Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

asmang skrev 34 minutes ago:

 

Gikk for KIT, AT 165a DualFT * Alternator ,MC Regulator, TSensors, K6Pu fra Jørg. Seiler i Middelhavet nå, men er tilbake i neste uke og da ligger sakene klar på postkontoret klar for montering. Regner med det blir litt tuning og telefoner til Jørg utover før alt er optimalt. Men som sagt, skal jeg gi litt erfaringer her når jeg er godt i gang. 

* SF, ikke DF.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, asmang said:

Skal du bruke de samme fleksible panelene på targabøylen når den kommer? Håper du kan poste et bilde av komplett løsning når du er ferdig. BTW: Slik du har panelene nå, påvirker det vanngjennomtregning i kalesjen når det regner?

 

Dei fleksible panela skal nok ikkje monterast på targabøyle. Då blir det nok to stk faste 300+ watt panel på bøylen. Dei fleksible blir nok montert på rekka når targabøylen kjem på plass. SIst eg var heima så var det lite regn etter eg monterte panela, så kor mykkje påvirkning det har med tanke på vanngjennomtrenging veit eg ikkje enno. Forhåpentligvis går det bra da kalesja er nyvaska og impregnert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er herlighetene fra Jørg installert. Litt fikling ble det, men nå virker alt som det skal. Siden det er såpass mange advarsler mhp LiFePo4 batterier og min bank er på 600Ah, så starter jeg forsiktig. Etter råd fra Jørg har jeg begynt med Belt Load Manager på 04. Det gir litt begrenset lading, men siden forrige dynamo gikk varm med en gang, så vil jeg ta det litt rolig i svingene. 

tuningen kommer til å ta en del tid, siden jeg helst seiler. Men tenkte jeg skulle bruke sommeren til dette. Ønsker selvsagt å komme opp i mest mulig ladestrøm uten varmgang.

@Jørg: Stedet man fester temperatur sensor på dynamo virker på meg som ikke nødvendigvis det stedet som først blir varm. Hvor lenge bør dynamo gå for full last før det blir riktig å lese av temperaturen? Forstår at det er avhengig av yte forhold, men snakker vi om 10 minutter eller en time?

@Alle: Med så lav motstand det er i LiFePo4 batterier, gir det noe mening med temperatur sensor på batteriene? Er det ikke å så fall her BMSen i disse batteriene tar over?

 

Link to post
Share on other sites

asmang skrev 13 minutes ago:

Da er herlighetene fra Jørg installert. Litt fikling ble det, men nå virker alt som det skal. Siden det er såpass mange advarsler mhp LiFePo4 batterier og min bank er på 600Ah, så starter jeg forsiktig. Etter råd fra Jørg har jeg begynt med Belt Load Manager på 04. Det gir litt begrenset lading, men siden forrige dynamo gikk varm med en gang, så vil jeg ta det litt rolig i svingene. 

tuningen kommer til å ta en del tid, siden jeg helst seiler. Men tenkte jeg skulle bruke sommeren til dette. Ønsker selvsagt å komme opp i mest mulig ladestrøm uten varmgang.

@Jørg: Stedet man fester temperatur sensor på dynamo virker på meg som ikke nødvendigvis det stedet som først blir varm. Hvor lenge bør dynamo gå for full last før det blir riktig å lese av temperaturen? Forstår at det er avhengig av yte forhold, men snakker vi om 10 minutter eller en time?

@Alle: Med så lav motstand det er i LiFePo4 batterier, gir det noe mening med temperatur sensor på batteriene? Er det ikke å så fall her BMSen i disse batteriene tar over?

 

Av erfaring så ser jeg at den høyeste temperatur kommer først etter 45-60 minutter. Men nå "lunker" jeg bare dynamoen og har beltmanager på 8. I starten så fulgte jeg med som bare det. Kunne gå litt før jeg bakket opp og tok meg en sjekk på tempen. Alarmen går vel ikke før på 105 grader. Temp sensor på batterier synes jeg er et must. Den ivaretar ikke bare temperatur alarm men også ladekompensasjon. Har selv lukkede syrebatterie og de skal ha 14,4v ved 25 grader C. I mitt motorrom er det som oftest kaldt i starten, helt nede i under 10 grader og da kompenserer regulator opp for dette. Den lader da med 14,8V men skal ideelt ha 14,85v. Men 14,8v er satt på som maks som standard så jeg har ikke forandret på det. Har også prøvd å kjøre uten temp sensor og da lader der som den skal 14,4v, noe som blir for lavt i mitt tilfelle. Går batteritemperatur over/under 25grader så kompenserer regulator for det. Enten ved å gi høyere spenning eller lavere spenning, alt etter temperatur på batteriene. 

