Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Husk det er lov å ta rev i seilet og tenke seg om før du legger utpå nå. Ta hensyn til at du har begrenset erfaring og ikke kjenner båt og motors faktiske tilstand.

 

Har du ikke båtførerprøven, og født etter 1980,så må du jo ordne det. Men den har du vel i boks siden du kjører så hardt på.

 

Før du drar, må du gå over motor.

Drener eventuelt forfilter og sjekk/ bytt finfilter med mindre selger kan si noe om når det ble byttet. Du må ha reserve filter og sette deg inn i hvordan bytte, samt ha med verktøy. Ofte ligger det et par filter ombord. Må det byttes kobberpakning ved filterbytte, så må du ha det liggende.

Du må peile oljer og sjekke reimer. Ha med ekstra olje, -ligger kanskje ombord fra før. Sjekk kjølevæskenivå.

Kontrollert sjøvannsfilter og vannstrømning om den har inspeksjonsglass.

Funksjonstest lensepumpe.

Sørg for fungerende lanterner.

Tilstrekkelig med tau og dimensjonert slepetau.

Gå over utstyr i båten og det som følger med av krimskrams.

Sjekk at vindusviskerblad er i orden.

Lær deg kartplotteren å kjenne.

 

Sjekk eventuelt o-ring på diesel påfyllingslokk om dette er eksponert for regn. Er o-ringen hel og fin, er det ihverfall et godt tegn på at det ihverfall ikke pågår vanninnsig i tanken. Filterbytte er neste Indiskasjon. Det kommer mye ann på hvilket opplegg som er på filteropplegget.

Skal du ut i bølger og sjø, så er det ofte da gammel morro virvles opp og tetter filter.

 

Selgers opplysninger og rutiner er alfa omega.

 

Jeg vet ikke hvor lang henteturen blir, men ta noen runder på sjøen hvor båten ligger, før du drar avsted.

 

At en motor starter med en gang tar jeg som en selvfølge.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: Primum non nocere  .....  altså ført og fremst ikke ødelegge det som funker.

 

 

Vel ... ikke akkurat sånn det ordtaket skal oversettes, men i båt er det jo en sannhet.

Betydningen er at du ikke bør gjøre noe med casus før du har stilt en nøyaktig og riktig diagnose.

Sånn sett litt båtmessig det også.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg vet ikke hvor lang henteturen blir, men ta noen runder på sjøen hvor båten ligger, før du drar avsted.

 

Sandefjord - Langesund er omtrent 25 nm,  ca 1 time i 25 knop. Eller 2 timer i 12-13 knop.

Enkelt og oversiktlig farvann med Svenner, Tvistein og Langesund fyr som navigasjonsmessig ligger på rekke og rad.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Motor startet helt fantastisk raskt og godt (på mini-snekka jeg hadde i 2003 så starta motor tungt om sommern med friske batterier men den dævva da ganske raskt) selv om baterier lå der siden jul ubrukt så selger hadde med reserve batteri i tilfelle men begge batteriene er i god stand tydeligvis så de holder på strømmen. Motor er trolig den beste delen av båten, de folka som kom om morgenen og skulle også kjøpe men gav seg heldgvis sa også at de kom pga. motorn og gratulerte med kjøpet istedet for å starte budrunde da heldigvis.

 

Jeg må jo ordne båtførerprøven for å kunne kjøre båten uten "berettigede familiemedlemmer" og uten at det skal se ut som "Mr. Bean ut på havet :lol: " Derfor søkte etter hjelp til frakt gjør nok ikke som han som solgte båten til meg. Han fortalte at han heller ikke hadde noe båterfaring men løftet ofte båter med lastebilen og fikk dermed lyst på båt. Han fortalte at han kjøpte den fra mekanikern (eller rette eier da på kjøpstidspunktet som stod i gamle kontrakten som jeg også fikk med) og dro rett etterpå med kartplotter til Sandefjord, fikk også med en fortelling om 2 meters bølger på veien og at båten taklet alt veldig godt og kjørte stødig frem til Sandefjord. Nå tipper jeg bølgene var nok mindre siden de gror alltid i gjenfortellinger om bølger på sjøen, men uansett virket litt vilt hvis det han sa at han ikke hadde noe særlig erfaring og bare kjørte på. Deretter ble båten kjørt på turer i fjorden 4-5 ganger fikk jeg vite og ble tanket helt full og han som solgte ble daglig leder i selskapet og fikk ikke mer tid til båt.

