Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

En ting jeg erfarer med LFP, er at det kan være godt med den høye spenningen. Vi har en fryseboks/kjøleboks på fly. Denne er koblet inn på ledningsnett som ligger frem til instrumenter. Størrelsen på disse kablene kunne vert tykkere, men for 30 år siden var vel ikke behovet der. Så når jeg kom et stykke ned på gel banken, og spenningen ble lavere, da skulle det ikke så mye bruk til, før spenningen her oppe ble for lav, og boksen ikke ville gå. Men etter jeg har lagt til 200amp LFP så har jeg så god spenning på hele anlegget, at problemet er borte.

Link to post
Share on other sites

Prisen vil nok falle, men jeg tror også at endel av styringen man har i elbiler blir kopiert til båter.  Lithium lagres best når de ikke er fulladet, i motsetning til bly. Båtliv handler om 95% lagring.  I elbiler er det vanlig å stille inn hvor mange prosent man ønsker at batteribanken skal være ladet. 40-60% er visstnok ideelt ved lagring, mens 20-80% er ideelt for bruk om man ønsker lang levetid . På elbilen min har jeg 70% som standard fyllingsgrad, og kan med timer eller tlf. be den om å øke til feks. 100% ved behov.  Levetiden er sikkert god uansett, men jeg tror nok den gode gamle 3 trinns laderen må gi stafettpinnen videre til ladere som har display med mulighet for timerstyring og ønsket fylleprosent. Selvfølgelig med wifi styring. Tipper det skjer mye med både ladere og batterier i årene som kommer. Elbil erfaringene blir nok overført til flere bransjer enn bil. Fremtiden er nok lithium, men jeg synest det blir for tungvint å måtte balansere mellom varme dynamoer og andre batterier som er av bly typen som også skal lades. Håper det kommer en slags power modul etterhvert, hvor landstrøm,generator,solcelle, og dynamo kobles inn, batteribanker kobles til, og 12v forbruk og 230V inverter/generator/landstrøm kan hentes ut. Denne power modulen bør man kunne programmere med pc, slik at alt som kobles til behandles innenfor produsentenes anbefalinger, enten det gjelder ladestrøm,spenning, eller forbruk. Det er nok noen år frem om det i det hele tatt blir slik.....men inntil noe nytt skjer blir det bly....tror jeg. (må alltid ta litt forbehold.)

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok ikke så mye teknikk i elbiler som går desidert til lading.
Slik eier verken dynamo eller annet, men i grunn også bare akkumulatorer
og BMS pluss lader som håndterer batteriene.

Alt annet er jo i grunn bare forbrukere.

"Vidundermaskinen" som så skal ordne/sentralisere lading og utlading finnes også allerede.

Man trenger jo f.eks. bare å kjøpe.. en av de bedre kombi-ladere med integrert inverter.

Buss-systemet inne der kan jo styre det meste som er ønsket her.
Dynamo, regulator og to relé kjøpes.. i tillegg, så har man alt en trenger.

 

Og ønsker man ikke det, men alt sammen i en blokk, da kan man kjøpe.. styringer
som henter alt sammen på bare en skjerm.

Slik finnes også.

 

Utfordringen er jo ikke at dette ikke finnes, eller at Litium er komplisert å håndtere,

men heller at mange drømmer om en billig.. løsning som kanskje i tillegg fjerner alt egen innsats.
 

Men dette kommer nok ikke før hele verden er helt mettet med både

Litium eller liknende batterier og selvstyrte biler / båter og andre kjøretøy.


Hvorfor skulle industrien og aksjonerer gjøre noe dugnad, når de har inntjening  av penge som oppgave?

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

De etablerte aktørene kommer nok ikke til å stå for noen revolusjon, nei, men ikke umulig at noe lignende ala Tesla kan skje også innenfor båtindustrien. 

