Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

@Artekno:

Ett 100Ah Skanbatt batteri blir litt lite...  BMS'en på disse batteriene tåler inntil 100A i inntil 30min. og anbefalt konstant ladestrøm er mindre enn 60A iflg. spec'en (takk @Kjellg, forresten). 

 

Uansett hvor lite strømforbruk du har, så må du dimensjonere for den dagen du har tomt batteri.  Og da kan dynamoen levere 115A og vel så det hvis du er "uheldig".  Skal ikke begynne på'n igjen med ladestrøm vs. ladespenning, men du kan havne i grenseland for hva BMS'en tåler.  Omvendt problemstilling ift. "vanlig" her altså, at dynamoen kan belaste batteriet for hardt.

 

200Ah batteriet kan bli en belastning for dynamoen igjen, så det skal ikke være så lett :smiley:

 

Jeg vil si det samme som jeg skrev til @asmang tidligere, at den beste løsningen er en ekstern regulator med strømbegrensning.  Riktig satt opp, så er det en god forsikring for dynamoen som gir både riktig og effektiv lading.  Da kan du velge så lite eller stort batteri du ønsker, og slipper problemene rundt dynamo/batteri belastning.  Du får aller størst effekt ved å oppgradere kabler/batteriskille osv. i samme slengen, men det er ingen absolutt forutsetning så lenge dimensjoneringen er ok i utgangspunktet.

 

I tillegg så vil jeg si at hvis du skal på langtur så gå for to stk batterier så du har noe redundans i systemet.  Det er jo elektronikk i disse LFP batteriene, og man ønsker absolutt ikke en "død" forbruksbank midt i Atlanteren for å si det sånn.

 

Artekno skrev for 7 timer siden:

...Så hva skjer egentlig med all Amp'en som dynamoen genererer når batteriene er fulle? I normal drift med normal batteristørrelse er det jo ingen store problemer som oppstår, med varme dynamoer etc.

Dynamoen regulerer bare spenningen (maksverdien), og ikke strømmen.  Strømmen regulerer seg selv, bare begrenset av dynamokapasiteten (temp. og turtall spiller inn).  Om batteriene er fulle, tar de ikke imot strøm, men det "tyter" heller ikke strøm ut andre steder.  Det produseres bare ikke noe.  Normal batteristørrelse med sultne blybatterier belaster ikke dynamoen på samme måte som sultne LFP.  Kan nevne at et helt tomt AGM batteri tar til seg mer strøm enn et helt tomt LFP batteri.  Det er bare det at AGM (og blybatterier generelt) mister lademottakeligheten etterhvert som batteriet fylles.  Det gjør ikke LFP.

 

Dette med at BMS kobler ut skjer bare når den oppfatter at man har overtrådt diverse spenning- /strøm- og temperatur grenseverdier.  For Skanbatt så betyr det f.eks. at man må over 15V for at BMS'en skal koble ut.  Det er altså ikke noe problem med utkobling når du lader med 14.4V, såfremt du ikke treffer noen av de andre grenseverdiene som maks ladestrøm og temperatur.  Sistnevnte tror jeg det skal en del til for å treffe.  

 

Så lenge du har et bly startbatteri tilkoblet så vil det alltid trekke noe strøm ja, selv når det er fullt. 

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev for 9 timer siden:

Det Joerg skriver er ganske interessant. Så hva skjer med batteriene i feks en motorbåt med 2x115A standard dynamoer (feks VP D4/D6 motorene har det) når man har ligget for landstrøm og batteriene er fulladede når man starter motorene og kjører i feks 3 timer?

-->

Joerg Becker skrev for 8 timer siden:

Noen få dynamoer har vern.
Men den er ikke tenkt for å kjøre "evig" med det, men for å få en sjanse for å stoppe problemet før problemet stopper en.

En god BMS kan sende signal, eller bevege et relé, for å stoppe dynamoen/ladekilden -før- den åpner kretsen. 

