Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

PRM Step Drive 2-trinns gir for Volvo Penta 290 drev. Raskt opp i plan, lavere dorgefart osv.

 

 

https://www.facebook.com/pg/ivssmarine/photos/?tab=album&album_id=372811259410695

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Takk for linkene var mye nyttig info der, men det fremgår da fra det som står der at det er slik at drevet blir belastet mer ved halvplaning. Men det stod ikke så mye om hvor farlig det er for drevet da.

 

 Skal du ha det inn med teeskje? ;) Det står: " Her kommer noen enkle tips for å redusere slitasje og belastning på drevet.."

Vil du det skal stå hvor mange timer og minutter du kan kjøre i halvplan før det dæver?

Ingen kan gi deg eksakte svar på det, men det sier seg selv at det ikke er gunstig å ligge i halvplan, hvordan du vil tolke tipsene og behandle ditt drev er opp til deg.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Inn med teskje blir alltid best når man ikke kan så mye spesielt når noen tidligere i tråden påstod det bare blir høyere forbruk men ikke så farlig med halvplan. Altså med andre ord ble båten feilbrukt av han jeg kjøpte den fra når han kjørte den i 13-14 knop og den bør kjøres i max 8 knop dersom den ikke klarer å komme opp i helplan med ting og tang groende under båten. Hvis jeg har forstått det korrekt.

 

Ellers så er spørsmålet om det samme gjelder for fast aksel eller er det bare drev som ikke tåler halvplan?

Link to post
Share on other sites

Tror du tar dette litt for bokstavelig.

 

Halvplan gir høyre belastning, som øker slitasjen. Men det betyr ikke at motor/drev blir ødelagt av et par turer. Dette er motorer/drev som er bygget for å tåle flere tusen timers drift.

 

Men, på den første turen, kan det være en god ide å unngå å kjøre i den mest ugunstige farten i lang tid, rett og slett fordi du ikke kjenner tilstand på motor, drev, filtre eller diesel.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare økonomi og slitasje på drev som gjør at du bør unngå halvplan. Å kjøre en stor båt i halvplanende hastighet er nærmest terror mot omgivelsene, enten det er folk i småbåter, joller, kajakker, osv eller folk på land som nyter strandkosen. I halvplan drar du opp store hekksjøer som går langt og kan gjøre skade. Da er det bedre å kjøre båten opp i plan - eller å kose seg på sjøen i dorgefart.

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Altså med andre ord ble båten feilbrukt av han jeg kjøpte den fra når han kjørte den i 13-14 knop og den bør kjøres i max 8 knop dersom den ikke klarer å komme opp i helplan...

 

 

Når du blir overrasket av dårlig vær, får du nok oppleve at 10-15 knop kan være den mest behagelige farten for å komme deg videre.

 

Gratulerer med båtkjøpet. Håper du blir veldig lykkelig! :wink:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Taffelman: Jo mer de varer jo bedre da, ikke noe poeng å forkorte levetiden, med mindre man må som navid skrev.

 

@Førstefender: Altså det blir samme problemstilling engang i fremtiden med en Princess 435 men der tar ikke motor/aksling skade i hvert fall av halvplan kun enda mer drivstofforbruk :lol:

 

@Goodwill: I langesund/brevik fjorden kjører det lasteskip på midten ingen båt som jeg har sett (den gangen jeg hadde snekka) har klart å skape like store bølger men da var de bare morro (for meg da) når man visste de er ufarlig og at det ikke kommer flere. Men selvfølgelig hvis det finnes kajakker & joller og noen kjører svær båt rett ved siden av dem og spruter dem ned med vilje så er det lite pent gjort. Skal uansett unngå halvplaning selv om det er vinterstomt på fjorden vil helst at drevet skal leve så lenge som mulig. Morsommere å spare kapital til Princess 435 enn å forbruke kapital på nytt drev :lol:

 

@alphaman: Skal hente den sammen med den gode hjelper så finner ut av det i morra, men båten skal frem til skjelsvik båthavn og ikke til stathelle marina dersom du skulle hente flagget :lol: Har snakket per telefon med skjelsvik sin styreformann som fortalte at det bare er å fortøye og at de har ledig plass i opplag og trolig båtplass som kan kjøpes for evig og alltid til våren (da betaler under halvparten per år som vedlikehold enn hvis man leier). Venter fortsatt på en bekreftende mail fra styreformannen om alt sammen, men båten skal i hvert fall dit på lørdag. Blir nok ikke noe video livestream (er nok dårlig med wifi på havet :lol: ) men skal ta noen del dårlige mobil bilder og kanskje en liten youtube opplastbar film.  