Feks er det ikke umulig at en av el-motor-produsentene, hjulpet av reguleringer og susidier fra myndighetene, kommer med komplette løsninger som også er mer økonomisk akseptable enn de er nå

Link to post
Share on other sites

Idag er det dyre løsninger, og det kreves relativt mye innsats for å få på plass. Jeg har en av disse kombi inverterene, fra victron. Den kan også lade lithium, og gjør mye av det jeg beskriver, men ikke alt. Systemet kan bygges videre modul for modul.  Jeg tror at om 5 års tid er lithium standard, og «internet of things» har kommet for fullt i utstyrslisten på nye båter.  Folk liker å ha kontroll på unødvendigheter, og prisene synker. Alt handler om penger, og de leverandørene som raskest får til rimelige brukervennlige løsninger kan gjøre det bra. Bilbransjen er utvilsomt lithium lokomotivet, for det er her milliardene brukes på batteriforskning. Styresystemene handler mest om brukervennlighet, men også om økt sikkerhet. På en elbil er det en ladeboks på veggen, eller en ladeklump på ledningen. Ett styresignal fra bilen sørger for at ladespenningen kuttes utenfor bilen ved feil på batteri/lader. Mange tror boksen er en lader, men inni sitter det kun en kontaktor og litt elektronikk. I båter har man gjerne bare BMS inni batteriet, og om man da benytter en gammel dynamo eller uintelligent lader, så vil jeg påstå at man ligger ett lite hakk bak bilbransjen, da man må stole 100% på batteriet. Men.....det jeg sier er egentlig bare at når samlebåndet for fullt vendes mot båt og fritid, så vil det nok komme utstyr som gjør at ting forenkles, slik at man slipper milevis med poster på BP.....En intelligent og programmerbar boks hvor dynamo,batterier,landstrøm,solcelle kobles inn, ville vært en slik forenkling. Jeg tror victron er på sporet.....Selvsagt er dette synsing i glasskula, men de fleste som tipper at utviklingen går fremover får gjerne rett i at noe skjer....om ikke i hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Maika said:

Jeg må ha nye batterier til neste sesong, og regner med at jeg kjøper bly. Ikke fordi jeg syns lithium er urimelig dyrt ift fordelene det vil gi meg, men fordi jeg regner med at prisen vil falle mye de neste årene. 

Der er jeg enig med deg! Byttet til nye bly for 4 tusen. Å bytte til Li ville kostet ca 30 tusen. Ligg litt arbeid i å spare strøm samt lade bedre. Bytt til LED pærer om du ikke allerede har byttet. Bytter nok til Li når teknologien er moden og rimelig.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror lithium først konkurrerer ut er generatorer i mindre båter. Kan man lagre feks. 10kw/h tilgjengelig 230V, og i tillegg kan få ett lett og enkelt system å montere og vedlikeholde, så tror jeg flere vil legge 50-150 000 i slikt utstyr, spesielt i nye båter.  Teknologien er der, men det tar nok noen år før mange båtfolk finner prisene og løsningene fristende. Første mål bør være å på en støyfri og vedlikeholdsvennlig måte kunne tilby energi til dem som kunne valgt en liten generator.  Den største utviklingen innen strøm ombord blant båtfolk flest har til nå vært led pæren.....De neste 10 årene vil det nok skje en liten revolusjon som tar mange båtfolk fra parafinlampe og til moderne hytte på sjøen. Folk med 35 fot + vil om noen år dra på helgetur med berederen tilkoblet inverteren hele helgen, og 230V i stikkontaktene til små elektrisk utstyr. Det handler om å være tidlig ute og se ett behov. Båtbransjen konkurrerer med hytter og bobiler, det nytter ikke å sove nå.  Lithium er kanskje løsningsordet for båtbransjen, men ikke fordi det er rimeligere enn blybatterier og 3 trinns ladere. 

Link to post
Share on other sites

Lithium-ion slik vi kjenner det i dag kan snart være gårsdagens batteriteknologi.

https://www.tek.no/artikler/fremtidens-batteriteknologi-kan-vaere-funnet/250608

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det diskuteres litt i ulike forum hvorvidt Lithium batterier kan monteres "liggende" eller "stående" (vertikalt eller horisontalt), bl.a her; http://forums.aeva.asn.au/viewtopic.php?title=lfp-battery-mounting-orientation&t=3854

 

Noen som har synspunkter på dette? Vurderer å legge mitt batteri på siden, men usikker på om det er å anbefale?

