med halve båten åpen. Hvis jeg skal være ute så var det mer enn rikelig med uteplass med Alicraften. Og stort sett blir det bare masse kalesje med masse uteplass og mye vann oppi båten. Altså min smak er store velbebygde båter og Princess 414 & 435 er drømmebåtene samt tilsvarende modeller fra Fairline eller Storebro.

 

Jeg har forstått det at det er vedlikehold/reparasjoner som koster, men kan fortsatt ikke forstå hvorfor en båt som har de samme kvalitetene som Alicraften skal være mer enn dobbelt så dyr selv om prisen på Alicraften ikke var korrekt da selger lot være å selge den.

 

Til tross for litt korthet i lengden hadde denne vært bra: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80684893 tror jeg hvis den ikke lå i "enden av verden".

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du drømmer om en stor FB båt, er det ikke bedre å kjøpe seg en mindre og lettstelt båt, som du ikke har de store utgiftene på da, for å spare alt du kan til drømme båten, Sparer du 15 000 i mnd i 3 år, så har du brått over 500 000 å rutte med til drømmebåten din, Kjøper du en rundt 30 fot og 30 år gammel båt, vil trolig sparingen bli spist opp av utbedringer og vedlikehold,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Vel for meg er båt noe annet en bil og det er stas om det er godt utnyttet plass på båten, har aldri likt disse lave båtene med halve båten åpen. Skrogene er like høye... mye vann oppi båten.???????  Hopper vannet oppi båten???

 

Jeg har forstått det at det er vedlikehold/reparasjoner som koster, men kan fortsatt ikke forstå hvorfor en båt som har de samme kvalitetene som Alicraften skal være mer enn dobbelt så dyr selv om prisen på Alicraften ikke var korrekt da selger lot være å selge den. Er du sikker på at kvaliteten på Alicraften er så fantastisk bra som du mener? 

Etter å ha lest om dine båterfaringer med liten snekke som ikke lot seg bakke inn pga for liten motor? og at du ser ut til å mene at vannet hopper inn i båten  og andre tildels festelige betraktinger ellers i tråden vil jeg veldig sterkt anbefale deg å gå for noe mindre båt på maks 22-23 fot  så du kan opparbeide deg litt  (mye)  mer erfaring med båt og  da er det greit med noe lite i starten. Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...