 

@Joerg Becker:  Her øyner jeg muligheten til å lære noe nytt.  Jeg vet at man ikke skal bryte dynamoens ladekrets mens den produserer strøm, men hva med en dynamo som ikke produserer strøm?  Vil en dynamo som ikke er tilkoblet, eller som har absolutt null strømproduksjon, ta skade av å bare snurre "på tomgang"?

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 9 timer siden:

 

I tillegg så vil jeg si at hvis du skal på langtur så gå for to stk batterier så du har noe redundans i systemet.  Det er jo elektronikk i disse LFP batteriene, og man ønsker absolutt ikke en "død" forbruksbank midt i Atlanteren for å si det sånn.

 

 

Støttes fullt ut. Skanbatt anbefaler faktisk også 2 batterier framfor bare 1. 

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 11 timer siden:

 

Nei, de innebyggede BMS har ingen ytre funksjoner. Det er vel ingen bombe. Og i de fleste sammenhenger har vi vel uansett et bly-syre startbatteri, så dynamoen vil jo ha noe å jobbe mot hvis LFP-BMS'en stenger for ladestrøm. Var det noe slikt du tenkte på?

 

Ja, egentlig er det vel det :) Rent teknisk så tenkte jeg at om du har lithium med innebygd bms, så er du nødt til å ha et annet type batteri i tillegg i tilfelle at bms slår inn og bryter ladestrømmen. 

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 9 timer siden:

 

-->

 

@Joerg Becker:  Her øyner jeg muligheten til å lære noe nytt.  Jeg vet at man ikke skal bryte dynamoens ladekrets mens den produserer strøm, men hva med en dynamo som ikke produserer strøm?  Vil en dynamo som ikke er tilkoblet, eller som har absolutt null strømproduksjon, ta skade av å bare snurre "på tomgang"?

 

Den henger jeg meg på. :smiley: @Joerg Becker hvor er du, får ikke sove før jeg har svaret. Hehehe :giggle:

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 22 timer siden:

Hvorfor LFP? Tja... Ikke nødvendigvis på grunn av prisen, for å si det sånn. Dyrt er det. Men jeg har i allefall fått med meg at det blir effektiv lading, enten det er fra solceller eller (lite) motorkjøring. Livet er nok annerledes med motorbåt, hvor 5-6 timers motorgange pr transportetappe er normal. Jeg kjører kanskje motoren i 10-15 minutter ut fra havn før jeg setter seil. Det samme ved ankomst i uthavn. Det gir ikke mye lading av et blybatteri. "Redningen" blir kanskje et nytt og stort(?...) solcellepanel på hekken, som gir overskudd hele dagen. Men om det er nok til å holde et 300Ah AGM batteri i toppform, det vet jeg ikke. Et slikt batteri veier sine 70 kilo, og det tar også plass. Så mye plass at jeg må lage til en ny løsning i et stuerom, på et ikke særlig gunstig sted i båten rent vektmessig (langt bak og ut i borde). -Hensyn som eiere av større motor- og seilbåter ikke behøver å bekymre seg for i det hele tatt.

 

 

Er fortsatt ikke overbevist om at lithium er det beste for deg. Du sier at solcellepanelet topper batteriene og at forbruket skjeldent overgår det som panelet gir. Men først tror jeg du må få oversikt over forbruket ditt. Har du forresten en god landstrømlader innstallert? Jeg tilhører nok den gruppen hvor Joerg Becker og StorStas har tilhold, altså først av alt å se på laderegimet ditt så som dynamo og kabler, før du tenker på batteriene. Med det så mener jeg at ting må ligge til rette før du setter inn lithium. Ingen vits med lithium om du ikke klarer å utnytte det. Med en god dynamo og god regulering så skal det ikke så mange minuttene til for å lade opp en bly/syre batteribank til 80-85%. Toppingen kan du ta med landstrømlader når du kommer til kai. Lithium er vel og bra men man skal ikke undervurdere standard bly batterier heller. Om du har åpne bly batterier og ellers har full kontroll så kan du justere ladespenningen et lite hakk høyere for å få raskere lading. Vet enkelte som lader med 14,8V basert på 25^C og enda høyere om det er kaldere ute. Men da må du selvsagt etterfylle veske med gjevne mellomrom. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 17 timer siden:
Sitat

I motsetning til i en bil med feks 100-150w kjørelys, tenningsanlegg, stereoanlegg etc er det i min båt ingen slike forbrukere verdt å nevne under motorfart. Så hva skjer egentlig med all Amp'en som dynamoen genererer når batteriene er fulle?