Link to post
Share on other sites

vanskelig spørsmål, det vanskeligste er kanskje å definere hva "for varm" innebærer. Enkelte mener åpenbart at dynamoer tåler masse, mens andre anbefaler at man unngår temperaturer over 105-110 grader. Jeg har også 300ah batteri, og det tar ikke lang tid før min dynamo reguleres ned grunnet at temp når 108 grader. Vurderer å tillate noe høyere temperatur, men er usikker på hvor høyt jeg bør gå.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 17 minutter siden:

vanskelig spørsmål, det vanskeligste er kanskje å definere hva "for varm" innebærer. Enkelte mener åpenbart at dynamoer tåler masse, mens andre anbefaler at man unngår temperaturer over 105-110 grader. Jeg har også 300ah batteri, og det tar ikke lang tid før min dynamo reguleres ned grunnet at temp når 108 grader. Vurderer å tillate noe høyere temperatur, men er usikker på hvor høyt jeg bør gå.

 

Hvor mye klarer dynamoen å dytte inn på batteribanken når den er regulert ned? Hvis den uansett leverer nok (for din situasjons definisjon av «nok») så er det jo ikke noe problem. Uansett er det greit å ikke kjøre dynamoen for varm, og heller være på den sikre siden.

 

Jeg mistenker at jeg lokkes over til LiFePo4 neste gang banken må byttes, men det blir uansett et spørsmål om økonomi og tilgjengelige midler. Blir det LiFePo4 må jeg gå over hele el-løsningen, og det kan koste

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

har ikke noen gode tall for dette dessverre, regulatoren står inne i motorrommet og det litt tungt å lese av denne. Jeg har også foreløpig en nedregulering i innstillingene av belt load manager. Et annet faktum er jo at jeg etter overgang til LFP sjelden har lite strøm på batteriet, så strømmangel er ikke noe tema ved vanlig båtbruk som for meg består av onsdagsregattaer og helgeturer. Tenker å bruke mer tid på tilpasning i ferien 2018 :-)

 

 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Bruker 1-1,5 timer på å lade 300Ah batteriet til fullt med dynamo ligger da på ca. 14,1-2V (115A/ 14Vdynamo, har koblet den gule ledningen fra regulator til dynamo bak hovedstrømsbryteren). Dynamoen kan gå god og varm på den tiden, men skulle tro at det ikke skulle være noe problem for dynamoen da  den er designet for å kunne gi 115A?

 

 Med land-lading går det inn med ca.71Amp (lest av med bluetooth koblingen til batteri), har ikke sjekket med dynamo i marsfart,men går ut fra at den gir tett oppunder max strøm ihht. til spenningen.

 

Kontaktet scanbatt ang. hvor viktig det var å oppnå max spenning på 14,4-14-6V. Dette var kun viktig for å få maks strøm inn på batteri, så lavere spenning gir ingen skade på batteri,som tidligere nevnt i tråden.

 

Er hittil meget fornøyd med litium :) lades veldig fort opp og all pes med å passe på spenninga er en sagablott, er man tom gir 20 min motorgange på tomgang nok strøm til å ligge et døgn til i forhold til mitt forbruk.

Link to post
Share on other sites

mange som mener at en dynamo ikke vil overleve å gå konstant på maks ytelse. Det er grunnen til at jeg har regulert min ned, og jeg tar nå maks ut ca 105a (125a dynamo). Så reduseres uttaket når den blir varm. Har satt på ekstra lufting som blåser på dynamoen, og også fjernet en dekkplate som skjermer drivremmene på forsiden av motoren for å bedre luftingen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har i over 10 år hatt volvo sin originale 115A dynamo og blybatterier. Den har max. notering på 127A, og har gjerne levert over 115A i bulk i starten. Når motor er varm så leverer dynamo  ca. 90-95A om den fortsatt er i bulk. Har alltid tenkt at det er varmen i dynamoen som får den ned i ytelse. Nå har jeg ganske store AGM batterier og kraftige kabler, men erfarer dere med lithium og original dynamo fra volvo at den leverer mer enn min dynamo med AGM den første timen?  Og i såfall, ca. hvor mange Ah klarer dere å fylle på lithium med volvos 115A dynamo og original regulator på en time?  Hva er max strøm, og hvor stor bank med lithium snakker vi om da? 

Link to post
Share on other sites

Seilars på mitt 300Ah er 150A maks ihht til Bms. Batteriet tar i mot det det kan få til det er fullt. Hva det får av 115A dynamoen kan jeg komme tilbake til så fort balja er på vannet igjen. Da kan jeg se hva som går inn på bluetooth funksjonen, så får vi det eksakt i forhold til et par turtall å gå ut ifra.