 

@navid: Hvis man blir overrasket av dårlig vær så stikker man vel av så fort som mulig så da halvplaner man vel om man må og håper drevet ikke dævver akkurat da, men planlagt tur blir jo feil å kjøre i slitasjehastighet da. Takk for gratulasjoner, føler meg allerede lykkelig med å ha kjøpt fin overgangsbåt til en gledelig pris. Neste håp er at den lever pent uten at for mange ting dævver de neste åra imens jeg skaffer meg erfaring og sparer opp til Princess 435 med veldlikeholds & drivstoff budsjett

Link to post
Share on other sites

Der nevnte du Princess 435 tre ganger i samme innlegg. Du må ikke drømme deg helt bort i den nå når du har Alicraft  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Man drømmer seg alltid bort inntil man har kommet til "veiens ende" hvor man er i besittelse av drømmen men er den litt gammel da er det bare noe nyere å kjøpe (som med feriebilen i mitt tilfelle). Har man ikke noe å drømme om så mister man nærmest motivasjonen til å gjøre 110 % jobb på jobben, til å komme seg opp og frem og ikke bli sløv. Er jo motiverende og bra for alle livsområder inklusive resultat man presterer på jobben hvis man drømmer, eller det er det jeg tror da :lol: Andre mennesker som drømmer går kanskje i banken og ender opp med uregjerlig lån istedet for å bli motivert til bedre finansielle resultater  :lol: Alle er forskjellig. 

 

Nå skal jeg i hvert fall skaffe så mye erfaring som mulig i Alicraften samtidig spare meg opp som er planen. Ellers liker jeg å spørre når det er så mange som svarer så vet jeg ting for fremtiden allerede :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan drømme om en slik motor i Alicraften, og toppfart godt over 30 knop. Marsjfart 26-28 knop.

Yanmar 8LV-370 V8 4,5 liter 370 hk lettvektsdiesel.

5 års garanti mot dævving  :smiley:

 

bilde

 

Nei du trenger ikke to  :giggle:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Det dreper fiskesnellene og dakron senene også, har opplevd i Langesund når jeg fiska fra land at noen båter kjørte plutselig veldig nærme land og "bet på sluken" :lol: Dobbel grunn til å passe på ved dorging/trolling når jeg skal forsøke dette som en for meg ny fiskemetode som hittil kun har pilket etter fisken og til å ikke kjøre foran nesa på noen som ikke er så heldig å ha en båt og fisker fra land.

 

Raske girskift altså båten bør være litt i nøytral posisjon før man f.eks begynner å bremse med akterover girskift og gass ?

 

@Teerex: Det kan man også altså drømme om mer fart (og høyere forbruk trolig) og en jobb som jeg ikke har kunnskaper til å gjennomføre (skifte motor) eller sage høl for en ekstra VP motor og flytte den nåværende. Men jeg drømmer fortsatt om mer størrelse på båten da :lol:. Når jeg var og kjøpte Alicraften så jeg en så stor og vakker Nord West at jeg måtte ta et dårlig bilde av den. Så blir nok ikke helfornøyd før noe i den stil står i "båsen" så får man se da om ikke forbruket dreper alle drømmer om enda større motor i en "stor nok" båt. Man skal jo kjøre den ikke bare beundre hvor pent den tar seg ut i båthavna med alle de "små" båtene som kontrast :lol:

 

Med Alicraften er utfordringen stor nok foreløpig å finne ut av det elektriske og fikse det til våren, samt å få til riktig vedlikehold på nåværende drev og motor. Å legge inn ekstra motor eller bytte ut den som er der nå (ikke noe vits da den er jo god og fungerende enda) er ikke der mine "skills" er enda :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida hadde ikke tenkt at du skulle gjøre jobben alene  :smiley:

Ekstra motor er bare ekstra trøbbel. Bedre med en ny sterk sak som får god plass nedi der, sammen med alt fiskeutstyret.

Moro å kjøre fra de andre med gammal cabincruiser  :giggle:

Husk du får jo litt penger for den gamle også motoren også.