Da skjer ikke noe.
Dynamoer produserer ikke, men den vandler energi til en annen form, sålenge det finnes "noe" den kan gi energi til.
"Noe" kan være f.eks. batterier som spiser og lagrer energi, eller forbrukere som vandler energi til noe annet (lys, varme, magnetisme, osv),
eller til varme når det blir kortslutning enten i eller utenfor dynamoen.

Men: Når batteriene er fulle økes jo bare spenningen siden strømmen ikke flyter (ut).
Spenningen økes, regulatoren regulerer til mindre effekt men slik at denne er stabil.
Men likevel arbeider dynamoen litt og gi spenning, og må da stå mot enten en stor forbruker eller mot et batteri (avhengig dynamo).
Batteriet arbeider da som en kondensator, som "fjærer" mot spenningen (hvis vi kan forklare det så).
Dette forhindrer at utladinger uten motstand kan danne høye spenningsspisser, som igjen kan drepe dioder.

 

Sitat

I normal drift med normal batteristørrelse er det jo ingen store problemer som oppstår, med varme dynamoer etc. Det skjer vel mest på anlegg med gedigne forbruksbanker som bruker en liten evighet på å fylles opp?? Jeg ser vel umiddelbart mindre problemer med 100Ah LFP enn 3-400, liksom...

Ofte er det tiden som den må jobbe maks som er problemet, ja.
Men noen ganger holder det allerede med ugunstig turtall og dårlig lufting for at dynamoen havner i dyp trøbbel,
og da kan 60A være mer enn tilstrekkelig.
Det gjelder også uten LFP fordi også bly/gel/agm kan trekke fint 4 - 80A per stykke når den er tom

og t.o.m. dagens så normale forbrukere, f.eks. ved å bruke kaffedrakter eller en inverter for å varme opp mat, holder lenge.

 

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 1 time siden:

-->

 

@Joerg Becker:  Her øyner jeg muligheten til å lære noe nytt.  Jeg vet at man ikke skal bryte dynamoens ladekrets mens den produserer strøm, men hva med en dynamo som ikke produserer strøm?  Vil en dynamo som ikke er tilkoblet, eller som har absolutt null strømproduksjon, ta skade av å bare snurre "på tomgang"?

 

Kjellg skrev for 1 time siden:

Den henger jeg meg på. :smiley: @Joerg Becker hvor er du, får ikke sove før jeg har svaret. Hehehe :giggle:

Sorry, så ikke den.

 

Dynamoen må være absolutt "off" i så fall.

Det betyr at den ikke vandler noe som helst, slik at den ikke produserer spenningsspisser.

Dette kan man gjøre ved å stoppe regulatoren komplett.
Og passe til temaet her: Kutt feltledningen (f.eks. med et relé)

eller si til regulatoren at den ikke skal arbeide (så sant den kan forstå signalet).


Men under ingen omstendighet skal du frakoble dynamoen (fra batteriet) hvis den ikke er beregnet for det eller det ble truffet tiltak for at dette går.
Ellers kan Døden besøke dynamoen øyeblikkelig.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Dette kan man gjøre ved å stoppe regulatoren komplett.
Og passe til temaet her: Kutt feltledningen (f.eks. med et relé)

Jeg hiver meg på her :smiley: Bare for å sikre at jeg forstår deg rett, mener du å sette inn en bryter der jeg har tegnet inn en rød pil på skjemaet under?

 

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

eller si til regulatoren at den ikke skal arbeide (så sant den kan forstå signalet).