 

Da høres det ut som om dynamoen kommer til å takle de helt greit ihht til hva du lader.

Har vurdert å legge sensekabelen "nærmere" dynamo for å få ned spenningen litt for å spare dynamoen.

 

 

Link to post
Share on other sites

115A VP dynamoen er oppgitt til å yte inntil 1630 Watt. Det er ca. 115A ved 14.2V (som er regulatorspenningen).  Lader man sultne batterier som tar til seg strømmen ved en lavere spenning enn 14.2V så kan dynamoen yte flere A.  Dette kan man grovregne på ved å utnytte Ohm's lov (strøm = effekt/spenning).

 

Det ble nevnt tidligere at LFP batterier holder høyere spenning enn blybatterier.  Det betyr at LFP batteriene inneholder noe mer energi enn et tilsvarende (samme antall Ah) blybatteri.  På detaljnivå så kan man derfor si at man får ørlite grann mer energi ut av en Ah fra et LFP batteri enn et blybatteri.  Det er i praksis så lite at det kun er av akademisk interesse, men når man først er inne på det...


LFP batterier løftes raskt opp til en ladespenning rundt 13.5V selv når de er bortimot tomme.  AGM batterier som er veldig godt nedtappet kan derimot ta til seg mer enn tilsvarende LFP ved lavere spenninger enn 13.5V.  Regner man med utgangspunkt i at dynamoen produserer effekt (W) istedenfor strøm (A) så vil man se at det kan være mulig å oppnå noe høyere ladestrøm med AGM batterier enn LFP batterier. Men det betyr altså ikke at dynamoen putter mer energi inn i et AGM batteri enn et LFP batteri, bare at energien(effekten) leveres ved en lavere spenning.


Jeg fikk målt litt dynamotemp. på min 115A VP dynamo i høst (D2-40/Bav. 39CR).  Med standard ladesystem frem til én meter fra batteriene så tar mine 360Ah LFP til seg ca. 75A ved ca. 13.5V.  Tar jeg hensyn til et grovt spenningsfall (som stjeler effekt) i både det verftsmonterte opplegget og mitt eget så jobber dynamoen da med 70-75% av full effekt (tilbake til å regne med W istedenfor A).  Hadde jeg hatt minimalt med spenningsfall i kabler, dioder, sikringer o.a. så kunne dynamoen ladet med ytterligere 10A og allikevel hatt samme belastning og temperatur.  Uansett, med den belastningen så stabiliserte dynamotemperaturen seg på 130 grader, målt utvendig på statoren.  Turtallet hadde tilsynelatende lite å si for temperaturen på denne dynamoen. 

 

Én ting jeg la merke til, var at temperaturen på B+ utgangen (til batteri/diode) stabiliserte seg under 90 grader, og det kan være noe å tenke på ift. hvor man evt. monterer temp. sensor på denne dynamoen.


Temperaturen påvirker levetiden til isolasjonen i viklingene (googler man søkebegrepet "Nema insulation class" så finner man en god del info om emnet).  Høy temperatur reduserer levetiden til denne isolasjonen, og dermed hele dynamoen, sakte men sikkert.  Andre ting kan også gå i filler, men når det gjelder disse viklingene så er det godt definerte standarder for hvordan levetiden skal utvikle seg.  Bare man vet hvilken standard som er fulgt for sin dynamo, for det er flere å velge mellom...  Dette vet jeg dessverre ikke nok om, men vil uansett si følgende:

  • En god dynamo har normalt en designet levetid som kan ligge i området 20-30 tusen driftstimer.
  • For hver 10 grader som dynamoen "varmes" utover det som er forutsatt, så halveres den forventede levetiden.