 

Så det virker som alt utenom det elektriske fungerer og motor er beste delen av båten men blir uansett en god idee å sjekke alt sammen, får kanskje med en båterfaren forhåpentligvis så får da litt hjelp ellers blir det trolig å bite i den råtne makrellen (sjøens svar på det sure eplet :lol: ) og betale i dyre dommer for å kjøre en båt i 40 km.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke jeg heller den Alicraften må nok ha "debattert seg tilbake til finn og meg" trodde som sagt tidligere at hvis den skulle komme tilbake så annonsert igjen av mekanikern eller eiern som ifølge mekanikern ga den til barna og det til våren for en dobbel pris etter litt elektrisk og litt skjønnhetsfiks elns. Ante jo ikke at mekanikern var så ærlig at den fikk en ny eier og at eiern ville plutselig selge den. Var jo nesten kamp på brygga men heldgvis ville ikke de andre potensielle kjøpere by i bilnde da, og han fra Haugesund var heldgvis ikke der heller med verktøy for å ta ut motorn :lol:

 

Motorn har fått ett eller annet oppi motorrommet som ikke er vann men fylt på antifrostveske som og som ikke skal lenses ut ifølge det han som solgte til meg fortalte, motorn har også overlevd minusgrader med dette hittil og startet veldig pent. Planen er at han som ville hjelpe har sagt han har tid på lørdag og godtok forslag på den skattefrie tusenlappen som takk for hjelpen så da kommer båten seg til Stathelle Marina i hvert fall. Skal prøve å få noen nyttige opplysninger hvis den gode hjelper også kanskje vet og forteller meg noe om hva som bør gjøres hvis ikke det som er gjort hittil holder for at motor skal overleve.

 

Skal også søke noen andre plasser om ledig opplag, og ringe skjelsvik båtforening (aner ikke hvem som skal ringes der da de kun har telefoner til styremedlemmer på nettsiden men skal starte med styreformann når det ikke finnes noe kontakttelefon) om de kanskje tilfeldgvis har ledig båtplass og hvis ikke om de har ledig opplaggsplass siden Stathelle marina har alle fylt opp. Jeg har heller ikke opplagsgreier til båten siden eier i Sandefjord kjøpte det ikke fra mekanikern og jeg vet ikke om det ikke blir "altfor morsomt" å ringe mekanikern og spørre om han fortsatt har disse til Alicraften da de ikke ble solgt til han fra Sandefjord. Mekanikern vil sikkert fortelle at han har aldri hørt noe om saken elns. så blir bare en dum telefon. Så får vel prøve å finne opplagskrybbe til Alicraft på en eller annen måte kanskje annonse på finn.no

 

Tenkte i hvert fall at båten skal på land før båtsesongen for å skrape vekk skjell og begroing samt male den med bunnstoff mot groing og ellers ta noen bilder av drevet siden noen fortalte at kanskje noen ting bør gjøres av vedlikehold på den. Så får min familie besøk av familie med elektriker (en som aldri har holdt på i båt da) senest i april og han er hobbyfisker og sa han skal hjelpe med å forstå ledningssurret så da blir det forhåpentligvis fiksa. Så kan den bli satt på vannet engang til og offisielt starte sesongen med store forhåpninger til at den kan bli "høyt elskede alicraften" som noen sa dersom den fortsatt fungerer etter sesongen og ikke må bli ett reparasjons prosjekt :lol:

Link to post
Share on other sites

Den virket litt tungtvind å starte trodde disse fungerte litt enklere som livreddingsflåter og at det er lurt å ha en slik en ombord

 

De skjønte ikke at de måtte dra linen langt ut før de kunne begynne å rykke i den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren var sikkret med frostvæske på saltvann siden har dette blitt borte når motoren ble startet og erstattet med saltvann.
Det kan fort komme en kulde periode før våren så enten må dette gjøres på nytt eller så må du sette på varme i motorromet.
Ellers så dæver det noe dyrt
Dog tåler den noen få minus grader i lufta i en kortere periode hvis båten ligger i sjøen.
Men seriøst bør du ha en plan på det og få dette på stell fortest mulig.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Teerex: Best å lese bruksanvisninger da før man tror man blir reddet av livredningsflåte :lol:

 

@Draco24styling: Takk, skal da kanskje kontakte et verksted om det ikke kommer noe fornuftig av bilder og informasjon. Men er det ikke sånn med verksted at de egentlig misliker at kunden skal se på når de jobber eller er kanskje båtverksteder annerledes så de gjerne viser og forteller imens de jobber? Uansett hadde blitt nesten "for morsomt" å komme til mekanikern med båten som "barna til eier fikk" for vedlikehold :lol: må nesten finne et annet verksted med mindre mekanikern bommer mindre på sannheten ved reparasjoner da. Skal se om det finnes andre verksteder i nærheten, men hvis det er ledig båtplass i skjelsvik som kan kjøpes med opplagg om vintern så må jo nesten mekaniker fra et annet sted fraktes dit for å kunne gjøre noe på båten. Så litt dumt med kjøpehistorien på den måten :lol:

 

For øvrig har noen idee om hvordan best få tak i opplagskrybbe til Alicraft 31? Annonsere på finn? Kanskje noen som eier noe slikt og vil selge?