Noe som egentlig blir det samme som en bryter som åpner feltkretsen, ikke sant?

 

59563d5c78295_dynamo_intern_minusregulert_regulatorkrets_bruttfeltkrets.png.6a497be4f5c0dc4cbdc86723bae5005f.png

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig i dette tilfellet.

 

Ma må bare være meget påpasselig og trippelsjekke at regulatoren ikke kan finne noen vei for å aktivere noe i ankeren.
Det gjelder særlig når det finnes flere koblinger til regulatoren, som så kan være utette.

Noen kunne sikkert mene at jeg tenker litt for "sikker".
Men jeg selv ville ikke våge å drive en dynamo uten tilkoblet catcher (batterier, eller annet som spiser)
Litt energi i ankeren kan holde allerede, én spike = ende.
 

:seeya:
Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Uten tilkoblet batteri svinger seg dynamospenningen opp når den får anledning (kan bli lang over 100V)
og kan ødelegge både dioder, kondensatorer, og regulatoren umiddelbart.

 

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Uten tilkoblet batteri svinger seg dynamospenningen opp når den får anledning (kan bli lang over 100V)
og kan ødelegge både dioder, kondensatorer, og regulatoren umiddelbart.

 

:seeya:
Jørg


 

 

Umiddelbart ser jeg en fare her hvis man som jeg har en vribar hovedbryter som kutter forbindelsen til batteri. Er fort gjort å skubbe borti der den er montert hos meg.

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp det som skjer regelmessig der ute i verden.
Mennesker, vet du, sånt skjer bare av og til og av forskjellige grunn.

Sterling tilbyr forresten et hjelpemiddel for det som heter Alternator Protection Device APD (12V eller 24V).

a) sender den overspenninger til gods og b) har den et relé som kan kobles til noe akkustisk eller optisk varsel.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt dynamo/regulator hos Jørg og skal installere det om en ukes tid. Skal informere om hvordan det går. Ser noen også snakker om størrelser på batteribanker. Her er nok behovet forskjellig. Selv driver jeg med lengre kontinuerlige seilaser (fort ett par døgn)  med bruk av autopilot, kartplotter og innimellom en radar. I tillegg ønsker man litt komfort. Underveis produserer jeg ikke strøm og når man kommer frem ønsker man ro og stillhet. Ønsker derfor en stor bank med effektiv lading som holder motorbruk til et minimum. 

Link to post
Share on other sites

asmang skrev 16 minutes ago:

Har nå bestilt dynamo/regulator hos Jørg og skal installere det om en ukes tid. Skal informere om hvordan det går. Ser noen også snakker om størrelser på batteribanker. Her er nok behovet forskjellig. Selv driver jeg med lengre kontinuerlige seilaser (fort ett par døgn)  med bruk av autopilot, kartplotter og innimellom en radar. I tillegg ønsker man litt komfort. Underveis produserer jeg ikke strøm og når man kommer frem ønsker man ro og stillhet. Ønsker derfor en stor bank med effektiv lading som holder motorbruk til et minimum. 

 

Jeg har ikke noe som måler hvor mange Ampere dynamoen ombord faktisk gir. Det hadde sikkert vært greit med samme oversikt som regulatoren til solcellepanelet gir meg. Men nå er i allefall sommeren her, så får vi se "hvordan det går" denne første sommeren med solcellepanel ombord. Til mitt bruk ser jeg vel ikke behov for, eller mulighet til, å installere noen ny dynamo eller regulator. Husker vår gamle Comfortina med VP 17hk, hvor ladespenningen var helt og holdent avhengig av turtall på motoren, og hvor tomgangsturtall knapt nok ga strøm til datidens strømslukende lanterner...  Båten jeg har nå fikk ny motor i 2004. Jeg konstaterer i allefall en helt annen ladeevne fra dennes 115A dynamo, og med en regulator som gir dønn flat spenning på 14,4V. Hva mer kan jeg egentlig forvente, og ha behov for?