Så kan man jo begynne å leke med kalkulatoren på en lørdag kveld.  Hvis produsenten har forutsatt maks 100 grader på statoren og 30 tusen timer levetid så kan jeg halvere forventet levetid tre ganger med mine 130 grader (3 x 10 grader for høy temp).  Kalkulatoren sier da 3750 timer driftstid.  Dette blir selvsagt veldig grovt og uvitenskapelig beregnet, men det gir uansett en pekepinn.  Tar jeg hensyn til at dynamoen av og til får seg noen rolige timer så kan jeg altså regne med å måtte bytte dynamo etter en fire-fem tusen driftstimer sånn som ting er nå.  Med mitt bruksmønster, et par hunder motortimer pr. år, så vil det ta et par tiår å komme dit.  Jeg er litt mindre bekymret for dynamotemperaturen nå enn jeg var på begynnelsen av året, men ønsker heller ikke å tyne dynamoen noe mer enn jeg gjør nå.  Og jeg vil anbefale de som presser dynamoen sin til å gjøre noen temperaturmålinger for å få en pekepinn på hvordan det ligger an i egen båt.  Det kan enkelt gjøres med et IR termometer som man finner til noen hundrelapper på eBay o.l.


@Seilars det er normalt at dynamoen mister effekt når den blir varm, sånn jeg har forstått det fordi motstanden i kobberviklingene øker med temperaturen.  Og det påvirker effektiviteten til dynamoen.  Og så har denne VP dynamoen visstnok et vern mot for høy temperatur, som gjør at dynamoen senker ladespenningen når det blir for varmt.  Kan det være at dette vernet slår inn hos deg tro? 

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med konkrete observasjoner av maks ladestrøm, men på side 8 i denne tråden så eksperimenterte jeg litt med lademottakeligheten for LFP celler.  Ved 14.2V ladespenning så tok disse cellene til seg ca. 0.9C.  Dvs. et 100Ah batteri ville ta til seg 90A ladestrøm ved 14.2V som denne dynamoen regulerer til.  Et 130Ah LFP batteri vil være i stand til å "sluke" det som dynamoen kan gi, om ladesystemet er tilstrekkelig dimensjonert.  Så kan man sikkert regne noen marginer begge veier, men det er en pekepinn på hvor stort/lite LFP batteri som skal til for å utnytte denne dynamoen til det fulle.  Men på den annen side, når man da sammenligner med mine egne tall for egen batteribank så forstår man raskt at det ikke bare er dynamoen og batteriene det kommer an på, men også det som ligger imellom...

 

 

"Mathilde" skrev for 15 timer siden:

Det diskuteres litt i ulike forum hvorvidt Lithium batterier kan monteres "liggende" eller "stående" (vertikalt eller horisontalt), bl.a her; http://forums.aeva.asn.au/viewtopic.php?title=lfp-battery-mounting-orientation&t=3854

 

Noen som har synspunkter på dette? Vurderer å legge mitt batteri på siden, men usikker på om det er å anbefale?

 

Hvis du har batterier som er bygget av s.k. sylindriske celler (eks. Makspower) så kan du montere som du vil.  Disse cellene (lommelyktbatterier som noen kaller de), bryr seg ikke.  Har du derimot batterier som er bygget av s.k. prismatiske celler (eks. Skanbatt) så følg produsentens/leverandørens råd.  Disse cellene har en innebygd sikkerhetsventil som, hvis ikke annet er angitt, normalt bør peke oppover.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 8 timer siden:

115A VP dynamoen er oppgitt til å yte inntil 1630 Watt. Det er ca. 115A ved 14.2V (som er regulatorspenningen).  Lader man sultne batterier som tar til seg strømmen ved en lavere spenning enn 14.2V så kan dynamoen yte flere A.  Dette kan man grovregne på ved å utnytte Ohm's lov (strøm = effekt/spenning).

 

 


@Seilars det er normalt at dynamoen mister effekt når den blir varm, sånn jeg har forstått det fordi motstanden i kobberviklingene øker med temperaturen.  Og det påvirker effektiviteten til dynamoen.  Og så har denne VP dynamoen visstnok et vern mot for høy temperatur, som gjør at dynamoen senker ladespenningen når det blir for varmt.  Kan det være at dette vernet slår inn hos deg tro? 