Link to post
Share on other sites

Takk Kjell.
Går jo alt automatisk siden du stakk nesen din ordentlig ned in the basic´s !  :thumbsup:

 

Bare et tips ang Temperatur Alarm og sikkerhet der.


Jeg selv er (kanskje litt for) forsiktig, siden jeg gir f... i noen Watt,

men foretrekker driftsikkerhet under alle omstendigheter.

For det må man bare huske at de fleste dynamoer trives best mellom 25 og 90°C.
Da arbeider de fleste også mest effektiv, selv om de "tåler" noen grader mer.


Det er mulig å justere alle viktig parametere og også når MC skal reagere på trouble.
Så er det også fint mulig å sette AL1 til f.eks. 102°C, slik at regulatoren reduserer til 50% der.
Likevel er denne funksjonen bare nødbremsen, for uventete situasjoner, og skal ikke brukes som konstant grense.

 

Siden "man har" er det da bedre og riktig å justere Belt Load Manageren(bEL) isteden,

slik at dynamoen ikke en gang kommer å bli for varm i det hele tatt.

 

Asmang: Ang. temperatursensoren på dynamo.
Det er ikke spørs hvor den blir varm først, men hvor den er mest følsom for temperaturen.
Balmar har valgt å måle på side og mer bak på AT-dynamoer, mot spole og dioder.
Du finner en liten skrue der, og original sitter det et skilt på den som beskriver at Temp-Sensor skal monteres der.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 7 minutes ago:

@asmang: jeg anbefaler å ikke ha temp sensor på batteriene. De trenger det ikke. Her er det forskjell på litium og bly. Du risikerer ugunstig overlading pga høy spenning, om du monterer temp sensoren.

 

Ikke for at jeg er uenig i dette men hva i de tilfeller hvor batteritemperatur går over 25 grader. Tåler lithium det? Jeg kan det ikke men har lest en god del, er det da ikke bedre å ha tempsensor påkoblet og heller gjøre justeringer i regulator? Er jo ingen problem å gjøre det på denne regulatoren. Eller er det slik at lithium skal ha samme volt uansett om det er pluss 30 eller minus 10?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man monterer batteriene et sted hvor temperaturen normalt overstiger 25-30 grader så ville jeg prøvd å finne et bedre egnet sted.

 

Den ladestrømmen det er snakk om her, bidrar minimalt til en evt temp økning i LFP batteriene. Da har det heller ikke stort å si om man senker spenningen. Regulatoren påvirker altså minimalt fra eller til på batteritemperaturen.

 

LFP batteriene i seg selv trenger ikke denne temp kompenseringen. Temp justering er for å kompensere endringer i de elektrokjemiske prosessene som foregår i blybatteriene ved forskjellige temperaturer. Det er ikke behov for denne justeringen på LFP batterier.

 

Alle batterier har godt av kjølige omgivelser, det er det ellers ikke tvil om. Høy temperatur er ikke gunstig for LFP batterier heller, men det løses ikke gjennom regulering av dynamoen. Da må man heller se på andre forhold som plasseringen av batteriene.

 

Lader man med virkelig stor strømstyrke (> 0,8C - 1C) så kan temp justering være noe å tenke på, men da burde justeringen bare gå på for høy temp og ikke for lav. Man skal uansett ikke lade i minusgrader, det er kun få LFP batterier som er laget for det.

 

Lithium batterier trives best og varer lengst når de ikke lades helt opp, eller helt ut. Ladespenning helt i øvre nivå påfører cellene i batteriet unødig stress.  En ladespenning på 14,8V som var nevnt ved 10 grader er høyere enn hva jeg ville gitt mine egne, selv om det er innafor spec. I tillegg er det helt unødvendig da batteriene i praksis vil bli like raskt ladet ved f.eks. 14.0V på den banken til asmang.

 

I tillegg så nærmer man seg fort grensen for når BMS kobler ut på spenning. Det kan være så lavt som ved 15V (og hvis en celle er i ubalanse ennå lavere). Så alt i alt mener jeg det er få om noen fordeler og flere mulige ulemper med å ha temp kompensering på LFP batterier. 

Link to post
Share on other sites

Mulig vi prater forbi hverandre igjen :) 

Mine bly/syre lader jeg på 14,8 ved 10 grader med bakgrunn av at sønnak sier 14,4V ved 25 grader. Så sier de at jeg skal øke spenningen med 0,03v for hver grader det er kaldere. 15 grader kaldere og da 14,85V.  Sønnak sier at dette er riktig ladespenning, så jeg vet ikke...