 

@asmang, du har jo god plass ombord. Hvorfor ikke installere et solcellepanel? Med "lengre" kontinuerlige seilaser uten lading, og med en strømslukende autopilot, så taler vel fornuften i den retningen.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev On 1.7.2017 at 9.04:

 

Jeg har ikke noe som måler hvor mange Ampere dynamoen ombord faktisk gir. Det hadde sikkert vært greit med samme oversikt som regulatoren til solcellepanelet gir meg. Men nå er i allefall sommeren her, så får vi se "hvordan det går" denne første sommeren med solcellepanel ombord. Til mitt bruk ser jeg vel ikke behov for, eller mulighet til, å installere noen ny dynamo eller regulator. Husker vår gamle Comfortina med VP 17hk, hvor ladespenningen var helt og holdent avhengig av turtall på motoren, og hvor tomgangsturtall knapt nok ga strøm til datidens strømslukende lanterner...  Båten jeg har nå fikk ny motor i 2004. Jeg konstaterer i allefall en helt annen ladeevne fra dennes 115A dynamo, og med en regulator som gir dønn flat spenning på 14,4V. Hva mer kan jeg egentlig forvente, og ha behov for?

 

@asmang, du har jo god plass ombord. Hvorfor ikke installere et solcellepanel? Med "lengre" kontinuerlige seilaser uten lading, og med en strømslukende autopilot, så taler vel fornuften i den retningen.

Dette (solceller) har jeg vurdert flere ganger, men foreløpig har det ikke blitt. Ønsker ikke stativ på hekken og har redningsflåten på dekk. Har lurt litt på fleksible og feste dem på f.eks.  sprayhood men da blir det styr hver gang den skal ned. Hadde det blitt ordentlig langtur, så må det jo installeres masse på hekken, men ønsker å ha den fri til mitt bruk foreløpig. Men takk for tips. 

Link to post
Share on other sites

asmang skrev 1 time siden:

Dette (solceller) har jeg vurdert flere ganger, men foreløpig har det ikke blitt. Ønsker ikke stativ på hekken og har redningsflåten på dekk. Har lurt litt på fleksible og feste dem på f.eks.  sprayhood men da blir det styr hver gang den skal ned. Hadde det blitt ordentlig langtur, så må det jo installeres masse på hekken, men ønsker å ha den fri til mitt bruk foreløpig. Men takk for tips. 

 

 

Slik har jeg nettopp montert ett. Stativ fra Watski, lett modifisert. Under seilas og i vind vipper jeg det opp horisontalt. Pønsker på noen ekstra låsevaiere etterhvert.

IMG_3301.JPG

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

asmang skrev for 1 time siden:

Dette (solceller) har jeg vurdert flere ganger, men foreløpig har det ikke blitt. Ønsker ikke stativ på hekken og har redningsflåten på dekk. Har lurt litt på fleksible og feste dem på f.eks.  sprayhood men da blir det styr hver gang den skal ned. Hadde det blitt ordentlig langtur, så må det jo installeres masse på hekken, men ønsker å ha den fri til mitt bruk foreløpig. Men takk for tips. 

 

Vi har et løst 100W panel som jeg kobler opp ved behov når vi ligger stille. Det har hengt på rekka, stått på badeplattformen, ligget på dekk, hengt fra bommen og diverse annet. Det blir plassert der det får best sol.

 

I tillegg har jeg bestilt et 55W panel som skal monteres fast på lukegarasjen (foran sprayhood). Dermed får vi noe løpende lading fra det minste panelet, og det andre brukes som nevnt ved behov.

 

Planen er en targabøyle hvor vi kan plassere fastmonterte paneler, men det er fremdeles på tankestadiet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Eg bruker ca 10 min på å montere eller fjerne mine fleksible panel på kalesja. Me bur ombord, og bruker ikkje landstrøm lader, da solceller holder alt ombord (banken er 500ah lifepo4). Einaste som går på landstrøm er ein vifteovn og varmtvannstanken.

