Jump to content

Slik ønsker vi ikke å ha det i skjærgården :


`MINA'

Recommended Posts

. Men først må hver og en forstå at dette er viktig og ikke lempe ansvaret over på andre men gå en runde med seg sjæl.

 

 

De fleste nordmenn forstår at dette er viktig og oppfører seg deretter

Så derfor nytter det ikke stort å gå en runde med seg selv, det er ikke der problemet med mye plast i havet ligger.

Det aller meste av denne plasten kommer med havstrømmene og det er land som Kina,Indonesia,Filipinene som er verstingene.

Der har de søpple elver av plast der man nærmest kan gå tørrskodd over som renner ut i havet.

Elver og hav blir brukt som en natulig søpplefylling i mangel på annen offentlig renovasjon

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er klart, noen søppelsekker nå og da hjelper det også. Ser bare for meg at det blir mer effektivt om en kan fyre opp dritten. 

 

Google er min venn så jeg kan svare meg selv, å brenne plast er absolutt dårlige greier å drive med...:

 

Ideelt sett bør all termoplast resirkuleres og smeltes om, det er det mest miljøvennlige og bærekraftige på sikt. Termoplaster er stort sett et produkt av olje og gass. Altså en ikke fornybar ressurs. Når vi brenner plast bruker vi den opp, når vi smelter den om beholder vi den som en nyttig ressurs i kretsløpet :smiley:

 

Men om du rydder søppel og tenner et digert bål i fjæra tror jeg nå fremdeles det er bedre enn at plasten brytes ned til molekyler og tas opp i næringskjedene, til tross for dioxinene du produserer. Men det blir med vekt på tror :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ut fra hva jeg leste så blir også dioxsinene tatt opp i næringskjeden... Seriøs dritt denne plasten. Og 20℅ av norske bønder brenner opp plasten sin fremfor å resirkulere. Blir fort noen tonn når en næring driver på sånn. I et bondeperspektiv blir et plastbål i fjæra et musepiss i dioxsinhavet ;-) Men ja, best å frakte det til fyllinga.

Link to post
Share on other sites

Tror vi må ta en titt igjen på hvordan golfstrømmen beveger seg, og hva med alle de skip som dumper dritten overbord? Hva med UK etter Brexit? Lykke til med forslaget!

 

Hei

Til informasjon har det lenge vært et knallhardt kontrollregime med søppelhåndtering på skip! Ihvertfall i Europa og US (Vesten)

Dersom man ikke kan vise til levering av søppel havner man i trøbbel, både sjømennene og rederiet straffes med knallhare bøter!

 

Dessverre er det store problemer i u-land. F.eks India håndterer sitt søppelproblem ved å slepe lektere ut i havet hvor de tømmes! India alene står for ca 60% av plasten i verdenshavene!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Tror vi må ta en titt igjen på hvordan golfstrømmen beveger seg, og hva med alle de skip som dumper dritten overbord? Hva med UK etter Brexit? Lykke til med forslaget!

 

Heilt rett, og difor er problemet med langreist søppel aller størt langs kysten av Vestlandet og Nordnorge. Og her er det utruleg mykje øyar og sund, men ikkje mykje folk til å rydde opp. (Oslofjorden kan ikkje samanliknast på nokon som helst måte.) Difor må dette og bli ei nasjonal oppgåve. Og sjølvsagt vil det koste, men den kostnaden må me ta. Min son hadde for ca 5 år sidan førstegangsteneste på Kystvakten i Nordnorge. Her var det helst fiskerioppsyn nær land, dei var lite til havs. (Eg hadde det sjølvsagt mykje tøffare under mi førstegangsteneste her, noko eg sjølvsagt ved fleire høve har konfrontert han med: Me heldt oss ikkje berre inne mellom fjøresteinane, men til havs, og den gong var det nesten berre uver.) Poenget mitt er at dei ofte såg utruleg mykje søppel der nord, og det var i hovudsak søppel som hadde fare langt og frå fiskeflåten. Ofte litt vanskeleg å sei om det var frå norske eller utenlandske fiskarar. Ved nokre høve hadde dei fylt opp heile dekksarealet på det store skipet, og det var berre ein liten del dei hadde høve til å ta med seg. I summe viker kunne det ligge fleire meter med boss blanda med tang. Dette var stader det nesten ikkje ferdast folk, men like gale fordet.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. I summe viker kunne det ligge fleire meter med boss blanda med tang. Dette var stader det nesten ikkje ferdast folk, men like gale fordet.

Nettopp! Det spiller egentlig mindre rolle at det ser ille ut med all forsøplingen, poenget i det lange løp er hva det gjør med økosystemet!!

 

Kan forøvrig skrive under på at ungdommen i dag slipper alt for billig unna. Alt var mye hardere før i tiden, den gang jeg var i millitæret :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei

Til informasjon har det lenge vært et knallhardt kontrollregime med søppelhåndtering på skip! Ihvertfall i Europa og US (Vesten)

 

Klar over det (Marpol), men fortsatt kommer rundt 20% fra skip, borerigger og installasjoner til sjøs. Fiskeflåten er vel en ikke helt ubetydelig synder her ifølge Direktoratet fra Naturforvaltning (DN) og Klima og- forurensningsdirektoratet. De viser spesielt til søppel som kan spores tilbake til Portugal, Frankrike og Russland.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Rigger og plattformer har hatt kildesortering lenge før folk på land hadde hørt ordet...