 

 

 

 

 

 

 

Tviler på at det slo  inn noe vern på den gamle 115A volvo dynamoen. Men sitter med en følelse av at den 10 år nyere 115A dynamoen jeg har nå etter motorbytte er litt mer dempet på topp effektene på ett vis. Har aldri sett mer enn 115A på denne, men med overgang fra 640Ah gel til 760Ah AGM samtidig kan det være at noe av svaret også ligger her. Ser maxpower skriver at de har målt 118A på volvo sin 115A dynamo, raskt synkende til 70-90A.  Jeg har typisk bulket 90-95Ah første timen. Etter en time begynner gjerne spenningen og fyllingsgraden å komme seg, og jeg er typisk nede i feks. 85A. Tviler på at lakken bryr seg om langtids effekten i en lystbåt, for  min båt har jo bare tilsvarende 40 døgns driftstid på 10 år. Langturseilere og charterbåter går mye mer og i varmere strøk. Min AGM bank er stor for å få effektiv lading slik at vi får seilt mer. Med typisk 228Ah bulklading i området 50-80% SOC så er ikke dette ulikt den belastningen mange gir dynamoene sine med LFP batterier på halve størrelsen av min AGM bank. Det som flere kanskje burde tenke på med LFP batterier er at de lagres best halvfulle. Har man da feks. to 300Ah LFP batterier, så kan man  ha en god gammeldags batterivelgebryter, og kun ha ett av dem på nett og under dynamo lading av gangen. Når man ikke lenger har sulfaterings problemer, så kan man gå tilbake til denne løsningen igjen uten at batteriet tar skade. Fremtiden ligger nok i LFP....eller noe slikt om man ikke trenger ballast. Har ikke studert LFP utover litt skumlesning her på bp, men med de ladestrømmene dere nevner her på 115A dynamoen, ville jeg ikke bekymret meg. 

Link to post
Share on other sites

Litt påminnelse bare, fordi jeg skrev dette flere ganger allerede.
Når "Volvo 115A" (som er en Mitsubishi 115) begynner å redusere spenningen, slik at den leverer -mindre- enn 100%,
betyr dette at regulatoren bruker -nødbremsen- fordi den -ha blitt for varm- allerede.

 

Denne dynamoen har ikke noe sensor inne i statoren, men bare en regulator som sitter i bunnen på dynamoen
og som registrer temperaturen som dannes av resultatet av temperaturen fra diodebroen, kjøleluft og

strålingsvarme av både stator og motoren (som pleier å ha sin plass noen cm utenfor dynamoen).

 

Dette betyr ikke noe annet enn at intern regulatoren har registrert sin egen temperatur, men ikke temperaturen som statoren er utsatt for.
Målinger tatt på overflaten av statorer "ser" heller ikke temperaturen inne i statoren,
som pleier å være gjerne 20°C høyere enn på overflaten ved maks kjøling.
NB: Det blir verre med vekslende belastning, f.eks. ved samtidig bruk av inverter og elektrisk kokeplate.

Måler man altså 130°C da kan det være at det finnes 150°C på statoren.
Og bare for å si også det en gang til, vi har målt opp til 167°C  ved litt over tomgang på slike dynamoer og stor AGM-bank.

Med original-regulator, vel og merke.

 

NB: Det blir ofte anbefalt å bruke IR termometer for å sjekke temperaturen på dynamoer.
Temperaturer varierer kraftig på forskjellige steder på alle dynamoer, dvs. gjerne med over 60°C hvis vi skal tro

på våre egne målinger med høy oppløsende varmebildkamera.
IR termometere anbefales altså ikke, enkelt siden man så nesten garantert måler på feil sted.
 

Ang. maksimale temperaturer.

I innleggene ovenfor finnes det noe spørsmål om man burde øke temperaturen på noe over 108°C.
Det høres ut som snakk om grunninnstilling av en MC- eller ARS-5 regulator.
Jeg fraråder dette, nettopp pga. det jeg skrev her.

Anbefalingen min er tvert imot, nemlig heller å redusere denne temperaturen til gjerne <104°C som øverste grense,
og å holde temperaturen i utgangspunktet ved ikke særlig mer enn 95°C gjennomsnittlig.

Poenget herfra er erfaringen at dynamoene fint kan brukes med høyere temperaturer,
men at tap av både levetid og pålitelighet daler for mye i forhold til den lille gevinsten målt i Watt og ladetid.

 

:newyearsign:

Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 11 timer siden:

 

Hvis du har batterier som er bygget av s.k. sylindriske celler (eks. Makspower) så kan du montere som du vil.  Disse cellene (lommelyktbatterier som noen kaller de), bryr seg ikke.  Har du derimot batterier som er bygget av s.k. prismatiske celler (eks. Skanbatt) så følg produsentens/leverandørens råd.  Disse cellene har en innebygd sikkerhetsventil som, hvis ikke annet er angitt, normalt bør peke oppover.