Panela på kalesja ser kansje ikkje så flott ut, men er veldig praktisk sålangt. Men no er det targabøyle på vei, så får me sjå korleis plassering av solceller blir når den er på plass.

Ny 200 amp dynamo er på vei, da den forrige leverte over 15 volt. Med ein slik dynamo, skal det ikkje ta alt for lang tid å lade batteria om det sku trenges.

DSC_1262.JPG.951b962ee4478691910d273b97a56384.JPG

Link to post
Share on other sites

asmang skrev On 1.7.2017 at 8.42:

Har nå bestilt dynamo/regulator hos Jørg og skal installere det om en ukes tid. Skal informere om hvordan det går. Ser noen også snakker om størrelser på batteribanker. Her er nok behovet forskjellig. Selv driver jeg med lengre kontinuerlige seilaser (fort ett par døgn)  med bruk av autopilot, kartplotter og innimellom en radar. I tillegg ønsker man litt komfort. Underveis produserer jeg ikke strøm og når man kommer frem ønsker man ro og stillhet. Ønsker derfor en stor bank med effektiv lading som holder motorbruk til et minimum. 

 

Ble bare nysgjerrig på hvilken dynamo/regulator du gikk for? 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 3.7.2017 at 10.26:

 

Ble bare nysgjerrig på hvilken dynamo/regulator du gikk for? 

 

Gikk for KIT, AT 165a DualFT Alternator ,MC Regulator, TSensors, K6Pu fra Jørg. Seiler i Middelhavet nå, men er tilbake i neste uke og da ligger sakene klar på postkontoret klar for montering. Regner med det blir litt tuning og telefoner til Jørg utover før alt er optimalt. Men som sagt, skal jeg gi litt erfaringer her når jeg er godt i gang. 

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev On 2.7.2017 at 23.26:

 

 

Slik har jeg nettopp montert ett. Stativ fra Watski, lett modifisert. Under seilas og i vind vipper jeg det opp horisontalt. Pønsker på noen ekstra låsevaiere etterhvert.

IMG_3301.JPG

Hvor solid er dette tenker du. Holder det en storm eller er dette bare noe som kan være oppe i finvær? Hvor fort må det demonteres om det skulle rigge seg til med litt skitvær som vi sier her vest?

Link to post
Share on other sites

Steini skrev On 3.7.2017 at 10.00:

Eg bruker ca 10 min på å montere eller fjerne mine fleksible panel på kalesja. Me bur ombord, og bruker ikkje landstrøm lader, da solceller holder alt ombord (banken er 500ah lifepo4). Einaste som går på landstrøm er ein vifteovn og varmtvannstanken.

Panela på kalesja ser kansje ikkje så flott ut, men er veldig praktisk sålangt. Men no er det targabøyle på vei, så får me sjå korleis plassering av solceller blir når den er på plass.

Ny 200 amp dynamo er på vei, da den forrige leverte over 15 volt. Med ein slik dynamo, skal det ikkje ta alt for lang tid å lade batteria om det sku trenges.

DSC_1262.JPG.951b962ee4478691910d273b97a56384.JPG

Skal du bruke de samme fleksible panelene på targabøylen når den kommer? Håper du kan poste et bilde av komplett løsning når du er ferdig. BTW: Slik du har panelene nå, påvirker det vanngjennomtregning i kalesjen når det regner?

Link to post
Share on other sites

asmang skrev 23 minutes ago:

 

Gikk for KIT, AT 165a DualFT Alternator ,MC Regulator, TSensors, K6Pu fra Jørg. Seiler i Middelhavet nå, men er tilbake i neste uke og da ligger sakene klar på postkontoret klar for montering. Regner med det blir litt tuning og telefoner til Jørg utover før alt er optimalt. Men som sagt, skal jeg gi litt erfaringer her når jeg er godt i gang. 

 

Akkurat det samme som jeg gikk for. Du kommer helt sikkert å bli kjempefornøyd. Utrolig hvor godt denne regulatoren lader batteriene. Pass bare på at du har tykke nok kabler. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...