 

Derfra kommer bortimot ingen ting...

 

Jeg mistenker fiskeflåten for mesteparten av det...

 

Hvem har sett en snurper sette avfall på land ved ankomst ?

 

Og avfallet gjenspeiler ofte ting og tang fra nettopp fiskeflåten..

Link to post
Share on other sites

Rigger og plattformer har hatt kildesortering lenge før folk på land hadde hørt ordet...

 

Derfra kommer bortimot ingen ting...

 

Kan det være snakk om rigger og/eller innstalasjoner som ikke er like nøye på det for finnes vel noen slike rundt på havet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan det være snakk om rigger og/eller innstalasjoner som ikke er like nøye på det for finnes vel noen slike rundt på havet?

 

Engelsk sektor skal jeg ikke svare for, men tviler sterkt på det...

 

Men ser en på bosset/avfallet på vestsiden av Øygarden f.eks, så er det i all hovedsak avfall som

 

lett kan spores til fiskeflåten, oljekanner, garnrester, ødelagte fiskekasser, osv...

 

Sett krav til fiskeflåten, helt ned til sjarkfiskerne...de driter i eget reir...

Link to post
Share on other sites

 

Sett krav til fiskeflåten, helt ned til sjarkfiskerne...de driter i eget reir...

Vi må nok begynne mye lengre ned i kjeden skal man få bukt med uansvarlige holdninger ,forurensning og avfallsproblemer i fremtiden . Barnehagene har skjønt det, skolene har skjønt det og det terpes og terpes. Etter hver utflukt skal hver plastbit tas med hjem og man skal forlate leirplassen som den var før de kom. Bålplasser skal dekkes til, steiner legges tilbake osv

 

Hvis man har fått dette inn med barnelærdommen kaster man ikke garnrester overbord som voksen.

Link to post
Share on other sites

Reiser på ringnot snurper. Vi har kontainer til søppel, det blir ført søppel journal som dokumenterer at søppla blir levert på land.

 

Godt mulig, men går en i fjæra på vestsiden nær sagt hvor som helst på Vestlandet, så skal det ikke mye fantasi til

 

for å se hvor det meste av bosset stammer fra...

 

Er ikke bare fra den engelske fiskeflåten nei...

 

Kan godt ta noen avslørende bilder når jeg kommer hjem...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det syns jeg hadde vært veldig bra om du gjorde. Helt klart at vi må ta tak og få rydda dritten, det er vel der vi har mest å hente sånn umiddelbart, men samtidig er det jo helt greit å røyke ut grevlingen sånn at en kan få slutt på noe av problemet på sikt.

 

Kan jo egentlig være en plan for de av oss som ferdes litt i fjæra og ser all dritten, å legge merke til hvilken dritt det er og hvor den kommer fra, når det er mulig. 

-------

 

Samtidig så vil det variere veldig, alt etter hvor en er osv. At såkalte "tilrettelagte uthavner" og andre plasser for fritidsbåter tidvis flyter over av dritt, ølbokser, engangsgriller, sneiper, stinker av råtne rekeskall osv er vanskelig å skylde på fiskeriene ;-)

 

Egentlig tror jeg fritidsbåtflåten har liten andel i det store problemet, men vi er kanskje de som ser det mest. Og vi må jo rydde i eget reir også. 

 

Men vi har et glimrende utgangspunkt i å være de som ser problemet og presser på for å få gjort noe med problemet. Være en liten pressgruppe i positiv retning ifht miljøet på dette punktet (så kan vi heller la uenigheter om andre "miljøfaktorer" som septisktømming i sjø osv ligge ;-)).

Link to post
Share on other sites

Det syns jeg hadde vært veldig bra om du gjorde. Helt klart at vi må ta tak og få rydda dritten, det er vel der vi har mest å hente sånn umiddelbart, men samtidig er det jo helt greit å røyke ut grevlingen sånn at en kan få slutt på noe av problemet på sikt.

 

Kan jo egentlig være en plan for de av oss som ferdes litt i fjæra og ser all dritten, å legge merke til hvilken dritt det er og hvor den kommer fra, når det er mulig. 

-------

 

Bildene kan være manipulert , søpla kan være plassert der....hva tror du Ida Marie ?

Link to post
Share on other sites

Bildene kan være manipulert , søpla kan være plassert der....hva tror du Ida Marie ?

 

Jeg vet bare om en her inne som muligens har dårlig samvittighet ang det, eller hva sier du ??

 

Jeg er hjemme til påske, da skal vi se om vi ikke kan få noen bilder av halve nøter, og annet skrot fra fiskeflåten.. 

 

Tunge greier Ugle,  vanskelig å manipulere, enklere med noen ølbokser da :wink: 

Link to post
Share on other sites

Synes det er litt pinlig at du bruker slike metoder for å sette den du diskuterer med i et dårlig lys. Selvfølgelig er alle bildene hvor vi ser søppel flyter i fjorder og på strender ekte og ikke noe folk har tatt med hjemme fra og plassert for å lage et bilde for å krisemaksimere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...