 

Når det gjelder temperatur i omgivelsene så ser jeg ofte den går opp når det er varmt ute og motor går lenge, og da gjerne 25 grader og litt til. Batteriene har jeg i ganske nær tilknyting til motor. Mulig jeg skulle flyttet dem da? Men batteriene har heldigvis ikke vært over 25 grader. Har tenkt på behovet for ekstra vifte med da i forhold til dynamo. 

 

Selvsagt så mener jeg ikke at lithium skal lades med denne spenningen. Det jeg mente er at med tempsensor så får man tunet alle parametere akkurat som man vil, og da gjerne optimale innstillinger. 

 

Mulig jeg tar feil?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he, vi fortsetter bare så lenge vi gidder vi, Kjellg ?.

Jeg er sikker på at du bør ha temp sensor på batteriene dine. Du har blybatterier.  Så langt er vi ihvertfall helt enige. Og jeg snakker kun om Lithium batterier så er det sagt.

 

Dine batterier produserer forresten betydelig mer varme under lading enn tilsvarende LFP, og kan ikke sammenlignes på det området.

 

Kanskje jeg har misforstått mulighetene som fins i regulatoren. Kan man få den til å senke spenningen drastisk når det blir varmere enn f.eks 25-30 grader, uten at den samtidig øker spenningen like drastisk når det blir kaldere? I så fall har det noe for seg, men hvis ikke så får man som sagt ikke noe ut av temp kompenseringen i praksis. Hvis det er som jeg tror så er kompenseringen lineær med xMv/grad C. Er temp kompenseringen lav nok så kan den da alltids være der, men da må den være så lav at den ikke gjør nytte for seg på noen måte.

 

Hvis man ellers ser på batteriladere med mulighet for temp kompensering og lithium program så har jeg til gode å se en lader som ikke kobler bort temp funksjonen på lithium. Det er kanskje det vektigste argumentet ?.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hehe, joda enige blir vi alltid. Mulighetene for alle innstillingene du spør om finnes der, men hvorvidt de er egnet til dette vet jeg ikke. Det må nesten Jørg svare på. At kompensering er lineær kan du nok har rett i, i alle fall ut fra mine observasjoner av ladeforløpet i forskjellige temperaturer. Rent teoretisk vet jeg ikke, men i praksis og med mitt valgte program kan det synes som det, ja. Nå har jeg saumfart manualen igjen og finner ingenting eller advarsler om kompensering ved lading at lithium. Det jeg savner stort med Balmar, er at det ikke finnes noen FAQ eller noe slikt. Det burde de absolutt ha hatt særlig fordi dette er veldig avanserte saker og at det ikke er noe for enhver å forske på. 

 

Det fine med denne tråden er at jeg lærer noe hver eneste dag :)

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke at kontroll av batteritemperaturen er unyttig.
....særlig med Lithium...

 

Men, til spørsmålene.
 

Funksjon B1L kontrollerer temperaturen på batteri og når MC-regulatoren skal stoppe felt = dynamo slutter å arbeide.
Fabrikkinnstilling er 52°C, kan justeres.
Kommentar: Riktignok mangler det én funksjon, nemlig -lavest- tillatt temperatur for å lade Lithium.....
Ingen som bryr seg om det?

 

Funksjon SLP kontrollerer om hvor mye regulatoren skal kompensere, angitt i mV / °C

 

Funksjon CL kontrollerer hvor høy spenningen at spenningen kan bli kompensert maksimal.
Justerbar fra 14,1V til 15,9V. Fabrikkinnstilling er 14,8V.

 

 

Glemte jeg noe?
...

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fine ting dette Jørg. Hva tilsier erfaringen som en minimumstemperatur for å lade lithium? Egentlig veldig interessant det der.

 

Personlig så synes jeg også det er mye bedre å ha "kontroll" på alt en å la noe ligge uovervåket. Egentlig så kan man ha sensor påkoblet og bare gjøre innstillinger slik at den ikke "kompenserer" noe i nevneverdig grad? 

Men B1L, om feltet blir borte, kan dynamoen ta noen skade av det? Ser for meg at man må være veldig påpasselig med koblingene og dobbeltsjekke alt. For det er vel ikke å stikke inder en stol at på meget varme sommerdager så kan motorrommet bli ganske varmt. Selvsagt skal man da se på alternativ kjøling, men da er man med sensor i alle fall hjulpet om tempen uforvarende blir ganske høy.

 

Trodde i går at jeg kunne mye om dette, men ser jo at man bare kan en brøkdel :giggle: Så er jeg heller ikke redd for å innrømme når jeg tar feil :smiley:.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når felt blir borte slås dynamoen av.
Nødbremse = ikke noe strømproduksjon = ikke noe fare for noe.
Akkurat det man vill når batterier blir for varm, mangler bare en automatisk katapult som hiver batteriene over bord når det blir virkelig kritisk. :smiley:

(NB: Kjell: Du tenkte trolig på B+ men ikke F felt mens du spurte. B+ skal selvfølgelig ikke kuttes mens dynamoen går/arbeider).