I 2014 måtte du ha betalt over kr 70.000 bare i hestekraftavgift på den Yanmar-motoren, som jo nå er fjernet heldigvis takket være vår eminente regjering  :smiley:

 

Størrelsen er nok helt grei på den Alicraften. Om du dobler eller tredobler vekta så dobler/tredobler du så mye annet også, som har med kostnader og gjøre.

Forbruket pr. nautisk mil er jo det avgjørende. Det blir ikke noen dramatisk økning om du øker marsjfarta med 8-10 knop med en slik motor, så lenge båten er glatt og fin under.

Mange slike tyngre helplanende båter går lettere i vannet når de kommer over 24-25 knop.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når man spør seg rundt om båtspørsmål, så får man ofte like mange forskjellige svar som antallet mennesker man spør. Det er nok derfor mange sier du ikke bør ta ting så bokstavelig. Ta med deg alle rådene, putt dem i gryta di, og peil deg ut din egen mening etterhvert som du får egne erfaringer.

 

Angående påkjenning på drev i halvplan så er det nok litt i forhold til hvor mye du gir på. Hvis du oppnår halvplan med f.eks halv gass, så er nok påkjenningen på drevet mye høyere på full gass, selvom du da ligger helt i plan. Jeg har aldri hørt at halvplankjøring har vært grunn for drevras.

 

Jeg gleder meg til du får hentet den, det blir nok mer konkrete både spørsmål og svar da. Så vidt jeg har skjønt så vet du vel ikke engang om du har drev eller aksling ennå...? :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Med jobben tatt hos en firma og ikke bekjent mekaniker på oppdrag pluss kostnaden av en ny motor så hadde man vært oppe i en kostnad som hadde ført til at "barndomsdrømmen" om flybridge Princess hadde ikke blitt realisert før om 20 år :lol: elns. Skal nok ta vare på Alicraften som den er foreløpig blir nok ikke ny motor med mindre den som er oppi sier takk for seg noe den forhåpentligvis ikke gjør da.

 

Størrelsen er perfekt til "fiskecruiser", men når jeg skaffer meg mer båterfaring så er det barndomsdrømmen om flybridge båt og den voksende fremtidige drømmen om å "krysse havet" og dra på tur langs Danmark/Sverige, Tyskland og helt ned til Polen som står for tur. Så en eller annen gang skal det blir drømmebåt som er utsatt for å ikke gå på en smell både kunnskapsmessig og økonomisk (og så ikke båthavna og andre båteiere går på en smell hvis jeg feilet med en flybridge båt og forsikringa kalte det hendig uhell :lol: ) derfor er Alicraften helt perfekt til "fiskecruiser" og overgangsbåt.

 

@Bertramsen: Mange av spørsmålene blir nok besvart i praksis på lørdag. Får jo også med på turen en god hjelper som vil trolig kunne i praksis oppklare mye jeg lurer på også en kontakt til mekaniker som har tid til våren for vedlikeholds oppdrag og som har tid til å lære bort ting imens han hjelper så da blir enda mer ting oppklart.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

32 knop med fast aksling, Yanmar 8LV-370 diesel (men hvor får folk tak i så dårlige kameraer i 2017, evt. holder kameraet feil vei... jaja :saint:  )

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Var da veldig forskjellig lyd på disse to videone på første videoen hørtes det ut som om det var skikkelig diger motor, på den andre var lyden ikke like rå men det ser ut som det gir bra fart.

 

Uansett fremtidig drøm og plan er en Princess 435 engang i fremtiden. Men før den tid så skal jeg kose meg så meget som mulig med Alicraften samt samle så mange erfaringer og skills som mulig uten å gå til det skritt å ombygge båten med mindre det blir nødvendig noe jeg håper det ikke blir og at motorn lever fint i min brukstid. 

 

I morgen blir en gledelig første tur Sandefjord til Skjelsvik båthavn.

Link to post
Share on other sites

Motorlokket er jo lukket på den første videoen, det betyr jo mye siden lokket er lydisolert. Og det er dessuten filmet med forskjellige kameraer virker det som.