 

Ok, har prismatiske celler, så da får jeg la det stå "oppreist". Takk. 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

 

Poenget herfra er erfaringen at dynamoene fint kan brukes med høyere temperaturer,
men at tap av både levetid og pålitelighet daler for mye i forhold til den lille gevinsten målt i Watt og ladetid.

 

:newyearsign:

Jørg
 

 

Min 115A volvo dynamo fikk 1000 timer på 10 år før jeg byttet inn motoren, da virket den fortsatt fint, og gjør det sikkert enda. Men regner vi litt etter blir det ikke mange driftstimene i varmen. 1000 timer på 10 år gir 100 timer i året med kanskje bare 60-70 timer hvor dynamoen faktisk leverer ladestrøm.  Av disse 60-70 timene er nok sannsynligvis bare halvparten i bulk fasen. Så om temperaturen inne i dynamoen min er 150-167 grader, blir det likevel bare max. 35 timer i året med denne temperaturen ved 100 gangtimer på motor. Det er kanskje en av årsakene til at det ofte går bra likevel, tross hard belastning. Timetallet på motorene vil nok for de fleste aldri øke, men om forbruket ombord øker når mange oppdager at LFP gir effektiv lading, så vil antall timer med max temperatur ved lading øke. Da øker sikkert feilraten på både den ene og andre dynamotypen. Heldigvis finnes det dem som selger enda bedre og kraftigere saker, slik at man kan oppgradere seg ut av problemene når de kommer. ?

 

Link to post
Share on other sites

Ja, og det er nettopp det jeg snakker om, og som vi dessverre se helt annerledes. :smiley:

Du er nå en av de mange som ikke har opplevd dynamohavari, og det er bra.
Vi derimot har sett flere med havari, og da stort sett på stator og rotor.

 

Det er "bra" for oss, som selger deler og tilbehør, men dårlig for folk som får problemene når dem har minst behov.

Enkelt sagt blir det skader som egentlig er programmert og som så blir til en slags lotteri.

 

Når man snakker om noe som "kan" gå bra, men som også er kjent at det kan gå galt,

burde anbefalingen være at man fikser ting på grunnlag av erfaringer som faktisk funker, men ikke omvendt.

Og det gjelder også for alt annet enn "bare" dynamoer, spør du meg.

 

Tilbake til Mitsubishi 115, som vi snakker om, er den nok ratet til 125°C som anbefalt maksimal temperatur.
Maksimal temperatur betyr nå teknisk at man burde holde seg unna denne grensen, siden det blir destruktiv når denne overskrides.
For dynamoer ellers (les nesten "alle" seriemonterte) gjelder at de har passert alle effektive grenser når den ha blitt så varm i det hele tatt.

Siden vi ellers verken ønsker å bruke f.eks. salatolje på motoren, eller kjører uten kontroll på motortemperatur, 

ser jeg heller ikke noe grunn i det hele tatt for å diskutere om slike dynamoer eventuell, og bare med hell på sin side,
kan brukes med konstant >130°C.
Eller t.o.m. enda mer, selv når vi snakker om >160°C som ble observert med "riktig" utstyr på statoren ?

 

Denne dynamoen fighter for sitt blanke liv, hos de fleste med større batterier og ved nesten hver oppstart.
Det er alltid bare regulatoren som trekker nødbremsen, ikke glem det.

 

Som jeg ser det burde man altså ikke si at en dynamo kan "klare seg" pga.
teoretiske beregninger som ikke en gang tar høyde for lokale problemer som f.eks. utvendig påført varme.
 

Så ville jeg helst anbefale til alle som (bortsett å ha lest reklame) ikke har kontroll
at en både sjekker (riktig) og fikser problemene før den viser virkning.

For noen koster det litt arbeid og penger, mens andre klarer seg med enklere tiltak.
Uansett er det er ikke noe heksekunst og det finnes mange muligheter for å få -kontroll- på situasjonen.
 

 

Slutt for i år, videre i 2018 !   ....yeeeea   :smiley:

 

:newyearcheers:

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...