 

Ang. å lade Lithium ved minustemperaturer finnes det tydelige henvisninger på datablader.
Enkelt og knapt sagt: De fleste skal/kan ikke brukes (lades/utlades) ved minustemperaturer uten tiltak som varmer dem opp før.

Så langt jeg vet finnes det for tiden også bare 1 type som trygd kan brukes ved minustemperaturer,
og det er ikke discount-varer.

Men jeg lærer gjerne noe nytt så sant det finnes noe jeg gikk glipp av, tross alt selger jeg jo fortsatt ikke batterier. :thumbsup:

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lovte tidligere å komme med en oppdatering. Min vei til Lithium ble lengre enn jeg hadde trodd. Første problem var at jeg ikke fikk den landingen jeg hadde håpet grunnet spenningsfall frem til batteriet. Kjøpte så ekstern regulator til dynamoen og endte med at den leverte mer strøm enn bmsen håndterte. Bygget så om til Victrons VeBus bms og tilhørende releer. Da trodde jeg alt var i orden, men så opplevde jeg softwarefeil på batteriet. Fikk nytt batteri, og så et til da også dette feilet. Da det tredje hadde feil var jeg fornøyd med Victron, og fikk en omlevering til winstonceller og Rec bms. Med andre ord omtrent det samme opplegget som Offpist har beskrevet i sin tråd. Jeg har imidlertid bare 300Ah...

 

Alt fungerer nå supert. Jeg har hatt utrolig god hjelp av Farco i denne prosessen, og må si jeg ikke angrer på at jeg handlet hos noen som jeg vet yter god service. Også Jørg stilte opp. Selv har jeg lært mye underveis, det er også en grunn til å se stort på alle kostnader og jobb forbundet med oppgraderingen.

 

Nå ligger vi på Sørlandet og båten lader med over 125A på tomme batterier. Etter å ha seilt i 4 timer med bruk av plottere, autopilot, 2 kjøleskap osv hadde jeg fulle batterier etter 7 minutter motorgange. Deretter reguleres strømmen ned og alt er fryd og gammen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 15 timer siden:

 

Alt fungerer nå supert. Jeg har hatt utrolig god hjelp av Farco i denne prosessen, og må si jeg ikke angrer på at jeg handlet hos noen som jeg vet yter god service. Også Jørg stilte opp. Selv har jeg lært mye underveis, det er også en grunn til å se stort på alle kostnader og jobb forbundet med oppgraderingen.

 

Nå ligger vi på Sørlandet og båten lader med over 125A på tomme batterier. Etter å ha seilt i 4 timer med bruk av plottere, autopilot, 2 kjøleskap osv hadde jeg fulle batterier etter 7 minutter motorgange. Deretter reguleres strømmen ned og alt er fryd og gammen.

 

Utrolig, men med en skikkelig dynamo og regulator så er det som å komme til himmelen. Jeg ble også overrasket hvor mye man klarer å lade og hvor effektivt det går bare man har skikkelig utstyr :) Er selv på veg over til lithium, men kom ikke lenger en selve ladesystemet i år. Kostet nok båtlapper bare det :) Klarte ikke helt å lese hvilke batterier du endte opp med? Tenker selv å kjøpe det beste og orker ikke teste ut disse lavprisbatteriene. REC bms er også i hodet mitt...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått kontroll på temperaturen på dynamo, og ønsker å tune opp for å få maks lading til Lithium banken, men før jeg gjør dette ønsker jeg litt råd om hva dere andre gjør med startbatteriet. Jeg har et vanlig start batteri (bly). Råd fra batteri leverandør av Lithium banken er følgende:

Bulk: 14.6v

Absorption: 14.6v

Float: 13.8v

Ville dere sluppet den samme strømmen inn på start batteriet, eller ville dere gjort noen tiltak her?

Så et spørsmål til regulator jeg bruker: Slik jeg forstår manualen så øker den pådraget fra dynamo gradvis når den starter opp (Soft ramp satt til 60 sekunder). Det er også mulig å forsinke oppstart av dynamo (Start Delay er satt til ett sekund). Ville dere økt Start Delay, slik at startmotoren ikke må bruke krefter på dynamo om jeg er litt treg å starte motor etter at regulator har fått strøm?

 

For orden skyld:

Motor: Volvo D2 M60

Dynamo: Balmar AT165

Regulator: Max Charge MC-614

Forbruksbank: 600 Ah 3 stk SKANBATT Lithium Batteri 12V 200AH 150A BMS

Startbatteri: Bly

Batteri skiller: Victron Argo FET 200-2, batteriskiller, 200A

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...