 

Et stykke ut i snuttene blir lyden ganske lik, men naturligvis forskjellig i styrke.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi drukna :lol: 

 

Neida, alt gikk greit den fantastiske hjelpern hjalp godt til med innmanøvrering på båtplass og isbrytning for å komme i havn så det gikk greit, men jeg fant ut senere ved ny parkering ved Stathelle marina på et strømutsatt plass at det ikke er bare bare å få parkert selv om båten er manøvrabel og stopper når man vil i motsetning til den mini-snekka jeg hadde for 15 år siden. Ellers fortalte han at alt med motor og drev er veldig bra og Alicraften imponerte virkelig med å lett komme opp i plan til tross for at flapsene ikke fungerte grunnet elektrisk kødd. I rolig vann gikk den nesten 20 knop i marsjfart turtall selv med groende ting og tang under ellers gikk pent rund den bøya utenfor Stavern (så man slapp å komme gjennom det stedet med mange grunner) og opplevdes stødig og koselig selv med bølger på over 50 centimeter fra siden. Jeg fant også ut at de bølgene jeg i snekka trodde var 1 meter de er 50 centimeter oppå gammel sjø (gamle dønninger) og derfor ser det ut som større. Uansett Alicraften lekte seg med dette så det lover bra for fisketurer i fremtiden, den gode hjelpern fortalte også at båten virker veldig stødig i sjø.

 

Det elektriske er selvfølgelig tull med men fikk kontakt til mekaniker som kan alt og vil ha tid til å hjelpe, men problemet er at jeg må finne båtplass hvor man kan ta båten på land. Stathelle Marina er helt fullt og med skjelsvik ble det en lenger historie. Havna ønsket ikke å bli gjenforent med båten, i hvert fall ikke om vintern :lol: Da vi kom frem etter å ha brutt gjennom isen utenfor så ringte jeg styreformannen om det er mulig å parkere der båter løftes opp så motor kunne fylles med anti-frost veske (det viste seg for øvrig at pga. inntak dypt nede så må båten tas ut snarest da dette går ikke imens den er i vannet). Da spurte han hvor lenge den skal stå der så sa jeg at det er til de kan ta den opp for han fortalte at den kan tas opp på torsdag, men han sa at det er mekanikern som gjør dette og da måtte jeg ringe mekanikern som hele båthistorien startet ifra. Men han fortalte at trucken fungerer ikke om vintern da det er farlig å prøve å ta opp båten med truck om vintern og at man må bestille kran ellers fikk jeg beskjed at det trolig ikke er plasser på land engang.

Deretter ble styreformann ringt opp igjen og snakket både med meg og med den gode hjelpern og det viste seg at man ikke kan ta opp båten der likevel så vil måtte finne en annen havn, heldigvis gikk det greit å parkere hos Stathelle da jeg fikk beskjed om dette tidligere. Men der kan jeg ikke ta opp båten imens jeg må ta den opp så skal ringe Sildeberget og en annen plass med et navn på W litt enda litt lenger oppe. Må i hvert fall finne en havn. Dagens moral: det er ikke enkelt å parkere med sterk strøm på skrå i vannet, med en Princess hadde det blitt katastrofe i hvert fall uten den gode hjelpern.

Ellers så kommer bilder etterhvert som jeg får de på dataen, det kommer også filmsnutter av turen som var flott. Nå må bare båten finne seg en hjemhavn med lagringsmulighet på land.

Link to post
Share on other sites

@Allan E: Utifra det vi fant ut så er det ikke mulig å ha båten på vannet om vintern med mindre man får en mekaniker til å fikse utvendig stenging av vanntilførsel i drevet. Ellers så kan dette fryse og sprenge om det blir skikkelig kulde noen dager på rad. Det var det den gode hjelperen fortalte men han sa at mekanikern han kjenner kan fikse det med sånn stenge mulighet ellers så er inntaket altfor langt under vann når båten står på vannet.

 

Så den må på land i hvert fall i denne sesongen. Skal ringe Sildeberget og finne ut av om de også selger båtplasser som Skjelsvik og hva man må betale for vedlikeholdt av eget båtplass per år. Det er også noe på W nærme der. Egentlig etter å ha kjørt til Skjesvik i dag så tror jeg det nesten er nærmere fra Sildeberget til havet enn fra Skjelsvik. Uansett godt at jeg ikke fikk beskjed på mandag at skjelsvik ikke kan ta opp båten for da hadde jeg ikke kunnet få den ut derfra uansett om den isen ble tykkere. Så jeg vet ikke hva som hadde skjedd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...