 

@pipe: Skal prøve å finne ut av hva som bør gjøres, håpet å spørre den gode hjelper på lørdag om han hadde noe lur idee, men får kanskje søke opp en mekaniker i Sandefjord og få noe tips raskere da.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig bruktmarked i 2011, men så var det en litt høyere prisklasse på denne Alicraften da:

 

http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/morthen-gulbrandsen-har-hatt-baten-pa-finn-no-i-to-maneder-ingen-har-ringt/s/2-2.952-1.6485364

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spørs jo litt hva slags underlag båten skal stå på i opplag. Men i de fleste tilfeller holder det å støtte under hvert hjørne bak. Og støtter på siden. Ok klosser under kjølen. Blir båten tatt opp med henger. Så blir det vanskelig å få båten i krybbe. Med kran eller truck er det lettere. Egnet utstyr får du kjøpt hos feks maritim

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Med evt usikkerheter som det alltid er rundt bunkers, bunnslam i tanker osv, så ville eg kjøpt og montert racor eller separ (dieselfilter med vannutsliller) før første tur :-)

Er du heldig med plassering av dieselslanger så kan det være gjort på 15 min å montere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har hatt min 27-foter stående på en slik i mange år. Tåler 2,5 tonn pr. krybbe.

 

https://baatplassen.no/i/topic/49504-ilas-lambertseter-høy-motorbåtkrybbe-til-scand-baltic/page-2

 

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror nok at hvis prisen var rundt 100 000 så hadde han fått en folkemengde og kamp på brygga i 2010 :lol:  Ble jo bare så vidt i dag om morgnen at jeg slapp budrunde på båten da to interesserte potensielle kjøpere var der (altså en kjøper men to personer) og slapp heldigvis haugesund mannen med verktøykassa da for selger fikk bud på 90 000 for kun motor men Haugesund mannen skulle ha den ut da fortalte selger.

 

Mekanikern fortalte for øvrig at tidligere eier skal ha betalt opp mot 300 000 for båten da han kjøpte men siden han tok litt "Asbjørnsen og Moe" fortelling om avlyst salg så vet ikke om det kan tros på da :lol:

 

Er vel enten betong eller hard jord som underlag vil jeg tro, skal nok tas opp med kran hvis det er ledig opplag noe sted. Stathelle marina hadde utleiekrybber men alle er opptatt og de passer da kanskje til flere båttyper. Men skal finne ut av hva slags utstyr skal til kanskje de vet noe på martim butikk i Porsgrunn.

 

@Sæbø: Skal spørre om slike på martim butikk i Porsgrunn om de har slike til Volvo Penta 41p (hvis ikke så kan spørre butikken i Sandefjord og Larvik) så finner jeg kanskje ut av hvor det skal monteres.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke Waterloo i Skien mtp opplag. De leier ut krybber også. Ellers kanskje du kan få leid en båtplass i Langesund? Vinteropplag på vannet er jo greit. Lite is der vil jeg tro? Da kan du ta båten opp en ukes tid til våren for å ta vårpussen. På den måten kanskje du kan få tjuvtrent litt på båtkjøring i vinter også! ;)

Link to post
Share on other sites

@Vinderla: Tror ikke det finnes noen båtplasser i Langesund som er ledige, nærmeste blir salen båthavn men der må man kjøpe for 10 år og jeg vil egentlig kjøpe en båtplass i skjelsvik båthavn siden det er mest lønnsomt om jeg får en plass da plassen mister ikke verdi og kostnaden per år er liten og de har eventuelt boblehavn om vintern dersom man skal bruke båten da, men leste at vinteropplag forhindrer plastpest.

 

På Stathelle Marina skal det egentlig vel være isfritt også siden det er saltvann men får sjekke da, ellers så må båten komme på noe måte til kranen for å komme i opplag da for poenget er å slippe lastebil da det er veldig lite lønnsomt. Men kanskje det er noe i Skien ved elva da.

 

Takk for ideer til opplag skal prøve å finne ut av noe som er bra for båten og veldig lettvindt å bruke hvert år :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...